Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen mielestä vain makaan äitiyslomalla. Miten ratkaista riita?

Vierailija
30.08.2018 |

Vauva täytti juuri 2 kk ja jo nyt mies on useampana päivänä haukkunut minut siitä, että vain makaan kaikki päivät enkä tee mitään. Aluksi jaksoin selittää mitä teen päivisin, mutta nyt tästä tulee joka kerta jo riita, koska suutun miehen puheista. Myös mies alkaa olla minulle jo vihainen siitä, että vain makaan. Tietenkään en vain makaa, vaan hoidan vauvan, pesen perheemme pyykkejä, hoidan tiskit, käyn ruokakaupassa, laitan ruokaa, ulkoilen vauvan kanssa, sylittelen mahakipuitkut, vaihdan vaipat, imetän jne. En nuku koskaan päiväunia ja ainoa hetki kun makaan on se kun imetän, ja itse asiassa imetänkin yleensä nojatuolissa. Ahdistaa asiasta riitely, mies ei suostu muuttamaan mielipidettään siitä että vain makaan ja häntä ärsyttää näköjään hyvin paljon se, että "vain makaan" (siis hänen kuvitelmansa siitä että vain makaan). Olen sanonut, että voin palata töihin 1 kk päästä ja hän voi jäädä vanhempainvapaalle vuodeksi kotiin makaamaan vuorostaan, mutta tähän hän ei suostu. Ei edes yhden viikonlopun kokeilun verran. Miten ratkaista tällainen riita?

Kommentit (593)

Vierailija
221/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijjaa, ei tommoseen läskipäähän kannata tuhlata aikaansa. Kokemusta on. Siinä vaiheessa kun se läskipää saa kosketuksen todellisuuteen ja ymmärtää mitä on lapsiperheen arjen pyörittäminen, olet itse jo niin kyllästynyt ja katkera koko ukkoon ettei se suhde kuitenkaan enää toimi.

Lapsen syntymä on kriisi ja jos puoliso hylkää sinut siinä kohtaa; siitä jää ikuinen ryppy luottamussuhteeseen. Mies hylkää sinut jo siinä ettei suostu hoitamaan vauvaa yksin edes yhtä viikonloppua.

Vierailija
222/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko tosiaan jotenkin puolustellut miestäni tässä ketjussa? Tuo joku väitti että olen, ja mietin nyt, että olenko, mutta en huomaa sitä itse. AP

Et varsinaisesti puolustellut, mutta jankkaat keskustelua koko ajan miehesi määrittelemästä näkökulmasta, vaikka sinulle on monesti täällä vastattu, että suhteenne ongelma on ihan eri kuin se, mitä sinä teet tai et tee kotona.

En kai? Päinvastoin olen monta kertaa tähän ketjuun kommentoinut, että älkää jauhako kotitöiden määrästä, koska minun kotitöiden tekeminen ei ole aloitukseni pointti eikä ongelma, vaan ongelmani on se, että mieheni haukkuu minua makaamisesta (makaamisesta, joka ei pidä paikkaansa). Nimenomaanhan olen tänne kirjoittanut, että suhteemme ongelma on miehen käytös, ei minun tekemät kotityöt. AP

Mutta olet kuitenkin ottanut miehenkin kotityöt tehdäksesi, koska olet äitiyslomalla. Se kertoo, että olet lähtenyt mukaan tähän ajatukseen, että äitiysloma on jotenkin hyvitettävä miehelle. Vahvistat miehen käytöstä hyvittelemällä ”makaamistasi” miehelle ja puolustautumalla sillä, että luettelet mitä olet tehnyt.

Eihän äitiysloma liity mieheen mitenkään, hänellä on sama työ ja sama elämä, eikä hän ole yhtään kyvyttömämpi ripustamaan pyykkejä tai tyhjentämään tiskikonetta kuin ennenkään. Et ole tilivelvollinen miehelle siitä, mitä teet päivisin, eikä sinun tarvitse mahdollistaa miehelle mukavaa elämää ilman kotitöitä, koska olette saaneet lapsen. Päin vastoin, kun miehellä on nyt lapsikin, hänen pitäisi olla entistä ahkerampi kotona työpäivän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: kello 10:49 ja 14:13 välillä olet ehtinyt osallistua aktiivisesti tähän keskusteluun, jossa on 217 viestiä. Ei sulla nyt ihan mahdoton hätä ja kiire taida olla. Sano ukollesi, että et vain makaa vaan myös roikut keskustelupalstalla ;).

Vierailija
224/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen täytyy nyt kertakaikkiaan ryhtyä isäksi. Tähän mennessä hän on vain siittänyt lapsen ja vahtii sen puoli tuntia (!) päivässä. Omaa lastaan!

Vierailija
225/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap: kello 10:49 ja 14:13 välillä olet ehtinyt osallistua aktiivisesti tähän keskusteluun, jossa on 217 viestiä. Ei sulla nyt ihan mahdoton hätä ja kiire taida olla. Sano ukollesi, että et vain makaa vaan myös roikut keskustelupalstalla ;).

Eihän ap ole missään vaiheessa sanonutkaan, että hänellä olisi kiire. Vai onko?

Vierailija
226/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälle hepulle ei ole koko tänä aikana auennut mistä tässä keskustellaan :)

Vierailija
227/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee muuta kuin hoidat vauvan. Kyllä mies pian huomaa panokseksi. Jos ei, laita ukko kiertoon.

Vierailija
228/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No further questions. :-))

Vierailija
229/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla ei ole mitään kykyä ymmärtää lukemaasi, älä sekaannu aikuisten keskusteluun, jooko.

Vierailija
230/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö sinä osaa tehdä kuin yhtä asiaa kerrallaan? Minä olen lukenut ketjua melkein alusta asti, teen hommiani ja välillä käyn lukemassa ja kommentoimassa muihinkin ketjuihin. Tänäänkin olen ehtinyt tehdä vaikka mitä vaikka ketjun jokaisen viestin olen lukenut.

Vierailija
231/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ärsyttää nämä pätijät täällä, jotka kertovat selvinneensä useamman lapsen kanssa niin hienosti kotitöistä ja muista, että ihan kerkesi tylsää tulla.

Ensinnäkin, se ei liity tämän keskustelun aiheeseen yhtään millään tavalla.

Toiseksi, on tosi hienoa, jos teillä on ollut niin paljon energiaa ja jaksamista, mutta kaikilla ei ole. Tilanteet ja resurssit vaihtelevat ihmisestä ja perheestä toiseen. Toista äitiä voisi lähestyä myötätunnon kautta mielummin kuin omaa kruunua kiillottamalla.

Minulla ei ole toistaiseksi kuin yksi lapsi, joka on nyt kymmenen kuukauden ikäinen, mutta olin kyllä ekoina kuukausina aivan poikki. Se elämänmuutos oli niin valtava, että jo henkinen sopeutuminen vei valtavasti energiaa. Lisäksi uni oli niin vähäistä, että sekin söi voimia. Minun vauvani ei edes ollut vaikeimmasta päästä. Silti sain osakseni myötätuntoa ja apua ja se oli ihanaa ja tärkeää. Nyt onkin jo paljon helpompaa.

Itse olen mielummin rohkaiseva ja empaattinen muita kohtaan, vaikka heillä olisikin "helppoa". Ei koskaan voi tietää, mikä ketäkin uuvuttaa.

Vierailija
232/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla ei ole mitään kykyä ymmärtää lukemaasi, älä sekaannu aikuisten keskusteluun, jooko.

:) Olen kolmen lapsen yh-isä enkä voi muuta, kuin nauraa tälle ketjulle.

Vierailija
233/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko tosiaan jotenkin puolustellut miestäni tässä ketjussa? Tuo joku väitti että olen, ja mietin nyt, että olenko, mutta en huomaa sitä itse. AP

Et varsinaisesti puolustellut, mutta jankkaat keskustelua koko ajan miehesi määrittelemästä näkökulmasta, vaikka sinulle on monesti täällä vastattu, että suhteenne ongelma on ihan eri kuin se, mitä sinä teet tai et tee kotona.

En kai? Päinvastoin olen monta kertaa tähän ketjuun kommentoinut, että älkää jauhako kotitöiden määrästä, koska minun kotitöiden tekeminen ei ole aloitukseni pointti eikä ongelma, vaan ongelmani on se, että mieheni haukkuu minua makaamisesta (makaamisesta, joka ei pidä paikkaansa). Nimenomaanhan olen tänne kirjoittanut, että suhteemme ongelma on miehen käytös, ei minun tekemät kotityöt. AP

Mutta olet kuitenkin ottanut miehenkin kotityöt tehdäksesi, koska olet äitiyslomalla. Se kertoo, että olet lähtenyt mukaan tähän ajatukseen, että äitiysloma on jotenkin hyvitettävä miehelle. Vahvistat miehen käytöstä hyvittelemällä ”makaamistasi” miehelle ja puolustautumalla sillä, että luettelet mitä olet tehnyt.

Eihän äitiysloma liity mieheen mitenkään, hänellä on sama työ ja sama elämä, eikä hän ole yhtään kyvyttömämpi ripustamaan pyykkejä tai tyhjentämään tiskikonetta kuin ennenkään. Et ole tilivelvollinen miehelle siitä, mitä teet päivisin, eikä sinun tarvitse mahdollistaa miehelle mukavaa elämää ilman kotitöitä, koska olette saaneet lapsen. Päin vastoin, kun miehellä on nyt lapsikin, hänen pitäisi olla entistä ahkerampi kotona työpäivän jälkeen.

Ap sä myös näytät sisäistäneen miehesi asenteen, että vika on sinussa ja että sinun vastuullasi olisi korjata tilanne. Se ei ole sinun vastuullasi, vaan miehen omalla vastuulla. Olet henkisen väkivallan uhri, vsstuu on sillä väkivaltaisella osapuolella.

Vierailija
234/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette te äitylit kyllä pihalla huumissanne.

Vierailija
235/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta et selvästikään ymmärrä pointtia. Onko sinusta oikein, että mies haukkuu töistä kotiin tultuaan vaimonsa siitä, että tämä on pienen vauvan kanssa kotona? Jos on, en ihmettele yhtään, että olet yh.

Minä olen neljän lapsen äiti, ja minusta ketään ei saa haukkua. Ja 2kk ikäisen vauvan kanssa nyt vaan on oltava kotona, ja kyllä, välillä vaikka maattava, kun on pitkiä imetysvaiheita. Mies käyttäytyy törkeällä tavalla kun haukkuu siitä vaimoaan.

Vierailija
236/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette te äitylit kyllä pihalla huumissanne.

Repee repee

Tää tyyppi ilmeisedti omasta mielestään toi keskusteluun sen kirkkaimman älyn pläjäyksen

Pissat tulee housuun, kun nauran kippurassa

Vierailija
237/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin. Kieliopista päätelleen ei ole tainnutkaan tarttua päähän muuta kuin tyhjän nauramista.

Vierailija
238/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinun mielestä ap:n sitten pitäisi tehdä sen lisäksi, että hoitaa ja imettää vauvan, tekee kaikki kotityöt ja ruokaa, ulkoilee ja käy ruokakaupassa?

Vierailija
239/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinun mielestä ap:n sitten pitäisi tehdä sen lisäksi, että hoitaa ja imettää vauvan, tekee kaikki kotityöt ja ruokaa, ulkoilee ja käy ruokakaupassa?

Kumma juttu. Tuota samaa on kysytty 16 sivua, mutta yhtään vastausta ei ole tullut. Minuakin kiinnostaa, mitä ap:n pitäisi vielä tehdä.

Vierailija
240/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

u

Kumma juttu. Tuota samaa on kysytty 16 sivua, mutta yhtään vastausta ei ole tullut. Minuakin kiinnostaa, mitä ap:n pitäisi vielä tehdä.[/

Joo sama kiinnostus

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi