Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen mielestä vain makaan äitiyslomalla. Miten ratkaista riita?

Vierailija
30.08.2018 |

Vauva täytti juuri 2 kk ja jo nyt mies on useampana päivänä haukkunut minut siitä, että vain makaan kaikki päivät enkä tee mitään. Aluksi jaksoin selittää mitä teen päivisin, mutta nyt tästä tulee joka kerta jo riita, koska suutun miehen puheista. Myös mies alkaa olla minulle jo vihainen siitä, että vain makaan. Tietenkään en vain makaa, vaan hoidan vauvan, pesen perheemme pyykkejä, hoidan tiskit, käyn ruokakaupassa, laitan ruokaa, ulkoilen vauvan kanssa, sylittelen mahakipuitkut, vaihdan vaipat, imetän jne. En nuku koskaan päiväunia ja ainoa hetki kun makaan on se kun imetän, ja itse asiassa imetänkin yleensä nojatuolissa. Ahdistaa asiasta riitely, mies ei suostu muuttamaan mielipidettään siitä että vain makaan ja häntä ärsyttää näköjään hyvin paljon se, että "vain makaan" (siis hänen kuvitelmansa siitä että vain makaan). Olen sanonut, että voin palata töihin 1 kk päästä ja hän voi jäädä vanhempainvapaalle vuodeksi kotiin makaamaan vuorostaan, mutta tähän hän ei suostu. Ei edes yhden viikonlopun kokeilun verran. Miten ratkaista tällainen riita?

Kommentit (593)

Vierailija
201/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko tosiaan jotenkin puolustellut miestäni tässä ketjussa? Tuo joku väitti että olen, ja mietin nyt, että olenko, mutta en huomaa sitä itse. AP

Vierailija
202/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitko lähteä esim vanhemmillesi muutamaksi päiväksi?

Kirjoita kirje ja kerro, että jos lasta ei olisi, olisit jo eronnut.

Nyt mietit muutaman päivän vanhemmillasi mitrn jatkat. Tuota haukkumista et aio enää sietää.

Kirje voi olla hyvä juttu, mutta ei kaikkien kohdalla. Osa voi käyttää kirjeessä sanottuja asioita hyväksi ja iskeä niillä samoilla joskus päin naamaa. Jos kirjeessä kirjoittaa, että enää ei jaksa, voi mies kertoa eron yhteydessä lastenvalvojalle, miten nainen on epäkelpo huoltajaksi, kun ei jaksanut olla pienen vauvan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa koko ketjua lukea läpi. Mutta miehelle itsekin sanoin esikoisen aikaan, että aika käy pitkäksi, kun ei ole muuta tekemistä kuin tiskata pienen perheen tiskit, tehdä ruoka ja siivota ja maata loppuaika. Oli hemmetin tylsää välillä.

Aloin sitten aikani kuluksi käymään pitkiä kävelylenkkejä, kun vauva nukkui. Päivän aikana tuli käveltyä 10-15km ja ylimääräiset kilotkin siinä häipyi.

Muistelen jälkeen päin tuota aikaa, että koskaan sen jälkeen ei ole ollut aikaa itselle ja liikunnalle ja lukemiselle niin paljon, kuin tuolloin.

Mies ei kyllä valittanut, vaan minä välillä ruikutin sitä, kun ei ole mitään tekemistä.

Vierailija
204/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt mietit muutaman päivän vanhemmillasi mitrn jatkat. Tuota haukkumista et aio enää sietää.

Vanhempani asuvat toisella puolella Suomea. Kai minä voisin sinne lähteä, mutta en kovin mielelläni, koska niin pitkä ajomatka kaksin vauvan kanssa on aika raskas, kun vauva itkee autossa ja pitäisi monta kertaa pysähtyä imettämään jonnekin. 

Jotainhan sinun on tehtävä, että miehesi tajuaa sinun olevan tosissaan. Mene vaikka hotelliin.

Vierailija
205/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani asuvat toisella puolella Suomea. Kai minä voisin sinne lähteä, mutta en kovin mielelläni, koska niin pitkä ajomatka kaksin vauvan kanssa on aika raskas, kun vauva itkee autossa ja pitäisi monta kertaa pysähtyä imettämään jonnekin. 

Pyydä vanhempaa avuksi matkalle.

Vierailija
206/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa koko ketjua lukea läpi. Mutta miehelle itsekin sanoin esikoisen aikaan, että aika käy pitkäksi, kun ei ole muuta tekemistä kuin tiskata pienen perheen tiskit, tehdä ruoka ja siivota ja maata loppuaika. Oli hemmetin tylsää välillä.

Aloin sitten aikani kuluksi käymään pitkiä kävelylenkkejä, kun vauva nukkui. Päivän aikana tuli käveltyä 10-15km ja ylimääräiset kilotkin siinä häipyi.

Muistelen jälkeen päin tuota aikaa, että koskaan sen jälkeen ei ole ollut aikaa itselle ja liikunnalle ja lukemiselle niin paljon, kuin tuolloin.

Mies ei kyllä valittanut, vaan minä välillä ruikutin sitä, kun ei ole mitään tekemistä.

Mukavaa, että keksit itsellesi tekemistä.

Itse kylläkin tein tämän ketjun, koska ongelmani on se, että mies haukkuu minua makaamisesta, ei se, että minulla olisi tylsää tai en keksisi tekemistä. AP

Vierailija
207/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotainhan sinun on tehtävä, että miehesi tajuaa sinun olevan tosissaan. Mene vaikka hotelliin.

Hotelli voisi tulla kyseeseen helpommin kuin toiselle puolelle Suomea ajaminen. AP

Vierailija
208/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko niin että miehesi haastaa riitaa ihan tarkoituksella? Duunissa jotenkin vittumaista eikä uskalla siellä,vastaan sanoa niin pitää paineet purkaa puolisoon sitten.

Vierailija
209/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydä vanhempaa avuksi matkalle.

Tarkoitatko, että pyytäisin isääni tai äitiäni ensin tulemaan junalla meille, ja sitten ajamaan kanssani sen 500 kilsan matkan heille, palaamaan kanssani sitten 500 kilsan matkan kotiini ja vielä lähtemään junalla takaisin sinne toiselle puolelle Suomea?

Vierailija
210/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko niin että miehesi haastaa riitaa ihan tarkoituksella? Duunissa jotenkin vittumaista eikä uskalla siellä,vastaan sanoa niin pitää paineet purkaa puolisoon sitten.

Voi sekin olla että haluaisi haukkua pomonsa, mutta ei uskalla niin haukkuu sitten minut. Mutta jos noin on, niin syyhän on todella törkeä ja mieheni samaten. 

Vierailija
211/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko tosiaan jotenkin puolustellut miestäni tässä ketjussa? Tuo joku väitti että olen, ja mietin nyt, että olenko, mutta en huomaa sitä itse. AP

Voisiko joku kommentoida tätä? AP

Vierailija
212/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttääköhän miestäsi loppujen lopuksi jokin ihan muu, ja se vain purkautuu tuolla tavalla? Ehkä miehesi ei ole tottunut uuteen äidin rooliisi ja se ärsyttää häntä? Jos mies on tottunut näkemään sinut ennen ensisijaisesti eroottisesti, niin nyt kun hän näkeekin sinut "äitinä", niin koko asetelma alkaa hänen silmissään mättää. Ehkä toivoo sinun tekevät jotain joka ei liity vauvaan tai kodinhoitoon, että voi ylläpitää sinusta sitä vanhaa mielikuvaa joka ei liity äitiyteen mitenkään. Ihan puhdasta arvailua tämä tietysti on, ja menee ehkä ihan metsään.

Voihan olla noinkin, mutta miten minä voin tehdä jotain muuta kuin olla äiti? Näin pieni vauva on koko ajan kiinni minussa. Kun hän illalla nukkuu niin juttelen miehelle muita asioita kuin vauvasta ja kodista. Ja katsomme yhdessä elokuvaa monesti, mutta kun vauva herää kesken unien niin häntä pitää mennä katsomaan tietenkin, en siis pysty ottamaan taukoa äitiydestä.

Ehkä se olisi miehen aika mennä katsomaan heräävää vauvaa, niin teillä joskus voisi olla äidin lisäksi myös isä.

Tuo on totta.

Meillä mies haki vauvan , vauvan herättyä, vaihtoi vaipan ja toi imetettäväksi.

Vauvan kanssa voi myös leikkiä, kinginkongin koira metsään meni yms loruja. Tykkää myös jalkojen ja käsien jumppaamisesta, isä voi leikittää vauvaa ja sillä päästä osalliseksi.

Mieheni ei taida oikein olla sellainen leikkisä, hän ei ole innostunut loruttelemaan vauvan kanssa vaikka on vierestä nähnyt miten minä teen sitä.

Mies voi etsiä oman tapansa olla vauvan kanssa. Ei tarvitse leikkiä tai loruilla jos se ei ole oma juttu. Voi vaikka sylitellä ja katsoa formuloita jos se tuntuu enemmän omalta. En mäkään mikään loru- ja leikkiäiti ollut, tein kotihmmia vauva kainalossa ja selostin tekemisiäni tai rötköteltiin sohvalla. Fiksuja lapsia tuli.

Vierailija
213/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttääköhän miestäsi loppujen lopuksi jokin ihan muu, ja se vain purkautuu tuolla tavalla? Ehkä miehesi ei ole tottunut uuteen äidin rooliisi ja se ärsyttää häntä? Jos mies on tottunut näkemään sinut ennen ensisijaisesti eroottisesti, niin nyt kun hän näkeekin sinut "äitinä", niin koko asetelma alkaa hänen silmissään mättää. Ehkä toivoo sinun tekevät jotain joka ei liity vauvaan tai kodinhoitoon, että voi ylläpitää sinusta sitä vanhaa mielikuvaa joka ei liity äitiyteen mitenkään. Ihan puhdasta arvailua tämä tietysti on, ja menee ehkä ihan metsään.

Voihan olla noinkin, mutta miten minä voin tehdä jotain muuta kuin olla äiti? Näin pieni vauva on koko ajan kiinni minussa. Kun hän illalla nukkuu niin juttelen miehelle muita asioita kuin vauvasta ja kodista. Ja katsomme yhdessä elokuvaa monesti, mutta kun vauva herää kesken unien niin häntä pitää mennä katsomaan tietenkin, en siis pysty ottamaan taukoa äitiydestä.

Ehkä se olisi miehen aika mennä katsomaan heräävää vauvaa, niin teillä joskus voisi olla äidin lisäksi myös isä.

Tuo on totta.

Meillä mies haki vauvan , vauvan herättyä, vaihtoi vaipan ja toi imetettäväksi.

Vauvan kanssa voi myös leikkiä, kinginkongin koira metsään meni yms loruja. Tykkää myös jalkojen ja käsien jumppaamisesta, isä voi leikittää vauvaa ja sillä päästä osalliseksi.

Mieheni ei taida oikein olla sellainen leikkisä, hän ei ole innostunut loruttelemaan vauvan kanssa vaikka on vierestä nähnyt miten minä teen sitä.

Mies voi etsiä oman tapansa olla vauvan kanssa. Ei tarvitse leikkiä tai loruilla jos se ei ole oma juttu. Voi vaikka sylitellä ja katsoa formuloita jos se tuntuu enemmän omalta. En mäkään mikään loru- ja leikkiäiti ollut, tein kotihmmia vauva kainalossa ja selostin tekemisiäni tai rötköteltiin sohvalla. Fiksuja lapsia tuli.

Ei minunkaan mielestä miehen tarvi lorutella jos ei halua. Kommentoin vain tuolle yhdelle, joka ehdotti, että mies voisi lorutella.

Vierailija
214/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et varsinaisesti puolustellut, mutta jankkaat keskustelua koko ajan miehesi määrittelemästä näkökulmasta, vaikka sinulle on monesti täällä vastattu, että suhteenne ongelma on ihan eri kuin se, mitä sinä teet tai et tee kotona.

Vierailija
215/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyt, miten ratkaista riita. Miehesi ei halua tehdä mitään jotta asia jotenkin ratkeaisi, joten jätät vain huomiotta valitukset etkä sano vastaan. Heität vaikka huumoriksi ja sanot, että joo, makasin ensin sängyllä ja sitten sohvalla ja sitten kokeilin silityslautaa, mutta se oli epävakaa joten menin sitten lattialle makaamaan.

Vierailija
216/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö mies ole viikonloppuisin näkemässä, miten päivät sujuvat?

On. Se ei ole vaikuttanut hänen puhumisiin, vaikka on nähnyt miten kiinni olen vauvassa ja silti samalla yritän hoitaa tiskejä ja pyykkejä jne.

Älä nyt viitsi 😂😂 pesetkö sä koko naapuruston tiskit. Kaksi kertaa päivässä alle 10 minuuttia kerta menee mulle viisihenkisen perheen tiskeihin. Juurihan sanoit, ettet nuku päikläreitä, koska hoidat tiskit vauvsn päikkäriaikana 😂😂😂

Ja joellako käyt käsin pesemässä pyykit 😁 vauva ei voi olla minuutin sitterissä, kun pyöräytät koneen käyntiin tai 5 min kun nostat ne kuivumaan?

Miksi täällä kommentoidaan sitä miten teen kotityöt? Kotityöt ei ole minulle ongelma, hoidan ne ja mies ei joudu kotitöitä täällä tällä hetkellä tekemään. En ole myöskään kellekään valittanut, että joutuisin hoitamaan kaikki kotityöt tai että ne olisi raskaita. 

Miksi ihmeessä mies ei tällä hetkellä joudu tekemään kotitöitä? Ottiko lapsen saattaminen alulle niin voimille vai mitä miehelle on tapahtunut? En minä ainakaan halua maksaa veroja, jotta aikuinen mies saisi täyttä palvelua kotonaan verovaroin kustannettuna. Joutaahan tuo nyt tekemään ainakin ne ihan samat kotityöt kuin ennen lastakin!

Tuoreen äidin makailun taas mahdollistan enemmän kuin mielelläni, ja minun puolestani äitiyslomalla saa lepäilläkin. Varsinkin työssäkäyvä tulevaisuudessa ehkänuseamman lapsen äiti on semmoisen maratonin edessä, että sitä repeämää kannattaa nyt parannella ihan rauhassa.

Vierailija
217/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et varsinaisesti puolustellut, mutta jankkaat keskustelua koko ajan miehesi määrittelemästä näkökulmasta, vaikka sinulle on monesti täällä vastattu, että suhteenne ongelma on ihan eri kuin se, mitä sinä teet tai et tee kotona.

En kai? Päinvastoin olen monta kertaa tähän ketjuun kommentoinut, että älkää jauhako kotitöiden määrästä, koska minun kotitöiden tekeminen ei ole aloitukseni pointti eikä ongelma, vaan ongelmani on se, että mieheni haukkuu minua makaamisesta (makaamisesta, joka ei pidä paikkaansa). Nimenomaanhan olen tänne kirjoittanut, että suhteemme ongelma on miehen käytös, ei minun tekemät kotityöt. AP

Vierailija
218/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet itse jo alistanut itsesi sillä, että teet kaikki kotityöt.

Ymmärrän, että kun on aikaa ja jaksaa niin mielellään tekee, kun toinen käy töissä, mutta mutta, siitä se lähtee.

Vierailija
219/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota omaa aikaa vauvan kanssa, lähde hotellilomalle vaikka naapurikaupunkiin, jos et halua ajaa kauemmas. Voisitko pyytää vaikka jonkun ystävän mukaan?

Vierailija
220/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyt, miten ratkaista riita. Miehesi ei halua tehdä mitään jotta asia jotenkin ratkeaisi, joten jätät vain huomiotta valitukset etkä sano vastaan. Heität vaikka huumoriksi ja sanot, että joo, makasin ensin sängyllä ja sitten sohvalla ja sitten kokeilin silityslautaa, mutta se oli epävakaa joten menin sitten lattialle makaamaan.

Miksi väkivaltaan pitäisi vastata huumorilla? Kyllä siihen voi myös vastata, että noiden puheiden on loputtava, täysin. Ja heti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän