Suomen kaunein koti 2018
Uusi kausi alkoi juuri nyt! Kommentoidaan koteja tänne :) 2 uutta tuomaria tällä kaudella.
Kommentit (345)
Vierailija kirjoitti:
Jäin miettimään, miten miehet viihtyvät näissä ylimakeissa romanttisissa asunnoissa. Toinen seikka, johon kiinnitin huomiota oli, että nämä talot olivat kauhean ahtailla tonteilla. Ilmakuva paljasti omakti- ja rivitaloslummit. Ja sitten nämä arvioija ihastelevat kauniita pihoja!
Arvostelu näyttää olevan tiukempaa kuin aikaisemmilla kausilla, kun Hannakin antaa seiskoja. Ennen vain antoi ysejä ja kymppejä.
Vähän ohis, mutta kyllä niitäkin miehiä taitaa olla jotka tuollaisesta tykkää. Itsellä sukulaismies on naimisissa romanttishenkisen naisen kanssa, ja aikoinaan ihmettelin miten hän, kuitenkin hyvin perinteisentyyppinen könsikäs, siinä hörhellyksessä viihtyy ja onko vaimo jyrännyt miehen maun yli kokonaan. Sitten ryhtyivät omakotitalon rakennusurakkaan, pitkälti hartiapankkimeiningillä ja miehen kontakteja hyödyntäen, ja kävi ilmi että kyllä se mies ihan samanlaisesta sisustuksesta tykkää kuin nainenkin. Kaikki arkkitehtooniset yksityiskohdat ja kaakelit, tapetit, maalit yms olivat pääasiassa miehen valitsemia ja kyllä menivät siihen samaan linjaan. Kerrankin oikein innoissaan selitti miten oli halvalla saanut niin hienot laatat kylppäriin ja upean kuvankin - ja niin tuli kylppäristä persikanvärinen ja ammeen yläpuolella on sellainen useasta laatasta tehty kuva jossa on muistaakseni sellainen lampimaisema joutsenineen. Vaimo sitten hommasi samanhenkisiä verhoja ja tyynyjä yms kun talo oli valmis, mutta kyllä mies ihan itse jahtasi pitkin poikin niitä hienompia laattoja ja tapetteja kun rouva olisi ollut valmis tavalliseen valkoiseen jota sitten olisi niillä verhoilla ja huonekaluilla sitten romantisoitu.
Luoja miten tylsiä ja kliseisiä koteja.
Vierailija kirjoitti:
Mua rupes ärsyttää toi miestuomari, kun yhdessä asunnossa se ihmetteli, että miksi tämän tyylinen sisustaja on hankkinut ulkoisesti eri tyylisen talon ja viimeisessä taas totesi, että "tää on just sellainen, kuin odotinkin", sellaisella tympääntynyt ole asenteella. Eli halusiko se, että pysytään tyylille uskollisina vai ei?
Lisäksi ne ihmetteli väljää eteistä! Niin, kaikki lapsiperheethän haluaa sen ahtaan ovenlevyisen pikkueteisen, josta tunkea sisään rattaiden, koirien, lasten ja loskan kera?
Minä käsitin, että selvä ristiriita talon tyylin ja valitun sisustustyylin välillä ei ole aina hyvä juttu. Jos asuu modernissa paritalossa ja sisustaa sen kokonaan hyvin romanttisesti, syntyy yllättävä ristiriita, joka ei kaikkia miellytä. (Itse tykkäsin perheen laatuhuonekaluista. Omassa huushollissamme vanhat peilipiirongit ovat ristiriidassa 1990-luvun eleettömyyden kanssa.) Kolmas talo näytti romanttiselta myös ulkoa, joten samanlaista ristiriitaa ei syntynyt, ja talon sisustus vastasi sinne astuvan tuomarin odotuksia.
Jos muistan oikein, eteisjuttu liittyi jotenkin jonkun talon muiden huoneiden mittasuhteisiin eli eteiseen "haaskattu" liika tila olisi voitu käyttää järkevämmin jossain muualla talossa. Ainakin sitä Hämeenlinnan Kannus-taloa kritisoitiin tyhjistä "tanssilattioista" eli ilmeisesti huonekalut olisi kannattanut sijoittaa eri tavalla tms. Paritalon pesutilat olivat ehkä pienet suhteessa koko asuntoon, mutta harvoin tuollaisiin seikkoihin voi vaikuttaa, ellei itse rakennuta lukaaliaan.
Kuten joku jo ehdotti, asunnon/talon pohjakuva sekä kaikki asuintilat olisi kiva nähdä sen sijaan, että tuomarit kertaavat yhä uudelleen asuntojen ominaisuuksia ja tankkaavat pistelaskua siihen "liitutauluun." Kiva ohjelma edelleen!
Vierailija kirjoitti:
Mua rupes ärsyttää toi miestuomari, kun yhdessä asunnossa se ihmetteli, että miksi tämän tyylinen sisustaja on hankkinut ulkoisesti eri tyylisen talon ja viimeisessä taas totesi, että "tää on just sellainen, kuin odotinkin", sellaisella tympääntynyt ole asenteella. Eli halusiko se, että pysytään tyylille uskollisina vai ei?
Lisäksi ne ihmetteli väljää eteistä! Niin, kaikki lapsiperheethän haluaa sen ahtaan ovenlevyisen pikkueteisen, josta tunkea sisään rattaiden, koirien, lasten ja loskan kera?
Minusta ei ollut mitenkään tympääntynyt, enemmänkin muistaakseni tyytyväinen, että "no tämä on nyt sellainen kuin odotinkin".
Eilisessä 3.10. jaksossa tykkäsin kyllä todella paljon siitä Kakolan talosta ulkoapäin.
Ihan mahtava harmaa jättiläinen mäen päällä, kivasti näkyi merelle ja kaupungille.
Tampereen asunnossa oli kanssa mahtava terassi koko asunnon pituudelta, mahtavaa viettää
kesäpäivää siellä.
Kaikissa asunnoissa oli minun makuuni liian vähän värejä, samaa valkoista/ mustaa/ hiekkaa kaikki,
oikein odotan tuleeko tällä kaudella yhtään oikein kunnon väripilkkua :)
Mutta makuja on niin monia, asukkaat selvästi viihtyvät noissa "mallikodeissaan" hyvin.
Tykkäsin kaikista kolmesta kodista uusimmassa jaksossa, mutta tuomarien valinta eli kolmonen oli kyllä mahtavasti sisustettu ja hieno ympäristö se Kakola :)
Vierailija kirjoitti:
Tykkäsin kaikista kolmesta kodista uusimmassa jaksossa, mutta tuomarien valinta eli kolmonen oli kyllä mahtavasti sisustettu ja hieno ympäristö se Kakola :)
Näin turkulaisena olen sitä mieltä, että turhan hypetetty alue. Onhan se toki vielä kesken, mutta nytkin jo näkee, että aivan liian täyteen taloja ja rakennuksia se lykätään. On tietenkin kiirus saada alueesta mahdollisimman paljon rahaa rakennuttajille ja kaupungille, mutta kyllä minä katselisin itselleni kotia aivan muilta seuduilta tästä kaupungista.
Vierailija kirjoitti:
Mua häiritsee kun joskus näytetään kylpyhuone ja joskus ei. Mua jäi yhdessä kodissa kiinnostamaan, että minkäköhänlainen vessa ois ollut mutta sitä ei näytetty ollenkaan! (Sen yhen miehen tuunaama vanha puutalo)
Samoin. Toisissa näytetään ja toisissa ei näytetä kaikkia tiloja. Pitäisi olla sama linja.
Tähän saakka nähdyistä asuisin mielelläni kodikkaassa romanttisesti sisustetussa kodissa.
Sairaalamaisen valkeat niukasti sisustetut eivät minua miellytä. Värejä, kuoseja elämän runtelemaa kalustoa kaipaan ja sellaista että elämä yleensä näkyy jälkineen. Makunsa kullakin ymmärrän sen mutta steriilin vaalea/valkoinen ei tuo kodikkuutta ja lämpöä.
Osaako kukaan kertoa mistä saa ostaa eilisessa jaksossa Kaukolan Helmen makuuhuoneessa sängyn päädyssä näkyneitä hyllyjä. Musta ympyrä, keskellä taso.
Ohjelma siis Suomen Kaunein koti, jakso 4/10 ja koti oli Kaukolassa Turussa
Helena64 kirjoitti:
Osaako kukaan kertoa mistä saa ostaa eilisessa jaksossa Kaukolan Helmen makuuhuoneessa sängyn päädyssä näkyneitä hyllyjä. Musta ympyrä, keskellä taso.
En katsonut jaksoa, mutta kuvauksesi perusteella se voisi olla Hakolan Lempi-hylly.
Helena64 kirjoitti:
Se on Hakolan Lempi-hylly, tämän hetken trendiesineitä.
Kakolan talon parvekkeet ovat tosi avoimet.
Kun ovat ulkopuolella seinästä niin kaikki näkyy ja näkee parvekkeelle.
En tykkäisi siinä ottaa aurinkoa, kun on kaikkien näkyvillä.
Muuten voisi olla kiinnostava paikka asua.
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa asunnoissa oli minun makuuni liian vähän värejä, samaa valkoista/ mustaa/ hiekkaa kaikki,
oikein odotan tuleeko tällä kaudella yhtään oikein kunnon väripilkkua :)
"Kauden ensimmäisessä jaksossa nähdään taidokkaasti sisustettuja koteja, joissa on tuotu sisustukseen kauniita yksityiskohtia erilaisten värielementtien kautta"
Tuo oli se teksti, jolla ensimmäistä osaa mainostettiin. Odotin näkeväni värikkäitä koteja, mutta eipä ne mitenkään erityisemmin sitä olleet. Yksikin asunto taisi olla melkein valkoinen, mutta siellä oli pari värikästä tyynyä ja yksi värikäs seinä tms.
Vierailija kirjoitti:
Häiritseekö muita ohjelman junnaavuus? Tuntuu, että tuomarit ja vierailtavat paikkakunnat esitellään niin moneen kertaan. Puhumattakaan prkl punaisesta matosta ja sen merkityksestä. Pisteiden laskukin on aikamoinen projekti ja lopuksi vielä joku tuomareista toteaa voittajan ääneen.
Ohjelma olisi paljon sujuvampi ja miellyttävämpi katsoa, kun keskityttäisiin talojen kiertämiseen eikä turhaan toistoon.
Kyllä. Ärsyttää että sekä alussa että katkon jälkeen esitellään tuomarit ja talot. Junnaa.
Viimeisen jakson kakkoskodin sohvapöytä, tietääkö kukaan mistä? Olen etsinyt juuri tuollaista! Siro suorakulmainen puunvärinen pöytä lasikannella.
Keskiluokkaisia tusinakoteja, joissa samannäköiset tavarat ja design-tuotteet. Ihan jo asuntoilmoituksia katselemalla törmää hienompiin. Boring!
Ohjelman nimi voisi olla: Suomen kallein koti
Jakso kolmosessa Porvoon-koti on ihana! Vaaleaa, nykyaikaista, mutta kodikasta :)