Kysykää työttömältä tuplamaisterilta
Kommentit (88)
Itse aloitin opiskelut 80 ja 90-luvun taitteessa ja 90-luvun lama ja toisaalta vääräksi/vaikeaksi kokemani ala meinasi viedä motivaation kokonaan.
Mulla kävi kuitenkin siinä mielessä tuuri, että toisesta syventymiskohteestani löysin kuitenkin omimman alani ja se on työllistänyt mut viimeiset reilut 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Oletko joutunut ottamaan paljon opintolainaa?
Toiseen tutkintoon en olisi edes saanut opintolainaa, mutta ensimmäiseen otetusta lainasta on yli kaksi tonnia vielä maksamatta. Luonnollisesti en olisi lainaa ottanut, jos olisi vähänkään realistisempi käsitys työllistymisestä ollut. Onneksi korko on mitätön.
-ap
Niin fiksut korkeasti koulutetut valittavat työttömyyttään. Perustakaa niitä yrityksiä. Teillä jos joillain luulisi olevan älykkyyttä ja kykyä, vaan eipä tunnu nappaavan. Oma vika jos osaamista ei arvosteta markkinoilla.
Hyvälle hitsarille löytyy töitä niin lasku- kuin varsinkin nousukausina.
pulinat pois kirjoitti:
Niin fiksut korkeasti koulutetut valittavat työttömyyttään. Perustakaa niitä yrityksiä. Teillä jos joillain luulisi olevan älykkyyttä ja kykyä, vaan eipä tunnu nappaavan. Oma vika jos osaamista ei arvosteta markkinoilla.
Kokeiltu on. Olin kymmenen vuotta yrittäjänä. Nimenomaan yrittäjänä, en onnistujana.. Lama sitten vei ne vähätkin asiakkaani. Ei se yrittäjyys ole lääke joka vaivaan, usko pois.
pulinat pois kirjoitti:
Kenes vika on, että sinusta tuli tuollainen besserwisser?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan kestää oppia hyväksi?
Meinaan että jos nyt rupean työttömyysetuudella opiskelemaan hitsariksi (mikä kyllä minulle kelpaisi ammatiksi), niin siihen saan käyttää kaksi vuotta. Sitten pitäisi päästä jonnekin jo töihin, vaikka varmasti en vielä ole kovin hyvä, kun työkokemus puuttuu.
Onko jossakin koulu, joka kestää max. 2 vuotta, ja joka kouluttaa nimeomaan niitä hyviä hitsareita eikä vain tavallisia?
pulinat pois kirjoitti:
Kokeiltu on sitäkin.
Toiminimellä kitkuteltiin keskellä pahinta finanssikriisiä, koska tuttavan kautta sain yhden vakiasiakkaan ja oli myös mahdollisuus hakea toimintaan starttirahaa. Tämä vakiasiakas tosin meni sitten konkurssiin ja samanaikaisesti toinen iso vakiasiakas keskitti kaikki alihankintansa minusta riippumattomista syistä toiselle toimijalle.
Hyvin pian tämän jälkeen lainailinkin sitten vaimolta rahaa pystyäkseni maksamaan edes minimi-YEL:n. Kuluista ja veroista puhdistettu keskimääräinen kuukausitulo koko yrittäjyyteni ajalta oli ehkä juuri ja juuri työmarkkinatuen luokkaa. Klisee "yrittäjäksi synnytään" alkoi kummasti kuulostaa totuudenmukaiselta tuon epäonnisen seikkailun jälkeen. :-)
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan kestää oppia hyväksi?
Meinaan että jos nyt rupean työttömyysetuudella opiskelemaan hitsariksi (mikä kyllä minulle kelpaisi ammatiksi), niin siihen saan käyttää kaksi vuotta. Sitten pitäisi päästä jonnekin jo töihin, vaikka varmasti en vielä ole kovin hyvä, kun työkokemus puuttuu.
Onko jossakin koulu, joka kestää max. 2 vuotta, ja joka kouluttaa nimeomaan niitä hyviä hitsareita eikä vain tavallisia?
Ammattiopistot kouluttavat työntekijöitä myös teknologiateollisuuden tarpeisiin. Uskon että jos asut alueella jossa teollisuuslaitoksia on niin työllistyt jopa ennen valmistumistasi.
Hyväksi hitsariksi, niin kuin muidenkin alojen ammattilaiseksi tuleminen kestää aikansa. Ei hyväksi humanistiksi tai tutkijaksikaan tulla suoraan oppilaitoksen penkiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä tutkinnot sinulta löytyy?
Olen itse FM ja KM, aineen- ja luokanopettaja. Määräaikaisessa työsuhteessa.
YTM + FM. Yhdistelty ihmistieteitä ja tietojenkäsittelyoppia. Missään akateemisten ympyröiden ulkpuolella tätä "monitieteisyyttä" ei ole ihasteltu, vaikka niin piti olla valtti työmarkkinoilla.
Hienoa, mutta FM ei oikeastaan kerro vielä mitään osaamisalastasi. Eli mitä olet oikeasti opiskellut?
Ainakin joku tuolla sanoi "Lisäksi jo kahdessa tuntuu olevan liikaa työnantajille, mikä ei opiskellessani tullut mieleenikään". En tiedä oliko Ap vai joku muu. Joka tapauksessa, voinen nyt kertoa sinulle(kin) että työnantajia ei haittaa jos sinulla on useampi tutkinto. Heitä kiinnostaa, osaatko tehdä töitä ja tiedätkö mitään juuri heidän alallaan.
Yhteiskuntatieteitä ja tietojenkäsittelyoppia, muun muassa. Siellähän se lukee? Lisäksi tiedotusoppia, käännöstiedettä, psykologiaa, mediakulttuuria ja hmm, myös pätkä etnomusikologiaa. Opintoviikoissa/-pisteissä enemmän kuin nuo kaksi tutkintoa olisi edellyttänyt.
Koulutus ei sinänsä ole toki ongelma "alan töihin" haettaessa, enemmänkin laajan koulutuksen suhde työhistoriaan. Ns. hanttihommissa taas työnantajan hälytyskellot kilkkaavat, kun epämotivoituneeksi (ja epäkäytännölliseksi?) arveltua akateemikkoa ei haluta sekoilemaan harjanvarteen. No, en minäkään työnantajana varmaan haluaisi - epäilisin juipin häipyvän parempiin hommiin heti, kun vain tilaisuus avautuu. Tämä siis on oma kokemukseni ja käsitykseni.
-ap
OK, kyllähän se siellä luki. Ehkä minun kuuluu muotoilla kysymykseni uudelleen. Mitä sinä oikeastaan osaat? Se on myös se, mikä niitä potentiaalisia työnantajia kiinnostaa.
Sinä varmasti alan ammattilaisena sen tiedät, mutta esimerkiksi minulle biotieteilijänä 'yhteiskuntatieteet' ei kerro yhtään minkälaisiin kaikkiin töihin sinulla voisi olla valmiudet työllistyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaisista avustajista on aina pulaa, sairaanhoitajat,sossut.. Raksa ja putki. Eilen taisi olla keskustelua muutamista muistakin keinoista tienata rahaa. Mä en ole päivääkään tehnyt minkään tutkinnon alla töitä vaan kerännyt sieltä sun täältä hommia. Tienaan n. 3000e/kk
No et ainakaan henkilökohtaisena avustajana tienaa tuota summaa kuukaudessa.
Lue ja ymmärrä. Kerroin saavani tuon summan kasaan heittämällä keikkaa! Edellä oleva listaus oli sitä varten joissa niitä hommia on kouluja käyneille. Mielummin teen jotain siellä sun täällä tienaten hiukan enemmän kuin istumalla tonnin edestä kotona.
Mistä tutkinnosta huolimatta olet päässyt noihin töihin? Oletko tehnyt niitä jo opiskeluaikoina? Kerrotko vielä ikäsi ja sukupuolesi?
Sairaanhoitaja, sossu, putki? Ainakin sairaanhoitajaksi pitäisi olla pätevyys, ei sinne kuka tahansa maisteri kelpaa keikkaa heittämään!
Miten sulla ei leikkaa? En tee noille aloille keikkoja vaan sellaisille jotka ei vaadi mitään tutkintoa. Monenko kerran joudun sanomaan? Noille aloille tarvitaan tekijöitä. Enkä halua tutustua sinuun sen tarkemmin :)
No ei menneet opiskelut hukkaan :) Onnea valitsemallasi tiellä
Vierailija kirjoitti:
No ei menneet opiskelut hukkaan :) Onnea valitsemallasi tiellä
Mistä sen voi opiskelemaan lähtiessään tietää, menevätkö opinnot ehkä hukkaan?
Jos sen tietäisi niin sitten voisi tietenkin jättää opiskelematta, mutta kenellä on se kristallipallo, josta asian etukäteen näkisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä tutkinnot sinulta löytyy?
Olen itse FM ja KM, aineen- ja luokanopettaja. Määräaikaisessa työsuhteessa.
YTM + FM. Yhdistelty ihmistieteitä ja tietojenkäsittelyoppia. Missään akateemisten ympyröiden ulkpuolella tätä "monitieteisyyttä" ei ole ihasteltu, vaikka niin piti olla valtti työmarkkinoilla.
Hienoa, mutta FM ei oikeastaan kerro vielä mitään osaamisalastasi. Eli mitä olet oikeasti opiskellut?
Ainakin joku tuolla sanoi "Lisäksi jo kahdessa tuntuu olevan liikaa työnantajille, mikä ei opiskellessani tullut mieleenikään". En tiedä oliko Ap vai joku muu. Joka tapauksessa, voinen nyt kertoa sinulle(kin) että työnantajia ei haittaa jos sinulla on useampi tutkinto. Heitä kiinnostaa, osaatko tehdä töitä ja tiedätkö mitään juuri heidän alallaan.
Yhteiskuntatieteitä ja tietojenkäsittelyoppia, muun muassa. Siellähän se lukee? Lisäksi tiedotusoppia, käännöstiedettä, psykologiaa, mediakulttuuria ja hmm, myös pätkä etnomusikologiaa. Opintoviikoissa/-pisteissä enemmän kuin nuo kaksi tutkintoa olisi edellyttänyt.
Koulutus ei sinänsä ole toki ongelma "alan töihin" haettaessa, enemmänkin laajan koulutuksen suhde työhistoriaan. Ns. hanttihommissa taas työnantajan hälytyskellot kilkkaavat, kun epämotivoituneeksi (ja epäkäytännölliseksi?) arveltua akateemikkoa ei haluta sekoilemaan harjanvarteen. No, en minäkään työnantajana varmaan haluaisi - epäilisin juipin häipyvän parempiin hommiin heti, kun vain tilaisuus avautuu. Tämä siis on oma kokemukseni ja käsitykseni.
-ap
OK, kyllähän se siellä luki. Ehkä minun kuuluu muotoilla kysymykseni uudelleen. Mitä sinä oikeastaan osaat? Se on myös se, mikä niitä potentiaalisia työnantajia kiinnostaa.
Sinä varmasti alan ammattilaisena sen tiedät, mutta esimerkiksi minulle biotieteilijänä 'yhteiskuntatieteet' ei kerro yhtään minkälaisiin kaikkiin töihin sinulla voisi olla valmiudet työllistyä.
No, äkkiseltään tulee mieleen erinomaiset suulliset ja kirjalliset viestintätaidot suomeksi ja englanniksi, palveluorganisaatioiden prosessien ja rakenteiden kehittäminen (ts. palvelumuotoilu), käyttäjälähtöinen suunnittelu ohjelmistoprojekteissa (käyttäjäkokemus eli UX, käytettävyys), organisaatiopsykologinen ja -viestinnällinen osaaminen (esim. työhyvinvoinnin kehittämiseen liittyen), tutkimuksellinen datanhaalinta (olennaisen havaitseminen nopeasti sekä yhdistely ja tiivistäminen ymmärrettävästi ja tarvittaessa "raflaavasti"), myyntihenkinen käsienheiluttelu, trendikkään it-pajan pallomeressä lilluminen...
Että kyllä tällaisilla käytännön eväillä se raksapomokin äkkiä vakuutetaan, eikö? Ehehe...
-ap
Tasan tietää jos valitsee ensin vaikka kuvataiteen ja perään taiteen. Työttömyys on taattu.
Edelliseen viestiini (75.) lisäys, että en minä tietenkään hakemuksiini osaamistani noin jäsentelemättömänä könttänä ulosta. Jokaiseen hakemukseen räätälöidään tehtäväkohtaisesti se osaaminen sellaiseen muotoon, että painotetaan konkreettisesta osaamisesta koituvaa konkreettista hyötyä (lue rivien välistä: rahaa) firmalle. Ei pätevä riitä mihinkään, pitää todistaa olevansa myös osaava ja hyödyttäneensä konkreettisesti aiempiakin työnantajia (joita toivottavasti on edes opiskeluajalta jokin projekti).
Kannattiko opiskella sukupuolentutkimusta?
mihin ajattelit pääseväsi töihin? Järjestöihin?
Lähihoitajaksi kouluttautumista suosittelevat, onko mielestänne niin, että sitä työtä voi tehdä kuka tahansa, vai pitääkö olla edes jossain määrin hoitotyöstä kiinnostunut? Eli millainen hoitaja itsellenne tai omaisellenne kelpaisi? Käykö tällainen, jolla olisi kyllä koko ajan naama norsunv*tulla kun joutuu tekemään sitä itseään kaikkein vähiten kiinnostavan alan duunia?
Siis paljon mieluummin olisin vaikka se hitsaaja tai raksamies tai siivooja. Ihmisten hoitaminen vain ei millään tavoin ole se minun juttuni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiotko seuraavaksi opiskella ammatin tai muuta hyödyllistä?
Tuskin on mahdollista, koska rahoituksen järjestäminen on hankalaa. Lisäksi koulutusta on liikaa jo nyt; CV turpoaa kolmannelle sivulle ja työnantajat ovat ihmeissään.
Tiivistä cv niin että mahtuu yhdelle sivulle. T. Rekrytoija
Kaksi sivua ei ole ollut ongelma. Liikaa ei voi tiivistää ilman, että tilkkutäkkiin jää selittämättömiä ja epäilyttäviä "gäppejä". Kronologisesti etenevästä CV:stä on kylläkin tullut kriittistä palautetta. Joten nyt sitten mennään ytimekkäästi "highlightit" edellä.
-ap
Ne gäpit voi selvittää sitten haastattelussa, jos sinne asti pääsee.
Ei pääse haastatteluun gäppien takia, joten niitä ei voi siellä selvittää
Mistä tutkinnosta huolimatta olet päässyt noihin töihin? Oletko tehnyt niitä jo opiskeluaikoina? Kerrotko vielä ikäsi ja sukupuolesi?
Sairaanhoitaja, sossu, putki? Ainakin sairaanhoitajaksi pitäisi olla pätevyys, ei sinne kuka tahansa maisteri kelpaa keikkaa heittämään!