Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysykää työttömältä tuplamaisterilta

Vierailija
29.08.2018 |

.

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiotko seuraavaksi opiskella ammatin tai muuta hyödyllistä?

Mulla on ammatti JA FM-tutkinto, eivät sulje toisiaan pois. (en ole ap)

Vierailija
42/88 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hävettääkö laskusi yhteiskunnalle?

Eipä oikeastaan. Toki on mielessä käynyt, kuinka paljon yhteiskunnassa ylipäätään hassaantuu rahaa "turhaan" korkeakoulutukseen. Opiskelin yliopistotutkintoni, koska minulla oli niihin älyllisiä valmiuksia ja motivaatiota. "Käytännön töihin" ei niinkään, koska olen epäkäytännöllinen poropeukalo. 

Mutta mutta: kouluttamattomana työttömänä saattaisin hyvinkin olla moniongelmainen ja masentunut, mikä tulisi yhteiskunnalle vielä kalliimmaksi ja lähipiirille raskaammaksi.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaisista avustajista on aina pulaa, sairaanhoitajat,sossut.. Raksa ja putki. Eilen taisi olla keskustelua muutamista muistakin keinoista tienata rahaa. Mä en ole päivääkään tehnyt minkään tutkinnon alla töitä vaan kerännyt sieltä sun täältä hommia. Tienaan n. 3000e/kk

Vierailija
44/88 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehitysmaatutkimus ja sosiologia?

Olisko noissa aineissa jotain pahaa? Ovat tarpeellisia. Luuleeko joku oikeasti että tämä maailma tarvitsee vain insinöörejä ja hoitajia.

Vierailija
45/88 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä aloilta tutkinnot?

Vierailija
46/88 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä tutkinnot sinulta löytyy?

Olen itse FM ja KM, aineen- ja luokanopettaja. Määräaikaisessa työsuhteessa.

YTM + FM. Yhdistelty ihmistieteitä ja tietojenkäsittelyoppia. Missään akateemisten ympyröiden ulkpuolella tätä "monitieteisyyttä" ei ole ihasteltu, vaikka niin piti olla valtti työmarkkinoilla.

Hienoa, mutta FM ei oikeastaan kerro vielä mitään osaamisalastasi. Eli mitä olet oikeasti opiskellut?

Ainakin joku tuolla sanoi "Lisäksi jo kahdessa tuntuu olevan liikaa työnantajille, mikä ei opiskellessani tullut mieleenikään". En tiedä oliko Ap vai joku muu. Joka tapauksessa, voinen nyt kertoa sinulle(kin) että työnantajia ei haittaa jos sinulla on useampi tutkinto. Heitä kiinnostaa, osaatko tehdä töitä ja tiedätkö mitään juuri heidän alallaan.

Vierailija
47/88 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtaisista avustajista on aina pulaa, sairaanhoitajat,sossut.. Raksa ja putki. Eilen taisi olla keskustelua muutamista muistakin keinoista tienata rahaa. Mä en ole päivääkään tehnyt minkään tutkinnon alla töitä vaan kerännyt sieltä sun täältä hommia. Tienaan n. 3000e/kk

No et ainakaan henkilökohtaisena avustajana tienaa tuota summaa kuukaudessa.

Vierailija
48/88 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko masentunut työttömyyden takia?

Lähinnä turhautunut tilanteeseen. Jos olisin pihalla hakemusten tehtailusta, ansioluettelon laatimisesta tai osaamiseni markkinoinnista, saattaisin ollakin masentunut. Tunnistan vahvuuteni ja heikkouteni, ehkä se pitää suhteellisuudentajuisena. Ymmärrän myös työnantajan näkökulman, sen miksi "generalisti" nähdään rekrytointiriskinä. Puhumattakaan että työpaikkoihin pyrkii aina kaksi- ellei kolminumeroinen määrä hakijoita. 

Raksalle töihin.

Heh, tuttavan kautta olen niitäkin hommia jossain välissä tiedustellut, mutta ei oikein otettu tosissaan. Ehkä joku kylmähermoisempi voisi taustansa työnantajalle valehdellakin. Tuskin sillä oikeasti on niin väliä, pysyykö naulapyssy näpeissä, mutta ylikoulutetun työmotivaatio tuntuu olevan monelle työnantajalle suurempi ongelma.

-ap

Vierailija
49/88 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita ittes likoon ja opiskele uusi tutkinto. Ensin selvitä millä alalla tarvitaan osaajia ja kehity alan parhaan 5 % joukkoon. Sinut tullaan suorastaan repimään käsistä.

Toimiiko se oikeasti, että lähes kaikki rupeavat lähihoitajiksi? Ja entä jollei se kiinnosta pätkän vertaa?

Miks just lähäri? Maailmassa on muitakin ammatteja, myös sellaisia, joista et ole koskaan kuullutkaan. Uusi välilehti auki ja tutkimaan.

No kerrohan meille esimerkkejä. Moni saattaa hyötyä tiedoistasi.

Vähän oma-aloitteisuutta. Pelkästään rakennusalalla on hommia laidasta laitaan ja myös sillä IT-alalla. Pointti on se, että hankit järkkymätöntä kapean alan osaamista. Seuraaviin fokus:

1. Koulutusmäärät vähäiset ja oppimisesta suurin osa työympäristössä

2. Suuri määrä avoimia työpaikkoja eli tekijät eläkkeellä tai ala muuten vaan vedossa

3. Vähäinen todennäköisyys, että työt automatisoidaan tai viedään ulkomaille

4. Vaatii lupia ennen kuin pääsee tekemään

5. Mielellään mahdollisuus työllistää itse itsensä kohtuullisella alkupääomalla

Vierailija
50/88 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi perustutkintoa on eittämättä hieno saavutus, mutta toisaalta siinä menee se toinen yliopistopaikka sellaiselta, joka ei ole saanut sitä ensimmäistäkään.

Mites tämä sopii yhteen sen kanssa, että työttömiä käsketään uudelleenkouluttautua alalle, jolla on työvoimapulaa? Minä opiskelin humanistimaisterintutkintoni päälle koodariksi, kun oli matikkapäätä ja koodareista kuulemma pula. Hukkaan taisi mennä sekin, kun se pula jotenkin hävisi. (Ja en ole ap.)

Ai mitenkö sopii? No huonosti.

Ei se fakta siitä kuitenkaan muutu, että yksi on vienyt kaksi opiskelupaikkaa ja joku toinen on jäänyt kokonaan ilman.

Alkuperäinen kommenttini ei ottanut mitenkään kantaa siihen, miten miltäkin alalta työllistyy, varsinkin, kun sitä kirjoittaessani en ollut edes tietoinen näiden kahden tutkinnon alasta.

Vierailija
51/88 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko masentunut työttömyyden takia?

Lähinnä turhautunut tilanteeseen. Jos olisin pihalla hakemusten tehtailusta, ansioluettelon laatimisesta tai osaamiseni markkinoinnista, saattaisin ollakin masentunut. Tunnistan vahvuuteni ja heikkouteni, ehkä se pitää suhteellisuudentajuisena. Ymmärrän myös työnantajan näkökulman, sen miksi "generalisti" nähdään rekrytointiriskinä. Puhumattakaan että työpaikkoihin pyrkii aina kaksi- ellei kolminumeroinen määrä hakijoita. 

Raksalle töihin.

Heh, tuttavan kautta olen niitäkin hommia jossain välissä tiedustellut, mutta ei oikein otettu tosissaan. Ehkä joku kylmähermoisempi voisi taustansa työnantajalle valehdellakin. Tuskin sillä oikeasti on niin väliä, pysyykö naulapyssy näpeissä, mutta ylikoulutetun työmotivaatio tuntuu olevan monelle työnantajalle suurempi ongelma.

Sama kokemus jopa siivoustöihin hakiessani. Tosin ei minulla ylikoulutettunakaan ole motivaatio-ongelmaa, työnantaja luulee vain. Tietysti on kyllä niin, että heti jos saan oman alani hommia, jättäisin sen siivouksen tai raksan, siinä työnantajakin olettaa oikein.

Vierailija
52/88 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla juuri kysyttävää ole, mutta kommentoitavaa kyllä. Itse olen akateeminen pätkätyöläinen ja sinnitellyt tällä kuviolla jo pitkään. Minulla on hieno tutkinto ja paljon työkokemusta. Silti tämänhetkinen työtilanne ja sitä myöten toimeentulo on heikko. Alalle on koulutettu aivan liikaa väkeä ja liikakoulutusta jatketaan aina vaan, vaikka edellisillekään valmistuneille ei ole töitä. Tämä on ihan suoranaista vedätystä.

Vierailija
53/88 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi perustutkintoa on eittämättä hieno saavutus, mutta toisaalta siinä menee se toinen yliopistopaikka sellaiselta, joka ei ole saanut sitä ensimmäistäkään.

Mites tämä sopii yhteen sen kanssa, että työttömiä käsketään uudelleenkouluttautua alalle, jolla on työvoimapulaa? Minä opiskelin humanistimaisterintutkintoni päälle koodariksi, kun oli matikkapäätä ja koodareista kuulemma pula. Hukkaan taisi mennä sekin, kun se pula jotenkin hävisi. (Ja en ole ap.)

Ei se fakta siitä kuitenkaan muutu, että yksi on vienyt kaksi opiskelupaikkaa ja joku toinen on jäänyt kokonaan ilman.

Joo, ei muutu. Ja kyllä minäkin olisin mielelläni heti sillä ensimmäisellä tutkinnolla työllistynyt. Mutta miten jos se ei onnistu, mitä sitten pitää tehdä? Mieluumminko pyöritellä peukaloita vai yrittää opiskella jotain muuta, vaikka sitten veisi opiskelupaikan?

Vierailija
54/88 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Filosofian maisterin tutkinto on yksi huonoiten työllistävistä ellei peräti kaikkein huonoiten työllistävä korkeakoulututkinto. Sen olen tässä kantapään kautta oppinut..

Vierailija
55/88 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko joutunut ottamaan paljon opintolainaa?

Vierailija
56/88 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä ei päivääkään työttöminäkin olevia tuplamaistereita on. Vaikka olisi toinen tutkinto humanistinen.

Vierailija
57/88 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No et ainakaan henkilökohtaisena avustajana tienaa tuota summaa kuukaudessa.

Lue ja ymmärrä. Kerroin saavani tuon summan kasaan heittämällä keikkaa! Edellä oleva listaus oli sitä varten joissa niitä hommia on kouluja käyneille. Mielummin teen jotain siellä sun täällä tienaten hiukan enemmän kuin istumalla tonnin edestä kotona.

Vierailija
58/88 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä tutkinnot sinulta löytyy?

Olen itse FM ja KM, aineen- ja luokanopettaja. Määräaikaisessa työsuhteessa.

YTM + FM. Yhdistelty ihmistieteitä ja tietojenkäsittelyoppia. Missään akateemisten ympyröiden ulkpuolella tätä "monitieteisyyttä" ei ole ihasteltu, vaikka niin piti olla valtti työmarkkinoilla.

Hienoa, mutta FM ei oikeastaan kerro vielä mitään osaamisalastasi. Eli mitä olet oikeasti opiskellut?

Ainakin joku tuolla sanoi "Lisäksi jo kahdessa tuntuu olevan liikaa työnantajille, mikä ei opiskellessani tullut mieleenikään". En tiedä oliko Ap vai joku muu. Joka tapauksessa, voinen nyt kertoa sinulle(kin) että työnantajia ei haittaa jos sinulla on useampi tutkinto. Heitä kiinnostaa, osaatko tehdä töitä ja tiedätkö mitään juuri heidän alallaan.

Yhteiskuntatieteitä ja tietojenkäsittelyoppia, muun muassa. Siellähän se lukee? Lisäksi tiedotusoppia, käännöstiedettä, psykologiaa, mediakulttuuria ja hmm, myös pätkä etnomusikologiaa. Opintoviikoissa/-pisteissä enemmän kuin nuo kaksi tutkintoa olisi edellyttänyt.

Koulutus ei sinänsä ole toki ongelma "alan töihin" haettaessa, enemmänkin laajan koulutuksen suhde työhistoriaan. Ns. hanttihommissa taas työnantajan hälytyskellot kilkkaavat, kun epämotivoituneeksi (ja epäkäytännölliseksi?) arveltua akateemikkoa ei haluta sekoilemaan harjanvarteen. No, en minäkään työnantajana varmaan haluaisi - epäilisin juipin häipyvän parempiin hommiin heti, kun vain tilaisuus avautuu. Tämä siis on oma kokemukseni ja käsitykseni.     

-ap

Vierailija
59/88 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ei muutu. Ja kyllä minäkin olisin mielelläni heti sillä ensimmäisellä tutkinnolla työllistynyt. Mutta miten jos se ei onnistu, mitä sitten pitää tehdä? Mieluumminko pyöritellä peukaloita vai yrittää opiskella jotain muuta, vaikka sitten veisi opiskelupaikan?

Pakkohan siinä jotain on tehdä.

Vierailija
60/88 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä ei päivääkään työttöminäkin olevia tuplamaistereita on. Vaikka olisi toinen tutkinto humanistinen.

No se auttaa jo paljon, jos on munat jalkojen välissä tai jos asuu pääkaupunkiseudulla. Tai sekä että.

Jompikumpi ehdoista täyttynee?