En ymmärrä, miksei asiakaspalvelutilanteessa voi olla äärettömän ystävällinen ja avulias.
Olen isossa talossa töissä ja vaikken ole varsinaisesti asiakaspalvelija, minulta kysytään päivittäin kymmeniä asioita. Niitä pieniä ja "tyhmiä" kysymyksiä ja isompia asioita. Suhtaudun kaikkiin kysymyksiin ja kysyjiin asiallisesti. Kohtelen heitä kuten haluaisin itseäni kohdeltavan. Jos joku kysyy jotain, hän ei tiedä jotain asiaa, johon haluaa vastauksen. Miksi ihmeessä alkaisin kuittailla tai nälviä sitä siinä tilanteessa?
Huomaan vaan, että moni ärsyyntyy kysymyksistä ja vastaa vinoillen tai silmiään pyöritellen. Miksi? Mitä se auttaa? Siitä tulee vain paha mieli kummallekin. En tajua. Ystävällisyys ei maksa mitään.
Eilen yksi uusi työntekijä tuli kysymään, miten yksi tietojärjestelmä laitetaan päälle koneella. Tuli kysymään tätä minulta, kun kollega oli vieressä. Vastasin ystävällisesti ja neuvoin. Kun tuo uusi työntekijä lähti, kollega haukkui uutta työntekijää idiootiksi, kun ei ollut tuollaista yksinkertaista asiaa itse tajunnut. Häh. Miksei saisi kysyä, yksinkertaisimpiakin asioita? Kuka siinä kärsii, jos auttaa toista tyhmissäkin kysymyksissä?
Kommentit (65)
Minä olen kyllä ylen ystävällinen, jos asiakaskin on hyvällä asenteella matkassa. Jos tullaan todella riidanhaluisena jotain vaatimaan, en minäkään ala mielistelemään, ellen sitten huomaa, että ylenpalttisen ystävällisyyden ja palvelualttiuden esittäminen ärsyttää asiakasta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitali on postissa.
Sulta ei sitten kannata varmaan koskaan kysyä mitään. Asenne paistaa jo näin anonyymistikin bittiavaruudesta ruudun läpi.
Ap ei tunnista itsestään käytöstä, josta syyttää muita. Todellisen vastuunottamisen sijaan hän kirjoittaa huonosti piilotelulla itse korostuksella kuinka on suhteessa parempi ihminen. Siksi kyseinen asenne. Sanat ilman tekoja on silkkaa humlebragaasmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tietenkin asiakkaasta. Jos agressiivinen iskokoinen mies huumepäissään tulee räyhäämään niin se provosoituu vaan enemmän jos otan leveän hymyn ja kysyn mitä saisi olla. Itse olen ihminen joka tulee kaikkien kanssa toimeen eikä tulisi mieleen noin typerästi työkaverista puhua.
Portsarin hommat ovat ihan eri juttu.
Meinaatko että tuollaisia asiakkaita ei muussa työssä tapaa :D
Vaihda työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitali on postissa.
Sulta ei sitten kannata varmaan koskaan kysyä mitään. Asenne paistaa jo näin anonyymistikin bittiavaruudesta ruudun läpi.
Ap ei tunnista itsestään käytöstä, josta syyttää muita. Todellisen vastuunottamisen sijaan hän kirjoittaa huonosti piilotelulla itse korostuksella kuinka on suhteessa parempi ihminen. Siksi kyseinen asenne. Sanat ilman tekoja on silkkaa humlebragaasmista.
Oletko jotenkin outo?
Vierailija kirjoitti:
Ja lisään heti toisen: työkaveri kysyi toiselta kysymyksen. Työkaveri vastasi nyrpeästi ja lässyttäen. Kysymys oli sellainen, johon moni tietää vastauksen ja se oli yksinkertainen, mutta työkaveri ei vaan tiennyt sitä. Kuka jaksaa tai haluaa enää kysyä mitään, jos vastaukset ovat tuollaisia?
ap
Mitä he ovat sanoneet, kun olet tästä heidän kanssaan keskustellut?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kyllä ylen ystävällinen, jos asiakaskin on hyvällä asenteella matkassa. Jos tullaan todella riidanhaluisena jotain vaatimaan, en minäkään ala mielistelemään, ellen sitten huomaa, että ylenpalttisen ystävällisyyden ja palvelualttiuden esittäminen ärsyttää asiakasta :D
Tunteiden ei pidä antaa vaikuttaa palvelutilanteessa. Se on asiakaspalvelun perusasioita. Opittava asia. Pääset itsekin helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitali on postissa.
Oletko jotenkin outo?
Miksi olet noin epäkohtelias?
Itse en ole törmännyt asiakaspalvelutilanteessa epäasiallisuuksiin. Paikallisessa ruokakaupassa esimerkiksi henkilökunta moikkailee iloisesti, oli kassalla tai muissa hommissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitali on postissa.
Oletko jotenkin outo?
Sinusta tämä on ystävällisen ja kypsän aikuisen kysysmys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunteiden ei pidä antaa vaikuttaa palvelutilanteessa. Se on asiakaspalvelun perusasioita. Opittava asia. Pääset itsekin helpommalla.
Koen kyllä pääseväni ihan riittävän helpolla, suurin osa asiakkaista on fiksuja ihmisiä, jotka osaavat käyttäytyä ihan asiallisesti. Ja se syyttä jalkaa polkevien kiukuttelijoiden ärsyttäminen on vaan työn suola.
Vierailija kirjoitti:
Olen isossa talossa töissä ja vaikken ole varsinaisesti asiakaspalvelija, minulta kysytään päivittäin kymmeniä asioita. Niitä pieniä ja "tyhmiä" kysymyksiä ja isompia asioita. Suhtaudun kaikkiin kysymyksiin ja kysyjiin asiallisesti. Kohtelen heitä kuten haluaisin itseäni kohdeltavan. Jos joku kysyy jotain, hän ei tiedä jotain asiaa, johon haluaa vastauksen. Miksi ihmeessä alkaisin kuittailla tai nälviä sitä siinä tilanteessa?
Huomaan vaan, että moni ärsyyntyy kysymyksistä ja vastaa vinoillen tai silmiään pyöritellen. Miksi? Mitä se auttaa? Siitä tulee vain paha mieli kummallekin. En tajua. Ystävällisyys ei maksa mitään.
Eilen yksi uusi työntekijä tuli kysymään, miten yksi tietojärjestelmä laitetaan päälle koneella. Tuli kysymään tätä minulta, kun kollega oli vieressä. Vastasin ystävällisesti ja neuvoin. Kun tuo uusi työntekijä lähti, kollega haukkui uutta työntekijää idiootiksi, kun ei ollut tuollaista yksinkertaista asiaa itse tajunnut. Häh. Miksei saisi kysyä, yksinkertaisimpiakin asioita? Kuka siinä kärsii, jos auttaa toista tyhmissäkin kysymyksissä?
Sinulla ei taida olla omia töitäsi ollenkaan?
Minulla ei ole edes teoriassa mahdollisuutta neuvoa ketään sillä kädet on täynnä töitä joka minuutti kun olen töissä.
Minulle ei myöskään makseta toisten auttamisesta.
Kyllä se sietä äidinmaidosta tulee.
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin ihmettelen. Onko suomalaisilla joku asennevamma palvelutilanteessa? Miksei vain neuvota asiallisesti? Mutta pitää melkein v*lla. Sellainen reipas ja asiallinen käytös riittää.
Jotain on pahasti pielessä.
Varo ap, ettet itse ala saamaan kuraa niskaasi. Tällainen negatiivinen henkilö haukkuu kaikki. Ja pilaa ilmapiirin.
Työntekijän on osata oma työnsä tai muuten on aika etsiä uusi työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Ei vain asiakaspalvelussa, vaan ystävällisyys toimii joka paikassa muuallakin. Ei tee mieli kysyä pomolta yhtään mitään, kun vastaus on aina sellainen "etkö sä nyt todellakaan pystynyt tätä itse päättelemään / kysytkö sä oikeasti multa noin yksinkertaista/typerää asiaa?".
Sama ihan vaikka kotonakin. Jos lapsi kysyy tyhmän kysymyksen, miksi siihen pitäisi vastata vähättelemällä. Lapsi kysyy oppiakseen, vähättelemällä lasta ei edes kiinnosta oppia tai kysyä jatkossa mitään. Minun äitini oli tällainen. Kysyin vaikka, että miten pasta keitetään (olin 10v), niin sain vastaukseksi, että mitenköhän mä ikinä tulen pärjäämään elämässä, kun en edes vettä osaa keittää. Niin. Olisihan sen voinut sanoa niin, että olisin tuntenut itseni arvostetuksi tyhmine kysymyksineni.
Pomon tehtävä ei ole neuvoa alaisiaan. Jos joudut kyselemään neuvoja niin et ole pätevä siihen työhösi.
Mä olin aspana & tarjoilijana eräässä lafkassa. Työkavereitten kesken kaikki sujui hyvin, ja asiakkaatkin oli pääosin ok. Rehellisesti sanottuna mä en pysty olemaan Naantalin aurinko, jos niskaan sataa vaan paskaa. Nykyään mä olen todella ystävällinen ja kannustava kaikkia aspoja kohtaan jotka asiakkaana tulee eteen, koska se auttaa sitä työntekijää jaksamaan. Kannattaa muistaa myös tämäkin puoli asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tietenkin asiakkaasta. Jos agressiivinen iskokoinen mies huumepäissään tulee räyhäämään niin se provosoituu vaan enemmän jos otan leveän hymyn ja kysyn mitä saisi olla. Itse olen ihminen joka tulee kaikkien kanssa toimeen eikä tulisi mieleen noin typerästi työkaverista puhua.
No mutta ei kai tuollaisessakaan tilanteessa auta ketään se, että asiakaspalvelija vastaa itse räyhäämällä tai haistattelemalla?
Meitä on koulutettu haastavien asiakastilanteiden varalta. Niissä tarvitaan ns. pelisilmää ja yhteistyötä, jos kollegoita on lähettyvillä. Tavoitteena on rauhoittaa asiakasta ja tarvittaessa samalla hälyttää apua. Monesti rauhallinen ja asiallinen käytös jo sinällään pelastaa monta aluksi pahalta näyttävää tilannetta.
Kyl mä ainakin iloisesti hymyillen neuvoin kesän aikana yhteensä varmaan satoja kertoja, miten sen ketjukarusellin ketjun saa helpoiten kiinni, miten törmäilyautojen turvavyön kuuluu olla, ja miten esim. musiikkijunan turvapuomi avataan. Kertaakaan ei tullut mieleen, että onpas tyhmä, kun ei tuotakaan tiedä. Oli vaan ihanaa, kun sain neuvoa ihmistä, joka ehkä ekaa kertaa elämässään oli kyseisessä laitteessa. 😊
Mietipä seuraavaa tilannetta:
minun piti päästä tauolle jo 45 minuuttia sitten, nyt heikottaa. Esimieheni on huonolla tuulella, mikä huonontaa fiilistäni. Teen paria asiaa yhtäaikaa (kassan ohessa hyllytystä tai jotain muuta ja se jokin muu pitäisi saada loppuun tiettyyn aikaan mennessä). Pullokone huutaa, mutta kukaan ei pääse sinne heti, koska kaikki ovat varattuna, asiakas on vihainen. Sitten joku tarvitsee jotain apuja jossain hyllyjen välissä. Jos jään tämän kanssa ystävällisesti käymään vaihtoehtoja läpi niin kaikki muut ovat vihaisia.
Niin.
Vierailija kirjoitti:
Kyl mä ainakin iloisesti hymyillen neuvoin kesän aikana yhteensä varmaan satoja kertoja, miten sen ketjukarusellin ketjun saa helpoiten kiinni, miten törmäilyautojen turvavyön kuuluu olla, ja miten esim. musiikkijunan turvapuomi avataan. Kertaakaan ei tullut mieleen, että onpas tyhmä, kun ei tuotakaan tiedä. Oli vaan ihanaa, kun sain neuvoa ihmistä, joka ehkä ekaa kertaa elämässään oli kyseisessä laitteessa. 😊
Sun työssä sä pystyitkin rauhassa omistautumaan tuolle neuvomiselle ilman että samaan aikaan piti saada valmiiksi tehtävät X ja Y tai tulee pomolta sanomista tai että koko ajan joku tulee keskeyttämään neuvomisesi ja nykimään hihasta.
Siis asiakaspalvelussa ei pidä lähteä tunteiden vietäväksi. Tämähän on ihan perusasia.
Miten asiakaspalvelussa voi olla ammattitaidoton ihminen? Työvoimapula?