Hengenvaarallinen kiusaamistapaus, missähän Kotkan koulussa on tapahtunut?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201808282201165668_u0.shtml Missä Kotkan yläkoulussa?
Kommentit (707)
Vierailija kirjoitti:
No kiusaajat menevät tänäänkin kouluun.
Ja kiusattukin joutuu menemään samaan kouluun samojen kiusaajien kiusattavaksi.
Tällein äitinä itsekin tuntuu hirveältä ajatella miltä tuosta pojasta tuntuu tuo tilanne. Itsellänikin on koululainen poika ja sydämestä ottaa kun ajattelen että hän joutuisi kokemaan koulussa samanlaista kiusaamista. 😢
Rehtorien työpaikat ovat suojatyöpaikkoja. Ei mitään Irtisanomispelkoa.
Koulussa pitäisi pitää huolta niistä heikoimmista.
Opettajat ovat tekevinään kaikkensa kiusaamisen kitkemiseksi, mutta yleisesti aika harva opettaja on edes halukas puuttumaan tapauksiin.
Ei muuta kuin kunnon juttu tästä iltasanomiin kuvien kera. Kiusaajien nimet voisi lipsahtaa vahingosss julkisuuteen.
Toivottavasti vanhemmat ovat valppaita ja tekevät rikosilmoituksen kiusaajia ja koulua vastaan,
Kiva-koulut ovat nykyään Kisa-kouluja = kiusaamisen sallivia kouluja.
Näitä ” Kiva”- kouluja riittää ☹️. Kotkan naapurikaupungissa, Haminassa, on myös ala-aste, jossa tytärtäni kiusattiin 6 vuotta, aika rankasti. Naisrehtorin suusta tuli mielipide, että tyttö on itse aiheuttanut kiusaamista olemalla erilainen. Erilaisuus oli tässä tapauksessa pyöreys.
Sen kuusi vuotta tyttö lähti itkien kouluun, sairastui masennukseen ja alkoi viillellä itseään. Kasteli myös öisin, silloin kun unta sai, koska kouluun meno ahdisti niin paljon.
Harva se päivä olin yhtedessä kouluun, minun annettiin ymmärtää että me olemme se hankala osapuoli.
Nykyään tekisin jo rikosilmoituksen, niin opettajista kuin kiusaajista, silloin en ymmärtänyt tehdä.
Ko. koulussa, tyttöni luokalla, toinen tyttö pahoinpideltiin kesken koulupäivän luokkatoverin toimesta. Asiaa hyssyteltiin ” ettei mene maine”.
Terveisiä Aseman kouluun!
Vierailija kirjoitti:
Rikosilmoitus rehtorista ja luokanopettajasta peliin vaan.
Ai miksi? Siksikö että saadaan huomio pois kiusaajista?
Jos ja kun tuon tasoisesta kiusaamisesta olisi oikea rangaistus seurauksena niin kiusaaminen ainakin vähenisi. Mutta ei kun mitään ei tehdä. Kiusaajat saavat jatkaa mitä nyt hiukan keskustellaan kun ei se meidän poika kun se vain meni mukaan kun muut käski...
Lopullinen erotus koulusta, loppuiän lähestymiskielto uhriin ja kiusaajat koulukotiin oppimaan miten käyttäydytään ja samalla saavat apua ongelmiinsa. Niitä ongelmiahan heillä on ja paljon kun kiusaavat.
Vierailija kirjoitti:
Ainazamaa kirjoitti:
Miksi ei vapaaehtoset menisi kouluihin kasvattamaan lapsia? Kiusaminen loppuisi hetkessä. Ymmärtäkö tää typerä maailma että nämä kiusaajat ovat sairaita?
Minä puolestani en mitenkään tajua, että kasvatusvastuu työnnetään koululle! Eiköhän tuon kaiken juuret löydy kotoa!
Koulun tehtävä on taata koulunkäyntirauha. Jos ei muuten niin laittamalla häiriötekijät kuriin. Jos koulu ei tähän pysty on vika koulun pitäjissä.
Vierailija kirjoitti:
Näitä ” Kiva”- kouluja riittää ☹️. Kotkan naapurikaupungissa, Haminassa, on myös ala-aste, jossa tytärtäni kiusattiin 6 vuotta, aika rankasti. Naisrehtorin suusta tuli mielipide, että tyttö on itse aiheuttanut kiusaamista olemalla erilainen. Erilaisuus oli tässä tapauksessa pyöreys.
Sen kuusi vuotta tyttö lähti itkien kouluun, sairastui masennukseen ja alkoi viillellä itseään. Kasteli myös öisin, silloin kun unta sai, koska kouluun meno ahdisti niin paljon.
Harva se päivä olin yhtedessä kouluun, minun annettiin ymmärtää että me olemme se hankala osapuoli.
Nykyään tekisin jo rikosilmoituksen, niin opettajista kuin kiusaajista, silloin en ymmärtänyt tehdä.
Ko. koulussa, tyttöni luokalla, toinen tyttö pahoinpideltiin kesken koulupäivän luokkatoverin toimesta. Asiaa hyssyteltiin ” ettei mene maine”.
Terveisiä Aseman kouluun!
En voi ymmärtää, että sallit tämän kiusaamisen jatkuvat tuon 6 vuotta, ja pakotit lapsesi käymään ko koulua aina vaan uudestaan. Ei juma, mitä hölmöyttä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä Aseman kouluun!En voi ymmärtää, että sallit tämän kiusaamisen jatkuvat tuon 6 vuotta, ja pakotit lapsesi käymään ko koulua aina vaan uudestaan. Ei juma, mitä hölmöyttä!
Kuule, koulusta ei kerrottu minulle vaikka todistivat asiaa, ja tyttö salaili asiaa paljon. Välillä siis näytti siltä että kaikki on ok, on kertonut jälkikäteen paljon asioita. Eikä salailu johtunut siitä etten olisi kuunnellut, hän halusi oppia ja käydä koulua.
Yläaste meni poikkeusjärjelyin jotka vaadin ja yhteistyö koulun kanssa oli toista luokkaa. Luuletko etten ole syyllistänyt itseäni jälkikäteen siitä etten toiminut toisin tai huomannut kaikkea? Kyllä osoitan sormella myös koulua joka puhui mustan valkoiseksi.
Tytär on nyt aikuinen, meillä on läheiset välit ja apua on saanut todella paljon ja vaivoja säästämättä.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää. Toivottavasti kiusaajat ovat rikosoikeudellisesti vastuullisia teoistaan ja tästä tulee muutakin sanktiota kuin puhuttelua.
Luuletko oikeasti, että tässä maassa alaikäinen joutuu oikeasti vastuuseen teoistaan, kun eihän täällä vanhemmillekaan anneta tuollaisesta teosta kuin nuhteita. Ainoa asia mistä tässä maassa rangaistaan ankarasti, on verottajaa kohtaan tehty vääryys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää. Toivottavasti kiusaajat ovat rikosoikeudellisesti vastuullisia teoistaan ja tästä tulee muutakin sanktiota kuin puhuttelua.
Luuletko oikeasti, että tässä maassa alaikäinen joutuu oikeasti vastuuseen teoistaan, kun eihän täällä vanhemmillekaan anneta tuollaisesta teosta kuin nuhteita. Ainoa asia mistä tässä maassa rangaistaan ankarasti, on verottajaa kohtaan tehty vääryys.
Teet rikosilmoituksen, parin viikon päästä saat kirjeen jossa ilmoitetaan että asiaa ei tutkita koska pahoinpitelijä(t) ovat alaikäisiä. Meidän koulusta erotettiin vuosien väkivaltaisuuksien jälkeen oppilaita. Oma lapsi oli yli vuoden poissa koulusta vaikean masennuksen ja trauman takia. Kotiin ei edes ilmoitettu tapahtumista. Koulu on monikulttuurisuutta ihaileva koulu ja rehtori leikkii tietämätöntä ja vähättelee. Onneksi sentään apulaisrehtori jossain vaiheessa puuttui asiaan ja jengi saatiin hajotettua.
Vierailija kirjoitti:
Ei noilla kiusaajillani ainakaan Kotkassa tulevaisuutta ole. Ei kai kukaan noita ota edes töihin tai työharjoitteluun. Eli nyt heidän vanhempansa voivat harkita muuttoa vaikka Sevettijärvelle. Tämä tapaus seuraa aina mukana. Ei paikkaa, missä ei joku tietäisi.
Miten? En minä ainakaan tiedä. Meille tulee töihin nuoria ihmisiä, ei ole missään rekisteriä josta näkisi sellaisen historian.
Minusta on järkyttävää, että puhtaasta pahoinpitelystä puhutaan toistuvasti kiusaamisena. Omana aikana jos joku oli kiusaamisen uhri, kyseessä oli lähinnä nimittelyä tai syrjintää. Tämä ei tietenkään ole yhtään enempää oikein, mutta onhan se ihan eri levelillä kuin nämä nykyiset "kiusaamiset" jotka ovat paljon vaarallisempaa, enemmän kiduttamista ja pahoinpitelyä.
Kiva kouluista on kuulunut monta vuotta, kuinka ne käytännössä ovat pahimpia paikkoja, koska kaikki tapaukset yritetään lakaista maton alle ettei vaan kiva-status menisi.
Oppilaat ja vanhemmat koululakkoon kiusaamistapauksessa! Kiusaaja ulos, sitten paluu
Mielestäni tämä on ainoa tapa saada kuriin tämä järkyttävä ongelma. Miksi minun pitäisi pakottaa lapseni kouluun, jossa hänen henkeä ja terveyttään uhataan? Jos joku pakottaa syömään myrkkyä ja polttamaan hapolla suun ja sisäelimiä, niin tämä on verrattavissa happoiskuun. Kumma kun ei ole vielä sellaista tehty. Silloinkin varmaan kiusaaja jatkaisi koulussa ja uhri istuisi kotona vammautuneena ja ilman kasvoja?
Nyt vaan koulun vanhemmat jättävät lapsensa viemättä kouluun. Tätä jatketaan kunnes kiusaaja/kiusaajat on siirretty lastensuojelun tai muun vastaavan hoiviin, pois normaalien lasten keskuudesta.
...
Jos lapsi ei ole edes fyysisesti turvassa niin tilanne on sietämätön. Olen varma, että enemmistö on samaa mieltä asiasta. Tavallisille lapsille on tarjottava turvallinen ympäristö koulunkäyntiin ja siitä syystä vakavat kiusaamistapaukset pitää käsitellä niin, että ongelmalapsi siirretään pois. Tämä ei tarkoita, että ongelmalapsi hylätään johonkin, vaan pitää luoda esim. laitoksia, joissa heitä kuntoutetaan ja valvotaan. Kyllä siitäkin porukasta osasta voi tulla vielä ihan hyviä ihmisiä, sen voin kyllä myöntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä Aseman kouluun!En voi ymmärtää, että sallit tämän kiusaamisen jatkuvat tuon 6 vuotta, ja pakotit lapsesi käymään ko koulua aina vaan uudestaan. Ei juma, mitä hölmöyttä!
Vanhemmat on hyvin kädet sidottuna näissä. Mitä tahansa yrittää tehdä on kohta lastensuojelun syynissä. Uhria rangaistaan kaikin tavoin.
Siirsin avaukseni tähän keskusteluun. Alkuperäinen ideani oli siis se, että kyseisen kotkalaisen koulun vanhemmat menevät nyt koululakkoon. Lapsia ei päästetä kouluun ennen kuin asialle on tehty jotain.
Itse asiassa laajentaisin tämän isommaksi. Eiköhän kaikki suomalaiset ole täysin kyllästyneitä tähän ongelmaan ja sen "hoitamiseen". Olisi ehkä syytä jokaisen vanhemman osallistua koko maan kattavaan lakkoon. Sillä saisi jo näkyvyyttä ja mediahuomiota. Esim. 1 päivä tai jopa viikko, kaikki lapset poissa koulusta. Olettaisin, että sellaisen mielenosoituksen jälkeen päättäjien olisi puututtava asiaan.
Sen jälkeen ei tarvitsisi enää lukea "ei koulu voi.. ei opettaja voi.. ei voi erottaa.. ei voi mitään.." -puolusteluja.
Ja tiedän, että joku tulee nyt tähän huutamaan, että ei voi olla pois töistä, koska pitää tienata leipää kotiin. Luulen, että moni työnantaja ymmärtäisi, jos vaikka se lapsi tulisi mukaan työpaikalle yhdeksi päiväksi tutustumaan. Hyvänen aika, monella työpaikalla on koiria! Ja äkkiä ihmiset voisivat verkostoitua hoitoavuksi sellaista työtä tekeville mikä ei sovi lapsille. Varsinkin, jos tähän saataisiin jokin järjestö mukaan.
Kaikki nämä kiva-kouluprosessit ja muut ovat selkeästi sitä, että maalataan valkoista maalia hometahran päälle ja näennäisesti kaikki on hyvin. Se ei käy enää.
Jos oma lapseni tekisi jotain tuollaista, osallistuisi siis tuollaiseen kiusaamiseen, niin kyllä löytyisi kotoa aikamoisia keinoja opettaa lapsi tavoille. Hämmästelen tuollaisia vanhempia todella paljon! Tätähän on siis jatkunut jo kauan ilmeisesti, ja kiusaajien vanhemmatkin asiasta tietävät.
Voi helvetti on surkeaa porukkaa vanhempina. Vaikka ei piittaisi hittojakaan toisten lapsista, niin luulisi, että ihan itsensäkin takia kannattaisi lasta kannustaa hyvään käytökseen ja empaattisuuteen. Ei tuollainen väkivaltainen pentu ole kiva siellä kotonakaan. Hakkaa kohta vanhempansa ja varastaa rahaa.
Uskomatonta noilta vanhemmilta, sanon minä.
Kiinnostaisi kyllä tietää, miten tämä asia on oikeasti mennyt. Iltiksen kommenttien perusteella uutiseen on painettu vain yksi puoli asiasta ja kommentoineiden mielestä se on vilpillinen. Toki siellä voi provotkin kirjoitella, sekään ei mahdottomuus ole.
"luokkalaisten mukaan on ollut ennen itsetuhoisia tekoja, oli itse laittanut luokassa yhden patterin suuhun samalla kun koko luokka oli sanonut ettei näin tekisi."
"toivoisin, että joku mainitsisi myös uhrin oman kiusaamisen. Hän on kiusannut ystäväni veljeä vuosia..."
"poika on koko luokan nähden löytänyt lattialta pariston laittanut suuhnsa, ja välitunnilla syönyt tammenterhoja kunnes joku oli tuumannut, että kas kun ei syö hevoskastanjoita, poika oli sitten ihan itse kenenkään pakottamatta alkanut syömään hevoskastanjoita."
Kiva-koulut pitävät kynsin hampain kiinni kiva-tittelistä. Ihmettelen miksi, sillä omassa päässäni kiva-koulusta on jo vuosia sitten tullut synonyymi paikalle, jossa hiljaa hyväksytään kaikkin kiusaaminen, pahoinpitely ja epäasiallinen toiminta. Käsitykseni on muodostunut siitä, mitä olen lukenut netistä, lehdestä ja somesta. Koko kiva-juttu pitäisi heittää romukoppaan, sillä se on täysin epäonnistunut projekti. Se ei ole ilmeisesti saanut aikaan mitään muuta kuin entistä innokkaammin asioiden peittelyä.
vieras13 kirjoitti:
Kiinnostaisi kyllä tietää, miten tämä asia on oikeasti mennyt. Iltiksen kommenttien perusteella uutiseen on painettu vain yksi puoli asiasta ja kommentoineiden mielestä se on vilpillinen. Toki siellä voi provotkin kirjoitella, sekään ei mahdottomuus ole.
"luokkalaisten mukaan on ollut ennen itsetuhoisia tekoja, oli itse laittanut luokassa yhden patterin suuhun samalla kun koko luokka oli sanonut ettei näin tekisi."
"toivoisin, että joku mainitsisi myös uhrin oman kiusaamisen. Hän on kiusannut ystäväni veljeä vuosia..."
"poika on koko luokan nähden löytänyt lattialta pariston laittanut suuhnsa, ja välitunnilla syönyt tammenterhoja kunnes joku oli tuumannut, että kas kun ei syö hevoskastanjoita, poika oli sitten ihan itse kenenkään pakottamatta alkanut syömään hevoskastanjoita."
Kiusaajat tai heidän vanhempansa kommentoimassa?
Tätä on monen äpärälauman maailmaan puskeneen palstamamman mahdotonta ymmärtää.