Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hengenvaarallinen kiusaamistapaus, missähän Kotkan koulussa on tapahtunut?

Vierailija
28.08.2018 |

Kommentit (707)

Vierailija
561/707 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt lukenut kolmisenkymmentä sivua kommentteja, että koulussa pitäisi puuttua kiusaamiseen. En ole kuitenkaan nähnyt yhtään ehdotusta, miten kiusaamiseen puututaan niin, että se varmasti loppuu.

Turpaanvetoa, koulukotia ja ehdotonta vankeutta on ehdoteltu, mutta nämä eivät ikävä kyllä kuulu koulun käytettävissä oleviin menetelmiin.

Lapset viettävät valtaosan ajastaan koulun ulkopuolella vanhempiensa valvomana. Ennen kouluun tuloaan he ovat kasvaneet jossain muualla jo noin seitsemän vuotta. Eivät he mitään tyhjiä tauluja ole kouluun tullessaan. Monet osaavat taitavasti kiusata jo eka luokan alkaessa.

Kiusaajien vanhemmat ovat usein juuri niitä, jotka hyökkäävät välittömästi, kun heille kerrotaan heidän lapsensa olevan kiusaaja. Ihan yhteiskuntaluokkaan katsomatta.

Nyt voisi listata niitä kiusaamisen varmasti lopettavia toimia, joita koulussa voi käyttää rikkomatta lakia.

Mielenkiintoista. Jankkaat useasti siitä, että "ei voi tehdä mitään.. ei ole toimia" ja "kiusaamista ei saa koskaan poistettua kokonaan se pitää vaan hyväksyä". Näitä kommentteja on muutamia siellä täällä. Että mitään ei voi tehdä ja pitää vaan hyväksyä asia. Ehei. Et ole lukenut kaikkia viestejä, vaikka väität niin.

Alkuperäinen ideani oli siis se, että kyseisen kotkalaisen koulun vanhemmat menevät nyt koululakkoon. Lapsia ei päästetä kouluun ennen kuin asialle on tehty jotain.

Itse asiassa laajentaisin tämän isommaksi. Eiköhän kaikki suomalaiset ole täysin kyllästyneitä tähän ongelmaan ja sen "hoitamiseen". Olisi ehkä syytä jokaisen vanhemman osallistua koko maan kattavaan lakkoon. Sillä saisi jo näkyvyyttä ja mediahuomiota. Esim. 1 päivä tai jopa viikko, kaikki lapset poissa koulusta. Olettaisin, että sellaisen mielenosoituksen jälkeen päättäjien olisi puututtava asiaan.

Sen jälkeen ei tarvitsisi enää lukea "ei koulu voi.. ei opettaja voi.. ei voi erottaa.. ei voi mitään.." -puolusteluja.

Ja tiedän, että joku tulee nyt tähän huutamaan, että ei voi olla pois töistä, koska pitää tienata leipää kotiin. Luulen, että moni työnantaja ymmärtäisi, jos vaikka se lapsi tulisi mukaan työpaikalle yhdeksi päiväksi tutustumaan. Hyvänen aika, monella työpaikalla on koiria! Ja äkkiä ihmiset voisivat verkostoitua hoitoavuksi sellaista työtä tekeville mikä ei sovi lapsille. Varsinkin, jos tähän saataisiin jokin järjestö mukaan.

Kaikki nämä kiva-kouluprosessit ja muut ovat selkeästi sitä, että maalataan valkoista maalia hometahran päälle ja näennäisesti kaikki on hyvin. Se ei käy enää.

Tämän jälkeen on ehdotettu myös, että nämä vakavat kiusaamistapaukset hoidetaan niin, että väkivaltaiset ja häiriköt siirretään omaan laitokseen, jossa heitä valvotaan, hoidetaan ja yritetään kuntouttaa normaaleiksi.

Mitä tuo lakko auttaisi, jos sinäkään et tiedä, miten kiusaamisen voi oikeasti lopettaa. Lakko ei sitä lopeta, joten mikä?

Kiusaamista on tutkittu, ja siinä on lähes jokaisella luokan oppilaalla rooli. Sinäkö laitat 90% Suomen lapsista ja nuorista eristyksiin laitoksiin? Loput eivät kiusaa suurimmaksi osaksi vain siksi, että eivät asemansa vuoksi voi. Oikeat kiusaamiseen puuttuvat lapset ovat äärimmäisen harvinaisia.

LUE alta. Jos laki ei tarjoa keinoja, lakia muutetaan. Sitä varten pitää nostaa äläkkä eli lakko ja mielenosoitus, jotta asia saa medianäkyvyyttä. Tämän jälkeen siihen tarttuvat päättäjät. Get it?

Sinun ratkaisusi on vaan sanoa "no joo valitettavasti ei voi oikein tehdä mitään"?

...Tätä jatketaan kunnes kiusaaja/kiusaajat on siirretty lastensuojelun tai muun vastaavan hoiviin, pois normaalien lasten keskuudesta.

...

Jos lapsi ei ole edes fyysisesti turvassa niin tilanne on sietämätön. Olen varma, että enemmistö on samaa mieltä asiasta. Tavallisille lapsille on tarjottava turvallinen ympäristö koulunkäyntiin ja siitä syystä vakavat kiusaamistapaukset pitää käsitellä niin, että ongelmalapsi siirretään pois. Tämä ei tarkoita, että ongelmalapsi hylätään johonkin, vaan pitää luoda esim. laitoksia, joissa heitä kuntoutetaan ja valvotaan. Kyllä siitäkin porukasta osasta voi tulla vielä ihan hyviä ihmisiä, sen voin kyllä myöntää.

Ensinnäkin, MITÄ keinoja sinne lakiin haluat, ja toiseksi, jos tutkitusti enemmistö kiusaa, riittääkö meillä rahat sellaisiin laitoksiin?

Vierailija
562/707 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajien pitäisi saada keskittyä opettamiseen eikä ratkomaan riitoja ja oppilaiden välisiä sotkuja varsinkin kun suurin osa kiusaamisesta tapahtuu kouluajan ulkopuolella ja netissä poissa silmien alta. Milloin viimeksi muuten tarkastit lapsesi puhelimen ja watsup keskustelut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/707 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ens vuonna nämä elämämkoulu jantterit on karjalanlippis päässä amiksessa.

On harhaluulo että kiusaajat olisivat aina jotain luusereita joista ei koskaan tule mitään.

Esimerkiksi oma yläasteen aikainen kiusaajani on tällä hetkellä rahoitusalalla. Tekee hyvää uraa isossa firmassa. Vaikutti ainakin nuorena persoonallisuushäiriöiseltä (kyvytön empatiaan, nauttii muiden kiduttamisesta) tyypiltä, mutta en tiedä millainen on nykyään.

Minun mieheni oli aikoinaan koulukiusaaja. On sittemmin opiskellut itsensä pitkälle, toimii erikoisasiantuntijatehtävissä isossa firmassa. Tyhmä se on välillä kuin vasemman jalan saapas, mutta kyllä se jotain osaa. On pahoillaan siitä, mitä tapahtui taannoin. On yrittänyt pyytää anteeksikin uhreiltaan. Pölhökustaana ihmetteli, kun ei saanut. Yritin entisenä koulukiusattuna selittää että jotkin haavat voivat olla liian syvällä, mutta ei ymmärtänyt. Juttu olis vielä parempi, kun me oltaisiin oltu nuo kiusaaja-kiusattu, mutta ei sentään.

Vierailija
564/707 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä Kotkan Samskola. Iltalehden otsikko on erittäin harhaanjohtava, kuulin tapauksesta tuttujen tutuilta vaikka en enää yläasteella olekkaan. Tämä ''kiusattu'' on   nuori jätkä, ketä oli yllytetty laittamaan patterit suuhun. Pakottamista ei ole siis tapahtunut.

Jopas jotakin! Eilen illalla vielä kiusaajat hurskastelivat netissä, kuinka poika on itsetuhoinen ja oli itse tahallaan laittanut patterin suuhunsa vaikka kaikki muut olivat yrittäneet estää. Tänään sitten myöntävät yllyttäneensä poikaa moiseen temppuun. Joko huomenna myöntäisivät pakottaneensa?

Sinulla taitaa olla ensimmäisen käden tietoa? Kaikki muuhan tässä keskustelussa on ollut spekulointia tai hearsaytä.

Ei ole ensikäden tietoa. Ihan vain kerroin mitä olen netistä lukenut näiltä, jotka väittävät omaavansa sitä ensikäden tietoa.

Eilen illalla esim. Iltalehden kommenteissa "tapauksen tuntevat" väittivät poikaa itsetuhoiseksi, ja että tämä on muiden estelyistä huolimatta laittanut pattereita suuhunsa. Nyt tässä ketjussa joku "tapauksen tunteva" kertoi että poikaa on yllytetty tekoon. Toisin sanoen "estely-yritykset" ovat vajaassa vuorokaudessa muuttuneet yllyttämiseksi. Mitenköhän juttu huomiseen mennessä vielä muuttuu?

Yritin etsiä noita, mutten löytänyt. Onkohan poistettu?

Iltalehden kommenteista:

>> Bulii

Tilanteessahan siis poika, jolla luokkalaisten mukaan on ollut ennen itsetuhoisia tekoja, oli itse luokassa laittanut YHDEN patterin suuhunsa samalla kun koko luokka oli sanonut ettei näin tekisi. Hävettää miten uutisia liioitellaan ja julkaistaan jotain tämän tyylistä täysin väärillä tiedoilla... <<

Mahtoikohan tuossa nimimerkki Bulii itse julkaista jotain täysin väärillä tiedoilla, vai miksi tänään puhutaan yllyttämisestä, jos oikein koko luokka oli yrittänyt estää poikaa? Näin nämä "tapauksen tuntijoiden" stoorit vaihtuu useammin kuin keskivertokansalaisen alushousut...

No nyt löysin minäkin nuo kommentit, siellä näytti olevan muitakin vastaavia! Luin muutkin kommentit sekä eilisen uutisesta että tuosta tämänpäiväisestä ja tein mielenkiintoisen huomion.

Eilisen uutisen, jossa siis kerrottiin pojan joutuneen sairaalahoitoon, kommenttiosiossa pörräsi useita kiusaajien puolustajia vakuuttelemassa kuinka kyse ei ole kiusaamisesta. Jostain kumman syystä, tämän päiväisen, uhkailuviesteistä kertovan jutun kommenttiosiossa heitä ei olekaan enää ensimmäistäkään. Suorastaan loistavat poissaolollaan!

Väkisinkin mieleen tulee, että mahtaakohan nämä eiliset kiusaajien puolustajat olla ainakin osittain samoja tyyppejä kuin uhkailuviestien lähettäjät? Luulivat kaiketi eilen vielä olevansa kovinkin fiksuja uhkaillessaan poikaa ja yrittäessään kääntää yleistä mielipidettä häntä vastaan. Ja nyt vasta tämän päivän uutisesta tajusivat, että uhkailuviestien lähettämisellä ovat käytännössä tunnustaneet oman syyllisyytensä.

Ainakin joidenkin kohdalla ns. kiusaamisen logiikka tuntuisi olevan kovin samanlainen. Iltalehden eilisissä kommenteissa ainakin pari puolustajaa mainitsi yllyttämistä tapahtuneen, mutta kiistivät kiusaamisen. Tässä ketjussakin joku tuntui olevan sitä mieltä, että yllyttäminen ei ole kiusaamista. Tämänpäiväisen Iltalehden artikkelin mukaan poika oli saanut viestejä, joissa väitettiin ettei kyse ole kiusaamisesta vaan poikaa on ainoastaan yllytetty.

Minusta tämä on perin kummallinen yhteensattuma ottaen huomioon, että kaikissa esimerkeissä toistuu tämä todella kummallinen logiikka, että itsensä vahingoittamiseen yllyttäminen ei muka olisi kiusaamista. Siis normaalin maalaisjärjen mukaanhan tuo on todella kamalaa kiusaamista! Käytännössä sama kuin ojentaisit toiselle köyden ja alkaisit yllyttämään tätä hirttäytymään. Tarjoutuisit vaikka tekemään silmukankin valmiiksi. Jokainen normaaliälyinen ihminen kai käsittää tuollaisen vähintäänkin kiusaamiseksi, jollei suorastaan rikolliseksi touhuksi! Kyllä mä veikkaan, että siellä on joko samat tyypit sekä somepuolustelun että uhkailuviestien taustalla. Tai ainakin he ovat palaveeranneet keskenään ja suunnitelleet tätä "kuningasajatusta" uhkailuviestien lähettämisestä.

Ah nämä älyn tonavat...

Vierailija
565/707 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimiä esille! Tänne vain että tiedetään ketä ovat.

Älkää nyt tolkun ihmiset liikaa innostuko. Poliisi tutkii tapausta, ettei nyt käy niin, että kiusaajista tulee ne kiusatut, joita pitää suojella.

Kiusaajia saa kiusata.

Vierailija
566/707 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimiä esille! Tänne vain että tiedetään ketä ovat.

Älkää nyt tolkun ihmiset liikaa innostuko. Poliisi tutkii tapausta, ettei nyt käy niin, että kiusaajista tulee ne kiusatut, joita pitää suojella.

Kiusaajia saa kiusata.

Sitä kutsutaan puolustamiseksi.

Vierailija
567/707 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat hyökkää?

Eiköhän siellä opettajien koulutuksessa ole opetettu miten opettajan tulee käyttäytä nuissa tilanteissa.vai pelkääkö ne opet?mitä ne pelkää,aikuset ihmiset..

Vai onko opettajille vain liian vaivalloista ja hankalaa puuttua kiusaamisiin,kun yleinen tahtotila on että voivoi mitääneivoitehä ja maailmaontämmönen ja blaablaablaa

——

mistä sä tiedät, miten paljon koulussa on tehty kiusaamisen vastaista työtä ja miten paljon se työ on ehkäissyt kiusaamista? vai kuvitteletko sä, että kun ope sanoo soosoo, niin kiusaaminen loppuu siihen paikkaan koko koulussa eikä sitä enää esiinny?

jos osaat asiat paremmin, lopetta kiusaaminen koko maailmassa siihen paikkaan, vai eikö tahtotilasi riitä vai onko liian vaivalloista ja blaablaablaa?

kun näitä viestejä lukee, niin yllä mainittukin on opettajien parjaamista, vähättelyä ja juuri sitä kiusaamista aikuisten kesken. samaan hengenvetoon huutelee kuitenkin sitten kiusaamisen vastaisesta toiminnasta... varsinainen älykkö siis, penaalin terävin kynä? taidat olla myös se kaikkitietävä maailmannapa, jonka suurin aikaansaannos on monttu sohvatyynyssä...

Iltalääkkeen aika sulla!

Onhan se ihan kaikille selvä että opettajat suomessa yleisesti löysiä vellikelloja ja hampaattomia.

Niin kauan kuin vanhemmat puhuvat toisista ihmisistä tähän tyyliin, opettajien on täysin mahdotonta kitkeä kiusaamista.

Opettajana oikeasti näkee, kenen kotona opitaan kunnioittamaan toisia ihmisiä, ja kenen kotona ei. Ja valitettavasti opettaja voi sille hyvin vähän.

Niin. kyllä senkin näkee kun opettajalla on hyvä itsetunto,ammattitaito ja hyvä asenne ammattiinsa.

Harmi vain että näin ei useimmiten ole.kyllä saisivat mennä opettajat selkärangankasvatus kouluun.olisi sitten sitä mitä näiltä nyt puuttuu.

Kun opettajat ovat jo ITSESSÄÄN JA LÄHTÖKOHTASESTI jo vässyköitä hermoheikkoja huonolla itsetunnolla varustettuja,ei muuta ole luvassa,eihän niilä ole muuta antaa,se on sitte tätä kivakouluhöpönlöpöä yms.

No niin, nyt löytyi sitten taas ihminen, jonka mielestä kiusaaminen on ok. Hän voisi kertoa, miten hänen harrastamansa kiusaamisen saisi loppumaan. Sulkemalla laitokseen?

Ihanaa kun olet löytänyt itsesi!

Jatka valitsemallasi tiellä.

Miettimäsi laitokseen sulku olisi sinulle paikallaan,olen siitä samaa mieltä kanssasi.

Minä en ole täällä nimitellyt enkä haukkunut ketään, toisin kuin tuo lainaamani.

Minkäs tehet ku ku ne opet on kummosia ku ovat.ei ne siitä muuksi muutu vaiks kaikki alkas puhuun niistä korulausein ja kukkasin.

Vierailija
568/707 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän kiusatun pojan äiti: ÄLÄ anna periksi ja vaadi kunnon tuomioita! Jos kiusaaminen jatkuu, niin jatkuvasti vain kirjallisia ilmoituksia rehtorille ja ylemmille tahoille +poliisille. Älä päästä kiusaajia pälkähästä! Tsemppi, voimia ja e-haleja!!

ÄLÄKÄ suostu sovitteluun! Se antaa kiusaajille väärän viestin.

Vierailija
569/707 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseen voi aidosti vaikuttaa vain oma vanhempi. Siitä tämän keskustelun tulisi lähteä.

Vierailija
570/707 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole viihtynyt kuin yhdessä koulussa. Sielläkin minua tosin välillä kiusattiin, kun olin ujo ja kiltti lapsi. Sen jälkeen on ollut ihan hirveää. On kosketeltu luvattomasti, tuhottu tavaroita, haukuttu ja juoruiltu ihan kaikin aihein. Tönitty, potkittu, kuvattu salaa. Parasta on ollut ehkä se, kun on jäänyt rauhaan ( eli täysin yksin), mutta ilman jatkuvaa kiusaamista. Toisaalta sekin, kun olet olemassa vain sen hetken kun luokka taas pilailee kustannuksellasi on rankkaa.

Tähän on syyllistyneet opettajatkin. Kerran esim tulin luokkaan myöhässä niin hän alkoi kysellä minulta todella pitkään missä olen ollut, mutta monet muut saivat vaan tulla myöhässä ilman kohua. Tällainen tilanne johtaa siihen, että koko luokka saa taas nauraa minua ihan "luvan" kanssa. Välillä opettaja on myös tivannut minulta todella pitkään vastausta,  vaikka tiesi, että kyseinen aine on minulle vaikeaa ja taas oppilaat saivat nauraa "tyhmää". Sitten eräs toinen opettaja on tullut salaa kurkkimaan mitä piirrän ja kertonut sen koko luokalle. Tämä oli viel' sellainen tilanne, missä kaikilla muilla oli parit paritehtävään ja itse olin ilman paria. En koskaan unohda luokan naurua ja sitä kun yritin nauraa vaan mukana. Sitten kerran esitelmässä opettaja, joka tiesi minun jännittävän esiintymistä alkoi itse ensin nauraa, kun huuleni alkoivat vapista ja sitten esitelmäryhmäni ja koko luokka perässä. Ja unohtamatta kaikkia nauruja vääristä vastauksista.

Vierailija
571/707 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole viihtynyt kuin yhdessä koulussa. Sielläkin minua tosin välillä kiusattiin, kun olin ujo ja kiltti lapsi. Sen jälkeen on ollut ihan hirveää. On kosketeltu luvattomasti, tuhottu tavaroita, haukuttu ja juoruiltu ihan kaikin aihein. Tönitty, potkittu, kuvattu salaa. Parasta on ollut ehkä se, kun on jäänyt rauhaan ( eli täysin yksin), mutta ilman jatkuvaa kiusaamista. Toisaalta sekin, kun olet olemassa vain sen hetken kun luokka taas pilailee kustannuksellasi on rankkaa.

Tähän on syyllistyneet opettajatkin. Kerran esim tulin luokkaan myöhässä niin hän alkoi kysellä minulta todella pitkään missä olen ollut, mutta monet muut saivat vaan tulla myöhässä ilman kohua. Tällainen tilanne johtaa siihen, että koko luokka saa taas nauraa minua ihan "luvan" kanssa. Välillä opettaja on myös tivannut minulta todella pitkään vastausta,  vaikka tiesi, että kyseinen aine on minulle vaikeaa ja taas oppilaat saivat nauraa "tyhmää". Sitten eräs toinen opettaja on tullut salaa kurkkimaan mitä piirrän ja kertonut sen koko luokalle. Tämä oli viel' sellainen tilanne, missä kaikilla muilla oli parit paritehtävään ja itse olin ilman paria. En koskaan unohda luokan naurua ja sitä kun yritin nauraa vaan mukana. Sitten kerran esitelmässä opettaja, joka tiesi minun jännittävän esiintymistä alkoi itse ensin nauraa, kun huuleni alkoivat vapista ja sitten esitelmäryhmäni ja koko luokka perässä. Ja unohtamatta kaikkia nauruja vääristä vastauksista.

Jos toi kaikki on ihan oikeasti totta, niin en voi sanoa, kuin että suuri osa ihmisistä on täysin järkyttävää p*skaa.

Ei tollanen käytös oo mistään kotoisin; tää ihmiskunta on hyvin sairas ja ongelmallinen.

Eihän tätä voi enää ottaa vakavasti.

Vierailija
572/707 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin itse ylioppilaaksi reilu 10v sitten. Ilmeisesti koulumaailma on aika paljon tässäkin ajassa jo muuttunut. Näin minuutin ajatustyöllä keksin kuitenkin muutamia konkreettisia ehdotuksia miten kiusaamiseen voitaisiin paremmin puuttua. Voi olla, että koulutusalan ammattilaiset ja muut päättäjät olisivat näiden vuosikymmenien aikana, kun kiusaamisesta on puhuttu niin jotakin keksineet. Sen sijaan taidettu vain supistaa määrärahoja koulutuksesta.

Opettajilla pitäisi olla lisää valtaa. Häiriköille ja kiusaajille pitäisi antaa varoituksia ja esim. Kolmesta varoituksesta olisi koulusta erotus ja "tarkkailuluokalle" siirto. Luokassa voisi opettajan lisäksi olla "tutor", jolloin opettaja voisi keskittyä opettamiseen ja näihin turhiin wilmamerkintöihin. Kun taas tutor voisi olla enemmän oppilaiden tukena. Tämä voisi olla matalampi kynnys kertoa esim. kiusaamisesta ym.

Toiseksi pitäisi selvittää missä tilanteissa kiusaamista taaapahtuu eniten. Jos esim. välitunnilla ja koulumatkalla. Niin pitäisi järjestää niin, että kiusaaja/kiusattu ei pääse ikinä samaan aikaan kotiin. Itseäni ei ole ikinä kiusattu mutta voisin kuvitella, että myös välitunnilla ovat otollista aikaa kiusaamiseen ja kaikenlaiselle ulkopuolelle jättämiselle. Välitunneille voisi keksiä jotakin ohjattua toimintaa, jossa olisi aina opettaja/tutor paikalla. Esim. Jonkinlainen läksynurkkaus tms. tai jotakin harrastetoimintaa.

Toiseksi oppilaita pitäisi kannustaa toteuttamaan itseään. Monelle kiusatulla henkireikä voi olla on mielikuvitusmaailma kirjojen parissa tms. mikä tahansa, jonne voi koulupäivän jälkeen kadota. Näitä mielekkäitä asioita voisi ottaa osaksi koulpäiväkin mukaan jollakin tavalla.

Sitten taas nämä kiusaajat, jotka ovat esim. erotettu tai ovat saaneet varoituksia niin nämä säilyisivät merkintöinä seuraavissakin opinahjoissa. Esim. Peruskoulusta amiksseen siirryttäessä niin henkilö, jolla on kiusaamistaustaa joutuisi joksikin aikaa tarkkailuun. Tarkkailu voisi tarkoittaa esim. välituntien viettämistä jossakin "kehittävissä tehtävissä" tms.

Vierailija
573/707 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi terveydenhuolto ei ilmoittanut poliisille?

Vierailija
574/707 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt lukenut kolmisenkymmentä sivua kommentteja, että koulussa pitäisi puuttua kiusaamiseen. En ole kuitenkaan nähnyt yhtään ehdotusta, miten kiusaamiseen puututaan niin, että se varmasti loppuu.

Turpaanvetoa, koulukotia ja ehdotonta vankeutta on ehdoteltu, mutta nämä eivät ikävä kyllä kuulu koulun käytettävissä oleviin menetelmiin.

Lapset viettävät valtaosan ajastaan koulun ulkopuolella vanhempiensa valvomana. Ennen kouluun tuloaan he ovat kasvaneet jossain muualla jo noin seitsemän vuotta. Eivät he mitään tyhjiä tauluja ole kouluun tullessaan. Monet osaavat taitavasti kiusata jo eka luokan alkaessa.

Kiusaajien vanhemmat ovat usein juuri niitä, jotka hyökkäävät välittömästi, kun heille kerrotaan heidän lapsensa olevan kiusaaja. Ihan yhteiskuntaluokkaan katsomatta.

Nyt voisi listata niitä kiusaamisen varmasti lopettavia toimia, joita koulussa voi käyttää rikkomatta lakia.

Kiusaajien ja kiusattujen totaalinen erottaminen toisistaan. Muuta keinoa ei ole, valitettavasti.

Miten se on käytännössä mahdollista? Enemmistö on jossain määrin kiusaajia, monesti se kiusattukin, kun vaan saa siihen mahdollisuuden, eli löytyy joku uusi ’heikko lenkki’. T. Opettaja.

No mitäpä sinä opettajana ehdottaisit ratkaisuksi? Miten sinä olet puuttunut kiusaamiseen ja minkälaisin tuloksin? Ja pliis älä vaan väitä, ettei "meidän koulussa kiusata"..

”Kiusaamistapaukset ovat monimutkaisia ja vaikeita asioita selvittää” - tällä sloganilla opettajat jättävät hommansa hoitamatta. Eli ovat epäpäteviä töihinsä. Eivät edes yritä.

Joku palaveri ja thats it. Sitten kohta selitetään, että ”kiusaamista on aina”.

Vierailija
575/707 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ku ei tämä ole kiusaamista. Tapon yritys.

Vierailija
576/707 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Kiusaamistapaukset ovat monimutkaisia ja vaikeita asioita selvittää” - tällä sloganilla opettajat jättävät hommansa hoitamatta. Eli ovat epäpäteviä töihinsä. Eivät edes yritä.

Tämä on niin totta, tuon taakse opettajat piiloutuvat ja usein syyllistävät kiusattua tyyliin "kun se on niin erilainen, hiljainen jne".  Pahimmassa tapauksessa opettajat itse kiusaavat tai epäsuorasti yllyyttävät oppilaita kiusaamaan jotakin oppilasta.

Vierailija
577/707 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin totta, tuon taakse opettajat piiloutuvat ja usein syyllistävät kiusattua tyyliin "kun se on niin erilainen, hiljainen jne".  Pahimmassa tapauksessa opettajat itse kiusaavat tai epäsuorasti yllyyttävät oppilaita kiusaamaan jotakin oppilasta.

Opettajia syyttämällä ei ainakaan saada mitään aikaiseksi kiusaamisen kitkemisessä. Opettajan tehtävä on opettaa. Siihen hänet on koulutettu. Ei rauhantuomariksi, syyttäjäksi, puolustusasianajajaksi lapsille tai erätuomariksi tai lapsipsykologiksi.

Jos kotona edelleen opetettaisiin, että opettajaa tulee kunnioittaa, niin opettajilla olisi edes jotain mahiksia vaikuttaa. Mutta nykyajan vanhemmat syyttävät opettajia kaikesta, vaativat heiltä jotain psykologin ja erotuomarin taitoja eivätkä puhalla yhteen hiileen opettajien kanssa. Lapset oppivat jo kotona epäkunnioittavan asenteen opettajiin.

Kiusaaminen kitketään vain kiusaajien vanhempiin tavalla tai toisella vaikuttamalla. Kellään muulla ei ole pienintäkään mahdollisuutta oikeasti vaikuttaa asiaan. Kaikki muu on tuuleen puhaltelua, rahojen ja ajan hukkaamista.

Vierailija
578/707 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että tämäkin Kotkan kiusaamistapauksen käsittely tuo esiin sen, mistä suomalaiset on tehty. Ei aidosti ja oikeasti edes haluta ratkaista tätä kauheaa ongelmaa. Halutaan vain rätkyttää ympäriinsä eri palstoilla ja käyttää tätä tekosyynä päästä taas haukkumaan auktoriteettiasemassa olevia. Eli opettajia ja päättäjiä.

Suomalaisilla on aivan pohjaton auktoriteettivihaongelma. Järkyttävää, että edes lasten kohtelu ei ole tärkeämpää kuin auktoriteettien vihaaminen. Halutaan enemmän vain siirtää vastuuta kodeilta pois kapinoimalla lisää.

Ihan varmaan tämä nyt ratkeaa jollain yleislakolla. Tai sillä että opettajia yhä enemmän haukutaan, jottei lapset kunnioittaisi heitä senkään vertaa kuin tähän asti. Kertokaa nyt ihmeessä, miten opettajat voivat vaikuttaa lapsiin, jotka pienestä asti ovat kuulleet kotona kuinka opettajista ei ole kuitenkaan mihinkään.

Vierailija
579/707 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ens vuonna nämä elämämkoulu jantterit on karjalanlippis päässä amiksessa.

Paitsi että koulukiusaajat eivät aina olekaan alempaan sosiaaliluokkaan kuuluvia "elämämkoululaisia", vaan välillä ihan menestyneen ja sivistyneen perhetaustan omaavia kakkiaisia.

Vierailija
580/707 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajia syyttämällä ei ainakaan saada mitään aikaiseksi kiusaamisen kitkemisessä. Opettajan tehtävä on opettaa. Siihen hänet on koulutettu. Ei rauhantuomariksi, syyttäjäksi, puolustusasianajajaksi lapsille tai erätuomariksi tai lapsipsykologiksi.

Jos kotona edelleen opetettaisiin, että opettajaa tulee kunnioittaa, niin opettajilla olisi edes jotain mahiksia vaikuttaa. Mutta nykyajan vanhemmat syyttävät opettajia kaikesta, vaativat heiltä jotain psykologin ja erotuomarin taitoja eivätkä puhalla yhteen hiileen opettajien kanssa. Lapset oppivat jo kotona epäkunnioittavan asenteen opettajiin.

Kiusaaminen kitketään vain kiusaajien vanhempiin tavalla tai toisella vaikuttamalla. Kellään muulla ei ole pienintäkään mahdollisuutta oikeasti vaikuttaa asiaan. Kaikki muu on tuuleen puhaltelua, rahojen ja ajan hukkaamista.

Miten ihmeessä opettajat voisivat saada kiusaamisen loppumaan jos lasten omat vanhemmatkaan eivät pysty siihen? Kouluista myös ehkä edelleen puuttuu henkilö joka ottaa kiusaamisjutut käsittelyyn ja pyytää vanhemmat ym tahot selvittämään asiaa vaikka kuraattoreita ja psykologeja onkin jo monessa koulussa. Ja nykyään kiusaaminen tapahtuu tosi paljon netissä, kuka sitä valvoo?Joka tapauksessa jokaisen lapsen pitäisi pystyä käymään koulunsa rauhassa ilman kiusaamista, tämän nyt varmasti kaikki myöntävät.