Sain tänää tietää, että minulla on enää max 10 vuotta elinaikaa. Todennäköisesti ei sitäkään
Ikää 46v.
Olen mies mittani ovat 170cm/100kg.
Mulla on kakkostyypin diabetes ja sydänsairaus.
Lääkärin lausunto oli, että en elää enää 10 vuotta pidempää.
Kroppa ei luultavimmin enää jaksa. Se on todennäköisesti sydänkohtaus tai aivoinfarkti.
Olo on sanaton..
Alkaa loppu häämöttää mulla. Onneksi en ole ollut koko ikänäni töissä vaan nauttinut työttömyyspäivistä täysillä.
Kommentit (26)
Ei lääkäri tuollaista lausuntoa antaisi, aivan liian ympäri pyöreä.
Kannattaa laihduttaa noin 30 kg, niin ikäennuste moninkertaistuu.
Vielä voit vaikuttaa elinikääsi muuttamalla elämäntyylisi terveellisemmäksi. Enemmän urheilua ja vähemmän eineksiä. 20-30kg pois niin elinikäsi taatusti pitenee.
No elämän on valintoja täynnä. Sinä olet tehnyt omasi.
No höpö höpö noilla diagnooseilla ei voi sanoa elinajasta mitään. Elämäntapasairauksia. Ota itseäsi niskasta kiinni ja ala liikkumaan ja syömään terveellisesti, ei siinä muuta tarvita.
Noh, se on sitten ihan oma valinta. Ennuste pitenisi varmasti ainakin kahdellakymmenellä vuodella, jos laihduttaisit 30 kg ja harrastaisit liikuntaa. Mutta toisaalta eipä tarvitse muiden maksella niitä työttömyystukia ja eläkkeitä niin kauan, jos mieluummin kuolet.
Pitää myös muistaa se, että lääkärikin on vain ihminen joka voi erehtyä, tai antaa väärän lausunnon/diagnoosin. Toinen lääkäri voi olla aivan eri mieltä asiasta tai osittain eri mieltä.
Omat valinnat ja elämäntavat + geenit vaikuttaa myös hyvin pitkälle millaisia olemme ja miten pitkään elämme ja minkä kuntoisina.
Pitäisi säilyttää usko ja elämänmyönteinen ajattelu myös silloinkin kun on vaikeaa.
Kaikki ei välttämättä ole ihan niin huonosti kuin saatat kuvitella.
Voimia ja jaksamista sinulle.
Sä voit oikein syömällä pitää diabeteksesi kurissa ilman lääkitystä. Ja muitakin elintapoja kohentaa. Se on aivan oma valintasi jäätkö nyt tähän jaanaamaan ja pyörittelemään lääkärin ennustetta (hänkin on vain ihminen) mielessäsi. Vai mitä teet.
Ja asialleko ei ole mitään tehtävissä? Elämäntapamuutosko ei anna lisää elinvuosia, vai onko ajatus terveellisemmästä elämästä niin rankka, että mieluummin kuolet?
Kyllä lääkärit antaa elinajanodotuksia, vaikka eivät kaikistellen asioista mitään tiedä. Minun miehelle annettu ennuste, ettei elä nelikymppiseksi, ja tämä tapahtunut kun ollut vähän alle kolmekymppinen, nyt 34, ja terve kaikinpuolin. Miten kukaan tuollaisia aikoja voi ennustaa, toki joskus osuu oikeaankin, mutta varmaan pelottelua vain enimmäkseen.
Jos lääkäri oikeasti noin sanoo, mitä en varsinaisesti usko, kyseessä on vain yritys herätellä ja sanoa, että tällä menolla näin voi käydä. Noin nuorena on helppo muuttaa elintapojaan.
Mitäs täällä valitat. Kuole pois.
Niin mitäs se lääkäri nyt oikeasti sanoikaan? Todennäköisesti että elät max 10 vuotta JOS et korjaa heti elämäntapojasi.
Vierailija kirjoitti:
Jos lääkäri oikeasti noin sanoo, mitä en varsinaisesti usko, kyseessä on vain yritys herätellä ja sanoa, että tällä menolla näin voi käydä. Noin nuorena on helppo muuttaa elintapojaan.
Helppoa? Mulle ei ainakaan ole ollut helppoa. Olen elänyt kuin viimeistä päivää reilut 10v ja nyt pitää muuttaa elämää reippaasti, eikä se tunnu helpolta.
Alkoholin olen vasta saanut lopetettua. Edelleen syön huonosti ja poltan tupakkaa. Liikkuminen kuulostaa kamalalta, vaikka sitä nuorena harrastinkin. Rahattomuus tekee tästä myös haasteellista.
Mutta antakaa vinkkejä, kuinka onnistua helposti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppoa? Mulle ei ainakaan ole ollut helppoa. Olen elänyt kuin viimeistä päivää reilut 10v ja nyt pitää muuttaa elämää reippaasti, eikä se tunnu helpolta.
Alkoholin olen vasta saanut lopetettua. Edelleen syön huonosti ja poltan tupakkaa. Liikkuminen kuulostaa kamalalta, vaikka sitä nuorena harrastinkin. Rahattomuus tekee tästä myös haasteellista.
Rahattomuus lakkaa olemasta ongelma, kun se kaikki ei mene viinaan ja tupakkaan.
Lenkkikengät saa muutamalla kympillä ja ulkoilma on ihan ilmaista.
Ruokavalio terveelliseksi, lisää liikuntaa, riittävästi unta, stressi minimiin, ajatukset ja asenteet myönteisiksi, niin saat tuohon ennusteeseen kymmeniä vuosia lisää. Voimia ja tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahattomuus lakkaa olemasta ongelma, kun se kaikki ei mene viinaan ja tupakkaan.
Lenkkikengät saa muutamalla kympillä ja ulkoilma on ihan ilmaista.
Näin huonoa vinkkiä en ole aiemmin nähnytkään. Mutta kiva, että yritit. Parempaan olisit varmasti pystynyt, jos olisit oikeasti halunnut. Turhaa louskutella, jos ei kerran kiinnosta, siirry toiseen ketjuun.
Muuta elintavat täysin jos eläminen on sun juttu.
Tuommoiset 10 vuoden elinaika odotteet ovat hyvin epätarkkoja.
Omaa äitiäni uhjailtiin samoin, mutta elikin 35 vuotta vaikka max 8 luvattiin.