Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusavuton: Karjalanpaisti uunissa

Tuutis
28.08.2018 |

Olen 30-vuotias ja tasan kerran aikaisemmin tehnyt karjalanpaistia. Liha oli sitkeää, eikä sitä syönyt kukaan.

Luin tunnin verran erilaisia ohjeita netistä.
K-marketin lihatiskiltä ostin noin 700 g satsin lihaa karjalanpaistiin. Lihapalat aika isoja. En uskaltanut pilkkoa pienemmiksi, ettei sooloilu pilaa tätäkin.
Liha oli pois jääkaapista noin puolisen tuntia. Olisi pitänyt varmaan olla kauemminkin.
Laitoin uunin lämpeämään 220 asteeseen.
Ruskistin Oivariinissa kolmessa erässä pannulla, lisäksi kääntelin kaksi suht isoiksi paloiksi pilkottua sipulia pannulla, ja laitoin koko höskän lahjaksi saamaani Iittalan Sarpaneva-pataan, joka sekin ollut koristeena hyllyssä liki vuoden (kerran poltin pohjaan riisipuuron siinä).
Keitin vettä, johon lisäsin yhden lihaliemikuution, ja kaadoin pataan.
Lisäksi laitoin sekaan kaksi porkkanaa isoina paloina ja kolme pientä/keskikokoista laakerinlehteä. Päälle kaadoin vettä niin, että lihat juuri ja juuri peittyivät.
Pata uuniin.

Siinä 220 asteessa annoin olla 45-50 minuuttia, kunnes sekoitin ja laskin lämpötilaa 200 asteeseen, jossa se oli puolisen tuntia.
Lisäsin vettä, ja tiputin lämpötilaa 175 asteeseen, jossa se olikin sitten tunnin verran.
Nyt lisäsin taasen vettä vähän, tiputin lämpötilan 150 asteeseen, ja laitoin kannen päälle. Ajattelin antaa sen olla tuossa taas tunnin verran, kunnes tiputan lämpötilaa 120 asteeseen seuraavaksi tunniksi. Kansi päällä, välillä sekoitan ja lisään vettä.

Mitä tästä tulee? Teenkö nyt ihan oikein?
Riittäisikö, jos pidän seuraavat kaksi tuntia vielä 150 asteessa, vai onko liian kova lämpötila?

Vähän jännittää, jos mokaankin.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaksi tehty yksinkertainen asia. Itse ostan valmiin laatikon karjalanpaisti lihoja ja laatikossa ohje jonka mukaan teen, aina hyvää tullut. Miksi lisäät vettä?  Jos lisäämäsi vesi on kylmää se hidastaa kypsymistä.

Vierailija
2/34 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusohje on kai 3h 175astetta.

Itsellä juuri kanssa uunissa :D Laiskana en ruskistanut lihoja vaan raakana sekaan ja uuniin. Parempihan se on kai ruskistaa niin saa makua ja lihan mitkälie syyt kiinni, mutta harvemmin jaksan lisää tiskiä tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vettä kyllä kuuluu lisätä jos sattuu liikaa haihtumaan.

Vierailija
4/34 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ap :)

Vierailija
5/34 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kai mä mitään ruskistele. Lihat pataan, vettä niin että ne peittyy, sipuli ja pari porkkanaa pilkottuina sekaan. Suolaa, maustepippureita ja pari laakerinlehteä mausteeksi ja koko hoito uuniin 3-4h 170asteeseen.

Vierailija
6/34 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilasit se sillä liemikuutiolla.

Vierailija
7/34 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

220 astetta on ehkä hieman liian suuri lämpötila lihalle. Maksimilämpö 175 astetta ja pitkä haudutus niin tulee mureata.

Vierailija
8/34 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt satoja kertoja karjalanpaistia esimerkiksiin hautajaisiin ja aina on ollut hyvää. Tähän karjalanpaistiin tulee vain lammasta, nautaa ja sikaa, vettä, suolaa ja maustepippuria.

Pataan laitetaan nauta ja lammas ja rasvainen sianliha päälle. Sekaan suola ja maustepippurit ja vettä niin, etteivät lihat ihan kokonaan peity. Sitten pata kuumaan uuniin, jolloin rasva sulaa ja ruskistuu. Noin puolen tunnin kuluttua lämpö lasketaan 150 asteeseen tai alemmaksikin, pannaan kansi päälle ja unohdetaan paisti sinne ainakin pariksi tunniksi. Joskus olen tehnyt niin, että jättänyt padan yöksi 100 asteeseen ja samalla laittanut uuniin ohrapuuron.

Vierailija
9/34 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne saa olla 3-4 tuntia uunissa niin ei oo sitkeitä. 50 min on ihan liian vähän.

Vierailija
10/34 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti aina ruskistaa, ja isäkin ruskistaa, ja useammassa ohjeessa lukikin, että jotkut ruskistaa, jotkut ei. Ei tuohon "alkuvalmisteluun" mennyt kuin 10 minuuttia, joten mä nyt tein pitkän kaavan mukaan.

Kävin vähän puuhaarukalla tökkimässä lihoja. Alkaa vähän hajoilemaan. Ollaan jännän äärellä.

Jos maistan nyt, ja se on mauton, lisäänkö esim puolikkaan lihaliemikuution? Luotan lihaliemikuutioon, joten älkää lynkatko sen vuoksi - pelkällä suolalla ja pippurilla en saa makua mihinkään, tai tulee liian pippurista/suolasta (kerran laitoin liikaa suolaa makkarakeittoon ja pelkkä ajatuskin saa makunystyrät vetäytymään).

- ap

Vierailija
11/34 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä matalampi lämpötila ja mitä kauemmin, sen parempaa. Kyllä tuosta varmaan hyvää tulee, mutta kokeile seuraavalla kerralla tehdä vielä matalammalla lämmöllä, eli juuri 100-150.

Vierailija
12/34 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei! Osassa ohjeita oli lihaliemikuutio, osassa ei. Siksi uskalsin laittaa :(

- ap

Vierailija
13/34 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti aina ruskistaa, ja isäkin ruskistaa, ja useammassa ohjeessa lukikin, että jotkut ruskistaa, jotkut ei. Ei tuohon "alkuvalmisteluun" mennyt kuin 10 minuuttia, joten mä nyt tein pitkän kaavan mukaan.

Kävin vähän puuhaarukalla tökkimässä lihoja. Alkaa vähän hajoilemaan. Ollaan jännän äärellä.

Jos maistan nyt, ja se on mauton, lisäänkö esim puolikkaan lihaliemikuution? Luotan lihaliemikuutioon, joten älkää lynkatko sen vuoksi - pelkällä suolalla ja pippurilla en saa makua mihinkään, tai tulee liian pippurista/suolasta (kerran laitoin liikaa suolaa makkarakeittoon ja pelkkä ajatuskin saa makunystyrät vetäytymään).

- ap

Ei kannata enempää laittaa lihaliemikuutiota, ne on aika suolaisia. Jos lautasella ollessa tuntuu liian mauttomalta, lisää lautaselle pippuria ja suolaa. Ei se muita mausteita tarvitse.

Kyllä se lihaliemikuutio sopii karjalanpaistiin, av-palstalla vaan mammat keittelee itse pakkasesta lihaliemensä.

Vierailija
14/34 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä matalampi lämpötila ja mitä kauemmin, sen parempaa. Kyllä tuosta varmaan hyvää tulee, mutta kokeile seuraavalla kerralla tehdä vielä matalammalla lämmöllä, eli juuri 100-150.

Kiitos! Jos siis tämän jälkeen uskallan enää edes kokeilla. Edellisestä koitoksesta on viitisen vuotta.

Osaatko sanoa, kuinka kauan suurinpiirtein tuolla lämpötilalla? Joku hauduttaa 100 astetta/yön yli, ja joku taas 150 astetta/3 tuntia... Kaikki ohjeet, mitä olen lukenut, vaihtelevat suuresti käytetyn ajan ja lämpötilan suhteen. Pelkään, että uuni on liian kuuma, jolloin liha kuivuu (?) tai liian kylmä, jolloin ei valmistu sitten millään.

- ap

Vierailija
15/34 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpaistin juju on maustepippurit ja laakerinlehdet. Ei siis esim. mustapippurit. Jotkut laittavat myös katajanmarjoja.

Vierailija
16/34 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteistanne kaikki! 

Osaako kukaan kertoa, mistä johtuu, että paistista tulee sitkeää ja/tai kuivaa? Eli mitkä olisivat ne mokat, mitä kannattaa ehdottomasti välttää?

- ap

Vierailija
17/34 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ei! Osassa ohjeita oli lihaliemikuutio, osassa ei. Siksi uskalsin laittaa :(

- ap

Höpö höpö se siitä mitään pilalle mennyt, joku vaan haluaa kiusata sua. Jos itse tykkäät lihaliemikuution mausta, niin se käy oikein hyvin. Lihaliemikuutioita en käytä, mutta kasvisliemikuution olen karjalanpaistiin joskus laittanut, ja hyvää on siitäkin tullut.

Vierailija
18/34 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karjalanpaistin juju on maustepippurit ja laakerinlehdet. Ei siis esim. mustapippurit. Jotkut laittavat myös katajanmarjoja.

Joku laittaa myöskin olutta!  :)

Vierailija
19/34 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

karjalanpaisti ei ole hätäisen ruokaa. Eikä monimutkaista. Mulla on ollut tuon kokoinen karjalanpaisti uunissa n. 5-6 tuntia, kansi päällä, lämpötila 150-175 astetta, alussa 200. Paistan huoneenlämpöön otetut lihat (kai otit ne tunniksi huoneenlämpöön?) ensin pannulla sipulin kanssa, sen verran että ottavat väriä, ja sitten maustan suolalla ja mustapippurilla. Ja sitten pataan porkkanoiden kanssa, muutaman mustapippurinkin voi laittaa (n. 10). Vettä lisään kerran.

Eikä lihaliemikuutio sitä pilaa, kun ei satu luista keitettyä soppalientä olemaan..... Mä heitän niitä kaksi, mutta laakerinlehti toimittaa hyvää asiaa. 100-120 astetta on tarkoitettu, jos paistat esim. jouluna yön yli, vettä saa olla silloin reippaammin. Paisti on sitten kypsää, kun liha haarukalla kokeiltaessa murenee suikaleiksi. Niillä kauppojen ohjeilla tulee kengänpohjaa.

nim. isomummon opettama

Vierailija
20/34 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommenteistanne kaikki! 

Osaako kukaan kertoa, mistä johtuu, että paistista tulee sitkeää ja/tai kuivaa? Eli mitkä olisivat ne mokat, mitä kannattaa ehdottomasti välttää?

- ap

Jos liha on liian vähärasvaista, tulee kuivaa. Siksi karjalanpaistilihoissa on ihan näkyvää rasvaa Ja kypsennettäessä liian kovalla lämmöllä/liian vähän aikaa jää liha sitkeäksi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme