Jaetaan kaikista urpoimmat tai epäreiluimmat työkkärin/Kelan selvitykset ja päätökset tänne!
Tuli vaan mieleen erään byrokratiakoneiston kanssa asioidessani, että muillakin tosiaan on ikäviä kokemuksia.
Pahin, mistä olen itse kuullut, oli muistaakseni yhdestä lehtijutusta. Sen mukaan molempien alaraajojen amputoinnin läpikäyneen henkilön piti 10 vuoden päästä todistaa Kelalle, että jalat eivät ole kasvaneet takaisin...
Kommentit (421)
Tiedän tapauksen, kun Kela totesi sotaveteraanille tämän liikuntarajoitteisuuden johtuvan iästä, eikä kranaatinsirpaleesta lonkassa.
Minä sain kolmen kuukauden karenssin, kun en ottanut vastaan määräaikaista työtä, joka olisi alkanut toisella paikkakunnalla alkavia korkeakouluopintoja edeltävänä päivänä.
Sain kielteisen päätöksen asumistukihakemukseeni... Kaksi vuotta sen jälkeen, kun olin kyseisestä asunnosta pois muuttanut. Asuessa tuet kyllä rullasivat häiriöttä.
työkkärissä ollessani töissä sai eräs perheenäiti, työttömänä tuönHAKIJANA olleessaan osoituksen hakea päiväkotiin töihin. Hän soitti työkkäriin tuohutuneen: oletteko te tosissaan, pitääkö mun hakea tuonne, LAPSIA hoitamaan?? Onhan hänellä omatkin lapset jo hoidettavana!
Sanoin että joo kyllä tuo on työpaikkaosoitus että pakko on hakea.
Kysyin sitten häneltä, että tosissaanko kenelläkään lasten parissa työskentelevällä ei voi olla järjen mukaan lapsia: lasten sairaanhoitajat, lastenlääkärin, opettajat jne. Kun ei siis ole mitään järkeä hoitaa lapsia sellaisen jolla jo on omatkin houdettavana??
Ei osannut vastata.
Tämä keissi on varmaan hänen mielestään esimerkki virastojen jörjettömyydestä.
Olin työtön jo ennen äitiyslomaa ja sain työttömyystukea. Nyt olen "lomalta" palannut työttömäksi ja sain 5kk karenssin työttömyysturvaan. Olisi pitänyt pitää työnhaku voimassa äitiyslomallakin, niin olisin välttynyt karenssilta. En tiennyt enkä oikein ymmärrä miksi äitiyslomallakin pitäisi olla työttömänä työnhakijana kun ei varmastikaan aio töitä vastaanottaa tai kursseilla käydä. Ja kai ne kieltäytymisestäkin jotenkin takautuvasti sakottaisivat sitten kun työttömyystuki taas olisi ajankohtainen.
Vierailija kirjoitti:
työkkärissä ollessani töissä sai eräs perheenäiti, työttömänä tuönHAKIJANA olleessaan osoituksen hakea päiväkotiin töihin. Hän soitti työkkäriin tuohutuneen: oletteko te tosissaan, pitääkö mun hakea tuonne, LAPSIA hoitamaan?? Onhan hänellä omatkin lapset jo hoidettavana!
Sanoin että joo kyllä tuo on työpaikkaosoitus että pakko on hakea.
Kysyin sitten häneltä, että tosissaanko kenelläkään lasten parissa työskentelevällä ei voi olla järjen mukaan lapsia: lasten sairaanhoitajat, lastenlääkärin, opettajat jne. Kun ei siis ole mitään järkeä hoitaa lapsia sellaisen jolla jo on omatkin houdettavana??
Ei osannut vastata.
Tämä keissi on varmaan hänen mielestään esimerkki virastojen jörjettömyydestä.
Onhan tuo vähän hölmöä, mutta tavallaan ymmärrän naisen logiikan. Siis että hänen olisi pitänyt laittaa omat lapset hoitoon mennäkseen hoitamaan muiden lapsia - mitä järkeä siinä on? Mutta tietenkin työttömän työnhakijan pitää tarttua siihen, mitä tarjotaan.
Opiskeluaikoinani kela merkkasi minut kerran kämppikseni tyttäreksi.
Vierailija kirjoitti:
Olin työtön jo ennen äitiyslomaa ja sain työttömyystukea. Nyt olen "lomalta" palannut työttömäksi ja sain 5kk karenssin työttömyysturvaan. Olisi pitänyt pitää työnhaku voimassa äitiyslomallakin, niin olisin välttynyt karenssilta. En tiennyt enkä oikein ymmärrä miksi äitiyslomallakin pitäisi olla työttömänä työnhakijana kun ei varmastikaan aio töitä vastaanottaa tai kursseilla käydä. Ja kai ne kieltäytymisestäkin jotenkin takautuvasti sakottaisivat sitten kun työttömyystuki taas olisi ajankohtainen.
Vanhempain- ja hoitovapaa ei ole este tehdä ja hakea töitä.
Miettikääpä, jos kaikki maailman ihmiset olisivat täysin rehellisiä. Mitään tällaisia kelan tai työkkärin selvityksiä ei tarvittaisi, koska kaikki olisivat rehellisiä ja kukaan ei huijaisi tukiasioissa.
Noh, ei liity asiaan. Sen takia oikeasti apuatarvitsevat voivat joutua ikäviin tilanteisiin. :(
Kelan lääkäri totesi minun parantuneen masennuksesta vain muutama kuukausi sen toteamisen jälkeen.
Ilmeisesti kävin terapiassa, söin lääkkeitä ja asuin sosiaalitoimiston kautta mielenterveyskuntoutujille tarkoitetussa asuntolassa ihan huvin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vuokravakuuden maksusitoumus hylättiin. Sossu soitti kelaan, ja se myönnettiin samana päivänä -täysin samoilla perusteilla, joilla se ensin hylättiin.
Sosiaalityöntakijän lausunto painaa edelleen sen verran, että vakuuden voi saada kun sossusta saadaan lisäselvitystä asiakkaan kokonaistilanteesta (mikä ei aina hakemuksesta käy ilmi).
Vierailija kirjoitti:
Pahin, mistä olen itse kuullut, oli muistaakseni yhdestä lehtijutusta. Sen mukaan molempien alaraajojen amputoinnin läpikäyneen henkilön piti 10 vuoden päästä todistaa Kelalle, että jalat eivät ole kasvaneet takaisin...
Ystäväni (30v) ei saa jotakin hänelle kuuluvaa vammaistukea, sillä Kela katsoo, että hänen kuulovammansa voi parantua. Ystävällä on syntymästään asti puuttunut joku kuuloluu korvista eikä tiettävästi niitä luita noin vain ihmisille kasva enää varhaisen sikiövaiheen jälkeen.
Kahden moniammatillisen työkyky (=kyvyttömyys)kartoituksen ja 16 B-lausunnon jälkeen sairauslomani ja eläkehaku hylättiin. Olen aktiivimallissa 1.9. alkaen.
Tuli mieleen lehdissä ollut juttu sisaruksista, jotka kelan mielestä olivat naimisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokravakuuden maksusitoumus hylättiin. Sossu soitti kelaan, ja se myönnettiin samana päivänä -täysin samoilla perusteilla, joilla se ensin hylättiin.
Sosiaalityöntakijän lausunto painaa edelleen sen verran, että vakuuden voi saada kun sossusta saadaan lisäselvitystä asiakkaan kokonaistilanteesta (mikä ei aina hakemuksesta käy ilmi).
Ja höpönlöpönlöö, sossu sanoi itsekin tämän olevan turhauttavaa, koska tapahtuu kuulemma usiein. Mitään uutta ei tullut tätä kautta kelalle ilmi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempain- ja hoitovapaa ei ole este tehdä ja hakea töitä.
Ei, tietenkään. Mutta kukas ne lapset sitten hoitaa? Eikö moni työelämässäkin oleva jää äitiys- ja perhevapaille juurikin siksi, että hoitaa sitä lastansa eikä se onnistu kun ei vauvoja ja taaperoita sovi ottaa työpaikalle mukaan.
Lisäksi jossain Kelan sivuilla lukee, että perhevapaat ovat hyväksytty syy olla poissa työreservistä. Sitä aikaa, jonka hoidat kotona lapsia, ei katsota esim työssäoloehdon täyttymiseen (sillä perhevapailla ei ole tarkotustakaan tehdä työtä vaan hoitaa lapsiaan). En nyt varmaan osaa tätä selittää juuri oikeilla sanoilla ja termeillä, mutta jos tuosta kuitenkin ymmärtäisi. Siksi tämä päätös oli minulle aika yllätys ja tieto siitä, että työnhaun olisi pitänyt olla voimassa kun itse ymmärrän asian juuri päinvastoin Kelan sivuilta.
Kylläpäs herättää myötähäpeää tälläinen ketju. Kuulkas kelan ja työkkärin väki noudattaa lain pykälää ja sillä sipuli. Tietenkin jokaiselta "asiakkaalta" löytyy 100 ja 1 tekosyytä miksi juuri hänen kohdallaan pitäisi jättää lakia noudattamatta.
Työpaikka on työpaikka päiväkodissakin, oli kyseessä äiti-ihminen tai ei. Tuskinpa on kovin menestyksekkäät korkeakouluopinnot tuolla yhdellä kirjoittajalla joka kummastelee kuin sai karenssia töistä kieltäydyttyä vaikka oli sillä päivämäärällä työtön. Moni kirjoittelee omat tietonsa lomakkeisiin miten sattuu ja siitä seuraa näitä ongelmia.
Peiliin katsomisen ja itsetutkiskelun paikka monilla täyän ketjuun kirjoittaneilla!
Menkääpä Kelan ja sossun tädit takaisin töihin siitä ja antakaa muiden jatkaa lupaavaa ketjua. Ei kukaan teitä henkilökohtaisesti syytä yhtään mistään, systeemi nyt vaan on mitä on ja valitettavasti se teidän työnne myt sattuu olemaan aika keskeisesti monen ihmisen toimeentulon ja pärjäämisen tukkona.
Millos tämä artikkeli ilmestyy Ilta-Sanomissa?
Aina nuo jaetaan-alkuiset on sanoman toimittelijoiden täkyjä.