Sonja, 34, on päättänyt, ettei koskaan hanki lapsia – yhä useampi suomalaisnainen tekee saman ratkaisun: ”En halua vangiksi elämään, jota en halua”
Tällaista tänään.
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/sonja-34-on-paattanyt-ette…
Kommentit (1001)
Vierailija kirjoitti:
Vau, uniikki lumihiutale.
Eikun. Kuinka mones keskustelunavaus tämä on samasta aiheesta tälle viikolle? Neljäs? viides? Kymmenes?
Oikeasti. Näitä veloja on nykyään niin miljoona tusinaan, että lisääntyvä nainen on kohta sirkusnähtävyys.
Kyllä, lisääntyvä nainen on sirkusnähtävyys. Ihmiset suhtautuvat kuin naurettavaan pelleen - ja ihan syystä. Kuka enää nykypäivänä on niin hölmö, että hankkii lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on maailma sekaisin, kun lapsiperhe-elämä nähdään vankilana. Todellisuudessa lapsettomat eivät ymmärrä, millaista iloa ja onnea lapset elämään tuovat. Sellaista, ettei mikään muu asia elämässä tuota vastaavanlaista ilon ja onnen tunnetta.
Tässä edelleen odottelen niitä ilon ja onnen tunteita reilun vuoden ikäisen muksun kanssa. Iloa tuottavat asiat ovat lähinnä vähentyneet. Ehkä se tästä sitten muuttuu.
Onko elämässäsi muuta? Ei se pelkkä lapsi onnea tuo. Minulla on 5v. lapsi ja vuosikaudet olen elänyt omannäköistäni elämää. Lomilla haluan matkustaa, joten me matkustetaan. Koskaan en ole käynyt esim. Puuhamaassa. Matkalle lähdetään vaikka Berliiniin.
Arjessa on harrastukset sekä minulla että miehellä. Vapaa-aikaa saamme järjestettyä usein ja silloin käymme treffeillä. Rahaa riittää vaatteisiin ja kampaamokäynteihin. En tiedä millä tavalla vapaampaa tai parempaa elämä olisi ilman lasta. En koe tarvetta istua baarissa yömyöhään tai nukkua koko päivää. Eläisin aika lailla samoin. Nyt vaan on enemmän rakkautta ympärillä.
On muutakin, mutta aiempaa vähemmän. Matkustaminen on hankalampaa nykyään, mutta välillä sitäkin tehdään, koska se on niin ihanaa puolison mielestä. Liikuntaa pääsee harrastamaan välillä, mutta aiempaa vähemmän. Seksiä on aiempaa vähemmän, koska puolisoa ei enää niin usein kiinnosta ja tilaisuuksiakin on harvemmin. Univajettakin on. Elämä on muutenkin lähinnä hankalampaa.
Puolisosi heikko libido tuskin liittyy mitenkään lapsiin. Meillä on leikki-ikäinen lapsi. Matkailtu ollaan vuodessa vähintään kahdesti ellei kolmesti. Toki lapsi hieman vaikuttaa, esim. New Yorkissa ei olla käyty sen jälkeen kun lapsi oli vauva, koska hitaan kolmivuotiaan kanssa siellä ei viitsi mennä. Sen sijaan nyt on hyvää aikaa käydä rantalomilla tai huvipuistomatkoilla. Liikuntaa harrastamme vuoron perään, niin, että kumpikin pääsee useamman kerran viikossa. Seksiä joutuu välillä suunnittelemaan, mutta pidän riittävänä, jos se onnistuu muutaman kerran viikossa. Nukumme kaikki hyvin. En usko, että elämäni sen kummoisempaa olisi lapsettomana, paljon ilottomampaa toki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsia tehneet taas ei ikinä voi käsittää sitä iloa ja onnea joka tulee osaksi kun saa sinkkuna vapaana toteuttaa niitä uskomattomia hurjia unelmia joita ei olisi ikinä uskonut saavansa. Aivan samoin kun lapset tuo suurta onnea jota ei muualta saa niin myös elämän muut asiat voi tuoda vieläkin suurempaa onnea jota ei ikinä olisi voinut saada jos olisi tehnyt lapsia.
Heh heh. Ja valtaosa veloista viettää sitä tavallista arkea, aamulla töihin ja illalla katsotaan Netflixiä. Nekö ovat hurjia unelmia? Niitä unelmia voi toteuttaa, vaikka niitä lapsiakin on. Serkullani on 3 lasta kahden eri miehen kanssa. Hän on asunut n. 20 vuotta eripuolella maaimaa lastensa kanssa töitä tehden. Ja täytyy sanoa, että maat ja työtehtävät ovat olleet mielenkiintoisia. Nykyisin asuu kotipaikkakunnallaan kolmannen aviomiehensä kanssa. Ja on tämä serkkuni kaikkea muutakin tehnyt, mitä tavikset ei tee. Mitä ovat sinun hurjat unelmat? Lapset eivät ole este unelmien toteuttamiselle, mutta aika monelle riittää se tavallinen arki.
Aika rankka yleistys - mistä sinä tiedät mitä velat elämällään tekevät? Sitä paitsi elämä rei ole mikään jännyyskilpailu. Sen saa käyttää vaikka telkkaria katsoen jos niin haluaa.
Itse olen asunut viidessä maassa, tehnyt mitä omituisempia töitä ja nauttinut elämästä ilman parisuhdetta ja lapsia. Olen käyttänyt tähänastisen elämäni mielenkiintoisesti ja tyytyväisenä valintoihin. Olen myös joskus katsellut Netflixiä - omg.
En todellakaan haluaisi että minulla olisi kolmas aviomies menossa ja lapsia eri isille. En siksi että siinä olisi jotain väärää vaan siksi että en yksinkertaisesti haluaisi sellaista elämää. Se olisi yksi pahimpia painajaisiani. Hyvä serkullesi jos on onnellinen - minäkin olen onnellinen näin kuin elän.
Aika rankka yleistys on myös se, että sinkkuna voi toteuttaa uskomattomia hurjia suunnitelmia. Tarkoitus oli vaan tuoda esiin, että myös lasten kanssa voi toteuttaa unelmiaan. Ja ystävä- ja tuttavapiiriini kuuluu myös aika monta sinkkua ja velaa. Heidän elämänsä on sitä tavallista arkea, mitä lapsiperheissäkin vietetään. Ja se on useammalle ihan ok, eikä se ole paha asia. Itselleni on riittänyt tavallinen lapsiperhearki ja 1 mies. Matkustelusta tykkään ja sitä perheen kanssa tehdään. Ja pointti ei kyllä ollut tuossa miesten lukumäärässä, vaan unelmien toteuttamisessa, olitpa sitten lapseton tai et. En ymmärrä, miten se sieltä niin esiin pomppaa, kun avioerot ja uusperheet ovat niin yleisiä. En halunnut sitä korostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää lapselliset on niin söpöjä kun ne luulee että "parempi ettet lisäänny" on jonkinlainen loukkaus :D.
Nii'in - todellakin ON parempi etten lisäänny koska en HALUA lisääntyä!
Ja paikka missä julistat tätä sanomaa on....
V A U V A .fi
Olisikohan peiliin katsomisen paikka.
Niin, minäkään en pidä kovin paljon koirista, joten taidanpa mennä tästä kennelliiton sivuille julistamaan, etten aio ikinä hankkia itselleni niin rasittavaa otusta. Odotan luonnollisesti, että koiranomistajat ihailevat tätä rohkeaa päätöstäni ja osoittavat minulle suurta suosiotaan.
Vauvoista sen sijaan pidän kovastikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää lapselliset on niin söpöjä kun ne luulee että "parempi ettet lisäänny" on jonkinlainen loukkaus :D.
V A U V A .fi
Niin, minäkään en pidä kovin paljon koirista, joten taidanpa mennä tästä kennelliiton sivuille julistamaan, etten aio ikinä hankkia itselleni niin rasittavaa otusta. Odotan luonnollisesti, että koiranomistajat ihailevat tätä rohkeaa päätöstäni ja osoittavat minulle suurta suosiotaan.
Tärkeää on myös kuvata koiranomistajille mahdollisimman häijyin sanakääntein, kuinka vastenmielisiä otuksia koirat ovat. Tämä saa heidät hurraamaan minulle vielä innokkaamin ja kunnioittamaan suuren suurta viisauttani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
V A U V A .fi
Tärkeää on myös kuvata koiranomistajille mahdollisimman häijyin sanakääntein, kuinka vastenmielisiä otuksia koirat ovat. Tämä saa heidät hurraamaan minulle vielä innokkaamin ja kunnioittamaan suuren suurta viisauttani.
Kannattaa myös muistaa mainita miten vähä-älyisinä ja muiden vietävissä olevina pidät koiranomistajia ja kuinka koiran pito on elämänvalinnaltaan koko maailmaa suuresti tuhoavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
V A U V A .fi
Koiranomistajia kiinnostaa myös kuulla, ettei minun tarvitse koskaan ruokkia sellaista elukkaa, viedä sitä ulos tai käyttää sitä eläinlääkärillä. OLEN VAPAA!!! Tämän tiedon saatuaan koiranomistajat alkavatkin katsoa rasittavia rakkejaan täysin uusin, inhoavin silmin, ja kiittävät minua siitä, että olen avannut heidän silmänsä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
V A U V A .fi
Koiranomistajia kiinnostaa myös kuulla, ettei minun tarvitse koskaan ruokkia sellaista elukkaa, viedä sitä ulos tai käyttää sitä eläinlääkärillä. OLEN VAPAA!!! Tämän tiedon saatuaan koiranomistajat alkavatkin katsoa rasittavia rakkejaan täysin uusin, inhoavin silmin, ja kiittävät minua siitä, että olen avannut heidän silmänsä!
Ja sitä paitsi kaikkihan tietävät, että ihan jokainen koiranomistaja katuu koiranottamispäätöstään.
Velan elämän kohokohdat kyllästyttäisivät mua jossain vaiheessa.
Sain jo opiskeluaikana tarpeekseni trendiravintoloista, liikuntatreeneistä, matkustelusta, lähes loputtomasta vapaudesta - ne alkoivat maistua puulta kun niitä sai tehdä mielin määrin.
Lapsi oikeasti on iso asia. Se laittaa arvojärjestyksen uusiksi. Ja edelleen, lapsiperheen lomassa voi tehdä muutakin ja harrastaa, ja ne vapaa-ajan jutut tuntuvat paremmilta kuin ennen lapsia.
Tätä keskustelua on jatkunut 47 sivua eikä vieläkään osa ymmärrä sitä yksinkertaista asiaa ettei osa naisista halua olla raskaana tai synnyttää. Se takana ei ole mt ongelmia tai muutakaan syytä mitä nyt jotkut yrittävät väkisin saada siihen, jotta olisi HELPOMPAA ymmärtää miksi joku ei lapsia halua. Kaikilla naisilla ja MIEHILLÄ ei ole halua lisääntyä. Jos ajatus on etten EHKÄ pidä äitiydestä se ei ole asia, jota kokeillaan. Lapsi ei ole mikään koiranpentu, joka annetaan eteenpäin kun tajutaan sori ei ollut mun juttu.
Jotenkin tämä vapaaehtoisesti lapsettomuus arvostelu ja syyllistäminen kohdistuu suurimmaksi osaksi vain naisiin yhtä lailla on miehiä, jotka niitä lapsia ei halua. Harvemmin olen nähnyt silmien pyörittelyä ja loukkauksia kun mies sanoo ettei halua isäksi. Se on ihan fine.
Minun elämässäni pyörii ystävien lapset ja sisarusten lapset. En ole lapsivihamielinen vaikka itse haluan elämältä muuta. Rakastan elämässäni olevia lapsia, mutta itse äitiys ei ole minun juttuni. Joillakin tuntuu olevan käsitys että velat ryyppää ja rällästää. Me emme tee niin. Olen löytänyt vierelleni miehen, joka itseasiassa ilmoitti jo ekoilla treffeillä ettei ole lapsia haluamassa ja on nyt jo teettänyt vasektonian. Olemme olleet yhdessä kuusi vuotta. Jotkut voi elää Onnellista ja täyttä elämää sekä saada lapsia elämäänsä tekemättä niitä itse. Ehkä sitten vanhainkodissa kadun, jos elän sinne saakka. Elämää ei voi elää ajatellen että joskus kadun.
Vierailija kirjoitti:
Sain jo opiskeluaikana tarpeekseni trendiravintoloista, liikuntatreeneistä, matkustelusta, lähes loputtomasta vapaudesta - ne alkoivat maistua puulta kun niitä sai tehdä mielin määrin.Lapsi oikeasti on iso asia. Se laittaa arvojärjestyksen uusiksi. Ja edelleen, lapsiperheen lomassa voi tehdä muutakin ja harrastaa, ja ne vapaa-ajan jutut tuntuvat paremmilta kuin ennen lapsia.
Yhtä lailla se vela voi saada parantumattoman syövän tai muun sairauden. Sekin laittaa arvojärjestyksen uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
Tätä keskustelua on jatkunut 47 sivua eikä vieläkään osa ymmärrä sitä yksinkertaista asiaa ettei osa naisista halua olla raskaana tai synnyttää. Se takana ei ole mt ongelmia tai muutakaan syytä mitä nyt jotkut yrittävät väkisin saada siihen, jotta olisi HELPOMPAA ymmärtää miksi joku ei lapsia halua. Kaikilla naisilla ja MIEHILLÄ ei ole halua lisääntyä. Jos ajatus on etten EHKÄ pidä äitiydestä se ei ole asia, jota kokeillaan. Lapsi ei ole mikään koiranpentu, joka annetaan eteenpäin kun tajutaan sori ei ollut mun juttu.
Jotenkin tämä vapaaehtoisesti lapsettomuus arvostelu ja syyllistäminen kohdistuu suurimmaksi osaksi vain naisiin yhtä lailla on miehiä, jotka niitä lapsia ei halua. Harvemmin olen nähnyt silmien pyörittelyä ja loukkauksia kun mies sanoo ettei halua isäksi. Se on ihan fine.Minun elämässäni pyörii ystävien lapset ja sisarusten lapset. En ole lapsivihamielinen vaikka itse haluan elämältä muuta. Rakastan elämässäni olevia lapsia, mutta itse äitiys ei ole minun juttuni. Joillakin tuntuu olevan käsitys että velat ryyppää ja rällästää. Me emme tee niin. Olen löytänyt vierelleni miehen, joka itseasiassa ilmoitti jo ekoilla treffeillä ettei ole lapsia haluamassa ja on nyt jo teettänyt vasektonian. Olemme olleet yhdessä kuusi vuotta. Jotkut voi elää Onnellista ja täyttä elämää sekä saada lapsia elämäänsä tekemättä niitä itse. Ehkä sitten vanhainkodissa kadun, jos elän sinne saakka. Elämää ei voi elää ajatellen että joskus kadun.
47 sivua ja velat eivät edelleenkään tajua, että ketään ei kiinnosta heidän lapsiasiansa hölkäsen pöläystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
V A U V A .fi
Jos joku vela haluaa omaa lapsettomuuttaan oikein julistaa, niin jättäkää moiset lapsellisuudet noteeraamatta. Samoin teen itsekin perheellisten kommenteille siitä, miten ainoa oikea tapa elää on hankkia lapsi. Kummassakin leirissä on näitä, jotka eivät näe omaa napaansa pidemmälle, mutta toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Vierailija kirjoitti:
Sain jo opiskeluaikana tarpeekseni trendiravintoloista, liikuntatreeneistä, matkustelusta, lähes loputtomasta vapaudesta - ne alkoivat maistua puulta kun niitä sai tehdä mielin määrin.Lapsi oikeasti on iso asia. Se laittaa arvojärjestyksen uusiksi. Ja edelleen, lapsiperheen lomassa voi tehdä muutakin ja harrastaa, ja ne vapaa-ajan jutut tuntuvat paremmilta kuin ennen lapsia.
Tottakai lapsi on iso asia, sitä ei varmasti kukaan kiellä. Mutta se ei silti ole kaikille se elämässä isoin onnenlähde, vaan jotkut ihan oikeasti saavat ne suurimmat ilonaiheet ihan muualta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä saat päähäsi yleistää, mitkä ovat kaikkien velojen elämän kohokohdat? Ihmeellistä alaskatsontaa antaa ymmärtää, että nuo mainitsemasi asiat ovat paitsi pinnallisia myös velojen elämän tarkoitus. Itse ainakin vietän aivan normaalia arkea, en tavoittele suuria elämyksiä. Kohokohtia ovat läheisten kanssa vietetty aika, pienet hetket. Arvojärjestykseni on ihan mallillaan, kiitos huolesta, osa meistä kykenee kehittämään itseään myös ilman lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tämä vapaaehtoisesti lapsettomuus arvostelu ja syyllistäminen kohdistuu suurimmaksi osaksi vain naisiin yhtä lailla on miehiä, jotka niitä lapsia ei halua. Harvemmin olen nähnyt silmien pyörittelyä ja loukkauksia kun mies sanoo ettei halua isäksi. Se on ihan fine.Minun elämässäni pyörii ystävien lapset ja sisarusten lapset. En ole lapsivihamielinen vaikka itse haluan elämältä muuta. Rakastan elämässäni olevia lapsia, mutta itse äitiys ei ole minun juttuni. Joillakin tuntuu olevan käsitys että velat ryyppää ja rällästää. Me emme tee niin. Olen löytänyt vierelleni miehen, joka itseasiassa ilmoitti jo ekoilla treffeillä ettei ole lapsia haluamassa ja on nyt jo teettänyt vasektonian. Olemme olleet yhdessä kuusi vuotta. Jotkut voi elää Onnellista ja täyttä elämää sekä saada lapsia elämäänsä tekemättä niitä itse. Ehkä sitten vanhainkodissa kadun, jos elän sinne saakka. Elämää ei voi elää ajatellen että joskus kadun.
47 sivua ja velat eivät edelleenkään tajua, että ketään ei kiinnosta heidän lapsiasiansa hölkäsen pöläystä.
47 sivua ja näyttää kiinnostavan kun pitää arvostella ja miettiä mikä mt ongelma taustalla on kun nainen ei halua lapsia. Jos ei kiinnosta muiden lasten teko niin miksi siitä pitää kysellä. Kyllä te huomaatte jos niitä tulee.
Sain jo opiskeluaikana tarpeekseni trendiravintoloista, liikuntatreeneistä, matkustelusta, lähes loputtomasta vapaudesta - ne alkoivat maistua puulta kun niitä sai tehdä mielin määrin.
Missä on sanottu, että nää on velojen elämän kohokohdat? Itselle läheiset ovat tärkeintä. Oman traumataustan vuoksi minusta ei ole vanhemmaksi. Mielenkiintoista, miten ihmiset kuvittelevat kaikkien velojen valintojen tapahtuneen samasta syystä. Ei kuulosta yhtään järkevämmältä sanoa, että KAIKKI vanhemmat ovat tehneet lapset vanhuuden turvaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
47 sivua ja näyttää kiinnostavan kun pitää arvostella ja miettiä mikä mt ongelma taustalla on kun nainen ei halua lapsia. Jos ei kiinnosta muiden lasten teko niin miksi siitä pitää kysellä. Kyllä te huomaatte jos niitä tulee.
Useimmiten lapset kuuluvat sellaiseen kohteliaaseen small talkkiin kuten sää. Jos itse juttelen vaikka lapsestani saatan tiedustella onko toisella mikä tilanne, että kiinnostaako lapsijutut ajan kuluksi vai puhutaanko vaikka politiikasta. Se onko toisella oikeasti lapsia tai aikooko hankkia ei kiinnosta minua hölkäisen pöläystä. Mutta toki, jos sosiaaliset taidot ovat kyseenalaiset ettei kyetä erottamaan mikä on jutustelua ajankuluksi ja mikä aitoa kiinnostusta, niin ei mahda mitään.
Hirveästi täällä puistellaan päätä ja huokaillaan miten ketään ei kiinnosta velojen lapsettomuus, mutta samaan henkäykseen pitää tietenkin mainita että velojen elämä on tylsää, he eivät tiedä rakkaudesta mitään ja he jäävät paitsi elämää mullistavasta mahtavuudesta jota heidän kuuluu tavoitella. Katsellaan alaspäin kuin valaistuneet vanhukset lasten touhuja, aivan kuin velat eivät tietäisi elämästä yhtään mitään. Kovasti käytetään aikaa lapsettomien elämän huonommuuden perusteluun ottaen huomioon ettei vapaaehtoinen lapsettomuus kiinnosta yhtään.
Lapset rikastuttavat niiden elämää jotka haluavat lapsia. Jos lapsia ei halua, ne eivät rikastuta elämää eikä lapsettomuus ole ''paitsi jäämistä.''
On muutakin, mutta aiempaa vähemmän. Matkustaminen on hankalampaa nykyään, mutta välillä sitäkin tehdään, koska se on niin ihanaa puolison mielestä. Liikuntaa pääsee harrastamaan välillä, mutta aiempaa vähemmän. Seksiä on aiempaa vähemmän, koska puolisoa ei enää niin usein kiinnosta ja tilaisuuksiakin on harvemmin. Univajettakin on. Elämä on muutenkin lähinnä hankalampaa.