Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytin heinäkuussa PHKS:ssa, vieläkin v*tuttaa hoitajien käytös.

Vierailija
27.08.2018 |

Itse synnytys meni hyvin, kätilö oli mukava ja asiallinen. Vuodeosastolle siirryttäessä se helvetti sitten alkoi. Mikä siinä on, että juuri synnyttänyttä äitiä täytyy vähätellä, jopa "piilovittuilla" ja vastailla kyllästyneesti jos jotain erehtyi kysymään.

Esimerkki, kysyin mistähän saisin pyyhkeen että pääsisin suihkuun, vastaus "ne on sielä missä ennenkin". Viittaus siis siihen että en ollut ensimmäistä kertaa kyseisellä osastolla, mutta edellisestä kerrasta kuitenkin on 6 vuotta joten en ihan välittömästi muistanut missä liinavaatevarasto on. Toiseksi, miksi hoitaja ei voinut tuoda sitä pyyhettä? Tai vaihtovaatteita? Tai vauvalle vaatteita? Kaikki piti itse sieltä käytäviltä etsiä. Kiva jättää vauva yksin huoneeseen ja lähteä kirjaimellisesti perse revenneenä hortoilemaan pitkin käytäviä.

Sitten tämä imetys. Joo, haluan imettää kyllä lastani, mutta minulla ei maito nouse välittömästi synnytyksen jälkeen joten lisämaitoa pitää aluksi antaa. Vauva oli hieman väsynyt synnytyksen jälkeen, joten häntä piti herätellä syömään ja sittenkin söi huonosti, kaikenmaailman kommervenkit tehtiin että sai edes sen pienen määrän maitoa. Hoitaja käski minun yöllä laittaa oman herätyskellon soimaan kännykästä kahden tunnin välein ja soittamaan sitä heidän hälytyskelloa sitten kun olen herännyt. Miksei sieltä vaan voinut hoitaja tulla ja herättää vauvaa syömään? Tuli hieman olo että kuka täällä on töissä, minä vai hoitaja.

Yksi hoitajista myös kommentoi tapaani pidellä tuttipulloa sanalla "kammottavaa".

Toinen sanoi vittuileva sävy äänessään kuinka jos vielä saan vauvoja kannattaisi varmaan vähän ajatella jo etukäteen sitä lisämaidon antamista. Siis mitä helvettiä! Itse pakotitte ensin imettämään ja imettämään ja imettämään vaikka maito ei ollut vielä noussut, mitä siinä mun etukäteen ajattelu olisi auttanut.

Tässä jotain asioita mitkä ärsytti suunnattomasti. Onneksi tämä oli meidän viimeinen lapsi, eipähän tarvi ikinä enää tuolla osastolla maata sätittävänä.

Kommentit (730)

Vierailija
381/730 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herttuatar Catherine sai varmaa ihan luksushoitoa synnärillä. Synnärin pitäisi olla lepopaikka, missä äiti toipuu rankan uurastuksen jälkeen. Ja hoitajien pitäisi palvella äitejä, niin paljon ku he tarvii. Äidit ovat liian aliarvostettuja tässä maassa! Äidit, te teette tärkeää työtä ♥️ Sisaret, ei luovuteta, taistelkaamme parempien oikeuksien puolesta. Me MAKSAMME tästä palvelusta, pitäisi olla parempaa.

Vierailija
382/730 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Äidin kuntoutuminen on vielä kesken. Ei jaksa itse herätä syöttämään vauvaa. Kotiutetaan joudutaan vielä siirtämään".

Ei tämmöisiä ole. Sieltä potkaistaan kolmantena päivänä ulos jos vaan ylipäätään olet tajuissasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
383/730 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kamalaa luettavaa tää ketju. Olenko ymmärtänyt oikein, juuri synnyttäneet äidit joutuvat itse vaihtamaan lakanansa ja etsimään niitä ties mistä käytäviltä??? Sen verran mitä olen itse ollut joskus sairaalaosastolla tai katsomassa tuttuja yms. ei missään muualla potilaat vaihda lakanoitaan itse. Ei missään nimessä.

Raskaus ja synnytys eivät joo ole sairauksia, mutta kyllähän ne ovat ihan normaalisti sujuneinakin rankkoja kokemuksia (puhumattakaan niistä tapauksista, joissa on käynyt jotain vakavampaakin). Onko se niin väärin, että juuri synnyttänyt saisi vähän levätä, ilman että hän alkaa heti sykkiä ja suorittaa? Se, että lepää vähän, ei tarkoita sitä, että maatuu siihen sänkyynsä loppuelämäksi eikä osaa huolehtia itsestään tai vauvastaan. 

Muistan kun jo nuorena kuulin vähän sivummalta, kuinka esim. äitini ja hänen tuttavansa puhuivat ikävistä kokemuksistaan synnäreillä. En ihan ymmärtänyt niitä silloin, mutta nyt aikuisena olen saanut kuulla samaa omilta ystäviltäni. Joku joskus sanoi, että äitejä kohdellaan kuin jotain karjaa. Nyt vielä kun olen lukenut tätä ketjua, on ihan selvää, että naisia on kohdeltu ja kohdellaan edelleen todella huonosti synnytyksen jälkeen. Ne lakanoiden vaihdot itsessään eivät ole vielä maailmanloppu (vaikka outoa kylläkin), mutta tuollainen kaikenlainen tiuskiminen ja tylytys on ihan järkyttävää kuultavaa. Itselläni ei edes ole lapsia, mutta kyllä pistää ketuttamaan tällainen.  Hyviä hoitajiakin on tottakai, mutta ihan liian paljon näitä, jotka käyttäytyvät ikävästi. 

Nyt naiset ruvetaan tekemään tälle asialle jotain. Tätä on selkeästi jatkunut liian kauan. Ei siedetä tuollaista käytöstä, sitkeesti vaan valitusta perään jos ei voi siinä tilanteessa suoraan sanoa. Itsellänikin on haaveissa perheen perustaminen, ja jos joskus pääsen sinne synnärille asti, en tiedä missä mielentilassa sitä lopulta joutuu siellä olemaan.

Monella on käsitys, että hyvää hoitoa on se kun tehdään kaikki puolesta ja "palvellaan". Tämä ei pidä paikkaansa! Toki täytyy auttaa siinä missä tarvitaan, ja mitä heikompi sen enemmän tarvitsee apua. Ketään ei silti pidä "passata" liikaa. Se ei edistä toipumista, vaikka mukavaa ehkä olisikin.

Kuntoutuminen alkaa heti synnytyksen/ leikkauksen tms.jälkeen.

Jännä nuo alapeukut tuohon kommenttiin. Tarkoittaako ne, että olisi kiva olla passattavana vai mikä on ajatus niissä? Väitteet hän on kuitenkin faktaa, mitä tuossa kommentissa mainittiin. Voisiko joku avata?

Kerrotko vielä miksi sektion jälkeen pitää kuntouttaa näin mutta esim. umpisuolileikkauksen jälkeen ei? Tiedät itsekkin että tuossa ei ole mitään logiikkaa.

Kyllä mut ainakin potkittiin hyvin pian umpparileikkauksen (avoleikkaus, ei laparoskopia) jälkeen sängystä ylös. Heräämöstä osastolle ja osastolla ekana vessaan asap. Ei leikkausten jälkeen anneta jäädä sänkyyn lepäämään, vaikka olisi kuinka tolkuttomat kivut.

Mut on leikattu on monet kerrat ja aina on pitänyt lähteä liikkeelle suht. pian leikkauksesta.

Henkilökunnan asenne taas vaatisi täyden remontin. Sen verran huonosti monia, myös minua, on kohdeltu sairaalassa.

Umpparileikkaus on hyvin paljon pienempi toimenpide kuin sektio. 

Saattaa olla, tai sitten ei. Riippuu todella paljon leikkaustavasta, kuinka pitkällä tulehdus on, onko umpilisäke ehtinyt puhjeta...

Ei mielestäni mikään pikku juttu, että vatsaan tulee 10 cm pituinen leikkaushaava umpparileikkauksessa. En lähtisi noin mustavalkoisesti vähättelemään umpparileikkausta.

Idiootti. Kyse ei ole siitä vatsan leikkaushaavasta vaan kohdusta. Umppari on pienehkö osa suolta, joka poistetaan kokonaan. Kohtu sen sijaan on helvetin verekäs elin joka TIKATAAN kiinni. Tiedätkö montakin umpparileikkaukseen kuollutta tai sellaista joka olisi umpparistumpista vuotanut litroittain verta vatsaonteloon? Sektiossa tätä tapahtuu koko ajan, vaikka kuinka kohtu olisi suljettu hyvin on verekkään kohdun kanssa verenvuotoriski.

Kuulehan nyt idiootti sinäkin! Tiedän itseni, joka olen vuotanut vatsaonteloon niin umppari- kuin kohdunpoistoleikkauksessa. Teho-osastolla on tullut vietettyä aikaa, kun sydän ei tahdo kestää noita vuotoja verenvuototaipumuksen takia. Riittääkö! En edelleenkään lähtisi vähättelemään jotain umpparileikkausta. Ei se ole mikään pikku nipsaisu vatsanahan alta. Siinä mennään läpi muutamat kudokset, ennen kuin päästään umpilisäkkeelle saakka.

Mitkä kudokset? Tarkoitat siis iho, ihonalaisrasva, vatsalihakset (faskian kohdalta) ja sitten vatsarasvojen läpi tylpästi tarvitaessa jos sitä rasvaa on paljon. Umppari poistetaan polttavalla laitteella (esim. ligasure) eikä siihen poistokohtaan jätetä mitään tikkejä jotka voisivat vuotaa. Umpparin lähellä ei edes mene mitään suuria verisuonia. Mistäkö tiedän? Koska olen sellaisen leikannut. Ja milloin? No ihan erikoistumisen alussa, umppari kun on yleenä se kirurgian ensimmäinen oma leikkaus koska se on niin helppo. Kohtua taas ei yleensä leikkaa edes erikoistuva gynekologi ilman valmiin erikoislääkärin apua. Että vertaile toki rauhassa kumpikohan näistä on riskialttiimpi leikkaus....

Eikö sun mielestä umpparileikkauksessa ole vaarana edes a. appendicularis:n vuoto? Yksi erittäin olennainen ja tärkeä osa leikkauksen kulussa. Tuon kun ryssit, kellään ei ole kivaa. Ota kuule asioista selvää, ennen kuin alat selittämään omiasi.

Leikellyt et tasan tarkkaan ole muuta kuin Fiskarsin saksilla paperia.

Umpparileikkauksen saa todella pahasti ryssiä jos meinaa sohaista appedicularis valtimoa joka on pieni suonihaara eikä missään nimessä verrattavissa kohdun suoniin. Se valtimo poltetaan kiinni sillä leikkausinstrumentilla ja en tiedä kuinka urpo saa olla että kirurgi osaa käyttää kahden painalluksen ligasurea. Umpparileikkauksen yleisin riski on haavan tulehdus, seuraava on abskessi ja sitten tulevat suolistovaikutukset (peritoniitti, ileus ym.). Kerropa minulle miksi umppareita leikkaa erikoistuvat lääkärit jotka ei ole mihinkään muuhun vielä koskeneetkaan ja sektioita sitten gynekologian erikoislääkärit jos leikkaukset ovat samaa kaliiberia?

Mua niin korpeaa nämä ”kyllä mullakin kerran oli polvi kipeä niin turhaa valitat, ei synnytys ole sairaus!” -ihmiset. Sinun umpparileikkauksesi ei ole millään tavalla verrannollinen synnytykseen tai sektioon, se umpparin stumppi ei aiheuta siellä kipua toisinkuin kohtu joka on venynyt, palautunut ja halkaistu ja lisäksi sinulla ei ole siinä umpparileikkauksessasi mitään muita synnytyksen/sektion jälki-ikävyyksiä kuten jälkipolttoja, vuotoja, hormonihuuruja, maidonnousun aiheuttamaa kipua, huolta vauvasta ym. Joten ole aikuinen ja yritä nyt vain kestää että sektio on isompi asia kuin umpparileikkaus. Ja nimenomaan siis hätäsektio ja kiireellinen sektio.

Suosittelen sulle opintojen jatkamista Porvoon valelääkiksessä.

Vierailija
384/730 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä kudokset? Tarkoitat siis iho, ihonalaisrasva, vatsalihakset (faskian kohdalta) ja sitten vatsarasvojen läpi tylpästi tarvitaessa jos sitä rasvaa on paljon. Umppari poistetaan polttavalla laitteella (esim. ligasure) eikä siihen poistokohtaan jätetä mitään tikkejä jotka voisivat vuotaa. Umpparin lähellä ei edes mene mitään suuria verisuonia. Mistäkö tiedän? Koska olen sellaisen leikannut. Ja milloin? No ihan erikoistumisen alussa, umppari kun on yleenä se kirurgian ensimmäinen oma leikkaus koska se on niin helppo. Kohtua taas ei yleensä leikkaa edes erikoistuva gynekologi ilman valmiin erikoislääkärin apua. Että vertaile toki rauhassa kumpikohan näistä on riskialttiimpi leikkaus....

Tuon tiedon nyt löytää vaikka googlesta, joten vähän epäilen, että olet lääkäri. Ligasure ei ole sitäpaitsi niinki laitetyyppi vaan merkki, vähän niinkuin Thunderbeat tai Harmonic. Nykyisen hoitokäytännön mukaan komplisoitumaton appendisiitti hoidetaan useimmiten antibiooteilla, jos potilaalla ei vasta-aiheita tähän. Jos on komplisoitunut tai atb on vasta-aiheinen lähdetään yrittämään laparoskooppisesti ja jos ei onnistu, siirrytään laparotomiseen toimenpiteeseen. Perforoitunut umpilisäke ja peritoniitti ovat vakavia komplikaatioita ja et ota lainkaan huomioon anestesioligisia riskejä, joita toimenpiteeseem sisältyy. Joss sille linjalle lähdetään niin osaamattoman kirurgin käsissä jo laparoskooppisessa toimenpiteessä voi troakaari perforoida vatsa-aortan ja lopputulos olla tuhoisa.

Mikäli olet lääkäri/erikoislääkäri suosittelen tutustumaan myös muihin erikoisaloihin ja oppia arvostamaan kollegoidesi työtä ihan yhtä tärkeänä kuin omaasi.

Miten en siis sinusta arvosta toisten työtä? Nimenomaan arvostan esimerkkksi gynekologian erikoislääkärien työtä, hätäsektiot ovat isoja ja vastuullisia leikkauksia. Itsehän en ole gynekologi vaan verisuonikirurgialla, sen sijaan runkokoukutuksessa olen leikannut kymmeniä gastron puolen leikkauksia ja vaikka sinusta se ettei umpparileikkausta pidä missään mielessä yhtä vaativana kirurgille tai potilaan toipumiselle kuin vaikkapa sektiota ei se ole mitään arvostamisen puutetta. Se on vain fakta.

En nyt ihan ymmärrä myöskään mistä tarve alkaa päteä umpparileikkausten nykyhoitosuosituksesta kun tässä puhuttiin vain leikkauksista eli niistä tapauksista kun leikkausindikaatiot täyttyvät. Lisäksi hätäsektiossa on myös anestesiariskit joten miksi jauhat umpparin anestesiariskeistä?

Ja toki jokaisessa leikkauksessa on isot riskit jos se tekee joku kuka ei osaa. Siinä punnitaankin sitten se että mikä leikkaus on niin vaativa ettei sitä annetan erikoistuvan lääkärin ensimmäiseksi leikkaukseksi.

Vierailija
385/730 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin tän ketjun ja psykiatriselta osastoltakin saa parempaa kohtelua. (Peijaksen sairaalassa avoin osasto) Lakanat oli valmiina sängyssä, vaikka oltaisiin itse kyetty se tekemään. Synnärillä pitäisi olla varmaan mieshoitsuja, ehkä he antaisivat parempaa kohtelua. Tehkää naiset valituksia hoitajista. Hoitajien tehtävä on auttaa teitä ja hoitaa.

Valmiiksi, puhtaaksi pedatun sängyn harvemmin on hoitaja petannut, yleensä sen tekee laikkari.

Vierailija
386/730 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että sinne kunnalliselle hoitoalalle päätyy paljon ihmisiä, jotka eivät muualta töitä ole saanut eikä ole päätä ollut kouluttautua. Lähes jokainen kammottava WT omasta nuoruudestani, on nykyään hoitaja. Sellaisia elämänkoululaisia, joista tosiaan näki jo silloin, että pamahtavat paksuksi jo alle parikymppisinä paikalliselle Mikalle. Kai selainen sitten katkeroittaa ja sitä puretaan äiteihin, koska ovat siinä avuttomassa tilassa ja moni vielä todella kivuissaan ja hämmentyneitä. Hoitajapula kyllä ajaa alalle kaikenmaailman roskaihmisiä. Tämä on kammottavaa myös niille älykkäille taitaville hoitajille, että tämä roskasakki pilaa heidänkin maineensa... 

Vierailija
387/730 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hoitsuna luen järkyttyneenä näitä kokemuksia.

En tiennyt, että synnärillä on tuollaista. Kuntouttava työote ei kuulu 3 vuorokautta sitten synnyttäneen ihmisen hoitoon. Jos ihminen tarvitsee lepoa ja hoitoa niin jäädään sairaalaan. Jos pitää pärjätä heti omillaan niin sitä voi lähteä saman tien kotiin.

Ennen vanhaa juuri synnyttänyttä äitiä autettiin eikä oletettu, että hän nousee ylös vaihtamaan lakanoita. Kyllä on ajat ja asenteet muuttuneet ja ei todellakaan parempaan suuntaan.

Huh huh. Ihan hävettää oman ammattikunnan puolesta.

Vierailija
388/730 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyttäneiden osastolla työskentelee kätilöitä. Oikeat termit käyttöön.

Vierailija
389/730 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheaa luettavaa tämä ketju. Kiitos Jorviin niille ymmärtäväisille ja ystävällisille hoitajille, jotka eivät olleet mitään tässä kuvatun kaltaista. Jotkut ovat selvästi väärällä alalla :(

Vierailija
390/730 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On muuten perseestä että kipeät ja kuolemanväsyneet äidit rääkätään loppuun sairaalassa.

Olen ollut parissa pikkuleikkauksessa enkä silloin joutunut itse liinavaatteiden perässä juoksemaan. Toki Olin tokkurassa lääkityksestä, mutta muuten ok kuntoinen. Vain synnyttäjiä kiusataan noin

Ihmettelen, miksi äitejä pidetään ylipäätåän sairaalassa, jos hoitajat eivät anna apua. Kommenteista päätellen, monen äidin olisi parempi olla kotona, ainakin jos on tukiverkosto.

Ja mikä tekee tämän päivän äideistä synnytyksen jälkeen niin väsymättömiä ja hyväkuntoisia, että jaksat huolehtia vauvasta, itsestään ja huolehtia vielä liinavaatteistakin.

Vielä 80-luvulla saakka äidit olivat viikon sairaalassa toipumassa synnytyksestä ja lastenhoitajat hoitivat vauvat ja kotiin saatiin vielä kodinhoitaja avuksi. Ja lapsivuodeaikakin oli 6-12kk.

Nykyinen ilmiö on vain 20-25v vanha niin miten se näkyy äidin ja lapsen parempana hyvinvointina? Vai perustuuko tämä vain kustannusten säästöön? Vai mikä idea tässä on?

Nykyisin mummona jo jäin ketjua tähän äimistelemään. Samoilla vuosikymmenillä kuin sinä Kättärillä annettiin vielä vauvan nukkua eri huoneessa ekayönä, josta hoitaja kärräsi syötölle ja vei takaisin ja äiti jatkoi nukkumista.

Ilokaasupäissäni synnytyksen jälkeen menin heti suihkuun, kun minut oli kärrätty huoneeseen, juoksi hoitaja huolestuneena perääni, kun en ollut huoneessa. Sanoi, että voin pyörtyä, ei saa yksin mennä.

Yökkö laittoi diureettia tippapulloon, sanoi, että kun kasvoissani oli turvotusta, laskee nopeammin. Aamulla tuli fyssari synnytyksen jälkeen ja näytti heti jumpat kiinteytykseen.

Olin kuusi päivää sairaalassa, seitsemän olisi saanut olla.ensisynnyttäjänä, mutta halusin kotiin. Tuollaisesta henkilökunnasta kuin nykyisin ei ollut tietoakaan.

Vierailija
391/730 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että sinne kunnalliselle hoitoalalle päätyy paljon ihmisiä, jotka eivät muualta töitä ole saanut eikä ole päätä ollut kouluttautua. Lähes jokainen kammottava WT omasta nuoruudestani, on nykyään hoitaja. Sellaisia elämänkoululaisia, joista tosiaan näki jo silloin, että pamahtavat paksuksi jo alle parikymppisinä paikalliselle Mikalle. Kai selainen sitten katkeroittaa ja sitä puretaan äiteihin, koska ovat siinä avuttomassa tilassa ja moni vielä todella kivuissaan ja hämmentyneitä. Hoitajapula kyllä ajaa alalle kaikenmaailman roskaihmisiä. Tämä on kammottavaa myös niille älykkäille taitaville hoitajille, että tämä roskasakki pilaa heidänkin maineensa... 

Kouluttautumaan hoitajaksi se "maine" kyllä melko nopeasti puhdistuu. Ymmärtää sen että hoitajat eivät ole eivätkä voi olla mitään yli-ihmisiä tai kaikki sellaisia joiden kanssa minä voin tulla toimeen loistavasti. Ei, hoitajat ovat tavallisia ihmisiä erilaisine persoonallisuuksia. Toiset liian kilttejä, toiset hyvin ärsyttäviä, valtaosa siltä ja väliltä. Kilteimmällekin hoitajalle sattuu välillä se huonopäivä kun ei vain jaksa hymyillä joka käänteessä.

Vierailija
392/730 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottavinta tässä on se, että synnyttäneiden hoidossa on selviä lääketieteellisiä (ja hoitotieteellisiä) puutteita, jotka vaarantavat äitien terveyden ja hengen. Ja vastasyntyneen siinä samalla. Itse operatiivisen alan lääkärinä oman synnytykseni jälkeen totesinkin, että jos omalla osastollani päivystys- ja leikkauspotilaita hoidettaisiin samalla tavalla kuin synnyttäneitä, meillä kuolisi säännöllisesti potilaita useampi vuodessa. Synnyttäjä kuoli osastolla keuhkoemboliaan-uutisia en ihmettele enää ollenkaan. Tilojen tunnistaminen ja hoito on ala-arvoista.

Omalla kohdallani ei tunnistettu merkittävää vuotoa ja anemiaa (kollega järkyttyi, kun näki minut kotiutusvaiheessa, olin kipeästi parin punasolupussin tarpeessa), vuoteesta nousua ym ei neuvottu (repeämät repesivät uudelleen, mikä pahensi sisäistä vuotoa ja aiheutti hermovaurion sulkijaan), kipu- ja ummetuslääkettä sai anoa yksi kerrallaan (ei ole lääkelistoja, piti tuoda omat, että sai ajallaan), ruokailusta tai ylipäätänsä mistään ei infottu (huonokuntoinen vuodepotilas jäi ilman ruokaa), pesulle ei autettu (vaikka ei tolpillaan pysynyt, käskettiin vetää pyörtyessä hätänarusta).

Onneksi selvisin itse vauvan kanssa kotiin ja sitä ennen saatiin vielä perhehuonekin. Isästä oli merkittävä apu osastolla vauvan hoidon ohella: kantoi ruokaa ja lääkkeitä. Lisäksi hoiti kommunikaation kätilöiden kanssa: hänelle ei vittuiltu.

Vierailija
393/730 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On muuten perseestä että kipeät ja kuolemanväsyneet äidit rääkätään loppuun sairaalassa.

Olen ollut parissa pikkuleikkauksessa enkä silloin joutunut itse liinavaatteiden perässä juoksemaan. Toki Olin tokkurassa lääkityksestä, mutta muuten ok kuntoinen. Vain synnyttäjiä kiusataan noin

Ihmettelen, miksi äitejä pidetään ylipäätåän sairaalassa, jos hoitajat eivät anna apua. Kommenteista päätellen, monen äidin olisi parempi olla kotona, ainakin jos on tukiverkosto.

Ja mikä tekee tämän päivän äideistä synnytyksen jälkeen niin väsymättömiä ja hyväkuntoisia, että jaksat huolehtia vauvasta, itsestään ja huolehtia vielä liinavaatteistakin.

Vielä 80-luvulla saakka äidit olivat viikon sairaalassa toipumassa synnytyksestä ja lastenhoitajat hoitivat vauvat ja kotiin saatiin vielä kodinhoitaja avuksi. Ja lapsivuodeaikakin oli 6-12kk.

Nykyinen ilmiö on vain 20-25v vanha niin miten se näkyy äidin ja lapsen parempana hyvinvointina? Vai perustuuko tämä vain kustannusten säästöön? Vai mikä idea tässä on?

Nykyisin mummona jo jäin ketjua tähän äimistelemään. Samoilla vuosikymmenillä kuin sinä Kättärillä annettiin vielä vauvan nukkua eri huoneessa ekayönä, josta hoitaja kärräsi syötölle ja vei takaisin ja äiti jatkoi nukkumista.

Ilokaasupäissäni synnytyksen jälkeen menin heti suihkuun, kun minut oli kärrätty huoneeseen, juoksi hoitaja huolestuneena perääni, kun en ollut huoneessa. Sanoi, että voin pyörtyä, ei saa yksin mennä.

Yökkö laittoi diureettia tippapulloon, sanoi, että kun kasvoissani oli turvotusta, laskee nopeammin. Aamulla tuli fyssari synnytyksen jälkeen ja näytti heti jumpat kiinteytykseen.

Olin kuusi päivää sairaalassa, seitsemän olisi saanut olla.ensisynnyttäjänä, mutta halusin kotiin. Tuollaisesta henkilökunnasta kuin nykyisin ei ollut tietoakaan.

Hoitajan ei päättää käytännöistä tai esim. kotiutumista. Ohjeet siitä mitä työtehtäviin sisältyy ja mitä ei tulee myös jostakin muualta kuin hoitajilta itseltään. Hoitaja ei päätä sitä että kuntouttavaan työotteeseen kuuluu se että äiti petaa sängynsä itse (=jotta esim. laikkareita voidaan osastolla vähentää tai että käyttävät aikaa enemmän kirjaamiseen). Hoitajat eivät myöskään päätä osastolla sitä että vauva huoneista luovutaan ja kaikki vauvat tehohoitoa lukuunottamatta hoidetaan vierihoidossa jne.

Vierailija
394/730 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia sinne osastolle on sitten pakko jäädä jos ei ole tiennyt/tajunnut polikliinista synnytystä toivoa. Voisivat ajaa pois hyväkuntoiset potilaat. Paskaa kohtelua olen itsekin saanut. Heti huomasi huonon ilmapiirin osastolla. Ei enää ikinä kiitos.

Vierailija
395/730 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kuulostavat niin hurjilta asioilta, että eikö synnytysosastojen toimintaa pitäisi alkaa yhteiskunnan taholta tutkia. Ei voi olla laitaa v 2018 Suomessa.

Vierailija
396/730 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia sinne osastolle on sitten pakko jäädä jos ei ole tiennyt/tajunnut polikliinista synnytystä toivoa. Voisivat ajaa pois hyväkuntoiset potilaat. Paskaa kohtelua olen itsekin saanut. Heti huomasi huonon ilmapiirin osastolla. Ei enää ikinä kiitos.

Kyllä se pohjimmainen tarkoitus monissa käytännöissä onkin että sairaalassa kukaan ei viihtyisi tarpeettoman pitkään vaan yhteiskunnan varoja säästyisi muualle.

Vierailija
397/730 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä kuulostavat niin hurjilta asioilta, että eikö synnytysosastojen toimintaa pitäisi alkaa yhteiskunnan taholta tutkia. Ei voi olla laitaa v 2018 Suomessa.

Yhteiskunnan taholta asioita tutkitaan kun, tosin lähinnä taloudellisesta näkökulmasta. Mitä on esim. ne käytännöt joiden ansiosta potilas kotiutuu ja voidaan kotiuttaa mahdollisimman nopeasti.

Vierailija
398/730 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluttautumaan hoitajaksi se "maine" kyllä melko nopeasti puhdistuu. Ymmärtää sen että hoitajat eivät ole eivätkä voi olla mitään yli-ihmisiä tai kaikki sellaisia joiden kanssa minä voin tulla toimeen loistavasti. Ei, hoitajat ovat tavallisia ihmisiä erilaisine persoonallisuuksia. Toiset liian kilttejä, toiset hyvin ärsyttäviä, valtaosa siltä ja väliltä. Kilteimmällekin hoitajalle sattuu välillä se huonopäivä kun ei vain jaksa hymyillä joka käänteessä.

No voi kuule, KAIKISSA ammateissa on ihmisillä erilaisia persoonallisuuksia, Ihan jokaisessa yrityksessä. Kukaan ei vaadi hoitajaa olemaan yli-ihminen vaan täyttämään edes alkeelliset peruskriteerit ammattitaidollisesti. Ei kuule monessakaan firmassa auta asiakkaille äyskiä ja vittuilla, jos on "paha mieli" tai huono päivä, koska saa taatusti varoituksen tai potkut. Se on ihan perustavanlaatuista ammattitaitoa. Samoin, miten esimerkiksi toimistossa käyttäydytään, miten puhutaan työkavereille, yhetistyökumppaneille jne. Ei hoitajat todellakaan ole ainoita, ketkä joutuvat tekemään töitä kiireessä, ylitöitä, on paljon stressiä ja painetta. Tekisi sinullekin hyväksi nähdä vähän muutakin työelämää. Omalla työpaikallani, missä todella teemme hommia todella ´paineen alla usein, ei katsottaisi tuollaista käytöstä sekuntiakaan, mistä täällä puhutaan.

Ja se synnyttänyt äiti on ASIAKAS, potilas. Hoitajan tehtävä on HOITAA häntä, varmistaa hyvinvointi parhaalla mahdollisella tavalla. Jos se oma huono päivä ei pysy piilossa, olisi syytä mennä vaikka terapiaan, sellainen ei nyt vaan työelämässä käy päinsä, että äyskitään muille. Moni näistä synnyttävistä äideistä tekee todella vaativaa työtä itsekin, joten turha verrata. 

Vierailija
399/730 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se pohjimmainen tarkoitus monissa käytännöissä onkin että sairaalassa kukaan ei viihtyisi tarpeettoman pitkään vaan yhteiskunnan varoja säästyisi muualle.

Itse pyysin että voisin vauvan kanssa lähteä kotiin niin minulle vastattiin että mene minne haluat mutta vauva jää tänne. Syystä ettei lastenlääkäri ole tarkastanut vauvaa. Sitä sitten odotin monta päivää, vauva oli kaikinpuolin terve. Itketettiin tahallaan..

Vierailija
400/730 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sun jaloissa kai mitään vikaa ole? Sairaalan ei ole mikään hotelli eikä hoitajat ole palvelijoita. Miksi ihmeessä hoitajan pitäisi herätellä sinua? Katso nyt peiliin hyvä ihminen.

Kyllä se se synnyttänyt äiti siellä asiakas on, ja hoitohenkilökunnan tehtävä hoitaa. Kummallista asennetta hoitajilta, ettei itse tarvitsisi olla auttamassa synnyttäjää. Onko yleinenkin asenne hoitajien keskuudessa, ettei siellä olla potilasta varten?

Mikä v**** potilas?? Synnyttäjä, ei potilas sen paremmin kuin asiakaskaan. Synnyttäjä. Googlaa ellet tiedä.

Ootko sä 12-vuotias ja kokemus synnyttämisestä lienee ainoastaan tv-ohjelmien kautta hankittu? Se ei todellakaan mene niin että vauva ulos samalla tavalla kuin joku vähän isompi kakkapökäle ja normihommiin! Suurimmalla osalla tulee jonkunlaisia repeämiä, on tikkejä, on sektiohaavoja, on tulehduksia, on ummetusta, on hormoniheittelyjä, ei välttämättä olla nukuttu useampaan päivään jne. 

Useamman päivän valvomisesta voi saada psykoosin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi