Lyrica lihottaa
Painoni on pudonnut 10kg kahdessa kuukaudessa Lyrica-annoksen puolittamisen jälkeen. Lääkärit ovat aina sanoneet, ettei lääkkeet lihota vaan ruoka ja sen määrä. P*skapuhetta!
Kommentit (30)
Valistus ei mene perille, koska pilleriusko. Esimerkiksi https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/01/17/onnettomuuspilleri-kasikirjoit…
Erilaisten hermostoon vaikuttavien lääkkeiden kulutus on kasvanut Suomessa jyrkästi koko 2000-luvun ajan. Mielialalääkkeiden ja rauhoittavien lääkkeiden rinnalle ovat nousseet epilepsialääkkeet, joilla hoidetaan myös kipua ja ahdistuneisuutta. Yksi niistä on Pfizerin kehittämä lääke nimeltä Lyrica.
Lyricaa pidettiin aluksi turvallisena ja vähähaittaisena lääkkeenä. Lääkkeen haitat, sivuvaikutukset ja suoranainen väärinkäyttö ovat alkaneet paljastua vasta pikkuhiljaa.
Onnettomuuspilleri
Oululaiselle Leena Niiraselle määrättiin Lyricaa lannerangan ahtaumasta johtuvaan hermokipuun.
Leena Niiranen:
”Minusta se on auttanut.. mä olin kyllä aika huonossa kunnossa silloin viime keväänä, että nyt olen huomattavasti paremmassa kunnossa, että kyllä minun täytyy sanoa, että se auttaa.”
Kivut ovat helpottaneet, mutta tilalle on tullut muistiongelmia, näköhäiriöitä ja heitehuimausta. Myös Leenan mies Juhani Harjunharja on kiinnittänyt huomiota lääkkeen aiheuttamiin sivuvaikutuksiin.
Juhani Harjunharja:
”Sitten mä yhtenä iltana tai oikeastaan yönä kun tää valitteli voimakkaasti asioita niin kyllä mä katson nyt ton Lyrican re.. kaikki jutut läpi ja kauhistuin että huh, hoh hoh, minkälaisia sivuoireita, että nää on just niitä oireita, joita hän valittelee.”
Lista Lyrican haittavaikutuksista on pitkä. Internetissä potilaat vaihtavat vilkkaasti kokemuksiaan Lyricasta.
jne.
Lukijat:
”Itsemurhavietti nimittäin kohosi niin ylitsepääsemättömäksi, että oikeasti istuin parvekkeen kaiteella ja olin hyppäämässä. Onneksi noin suuri määrä Lyricaa siihen tottumattomalle aiheuttaa myös erittäin voimakasta uneliaisuutta, joten kellahdin selälleni kaiteelta oikealle puolelle ja heräsin sitten aamulla siitä.”
”Vieroitusoireet ovat järkyttäviä! Ihan kuin huumeesta pyrkisi eroon. Kamala horkka päällä, kylmän ja kuuman hiki.... Suihkussa saa käydä neljästi päivässä, huippaa, päätä särkee.... Olen alkanut änkyttämäänkin, kun sanat eivät tule suusta ulos.”
”Lääkettä söin selän kipuun ja ahdistukseen sekä unettomuuteen. Lopetin, koska ei auttanut mihinkään noista ja on tosi kallis. Ja minulla tuli sivuoireena kasvojen puutumista, huimausta yms. Mutta kun lopetin niin unet katosivat kokonaan. Nukahtamislääkkeelläkin nukun vain 2h. Hikoilen ja palelen myös kokoajan. Sydän hakkaa ja hengitys nopeaa.”
Tv-uutiset 3.9.2009:
”Maailman suurin lääkeyhtiö Pfizer on tuomittu historiallisen suuriin korvauksiin petoksista. Amerikkalainen Pfizer lahjoi terveysalan päättäjiä tuotteidensa myynnin edistämiseksi ja joutuu nyt maksamaan korvauksia yli puolitoista miljardia euroa.”
Yhdysvalloissa Pfizer markkinoi Lyricaa lainvastaisesti esimerkiksi migreeniin ja krooniseen kipuun.
Suomessa lääkeyritykset eivät saa mainostaa reseptilääkkeitä suoraan potilaille. Siksi lääkefirmat suuntaavat markkinointiponnistuksensa lääkäreihin.
Pfizer on sponsoroinut lukuisia lääkäreiden seminaareja ja tapahtumia.
Yritin korostaa sitä, että vaikka syön ihan yhtä paljon kuin ennenkin, niin laihduin. Lie sitten nestettä ainakin näin alkuun.
Ap
Kyllähän se varmasti voi joillekin sitäkin tehdä. Itselleni ei ole tehnyt vaikka syön ko. lääkettä pysyväislääkityksenä jo vuosia. Eikä muitakaan havaittavia haittoja.
Ihme Lyrica-vihaketjuja täällä nyt monta. Joo, ei sovi kaikille ja niille joille haittoja tulee, kannattaa kysyä mahdollisuutta muuhun lääkkeeseen. Voi hyvinkin löytyä joku riittävästi toimiva joka ei aiheuta niin paljoa sivuvaikutuksia. Mutta monelle meistä Lyrica toimii hyvin eikä ole mitään tarvetta vaihtaa mihinkään. Ilman mitään lääkkeitä eläminen kun ei kaikille ole käytännössä mahdollista.
ei lihota. siskoni on syönyt llääkettä jo 10 vuotta kolmoishermosärkyyn, eikä ole paisunut pullaksi.
Syön Lyricaa 4 x 150mg päivässä eli oikeastaan sen maksimiannoksen mitä saa ottaa ja olen laihduttanut siitä huolimatta reippaasti viimeisen puolen vuoden aikana.
Lääke voi kieltämättä tehdä vähän veteläksi ja ei ole tule niin helposti liikutuksi ja voi myös lisätä ruokahalua, joten on kyllä täysin mahdollista että moni lihookin, mutta ei liho jos on tiukka ruokavalio.
Pfizer tekee aika tehokkaita mömmöjä kyllä: esim. Lyrica ja Xanor, Yhdistelmänä varsinkin hyvä lääkitys jos ahdistaa.
Olen mieluummin muutaman kilon painavampi kuin tilanteessa ennen lääkkeen aloittamista, jolloin olin alipainoinen ja kärsin päivittäisistä voimakkaista ahdistuskohtauksista.
Ehe ehe, tosi hauskaa. Olet erittäin paska trolli. Varmasti jotain mielialamömmöä syövä zombie.