Lyrica lihottaa
Painoni on pudonnut 10kg kahdessa kuukaudessa Lyrica-annoksen puolittamisen jälkeen. Lääkärit ovat aina sanoneet, ettei lääkkeet lihota vaan ruoka ja sen määrä. P*skapuhetta!
Kommentit (30)
Joo. Kyllä se selkeästi lisää näläntunnetta itsellä.
luin lääkärikirjasta (useamman erikoislääkärin kirjoittama) missä sivulauseena mainittiin että lähes kaikki masennuslääkkeet lisää vesihormoonin eritystä. Kirjan nimeä en muista muttei ollut vanha... Joillakin erittyy enemmän kuin muilla niin kaikilla tätä ongelmaa ei välttämättä tulekaan. Minulle tuli kuukaudessa 15kg ja loppui kuin seinään kilojen kertyminen kun lopetin lääkkeen syömisen. En enään ikinä syö niitä myrkkyjä...
Kyllä luulen, että lyrican lääkeainelistassa lukee että lisää ruokahalua, ja voi kerätä turvotusta. Outoa lääkäreiltä väittää, ettei lihottaisi.
Veljeni ihmettelee miksi sitä lääkettä edes annetaan ihmisille. Hän on lääketieteen tohtori ja psykologian maisteri.
Jäin auton alle otettuani rokotteen, joten rokotteet aiheuttavat kolareita.
Vierailija kirjoitti:
No sinänsä vähän huono vertaus tähän kohtaan, kun Lyrican pakkausselostekin mainitsee lisääntyneen ruokahalun ja painonnousun mahdollisena sivuvaikutuksena.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä luulen, että lyrican lääkeainelistassa lukee että lisää ruokahalua, ja voi kerätä turvotusta. Outoa lääkäreiltä väittää, ettei lihottaisi.
Siis haittavaikutuslistassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinänsä vähän huono vertaus tähän kohtaan, kun Lyrican pakkausselostekin mainitsee lisääntyneen ruokahalun ja painonnousun mahdollisena sivuvaikutuksena.
Syöminen on silti valinta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vesihormooni?
Hormooni (adh-hormooni) tai yksi niistä mikä säätelee nesteen määrää kehossa. Liian vähän sitä niin vuodat kuin seula ja liikaa niin silloin keho kerää nestettä.
Vierailija kirjoitti:
Veljeni ihmettelee miksi sitä lääkettä edes annetaan ihmisille. Hän on lääketieteen tohtori ja psykologian maisteri.
Mitä hän sit suosittelee sen tilalle? Itse syön gabapentiiniä, joka on vähän kuin lyrica muttei kuitenkaan. Se on tarkoitettu epilepsiaan mut mulle kipuun. Toiminut hyvin, toivottavasti en ala lihoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vesihormooni?
Hormooni (adh-hormooni) tai yksi niistä mikä säätelee nesteen määrää kehossa. Liian vähän sitä niin vuodat kuin seula ja liikaa niin silloin keho kerää nestettä.
Vuodat kuin seula? Siis kuukautiset, virtsaaminen ja hikoilu? En epäile sinua, en vaan ymmärrä ja siks kysyn lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valinta, jota ruokahalu ohjaa. Mihin ihminen edes tarvitsee ruokahalua, kun jokainen älyäisi syödä sopivasti muutenkin? Hmh?
Alkoholistitkin valitsevat joka kerta itse sen juomisen, se ei tarkoita etteikö juomisenhimolla olisi mitään valtaa asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On joo, mutta se järkevä valinta on aika pirun paljon normaalitilannetta vaikeampi tehdä, jos sattuu kuulumaan niihin joille lääke aiheuttaa jatkuvan huutavan makeanhimon ja suorastaan fyysisesti huonon olon jos ei syö vähän väliä.
Itselläni syy tosin ei ollut Lyrica vaan masennuslääke mirtatsapiini. En ollut koskaan ollut ylipainoinen eikä mulla ollut himoa ylensyömiseen, makeaan tai mihinkään ruokaan liittyvään, mutta lääke aiheutti niin pahat hingut että lihoin vuodessa 30 kg. Siinä vaiheessa lääkäri päätti vaihtaa lääkkeen ja vähitellen pääsni painostani. Se oli helppoa, kun ei enää ollut sitä himoa jota vastaan täytyisi taistella.
^ Juu, ja itse muistan että käyttäessäni jotain mielialalääkkeitä tuntui, kuin ruoka ei olisi tehnyt millään kylläiseksi. Ei tullut sitä "nyt riittää" -oloa, joka normaalisti ruokaa ahtaessa tulee. Usein tuntui siltä niin kuin en olisi syönyt läheskään tarpeeksi, vaikka oikeasti söinkin - lihomisesta päätellen. En jaksanut kaloreita laskea, mutta tuntui siltä, että lihoin pienestäkin. Vaikea enää sanoa, oliko se "pienikin" määrä pientä kaloreissa laskettuna vai tuntuiko se vain itsestä pieneltä, koska olisi haluttanut syödä vielä enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vesihormooni?
Vuodat kuin seula? Siis kuukautiset, virtsaaminen ja hikoilu? En epäile sinua, en vaan ymmärrä ja siks kysyn lisää.
No en ole mikään lääketiedettä opiskellut (tutkinut pintapuolisesti vain) niin en osaa hyvin selittää, mutta siis jos vesihormooniq on vähän niin sun kropassa ei mikään pidätä nestettä (koska vesihormooni on tavallaan se hana mikä avaa ja sulkee kehon vesihanat) sisällä vaan se kaikki tulee virtsana suoraan läpi ja ilmeisesti enemmänkin. Ymmärsin että on olemassa vesitystauti missä vesihormoonia erittyy liian vähän ja nämä ihmiset virtsaa isompia määriä ulos kuin mitä juovat vettä eli voivat kuivua pystyyn pahimillaan... netistä löytyy paremmat selitykset mitä minulta :'D
ADH eli antidiureettinen hormoni erittyy aivoista (sama kuin vasopressiini) ja ohjaa munuaisten tubuluksia, erityisesti distaalista tubulusta. Munuaiset säätelevät kehon nestebalanssia. Myös alkoholi vaikuttaa ADH:n kuten hyvin tiedätte.
Vierailija kirjoitti:
ADH eli antidiureettinen hormoni erittyy aivoista (sama kuin vasopressiini) ja ohjaa munuaisten tubuluksia, erityisesti distaalista tubulusta. Munuaiset säätelevät kehon nestebalanssia. Myös alkoholi vaikuttaa ADH:n kuten hyvin tiedätte.
hyvä että joku osasi ammattimaisemmin selittää tämän mitä minä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hän sit suosittelee sen tilalle? Itse syön gabapentiiniä, joka on vähän kuin lyrica muttei kuitenkaan. Se on tarkoitettu epilepsiaan mut mulle kipuun. Toiminut hyvin, toivottavasti en ala lihoa.
Veljeni sanoi, että Lyrica on just sellainen lääke mitä tungetaan liian herkästi kouraan. Niin sanotusti hoidetaan monelaisia sairauksia yhdellä ainoalla lääkkeellä ja lopputulosta ei kuitenkaan saada täysin varmaksi. Sitä lääkettä on tungettu skitsofreenikoille ja samalla hermokipuja kärsivälle ja mielenterveyspotilaalle ja epileptikoille ja nisteille. Veljeni näkee näitä käyttäjiä joka päivä työssään ja ymmärsin, että on kaikilta katkaissut sen lääkkeen.
Ja ruokahaluni on tosi hyvä. Silti olen laihtunut. Itsekseen.