Onko nykynuoriso oikeasti näin laiskaa porukkaa vai onko aina ollut näin?
Olen siis 22-vuotias nuorimies ja olen käynyt ammattikoulun. Luokallani oli tällöin lisäkseni vain kaksi, jotka saivat aikaan jotain. He tekivät reippaasti ja pyytämättäkin hyvin oma-aloitteisesti hommat, jotka heille annettiin ja kaikista harjoitteluista he saivat hyvät numerot, niinkuin minäkin. Loput oppilaat olivat näitä älyluuriin kesken tunnin tuijottelevia ja atk-tunnilla etenkin facebookissa pelaavia koko yöt kukkuvia erittäin laiskoja yksilöitä. Kerran eräs opettaja tosissaan minulle ääneen pohti, että mistä hän näille mestareille edes hyväksytyn repäisee, kun ei oikein haluaisi joka vuosi heitä uudelleenkaan opettaa :D Minullakin on ollut todella hyvä koulumenestys ja minua on kehuttu harjoittelupaikoissa valmiiksi paketiksi ja jotenkin tuntuu epätodelliselta, että voiko olla mahdollista tällainen näin valtaisa saamattomuus. Eihän se tekeminen nyt niin vaikeaa voi olla? Luokallamme oli siis alunperin parikymmentä oppilasta, mutta näistäkin monta jätti opinnot kesken parin vuoden aikana. En ihmettele suoraan sanoen enää, miksi nuorten on hankalaa löytää töitä, etenkin parempipalkkaisia. Eihän kukaan halua nuorta työpaikalle laiskottelemaan? En minä ainakaan haluaisi. Muilla samankaltaisia kokemuksia?
Kommentit (29)
Olin amiksessa -90 luvun alussa, silloin aloitti 2luokkaa ja kun koulu loppui oli 1vajaa luokka jäljellä, amis oli kyllä helppoa aikaa ja helposti meni läpi vaikka en kertaakaan vienyt edes reppua koulusta pois lukuvuoden aikana.
Itse asiassa olen töissä samassa paikassa erään luokkalaisen kanssa, se ei tehnyt koulussa mitään eikä töissäkään, kunhan norkoilee täällä muitten jaloissa.
Mulle kanssa töiden löytyminen on ollut helppoa, himasta on haettu töihin ilman mitään hakemuksia, armeijan jälkeen en ole ollut työttömänä päivääkään.
Luokkasi oppilaat kuitenkin tulevat todennäköisesti työllistymään ja viemään työpaikat ikänsä vuoksi yli 35-vuotiailta, luokkakavereillasi on etulyöntiasema töiden suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Hassua. Jos tällä palstalla vähääkään vihjaa, että työttämät voisivat jotenkin vaikuttaa omaan työllistyvyyteensä, niin alapeukkuja satelee.
Sitten kun sama viesti muutetaan nykynuorison haukkumiseksi, niin johan uppoaa palstayleisöön.
Työtön nelikymppinen ei työllisty vaan työnantajat valitsevat mieluummin työntekijän näistä nuorista.
Ensin pitäisi sen nuoren saada töitä, jossa voi näyttää että tekee töitä eikä laiskottele älykännykällä. Kyllä minunkin kotona laiskotteleva älykännykkä poika teki töitä täysillä työssä ollessaan. Ongelma on monen nuoren kohdalla se, että sitä työpaikkaa ei edes saa helposti, vaikka lähettelee hakemuksia. Monelle ongelma on juuri se kokemuksen puute, jota monet työnantajat arvostavat eli kokeneempi hakija menee aina sen kokemattoman ohi yleensä. Olkoonkin vaikka ihan yksinkertainen työ. Työharjoitteluita, joita on tehty koulun ohella ei ikinä työnantajat arvosta niin paljon kun niitä oikeita työsuhteita. Antakaa nuorella ensin töitä ja haukkukaa sitten vasta laiskaksi jos potkut tulee laiskuuden takia.
Vierailija kirjoitti:
Ensin pitäisi sen nuoren saada töitä, jossa voi näyttää että tekee töitä eikä laiskottele älykännykällä. Kyllä minunkin kotona laiskotteleva älykännykkä poika teki töitä täysillä työssä ollessaan. Ongelma on monen nuoren kohdalla se, että sitä työpaikkaa ei edes saa helposti, vaikka lähettelee hakemuksia. Monelle ongelma on juuri se kokemuksen puute, jota monet työnantajat arvostavat eli kokeneempi hakija menee aina sen kokemattoman ohi yleensä. Olkoonkin vaikka ihan yksinkertainen työ. Työharjoitteluita, joita on tehty koulun ohella ei ikinä työnantajat arvosta niin paljon kun niitä oikeita työsuhteita. Antakaa nuorella ensin töitä ja haukkukaa sitten vasta laiskaksi jos potkut tulee laiskuuden takia.
Niin, mikäänhän ei estä tekemästä sopimukseen koeaikaa. Kyllä ne potkut voi antaa laiskalle ja ottaa tilalle uuden. On rekrytoijasta kiinni, kenet katsoo parhaaksi ja rekrytoija on tällöin epäonnistunut, jos palkkaa laiskottelijan. moniportainen rekrytointikin on huono, jos rekrytoija ei osaa tehtäväänsä. Kokemusta ei saa jos ei pääse töihin ja on paljon sellaisia, joiden hakemus on mitä on, mutta he olisivat parempi vaihtoehto, kuin se, jolla on korukirjailtu cv ja äiti ja isä suosittelijoina.
Tänään kävin taas työhaastattelussa ja jälleen näyttää siltä, että saan paikan :) Tämä hyöty on siitä, ettei kuluta aikaansa somessa jo pienestä pitäen. Tai ainakin se on osasyy. Mutta eihän kaikki ole vain nuorten syy. Tekeminen opitaan kotoa ja jos sitä ei siellä opita, voi olla kivinen tie edessä. Keski-ikäisillä työttömyys taitaa pääosin johtua työnantajien palkanmaksuhaluttomuudesta. Nuoria saa halvemmalla, vaikka laatu onkin sitä itseään. Tulos tulos tulos terveisin kapitalismi.
AP
Opetuksen taso on kyllä myös huono joillakin aloilla, esim. Itse tein koko jakson tehtävät parissa päivässä, ruotsin tehtäviä 50 sivua 3 tunnissa, sama englanti parissa päivässä tehty... Niin loppuajan poltin pilveä ja nukuin tuneilla. Nykyään raitis 21 v. Normi työssä käyvä ja amiksen papereilla ei ole ollut mitäön virkaa vaikka hyvät onkin...
Hassua. Jos tällä palstalla vähääkään vihjaa, että työttämät voisivat jotenkin vaikuttaa omaan työllistyvyyteensä, niin alapeukkuja satelee.
Sitten kun sama viesti muutetaan nykynuorison haukkumiseksi, niin johan uppoaa palstayleisöön.