Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko nykynuoriso oikeasti näin laiskaa porukkaa vai onko aina ollut näin?

Vierailija
27.08.2018 |

Olen siis 22-vuotias nuorimies ja olen käynyt ammattikoulun. Luokallani oli tällöin lisäkseni vain kaksi, jotka saivat aikaan jotain. He tekivät reippaasti ja pyytämättäkin hyvin oma-aloitteisesti hommat, jotka heille annettiin ja kaikista harjoitteluista he saivat hyvät numerot, niinkuin minäkin. Loput oppilaat olivat näitä älyluuriin kesken tunnin tuijottelevia ja atk-tunnilla etenkin facebookissa pelaavia koko yöt kukkuvia erittäin laiskoja yksilöitä. Kerran eräs opettaja tosissaan minulle ääneen pohti, että mistä hän näille mestareille edes hyväksytyn repäisee, kun ei oikein haluaisi joka vuosi heitä uudelleenkaan opettaa :D Minullakin on ollut todella hyvä koulumenestys ja minua on kehuttu harjoittelupaikoissa valmiiksi paketiksi ja jotenkin tuntuu epätodelliselta, että voiko olla mahdollista tällainen näin valtaisa saamattomuus. Eihän se tekeminen nyt niin vaikeaa voi olla? Luokallamme oli siis alunperin parikymmentä oppilasta, mutta näistäkin monta jätti opinnot kesken parin vuoden aikana. En ihmettele suoraan sanoen enää, miksi nuorten on hankalaa löytää töitä, etenkin parempipalkkaisia. Eihän kukaan halua nuorta työpaikalle laiskottelemaan? En minä ainakaan haluaisi. Muilla samankaltaisia kokemuksia?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin ammattikoulun 2002-2005 ja ihan tutulta kuulostaa. Osa luokasta ei keskittynyt mihinkään vaikka älypuhelimia ei ollut.

Vierailija
2/29 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestuttavaa, että opettaja avautuu oppilaalle. Voiko olla totta. En usko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin ammattikoulun 2002-2005 ja ihan tutulta kuulostaa. Osa luokasta ei keskittynyt mihinkään vaikka älypuhelimia ei ollut.

Sama. Ihan työssäkäyviä perheellisiä ovat nykyään.

Vierailija
4/29 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saivatko he silti aikaan esim käytännön tunneilla ja harjoitteluissa? Kyllä minäkin tunneilla saatoin välillä perseillä, mutta kaikki tuli aina tehtyä silti kunnolla.

Vierailija
5/29 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amishan on tarkoitettu nuorten päivähoitopaikaksi, koska heitä ei haluta työttömyyskortistoon lukuja pilaamaan. Omituinen harhaluulo, että siellä pitäisi jotain oppia.

Vierailija
6/29 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usko tai älä, mutta nykyisistä "opettajista" suurin osa on vain alan ammattilaisia, joilla ei ole opettajan koulutusta. Sästetään ja säästetään lisää. Palkataan ohjaaja nimikkeen alle määräaikaisilla ja sitten tehdään uusi määräaikainen sopimus. Oli se koulutuksen laatukin nyt mitä oli. Ei hirveästi kehuttavaa siinäkään siis.

Vierailija
7/29 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up, kiinnostaa!

Vierailija
8/29 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös tottuneet tuodaan viedään ja passataan tyyliin ja osata tai viitsitä sitten edes kulkea julkisilla omatoimisesti kotiin.

Vierailija
9/29 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös tottuneet tuodaan viedään ja passataan tyyliin ja osata tai viitsitä sitten edes kulkea julkisilla omatoimisesti kotiin.

Meilläkin oli näitä äidin ja isän pikku kyytiläisiä :'D Lähes aikuiset ihmiset tullaan hakemaan autolla, vaikka bussi kulkee hyvin.

AP

Vierailija
10/29 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joku 16-19-voi olla hyvinkin saamaton ja lapsellinen. Ja lisäksi oma ala ihan hukassa ja motivaatio nolla. Ei välttämättä työkokemusta, eikä kotonaan vaadittu koskaan mitään.

Osasta noistakin kasvaa ihan järkeviä tyyppejä kymmenen vuotta kun aikaa kuluu lisää. Osa jää siihen kenties jo kotona opittuun lusmuilukierteeseen.

Vierailija
11/29 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat amisvuodet täälläkin. Lintsasin suurimman osan ajasta ja valmistuin rimaa hipoen. Töitä on kuitenkin riittänyt ja palkka ihan ok "koulutustasoon" nähden.

Vierailija
12/29 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipä, onko koskaan ihmiskunnan historiassa kukaan ollut sitä mieltä, että nuoriso on pilalla.

Vierailija
13/29 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tunnistan tuosta vähän itseänikin. Tosin minua ei ole kukaan passannut, enkä ole häirinnyt toisia tunneilla. Olen saattanut puuhailla omia juttuja ja olla omissa ajatuksissani tai torkkua. Joskus kävin kaljalla kesken koulupäivän. Olin amisiässä todella hukassa itseni kanssa. Ei ollut aavistustakaan, mitä tahtoisin tehdä elämälläni. Olin ihan pihalla ja sekoilin vain. Myöhemmin lopetin sekoilun, pääsin töihin ja aloin vähän hahmottaa, mitä tahdon elämältä. Nyt opiskelen korkeakoulussa. Edelleen kyllä luennoilla istuminen on raskasta! Ei ole yhtään minun juttuni. En jaksa keskittyä samaan asiaan puoltatoista tuntia. Tykkään opiskella itsenäisesti. Siten saan itse määrätä tahdin.

Oman kokemukseni mukaan tuo amisiän perseily siis on joidenkin kohdalla ohimenevää. Joidenkin kohdalla ei.

Vierailija
14/29 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klassinen kysymys, josta tietää tulleensa vanhaksi: Miksi nykynuoriso on niin turmeltunutta?

Vierailija
15/29 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amishan on tarkoitettu nuorten päivähoitopaikaksi, koska heitä ei haluta työttömyyskortistoon lukuja pilaamaan. Omituinen harhaluulo, että siellä pitäisi jotain oppia.

Niinpä, amis on aina ollut tuollaista. Pari nohevaa tyyppiä, joita kiinnostaa ja loput on päivähoidossa. Käypä eliittilukiossa joskus ja näet hieman erilaisia nuoria

Vierailija
16/29 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä luulet saavuttavat sillä, että sinulla on hyvä koulumenestys ja olet valmis paketti. Lusmuilijat luokkatoverisi tulevat pääsemään aivan samoihin hommiin kuin sinä jos eivät heittäydy yhteiskunnan eläteiksi.

Vierailija
17/29 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä luulet saavuttavat sillä, että sinulla on hyvä koulumenestys ja olet valmis paketti. Lusmuilijat luokkatoverisi tulevat pääsemään aivan samoihin hommiin kuin sinä jos eivät heittäydy yhteiskunnan eläteiksi.

No sanoisin ainakin, että töitä on helpompi saada ja parempi palkka helpommin neuvoteltavissa. Yleensä olen päässyt työhaastatteluun aikalailla välittömästi seuraavana päivänä, kun olen työhakemuksen laittanut, vaikka poikkeuksiakin on. Suosittelijoita puskee ovista ja ikkunoista, kun tekee hommansa mallikkaasti, mikä näyttää todella hyvältä hakemuksissa. Oman menestykseni vuoksi en toisaalta haluaisi valittaa, että valtaosa kusee nilkkaansa.

AP

Vierailija
18/29 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs huolestuttavaa siinä on jos opettaja puhuu niiden muutaman kelvollisen oppilaan kanssa ihan rehellisesti, kyllähän hyvät oppilaat muutenkin näkee, mikä on koulussa meininki. Tätähän se on pitkään ollut, yritetään keksiä joku peruste, että voisi päästää jotenkin läpi opinnoista, vaikka mitään ei edes yritetä tehdä.

Vierailija
19/29 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan tuo on tänäkin päivänä, pelilläkään ei vielä ole opittu tähtäämään vessojen kunnosta päätellen. Ja nykyisin peruskoulusta päässeet ja aikuisopiskelijat samalla luokalla, opetuksen tasokin kärsii kun osan henkiset kyvyt ovat kuin keskittymiskyvyttömällä ala-asteelaisella. Parempi opetuksen taso olisi jos aikuiskoulutuksessa olevat ja nuoret eivät olisi samassa luokassa, ihan älytöntä pelleilyä näkee, opettajat ovat selvästi tottuneet siihen eivätkä edes noteeraa

Vierailija
20/29 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottahan tuo on tänäkin päivänä, pelilläkään ei vielä ole opittu tähtäämään vessojen kunnosta päätellen. Ja nykyisin peruskoulusta päässeet ja aikuisopiskelijat samalla luokalla, opetuksen tasokin kärsii kun osan henkiset kyvyt ovat kuin keskittymiskyvyttömällä ala-asteelaisella. Parempi opetuksen taso olisi jos aikuiskoulutuksessa olevat ja nuoret eivät olisi samassa luokassa, ihan älytöntä pelleilyä näkee, opettajat ovat selvästi tottuneet siihen eivätkä edes noteeraa

Tässähän on myös se, että kun olemme kehitelleet loukkaantumiskulttuurin, missä mitään negatiivista tai maan pinnalle palauttavaa ei saa edes opettaja sanoa kurin palauttamiseksi ilman, että vanhemmat tulevat koululle rähjäämään niin kyllähän tuo alkaa nuorisossakin pikkuhiljaa näkymään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi