Kolmen tonnin nettotulot ei tunnu pk-seudulla riittävän mihinkään
Tuosta kun vähentää asumiskulut, ruokakulut ja autoilun kulut, niin ei jää paljon mitään käteen.
Viis tonnia nettona pitäisi olla, että riittäisi kohtalaisen hyvin.
Kommentit (60)
Niin kauan kuin tuloissa on vähintään neljä numeroa pilkun vasemmalla puolella, ne riittävät elämiseen. Turhaa itkua tällainen.
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarviit autoa pk-seudulla?
Kehä 1 sisäpuolella ei mihinkään, mutta sen ulkopuolella lähes joka asiaan. Toimiva julkinen liikenne on täällä lähinnä vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm, missä oikein asut ja mitä syöt? Jos vuokra esim 800 e, ruokakulut 400e, niin jäähän siihen vielä 1800 e kaikkeen muuhun!
Nelihenkinen perhe ei syö 400 eurolla. Päivähoitomaksut noin 400 e, lasten harrastukset. Vakuutukset, puhelinlaskut, sähköt, seutulippu 200 e. Lasten vaatteet. Ei se 1800 e itselle jää.
Lapset ja niiden määrä on pitkälti ihan jokaisen oma valinta.
En tajua niitä ihmisiä, jotka ovat kateellisia vaikka autottomille, pienessä vuokrayksiössä asuville sinkuille. Puhuvat että hyvä sinun on, kun säästyy niin paljon rahaa. No niin kai, kun se ihminen on järjestänyt elämänsä niin, että pärjää sillä rahamäärällä mitä kuluttaakin. Jos ostaa uudet autot, tahtoo omakotitalon, neljä muksua, pihaa, sisustusta, lomareissuja niin kyllä, se maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehä 1 sisäpuolella ei mihinkään, mutta sen ulkopuolella lähes joka asiaan. Toimiva julkinen liikenne on täällä lähinnä vitsi.
En ole koskaan asunut kehä 1 sisäpuolella enkä myöskään koskaan tarvinut autoa mihinkään. Maaseudulla auto on hyvinkin tarpeen, mutta suuremmissa kaupungeissa ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan asunut kehä 1 sisäpuolella enkä myöskään koskaan tarvinut autoa mihinkään. Maaseudulla auto on hyvinkin tarpeen, mutta suuremmissa kaupungeissa ei.
Et siis tiedä miten paljon auto nopeuttaa ja helpottaa kulkemista lasten kanssa tati kaupoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm, missä oikein asut ja mitä syöt? Jos vuokra esim 800 e, ruokakulut 400e, niin jäähän siihen vielä 1800 e kaikkeen muuhun!
Nelihenkinen perhe ei syö 400 eurolla. Päivähoitomaksut noin 400 e, lasten harrastukset. Vakuutukset, puhelinlaskut, sähköt, seutulippu 200 e. Lasten vaatteet. Ei se 1800 e itselle jää.
Meidän nelihenkinen perhe syö helposti 400 eurolla. Eikä tarvitse ostaa aina halvinta mitä löytyy.
Eikä perheessä varmaan ole 2 urheilevaa teinipoikaa? Meillä 400 ei riitä ruokaan, vaikka itse tehdään kotiruokaa ja tarjouksiakin käytetään hyväksi.
Komppaan, vaikka ei ole edes teinejä meillä vielä. Ruokakauppaan menee 600. Sis. hygieniatuotteet. Kotiruoka tehdään itse. Katsooko nämä 400 eurolla elävät niitä kauppakuittejaan koskaan... isoon marketttiin meillä menee 75 euroa viikossa. Siihen päälle pikkukaupasta haetaan puuttuvaa tavaraa viikon aikana samalla summalla.
Onko tässä perheen nettotulot siis kyseessä, ja monenko ihmisen tuolla pitäisi elää?
Itse olen sinkku ja tienaan nettona noin 2900 kuussa. Mielestäni voi elää varsin leveästi. En ole tosin asuntolainoihin sortunut, asunnot liian kalliita täällä, vaan asun asumisoikeusasunnossa rivitaloasunnossa, josta maksan noin 900 euroa kuussa. Mulla on uusi sähköauto jonka lainaa lyhennän noin 500 euroa kuussa. Silti tuntuu että voin hankkia miettimättä ihan mitä haluan. Ruokakaupoissa en katsele hintoja, enkä vaatekaupoissakaan. Tosin eipä mua kiinnostakaan mikään luksusmerkit, eikä esim. matkustelu joten kaikki mitä jää saa mennä arkikulutukseen.
Voi miten kurjaa. Ihan kyynel tulee silmään kun mietin, että pitäisi pärjätä kolmella tonnilla kuussa. Se kyynel on seurausta naurusta, jota tällainen turhasta valittaminen aiheuttaa. Osa-aikatyöllistyneenä yh-äitinä en ole lähivuosina edes nähnyt numeroa 3000 tililläni. Puhumattakaan, että sellainen summa olisi joka kuukausi käytettävissä. Jaxuhalit sulle ap, kyllä se siitä vielä iloksi muuttuu.
Mulla yksin elävänä jää tuolla tulotasolla vähintään puolet säästöön kuukaudessa, joskus enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, mulla netto 2000e ja miehellä 2500e ja musta meiän elintaso on korkea. Ehkä osataan sitten käyttää rahaa oikeisiin asioihin.
Jatkuisiko parisuhteenne, jos mies tienaisi vähemmän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et siis tiedä miten paljon auto nopeuttaa ja helpottaa kulkemista lasten kanssa tati kaupoilla.
Tiedän, mutta se ei millään tavalla lisää auton tarvettani. Lapset kulkevat ihan näppärästi mukana bussissakin kun ovat siihen vauvasta saakka tottuneet. Meillä ei ole onneksi niin kiireinen elämä, että muutaman minuutin lisä matka-aikaan olisi ongelma.
Ruikuttajilla ei mitkään tulot riitä, kun pitää elää yli varojensa.
Näitä wannabe-ihmisiä on nykyään paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, miten paljon enemmän autoilu maksaa verrattuna julkisiin, kumoaa helposti nopeudesta saadun hyödyn. Helppoudessa auto ja julkinen eivät mielestäni juurikaan eroa toisistaan. Itse asiassa julkinen on hieman helpompi, kun ei tarvise ahtaa lasta turvaistuimeen eikä tarvitse itse ajaa tai etsiä parkkipaikkaa.
Meillä nettotulot 7000€ ja ollaan muuttamassa pk-seudulta pois, kun asuminen perheelliselle vaan tuppaa maksamaan liikaa. Samalla rahalla saa kehyskunnasta puoleen hintaan vastaavan asunnon. Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa
Onneksi ei tarvitse asua pk-seudulla niin pienemmätkin tulot riittää kevyesti elämiseen.
Kyllähän tosta tonni pitäisi jäädä käteen. Elät vain yli varojesi.
paratiisi on olemassa jo nyt kirjoitti:
Ihana asua isossa talossa järven rannalla ja olla julkisella töissä maakunnassa :)
Kerropas meilel muillekin, miten niitä töitä saa sieltä maakunnasta...Pitää varmaan olla kunnalla joku tuttu töissä vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asun kehä 1 sisäpuolella ja työpaikkakin on kehä 1 sisäpuolella, mutta kun työmatka on koillisestä länteen, eikä keskustaan, niin ei ole julkinen kätevä ollenkaan. Lisäksi työssäni tarvii usein nopealla aikataululla pystyä siirtymään milloin minnekin asiakkaan tiloihin, ja se olisi todella hankalaa julkisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
paratiisi on olemassa jo nyt kirjoitti:
Ihana asua isossa talossa järven rannalla ja olla julkisella töissä maakunnassa :)
Kerropas meilel muillekin, miten niitä töitä saa sieltä maakunnasta...Pitää varmaan olla kunnalla joku tuttu töissä vai?
No vaikka ihan hakemalla.
Suomessa on useita suuria kaupunkeja pk-seudun ulkopuolella ja niissä satoja tuhansia työpaikkoja. Enemmän porukkaa asuu siellä maakunnissa kuin kehä III:n sisäpuolella. Ja käy ihan töissä.
Jyväskylässäkin näyttäis olevan ihan kaupungilla kymmeniä työpaikkoja juuri nytkin auki, alkaen liikunnanopettajasta kirjastonjohtajan kautta arkkitehtiin ja osastonylilääkäriin.
Talo järven rannalla Jyväskylässä toki maksaa sitten pk-seudun hintatasoa, mutta pikkuisen sivussa, vaikka Puuppolassa ei enää mitenkään mahdottomia.
Asutte siis pk-seudulla?