Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita, jotka ovat oikeasti hyötyneet työkkärin pakkokursseista?

Vierailija
26.08.2018 |

Itse menin muutama vuosi sitten pakolliselle (karenssiuhka) työnhakukurssille sillä asenteella, että ihan turhaa p*skaa, kun vasta on koulussa opeteltu tekenään hakemukset ja CV:t, mutta sain yllättyä. Koulussa nimittäin opetettiin, että hakemuksen pitäisi olla vähintään yhden A4:sen pituinen ja sisältää ties mitä liirumlaarumia ja perusteluita, mutta kurssinvetäjä torppasi nuo koulun ohjeet ihan täysin ja antoi neuvoksi, että hakemukseen pelkästään mitä haen, millä kokemuksella ja pieni kuvailu itsestä ja aikaisemmista hommista ja max. puolikas A4, että ei niillä rekrytoijilla ole aikaa mitään romaaneja lukea. Ja kappas, ekalla hakemuksella, jonka tein tuon kurssin ohjeistuksella niin napsahti vakipaikka omalta alalta, vaikka aikaisemmin en ollut saanut edes haastattelukutsua useista kymmenistä liirumlaarum-hakemuksista huolimatta.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos se tuosta ohjeesta oli kiinni, niin pitikö sinun ihan monenkin päivän kurssi käydä ohjeen ymmärtääksesi? Verorahoille olisi muutakin käyttöä.

Vierailija
2/25 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netti on täynnä cv- ja työnhakuohjeita, ei niihin kursseja tarvitse, paitsi jos on lukutaidoton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos se tuosta ohjeesta oli kiinni, niin pitikö sinun ihan monenkin päivän kurssi käydä ohjeen ymmärtääksesi? Verorahoille olisi muutakin käyttöä.

Jos en ihan väärin muista niin kurssi tais kestää neljä päivää. Ap

Vierailija
4/25 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain ihan vapaaehtoisesti työkkärin kurssille työttömänä ollessani. Pääsin pariksi kuukaudeksi kuuntelemaan jotain höpöhöpöjuttuja, mutta kurssiin kuulunut harjoittelujakso poiki vakituisen työpaikan.

Vierailija
5/25 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netti on täynnä cv- ja työnhakuohjeita, ei niihin kursseja tarvitse, paitsi jos on lukutaidoton.

Mutta ei noissa nettiohjeissakaan minusta oikein painoteta sitä, että lyhyt ja ytimekäs hakemus on kaikista kannattavin, vaan niissäkin kehotetaan loruilemaan monta kappaletta ties mistä ja olemaan omaperäinen. Ap

Vierailija
6/25 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain ihan vapaaehtoisesti työkkärin kurssille työttömänä ollessani. Pääsin pariksi kuukaudeksi kuuntelemaan jotain höpöhöpöjuttuja, mutta kurssiin kuulunut harjoittelujakso poiki vakituisen työpaikan.

Jos työpaikan saaminen nykyisin vaatii ensin ilmaista harjoittelua, minulta jäävät sitten työt saamatta. Tai työpaikoilta jää saamatta minut.

Vierailija
7/25 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos en ihan väärin muista niin kurssi tais kestää neljä päivää. Ap

Ajatella. Ja normaalijärkinen ymmärtää sen kertakuulemalla.

Vierailija
8/25 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin hittoon kukaan tarvitsee CV-kurssej? Jos haluat pysyä mukana ajanmukaisissa ja kansainvälisissä "CV-trendeissä", Google is your friend. Valmiita templateja löytyy pilvin pimein, ja lisäksi olisi hyvä, jos se oma persoona/tyyli näkyy sieltä jotenkin. Ei kai siihen verovaroin palkattuja konsultteja tarvita?

Jos taas kyse on siitä, että ihminen ei vain osaa kirjoittaa, ei temppukurssit ihmisen työelämäkelpoisuutta valitettavasti kykene kohentamaan.

Vierailija
9/25 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin jollain henk. koht. päivän valmennuksella ja sain työllisyyspalvelun kautta sen jälkeen kk työkokeilupaikan, johon minut sitten palkattiin vakituiskeksi. Lisäksi minulle soitettiin aivan toisesta paikasta tulenko töihin sen jälkeen kun olin valmennuksessa parannellun cv:ni ladannut sinne cv-nettiin. (Minua painostettiin latamaan se sinne vaikka ajattelin että ihan turhaa) Eli vastauksena otsikon kysymykseen, kyllä vain.

Vierailija
10/25 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on taas kaikkitietävät liikkeellä, mutta tuhansia ellei kymmeniätuhansia hakemuksia lukeneena voin kertoa, että monen hakemukset ovat juuri jotain diipadaapaa. Tiivistää ei osata, ei todellakaan ja tämä ei riipu edes tehtävän tasosta vaan niin duunarit kuin toimihenkilötkin raapustelevat ihme virityksiä. PowerPoint- esityksenkin olen saanut, taivas varjele.

Vierailija
11/25 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin hittoon kukaan tarvitsee CV-kurssej? Jos haluat pysyä mukana ajanmukaisissa ja kansainvälisissä "CV-trendeissä", Google is your friend. Valmiita templateja löytyy pilvin pimein, ja lisäksi olisi hyvä, jos se oma persoona/tyyli näkyy sieltä jotenkin. Ei kai siihen verovaroin palkattuja konsultteja tarvita?

Jos taas kyse on siitä, että ihminen ei vain osaa kirjoittaa, ei temppukurssit ihmisen työelämäkelpoisuutta valitettavasti kykene kohentamaan.

Aika mahdoton on omaa persoonaa saada ytimekkäässä hakemuksessa tuotua esille, ilman jonninjoutavaa höpinää. Muutenkaan en usko sillä olevan ihan hirveästi merkitystä, enemmän niitä rekrytoijia kiinnostaa se, mitä osaat ja mitä olet aiemmin tehnyt ja haastattelussa sitten ne muut seikat työhön sopivuuteen, kuten luonne.

Vierailija
12/25 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että sait töitä.Jos ei ole töitä ihmisen elämä on tylsää.Ei mitään rytmiä eikä voi suunnitella ostavansa etukäteen mitään.Ei voi odottaa lomia eikä viikonloppuja.

Vierailija
13/25 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurssien vetäjät nettoo niillä ilmeisesti aika hyvin?

Vierailija
14/25 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kiva lukea täällä, kun ihmiset pätevät mielipiteineen, että pitääkö verorahoja siihenkin panna tai etkö lyhyemmällä kurssilla olisi oppinut - ja samalla leimataan karenssiuhalla kurssille pakotettu työnhakija syylliseksi tähän verorahojen tuhlailuun ja tyhmyyteen.

Jos nämä kurssit oikeasti korpeavat, niin valittakaa suoraan sinne TE-toimistolle, lähettäkää kirjeitä asiasta päättäville ja vaikka toimistollekin suoraan. Kyllä työtön siitä kiittää, ettei tarvitse mennä turhille kursseille ainakaan niiden, jotka osaaat netistä sen CV:n JA hakemuksen googlata ja soveltaa itselleen.

Vierailija
15/25 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen työkkärin kursseja luulin olevani jotain ja uskoin toiveikkaasti että minulla on suuret mahdollisuudet työllistyä. Sitten siellä kursseilla minut lyötiin täysin maahan, lytättiin ja itsetuntoni romutettiin täysin. Sainkin kuula etten ole mitään, olen tylsä eikä minulla ole mitään muuta myytävää kuin koulutukseni. Ei harrastusta, ei työkokemusta, ei mitään erityistaitoja. Olinkin pelkkää harmaata massaa. Masennuin ja olen sillä tiellä edelleenkin.

Vierailija
16/25 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on taas kaikkitietävät liikkeellä, mutta tuhansia ellei kymmeniätuhansia hakemuksia lukeneena voin kertoa, että monen hakemukset ovat juuri jotain diipadaapaa. Tiivistää ei osata, ei todellakaan ja tämä ei riipu edes tehtävän tasosta vaan niin duunarit kuin toimihenkilötkin raapustelevat ihme virityksiä. PowerPoint- esityksenkin olen saanut, taivas varjele.

Aivan näin.  Lisäksi nyt on trendikästä kuulemma ohjata siihen, että ihan tavallisen metallimiehen tai toimistotyöläisen tai varastoduunarinkin kannattaa nyt tehdä sellainen erottuva CV-video itsestään! Istu ja pala.  Kuinkakohan moni tavanomainen työntekijä tukehtuu kahviinsa tuosta kuullessaan? Ihan eri asia toki ovat ne markkinointimyyntitykit tai jotkut esiintymistaitoa vaativien töiden hakijat, joille sellaisesta voi olla jopa hyötyä.  Muitahan se vain kampittaa vasemmalta ja oikealta, hyvin harva osaa olla luonnollinen videolla, ellei sitä erikseen harrastele jollain vlogilla.

Taas näitä nerokkaita ideoita, joista kuulin.

Vierailija
17/25 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurssien vetäjät nettoo niillä ilmeisesti aika hyvin?

Kaipa ne nettoaa, veronmaksajat tuonkin lystin maksavat. Kävin viime viikolla tuollaisen kurssin. Oli täysin turha. Mutta tulipahan aktiivimalli täytettyä. 

Ainoa plussa oli se, että oli mukavia ihmisiä ne muut kurssilaiset.

Mä haluaisin oikeasti töihin. Pää hajoaa tähän työttömyyteen.

Vierailija
18/25 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen työkkärin kursseja luulin olevani jotain ja uskoin toiveikkaasti että minulla on suuret mahdollisuudet työllistyä. Sitten siellä kursseilla minut lyötiin täysin maahan, lytättiin ja itsetuntoni romutettiin täysin. Sainkin kuula etten ole mitään, olen tylsä eikä minulla ole mitään muuta myytävää kuin koulutukseni. Ei harrastusta, ei työkokemusta, ei mitään erityistaitoja. Olinkin pelkkää harmaata massaa. Masennuin ja olen sillä tiellä edelleenkin.

Numero 15 valehtwlee. Noin ei käynyt omalle kohdalle, töitä napsahti jeti kun olin ollut vasta kaksi päivää kurssilla.

Vierailija
19/25 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen samaa. Haen tilinpäätöstaitoista kirjanpitäjää, mutta hakemuksissa minulle kerrotaan esiintymistaidoista, vuonna 2004 suoritetusta ATK-ajokortista, tarjoilijakokemuksesta TUkholmassa ja ihan lopuksi kerrotaan, että nykytehtävissä pienessä yrityksessä on tehty kirjanpitoa. Ja se on ainoa asia,jota ole "ostamassa".

Ja sama henkilö itkee haastattelussa, että työkäri yritti 2 vuotta sitten pakottaa työnhakukurssille, mutta kyllä hän nyt töitä osaa hakea!

Vierailija
20/25 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap hyvä, minun kurssillani taas nimenomaan käskettiin kirjata kaikki mahdollinen cv:hen, lyhyet raapustukset eivät kuulemma ole kiinnostavia, eikä riittävän informatiivisia.

Eiköhän noita ohjeita ole yhtä monenlaisia kuin on kurssien vetäjiäkin.