Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onnettomuusbussin kuski kaahasi holtittomasti, oli pyydetty hiljentämään vauhtia juuri ennen onnettomuutta.

Vierailija
26.08.2018 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005804508.html

Ei siinä bussissa ollut mitään vikaa. Siellä on vain kaahailtu.

Kommentit (226)

Vierailija
141/226 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bussit ajavat aina rajoitinta vastaan sen 110. Eli ei se moottoritiellä hirveä nopeus ole. Mutta jotainhan sillä on päässä viirannut kun törttöili moottoritiellä, eikä sitten hiljentänyt risteyksessä.

Bussin rajoitin on 100km/h

Älä opeta isääsi naimaan! Toinen meistä säätää niitä. Asetusarvo on merkistä riippuen 106-108.

Isäsi pitäisi naida sinut uudestaan jotta oppisitkin jotain. Asetusarvo ei saa olla 106-108, katsastuksessa tulee automaattinen hylky jos mittauksessa todetaan rajoittimen olevan yli 100km/h. Ja jos olet säätänyt sen yli ja silti kirjoittanut todistuksen ettei ylitystä ole, niin syyllistyt petokseen ja asennuslupasi saatetaan peruuttaa.

Vierailija
142/226 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bussit ajavat aina rajoitinta vastaan sen 110. Eli ei se moottoritiellä hirveä nopeus ole. Mutta jotainhan sillä on päässä viirannut kun törttöili moottoritiellä, eikä sitten hiljentänyt risteyksessä.

Ei pidä paikkaansa. Itse bussikuski on kerran sanonut bussissa mikrofoniin meille kyytiläisille, "ettei tämä kulje kuin 113km/h ja kaasu on nyt pohjassa", kun joku pyysi kiirehtimään.

Lisäksi, ajan viikottain monesti bussin perässä 80km/h aluetta ja bussin perässä ei pysy jos satasta ajaa. Juu, raskas kaasujalka minullakin. Lisäksi ajelen niin paljon moottoritiellä, että voin väittää ettei yksikään bussi aja max 100km/h. Kyllä se on 110km/h.

Ja jos asia ei tullut selväksi ja joku ei usko, ajakaa hetki bussin perässä motarilla ruuhkattomana aikana, kun bussin edessä ei ole ketään hidasteena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/226 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, nyt kun rajoittamista on puhetta... Ajoin yksi päivä moottoritietä 130 mittari näyttäen ja ohitseni meni kuorma-auto. Ajoi pelkkää ohituskaistaa ohittaen kymmeniä autoja niin kauan kun oli näköyhteyteni päässä. Hetken mietin kuinkahan suuret sakot tuosta napsahtaisikaan. Sen nyt tiedän kokemuksesta, että rekat ym. ajavat 90-100 nopeutta järjestäen, mutta tuollainen lähemmäs 150 vauhti yllätti.

Vierailija
144/226 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpä mikä elinikäinen henkinen taakka kuljettajalle. Ihmisiä, jotka olivat hänen kyydissään ja hänen vastuullaan, kuoli.

Siinä kaahatessa niitä taakkoja on varmasti ehtinyt miettiä sen pari tuntia.

Vierailija
145/226 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpä mikä elinikäinen henkinen taakka kuljettajalle. Ihmisiä, jotka olivat hänen kyydissään ja hänen vastuullaan, kuoli.

Siinä kaahatessa niitä taakkoja on varmasti ehtinyt miettiä sen pari tuntia.

Jossittelua se on tästä eteenpäin. Mikäli pää vain kestää.

Vierailija
146/226 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä osottaisin syyttävällä sormella kuskin ikää, kuusikymppinen pappa bussin ratissa ...

Yleensähän ei kuuskymppinen vielä mikään pappa ole ellei merkityksessä isoisä, puhumattakaan että olisi vanhus. Koko ajan eläkeikää hilataan ylöspäin. Kun katsotte bussikuskeja vähän syrjemmällä Suomessa, ovat poikkeuksetta melko harmaantunutta porukkaa, varsinkin kaukoliikenteessä ja tilauliikenteessä. Meilläkin maakuntalehdessä ihasteltiin muutama vuosi sitten, kun yli kahdeksankymppinen oli bussin ratissa.

67-v on kyllä pappa. Voi olla vielä hyväkuntoinen, mutta voi olla myös vaikka alkava muistisairaus.

Tuo on just sitä ikää kun kaikenlaista ongelmaa alkaa tulla ihan yht'äkkiäkin. Tai siis sellaista että sen tosiaan huomaa jo ulkopuolisetkin, itsehän sitä on jo hyvän kotvan saattanutkin tuntea ja tietää että asiat ei enää ole hyvin mutta sen on onnistunut vielä salaamaan. Muutenkin tuo n 65 vuotta on sellainen ikä, että siinä se olemus vanhenee jo miltei silmissä ja ihminen jota näkee harvakseltaan onkin kuin vieras ihminen kun olemus on hetkessä mennyt aiempaa kumarampaan ja askel alkanut lyhentyä.

Vierailija
147/226 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on kipeetä, että kuski on ajanut bussin risteyksen läpi, sillalta alas ja junaraiteille. Neljä ihmistä kuollut, monta loukkaantunutta. 

Ja ensimmäisenä miettinyt poliisin kysyessä, että miten pääsisi itse vastuusta. Valehdellut suoraan.

Veljeni nukahti rattiin ja ajoi kolarin eikä poliisin tullessa paikalle alkanut sepittelemään mitään juttuja.

Vierailija
148/226 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä osottaisin syyttävällä sormella kuskin ikää, kuusikymppinen pappa bussin ratissa ...

Yleensähän ei kuuskymppinen vielä mikään pappa ole ellei merkityksessä isoisä, puhumattakaan että olisi vanhus. Koko ajan eläkeikää hilataan ylöspäin. Kun katsotte bussikuskeja vähän syrjemmällä Suomessa, ovat poikkeuksetta melko harmaantunutta porukkaa, varsinkin kaukoliikenteessä ja tilauliikenteessä. Meilläkin maakuntalehdessä ihasteltiin muutama vuosi sitten, kun yli kahdeksankymppinen oli bussin ratissa.

Tämä kuski oli 67v eli lähempänä 70v kuin 60v. Kyllä tuonikäisellä alkaa jo vahinkoja tulla. Ei pitäisi enää olla ammattimaisena kuskina. [/

Mikä vahinko ?

Kaahasi melko pitkään että kyllä tässä on jotain muutakin mukana.

Vierailija
149/226 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uniapnea aiheuttaa päiväaikaista väsymystä, jopa torkahtelua. No, tämä tietenkin tutkitaan. Olen itse torkahtanut ollessani sihteerinä palaverissa. Onneksi se oli vain parin sekunnin torkahdus eikä kohtalokas. Mutta autoa ajaessa se olisi paha juttu.

Varsinainen torkku olikin tää kuski. Ei edes pyynnöstä hiljentänyt vauhtia.

Vierailija
150/226 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä epäilen liian alhaista verensokeria. Aivan käsittämätöntä, ettei sitä ole heti onnettomuuden jälkeen mitattu. Ihmisestä tulee muita kuuntelematon jääräpää, joka osaa kaiken jos sokerit laskee, ainakin minun isästäni tulee. En ole itse ollut kyydissä tuossa tilanteessa,, koska huomaan hänestä sen merkit niin pian ja saan tarjottua syötävää/juotavaa, mutta se on oikeasti vaarallista, jos diabeetikko saa matalat sokerit tien päällä moottoritiellä, koska ei todellakaan ymmärrä tilannetta itse, eikä siellä voi noin vain pysähtyä (=ole sen helmpompaa saada voimiensa tunnossa olevaa pöpiä pysähtymään pientareelle "laittomasti").

Vierailija
151/226 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

67 v on liian vanha bussikuskiksi. Piste.

Vierailija
152/226 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä mietin että miten kuskille ei käynyt pahasti vaikka bussi putosi 10 m ja jysähti kallioon? Luulisi että selkäranka jo murenisi moisesta tällistä? 

Ja muutenkin, ihmeen vähän kuolleita vaikka tuollainen pudotus. 

Kuollleet olivat kuulemma auton takaosassa. Osa bussista jäi roikkumaan ilmaan ja moni matkustaja käytti kuulemma turvavyötä. Mulle on joskus naurettu, kun laitan bussissa turvavyön - vaikka se on nykyään pakollista. Laitan kyllä jatkossakin.

Vierailija
153/226 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

67-v on kyllä pappa. Voi olla vielä hyväkuntoinen, mutta voi olla myös vaikka alkava muistisairaus.

Siksihän muistisairaita joskus löytyy ties mistä, kun jaksavat kävellä vaikka kuinka pitkiä matkoja. Itse olen huomannut, että väsyn ihan normiaskareissa entistä helpommin ja autolla en enää aja pitkiä matkoja ilman kunnon taukoa. Olen 54. Autolla ajon lopetan sitten, kun alan väsyä liikaa, vniillä paikkein varmaan kun jään eläkkeelle. Nyt työ vaatii vielä sitä.

Vierailija
154/226 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pohditaan sen vakionopeudensäätimen osuutta.

Vierailija
155/226 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt pohditaan sen vakionopeudensäätimen osuutta.

Vakkari jumissa? Ainakin henkilöautoissa se lähtee pois päältä itsestään, kun painaa jarrua tai vaihtaa vaihdetta. Automaateissa en tiedä miten, mutta kai se sielläkin jarruttamalla pois päältä lähtee? Mä kun opettelin sen käyttöä niin jarrulla laitoin pois, kun kerran tuli paniikki ja en muistanut miten otetaan uudehkossa autossa, kun en ollut käyttänyt aiemmin. Nykyään se nyt menee jo selkärangasta ja opin uusissakin autoissa nopeasti systeemit. Mutta vakkari on eri autoissa erilainen, se, ettei kuski ole tajunnut miten se toimii, voisi olla hyvä syy. Mutta jarruttamasta se ei estä.

Vierailija
156/226 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kuski ylipäätään oli väärällä kaistalla rampissa? Olisi pitänyt olla oikeanpuoleisen sijaan vasemmanpuoleisella koska siltä kaistalta käännyttiin määränpäähän.

Vierailija
157/226 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

67 v on liian vanha bussikuskiksi. Piste.

Ei eduskunnan mielestä. Ennenhän laissa oli bussikortin yläikärajan 70 vuotta ja bussikuskien eläkeikänä 55 vuotta, yläiraja on poistettu ja eläkeikä nostettu 65 vuoteen.

Vierailija
158/226 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuski ylipäätään oli väärällä kaistalla rampissa? Olisi pitänyt olla oikeanpuoleisen sijaan vasemmanpuoleisella koska siltä kaistalta käännyttiin määränpäähän.

Ehkä siinä oli autoja, joita ei hallunnut rullata kasaan?

Vierailija
159/226 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Itse bussikuski on kerran sanonut bussissa mikrofoniin meille kyytiläisille, "ettei tämä kulje kuin 113km/h ja kaasu on nyt pohjassa", kun joku pyysi kiirehtimään.

Lisäksi, ajan viikottain monesti bussin perässä 80km/h aluetta ja bussin perässä ei pysy jos satasta ajaa. Juu, raskas kaasujalka minullakin. Lisäksi ajelen niin paljon moottoritiellä, että voin väittää ettei yksikään bussi aja max 100km/h. Kyllä se on 110km/h.

Ja jos asia ei tullut selväksi ja joku ei usko, ajakaa hetki bussin perässä motarilla ruuhkattomana aikana, kun bussin edessä ei ole ketään hidasteena.

Lopeta jo tuo tyhjän paskan lässytys. Bussissa rajoitin on 100km/h ja sillä sipuli.

Vierailija
160/226 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on kipeetä, että kuski on ajanut bussin risteyksen läpi, sillalta alas ja junaraiteille. Neljä ihmistä kuollut, monta loukkaantunutta. 

Ja ensimmäisenä miettinyt poliisin kysyessä, että miten pääsisi itse vastuusta. Valehdellut suoraan.

Veljeni nukahti rattiin ja ajoi kolarin eikä poliisin tullessa paikalle alkanut sepittelemään mitään juttuja.

Olis kannattanut. Kaveri ajoi metsään mutkaisella tiellä ja velehteli että oli väistänyt hirveä. Takakontista löyty sopivasti hirvenkarvoja, jotka oli laittanut puskurin saumaan. Läpi meni ja vakuutus korvasi.