Kauan kestää ja ennen kaikkea MITEN saada aineenvaihdunta kuntoon erilaisten dieettikokeilujen jälkeen?
Eli huonolla menestyksellä yrittänyt laihduttaa ylikiloja pois ja tuloksena vaan painon hivuttautuminen hirvittäviin lukemiin. Olen kokeillut cambridgea, fitfarmia, alkua, karppausta, pätkäpaastoa ja ties mitä ja nyt on aineenvaihdunta(?) niin jumissa, että paino on ja pysyy 90 kilossa, ihan sama mitä tein. Söin tai olin syömättä, join tai olin juomatta. Epäilin jo vaakaa, mutta kyllä se muilla perheenjäsenillä liikkuu. Pituutta on alle 170 senttiä eli normaalipainoon matkaa. Miten tästä eteenpäin? Ikää +40.
Kommentit (9)
Vhh-ruokavaliota kannattaisi kokeilla. Tosin se tarvitsee tietoa ja asiaan perehtymistä. Voi olla laiskoille vaikeeta.
Luepa kirja Aktivoi aineenvaihduntasi.
Minusta voisi olla viisasta, jos päästäisit irti laihtumisen ajatuksesta, ja keskittyisit nyt perusasioihin kaikkien kokeilemiesi dieettien jälkeen. Eli tasainen syöminen 4 - 5 kertaa päivässä (tai mikä itsellesi on luontevaa, itselleni on luontevinta syödä 3 - 4 kertaa päivässä), terveellisiä ja arkeesi ja makuusi sopivia raaka-aineita, itsellesi mielekästä liikuntaa ja maltillista herkuttelua. Opettele sinulle sopiva ja mielekäs rutiini, ja säädä sitä rauhassa sen mukaan, miten se vaikuttaa olotilaasi ja painoosi.
Kuulostaa kenties hölmöltä, mutta itse sain dieettien jälkeen teroittaa itselleni aika monet aikaisemmat laihdutussäännöt uusiksi. Esimerkiksi voin syödä muitakin hedelmiä kuin appelsiinia (kiitos Painonvartijat, söin ansiostanne aika paljon appelsiinia, koska pisteitä siinä oli 0!), nälkäänsä saa syödä eikä ostaa sillä parempia laihdutustuloksia, aterioista ei tarvitse jättää ties mitä ainesosia pois siksi, että ne ovat "kiellettyjä", eikä toisaalta tarvitse syödä omaan makuun ikäviä ruokia siksi, että ne laihduttavat. Omalla terveellä järjellä ja oman fiiliksen seuraamisella pääsee yllättävän pitkälle.
Mä jojolaihdutin pitkään liian tiukoilla dieeteillä. Tätä seurasi se että oli aivan hirveitä ruokahimoja ja paino vaan heitteli kokoajan. Paisuin helposti kuin pullataikina.
Suosittelen voimaharjoittelua (tietenkin kunnosta riippuen eli aloittaa ihan peruskunnon kohotuksella jos on rapakunnossa) ja lihasten kasvatusta. Ja riittävää säännöllistä monipuolista syömistä. Ei mitään överiä, mutta niin että jaksaa kohottaa kuntoaan.
Dieettailu johtaa usein vaan yhä katoavaan lihasmassaan ja läskin osuuden kasvamiseen. Optimaali olisi se että saa syödäkin ilman että paino kokoajan meinaa hivuttautua ylös.
Nosto, kiinnostaisi kuulla lisää kommentteja!
Kartoita alkutilanne. Millaisia asioita syöt nyt, millaisella ruokarytmillä, miten liikut, ja mitkä ovat nykyisten elämäntapojesi ongelmakohdat? Mitä tavoittelet, ja kuinka realistinen tavoite on? Itse kartoitin näitä aika paljonkin ihan pohjamutia myöten monesta eri näkökulmasta, ja etuna on se, että tietää korjata juuri niitä ongelmallisimpia asioita järkevästi, eikä muuttaa 200 % koko nykyistä elämäntapaa uuteen (joka voi olla liian iso muutos kerralla haukattavaksi). Ja toisaalta tavoitettakaan ei kannata laittaa suoriltaan kovin kauas, vaan asettaa itselleen pieniä välietappeja. :)
Vierailija kirjoitti:
Vhh-ruokavaliota kannattaisi kokeilla. Tosin se tarvitsee tietoa ja asiaan perehtymistä. Voi olla laiskoille vaikeeta.
Mikä siis muuttuu, jos edellinen dieetti vaihtuu vain seuraavaan?
Vinkkejä vastaanotetaan ja kokemuksia tästä suosta selvinneiltä!