Kysymys: Jos joku oikeasti välttelee työtä ja elää siis mieluummin tuilla, mistä se johtuu?
Voiko olla erilaisia syitä? Mitä pitäisi tehdä, että kaikki haluaisivat töihin? Olisiko hyvä/välttämätöntä, että kaikki haluaisivat töihin?
Vastailkaa vain, jos on jotakin mielenkiintoisempaa sanottavaa, kuin taikaseinätyperyydet. Älkää ehkä vastatko, jos ette ole täysi-ikäisiä.
Kommentit (61)
Olen YT neuvotteluissa jäänyt työttömäksi, aion nauttia kaikki 400 ansiosidonnaista päivää koska olen sen ansainnut. Nykypäivän työelämä on niin raadollista, aina kiire ja koko ajan saa pelätä työpaikkansa puolesta jos ei pysy oravanpyörässä mukana. Tuli työuupumus ja työnantaja irtisanoi muka tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Olen toipumisaikani ansainnut!
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys on vähän kuin olisi lomalla. Saat tehdä päivisin mitä huvittaa.
Miksi osa sitten haluaa lomailla ja osa ei?
Onneli kirjoitti:
Olen YT neuvotteluissa jäänyt työttömäksi, aion nauttia kaikki 400 ansiosidonnaista päivää koska olen sen ansainnut. Nykypäivän työelämä on niin raadollista, aina kiire ja koko ajan saa pelätä työpaikkansa puolesta jos ei pysy oravanpyörässä mukana. Tuli työuupumus ja työnantaja irtisanoi muka tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Olen toipumisaikani ansainnut!
Eli sinun kohdalla toimisi se, jos ansiosidonnaista lyhennettäisiin? Jos se olisi 100 päivää, toipuisit vain 100 päivää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuksen trollit TAAS palstalla. Vaalit lähestyvät ja agendana on työttömien haukkuminen. Kokoomuksen kannatus on laskussa. Ensi kevään vaaleissa on upeata nähdä Sipilä ja kumppanit rannalla ruikuttamassa.🤣
Ketkä täällä ovat kokoomustrolleja? Ap ei väitä, että työhaluttomia olisi tai ei olisi. Eikä minua, siis aloittajaa, haittaa, jos on.
Ihmettelen vain aidosti, kuinka mustavalkoinen joidenkin maailma on. On hyvät, ahkerat työssäkäyvät ja pahat, laiskat työnvälttelijät. En itse muista edes nuorena olleeni noin yksinkertainen.
Taas tätä mustavalkohöpötystä. Olisiko sulla jakaa "viisauksia" siitä, miten viisaus ja älykkyys on eri asioita yms. skeidaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuksen trollit TAAS palstalla. Vaalit lähestyvät ja agendana on työttömien haukkuminen. Kokoomuksen kannatus on laskussa. Ensi kevään vaaleissa on upeata nähdä Sipilä ja kumppanit rannalla ruikuttamassa.🤣
Ketkä täällä ovat kokoomustrolleja? Ap ei väitä, että työhaluttomia olisi tai ei olisi. Eikä minua, siis aloittajaa, haittaa, jos on.
Ihmettelen vain aidosti, kuinka mustavalkoinen joidenkin maailma on. On hyvät, ahkerat työssäkäyvät ja pahat, laiskat työnvälttelijät. En itse muista edes nuorena olleeni noin yksinkertainen.
Taas tätä mustavalkohöpötystä. Olisiko sulla jakaa "viisauksia" siitä, miten viisaus ja älykkyys on eri asioita yms. skeidaa.
Ei ole. Mutta eikö sinusta tuollainen ajattelu ole kovin mustavalkoista?
Veljeni on tällainen. Psykologisia ongelmia, eikä ole oikein koskaan päässyt elämän syrjään kiinni. Nyt jo kohta kuuskymppinen, miten muka pääsisi töihin tuon ikäisenä, kun pätevätkään iäkkäät eivät pääse. Ei kannata tuomita, vaan ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti töitä "välttelevät" ovat usein jo lapsuudessaan kaltoinkohtelua kokeneita, elämässä myöhemmin syrjäytyneitä ihmisiä. Mt-ongelmia, ei motivaatiota välttämättä käydä edes kouluja. Toisaalta on voinut olla useita yrityksiä, mutta kokemus siitä että ei kelpaa mihinkään, johtaa töiden välttelyyn.
Eli kaikki lähtee jälleen sieltä lapsuudesta, jolloin luodaan pohjaa aikuiselämälle.
Tämä. Kiitos. Itse olen yrittänyt yli 20 vuotta. Jäänyt kesken koulut. En pärjännyt työpaikoissa. Yritin itsemurhaakin kerran, kun ajattelin että olen vain niin hirveä painolasti.
Nostan työkkärirahaa, vaikka oikeastaan en ole kauhean työkykyinen. Mokaan aina kaiken. Jotta en ole pelkkä rasite, teen kolmea vapaaehtoistyötä.
Olen yhä silti pahoillani, ettei musta ollut tämän kummempaan. Et mun jäljeltä jää tilit minukselke ei plussalle yhteiskunnan näkökulmasta
Olet liian ankara itsellesi. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskuudesta. En jaksa herätä aikaisin aamulla. En halua viettää päivääni työpaikalla. Mielummin olen omissa oloissani kotona.
Eli tuo on yksi syy. Miksi et halua viettää päivääsi työpaikalla? Tarkennatko?
Ihmettelet, miksi joku haluaisi viettää suurimman osan päivästään töissä tekemässä epäkiinnostavaa hommaa, eli käytännössä haaskaa elämäänsä? Jollaista luultavasti suurin osa työssäkäyvistä joutuu tekemään. Tasan ei kukaan tuttuni enkä itsekään jatkaisi töissä, jos esim. voittaisi lotossa miljoonia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskuudesta. En jaksa herätä aikaisin aamulla. En halua viettää päivääni työpaikalla. Mielummin olen omissa oloissani kotona.
Ihmettelet, miksi joku haluaisi viettää suurimman osan päivästään töissä tekemässä epäkiinnostavaa hommaa, eli käytännössä haaskaa elämäänsä? Jollaista luultavasti suurin osa työssäkäyvistä joutuu tekemään. Tasan ei kukaan tuttuni enkä itsekään jatkaisi töissä, jos esim. voittaisi lotossa miljoonia.
Suurin osa suomalaisista jatkaisi.
Onhan niitä monia ei syitä. Yksi ystäväni ei halua töihin, koska ei pääse alalle jota oikeasti toivoisi vaan joutuisi tehdä hanttihommia, ja nyt kotona tuilla pystyy harrastamaan rakkaita harrastuksiaan.
Käyn välillä töissä kun työkkäri painostaa tai tarvitsen enemmän rahaa. Syy on ujous, sosiaalisten tilanteiden pelko, introvertti/erakkoluonteeni. Koskaan en ole oikein missään sopeutunut työyhteisöön, siis päässyt porukkaan kunnolla mukaan vaikka työni aina teenkin hyvin. Työttömyyskausina olen onnellinen kun teen rauhassa omia juttujani. Töissä käydessä on aina ahdistusta ja se jatkuu työpäivän jälkeen myös. Tasapainottelen nyt sitten noiden välillä. Nyt on parin kuukauden työsopimus ja sitten aion taas olla vaan muutaman kuukauden ainakin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on erilaisia?
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla erilaisia syitä? Mitä pitäisi tehdä, että kaikki haluaisivat töihin? Olisiko hyvä/välttämätöntä, että kaikki haluaisivat töihin?
Vastailkaa vain, jos on jotakin mielenkiintoisempaa sanottavaa, kuin taikaseinätyperyydet. Älkää ehkä vastatko, jos ette ole täysi-ikäisiä.
Yksi tapaus, jonka tunnen, käy samalla pimeissä töissä aina jaksaessaan ja töiden osuessa kohdalle. Koko ajan turvattu toimeentulo ja välillä 2-4 tuhannen euron ekstratienestit kuussa.
Toinen tapaus on alkoholisti. Kaupunki pisti sen hommiin puisto-osastolle, vasta toisena päivänä joutui pitämään saikun krapulan takia.
Työnteko on köyhille. Rikkaan ei tarvitse. Toisaalta, rikkaita varten pitää tehdä töitä, sillä työnteosta ei hyödy muut kuin rikkaat ja byrokratia. Työttömyys voi olla myös altruistista, eli haluaa, että joku nuori työllistyy vanhemman sijaan. Ehkä myös aatteellista, eli ei halua rikastuttaa rikkaita tai elättää byrokratiaa.
Vierailija kirjoitti:
Käyn välillä töissä kun työkkäri painostaa tai tarvitsen enemmän rahaa. Syy on ujous, sosiaalisten tilanteiden pelko, introvertti/erakkoluonteeni. Koskaan en ole oikein missään sopeutunut työyhteisöön, siis päässyt porukkaan kunnolla mukaan vaikka työni aina teenkin hyvin. Työttömyyskausina olen onnellinen kun teen rauhassa omia juttujani. Töissä käydessä on aina ahdistusta ja se jatkuu työpäivän jälkeen myös. Tasapainottelen nyt sitten noiden välillä. Nyt on parin kuukauden työsopimus ja sitten aion taas olla vaan muutaman kuukauden ainakin...
Jotain tällaista uskon olevan enemmänkin. Siksi kyselinkin. (Olen ap) Jos oletetaan, että kaikki pitää saada haluamaan töihin, kepitys ei varmaan esim. sinun kohdalla auta?
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kysyä teiltä kaikilta maailman ihmisiltä, että mikä v*tun autuaaksi tekevä juttu se työnteko on? Koko keksintö on viimeisen sadan vuoden aikana sorvattu korporaatiokapitalistien kabineteissa, joten miksi joku tavallinen tallukka kantaa huolta valtion tulokertymästä?
Sitä päätettiin sekoilla oikein kunnolla. Viimeisen 40 vuoden aikana on ollut mahdollista elää tekemättä työtä. Sitä ennen et ole voinut elää tekemättä työtä. Ei ollut sosiaalihuoltoa.
Maanviljelijä, seppä, metsästäjä, kerjäläinen on kaikki ammatteja. Ennen maanviljelyksen alkua ihminen oli metsästäjä-kerääjä, silloinkin piti tehdä töitä että sait ruokaa. Ei heimo suvainnut vapaamatkustajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on erilaisia?
Niinpä. Mutta jos he käyvät töissä, heidän uskotaan olevan yhdenlaisia ja haluavan samaa (esim. Tyky-päiviä). Jos he ovat työttömiä, heidän uskotaan olevan taas yksi massa, johon toimii kaikkiin sama kepitys.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä myös aatteellista, eli ei halua rikastuttaa rikkaita tai elättää byrokratiaa.
Juuri niin. Kaikki noi vertaimevät poliisit, palomiehet, opettajat, lääkärit, mitä niitä nyt onkaan. Ne vaan kuppaa tavallisen ihmisen verta ja rahoja. Ihme byrokraatteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Mutta eikö sinusta tuollainen ajattelu ole kovin mustavalkoista?
Mikä sinussa on vikana?