Miksi nykylapsilla pitää olla älypuhelimet, tietokoneet ja merkkivaatteet?
Mitenhän site ennen tultiin toimeen kun ei ollut älypuhelimia, tietokoneita tai merkkivaatteita? Miettikää nyt omaa lapsuuttanne. Jos oli kaverille jotain asiaa, ei soiteltu tai tekstailtu vaan mentiin ovelle koputtamaan ja kysymään onko kaveri kotona. Ei sitä myöskään vietetty aikaa nenä tietokoneen ruudussa kiinni pelaten vaan juostiin ulkonaleikkimässä kavereiden kanssa. Eikä niitä merkkivaatteita toodellalaan ollut, vaatteet olivat aina sukulaisten vanhoja tai jos jotain ei ollut niin se sitten tehtiin itse. Ei rahaa silloinkaan ollut liiemmin mutta terveitä tasapainoisia aikuisia meistä kaikista siitähuolimatta silti kuitenkin kasvoi.
Kommentit (103)
Ennen piti olla Commodore 64. Jos omisti Spectrumin, Amstradin tai Spectravideon, kuulla sai.
Vierailija kirjoitti:
Ennen piti olla Commodore 64. Jos omisti Spectrumin, Amstradin tai Spectravideon, kuulla sai.
Meilläpäin Commodoree parempana pidettiin Amigaa😎
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen piti PÄRJÄTÄ. Nykyään kun ei ole pakko, voi elää pelkkää pärjäämistä paremmin.
No tuota.. kyllä nykyäänkin täytyy pärjätä.. etenkin jos työtön, (tai se köyhä opiskelija) ei ole varaa ostaa uusia vaatteita, ei edes kerran vuodessa, mitään "ylimääräistä kivaa" ei voi ostaa.
Rahat täytyy tarkasti laskea ja jos menee puhelin/pesukone rikki niin sitten joutuukin kunnolla miettimään voiko uuteen säästää käteisenä ollenkaan, vai kehtaako joltain sukulaiselta apua pyytää...
Miten paljon kuvittelet peruspuhelimen maksavan? Tai pesukoneen torista?
Pesukoneen saa roskalava ryhmästä ilmaiseksi, ihmiset jakavat niitä pois kun joutuvat muuttamaan tai ostavat tilalle uuden koneen. Mutta käytetystä puhelimesta saa maksaa nykyään sen 100-200 euroa jos esim on valmis käyttämään puhelinta jossa vaikka näyttö on rikki tai akku mennyt huonoksi. Muuten hintapyyntö puhelimesta saattaa olla helposti 300-400 euroa.
Katsoin Powerista kännyjen hintoja. Hiukan karsin, mutta uutena ZTE BLADE A320 BLACK 99 euroa ja HONOR 7S BLACK 109, ihan esimerkkinä.
Minä en katsokkaan joskaan puhelimen hintaa vaan muistia, tehoa ja rammia. Esimerkiksi Ram pitää nykyään olla vähintään nelonen jos puhelimella aikoo tehdä muutakin kuin soitella ja lähettää tekstiviestejä, muuten se luuri vain kaatuilee ja tilttaa jatkuvasti.
No tää nyt on taas ihan höpö höpöä. Meillä on lukiolaisilla Samsungin perusluurit, maksoi uutena jotain 250 €. Niiden lisäksi on lukiossa vaadittavat läppärit, ja löytyy myös järkkäri kotoa.
Puhelimella tekevät tasan snapchat pätkiä, instaa jne. mitään vaativampaa systeemiä ei puhelimeen ole ikinä tarvittu. Koneella tekevät videoiden editointia jne.
Sisko osti 9-vuotiaalleen iPhone 8:n, jonka hukkasi viikon kuluttua. Sillä oli ehditty lähettää yksi whatsapp viesti, soittaa kolme puhelua ja lähettää yksi tekstiviesti. Puhelin maksoi 800 € eikä koskaan löytynyt,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietokone ja älypuhelin tarvitaan ihan jo koulutyöhön.
Miksi niitä ei vielä viime vuosisadalla tarvittu?
Ap
Silloin opiskeltiin vanhaa tietoa vanhoista kirjoista. Nykypäivänä koulukirjat on muinaismuisto ja opiskellaan tietokoneilla ja älypuhelimilla netistä.
Koulukirjoja ei enää ole??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, toi on sosiaaliluokka- ja paikkakuntakysymys.
Mun systeri on vm -61 syntynyt ja perheessä oli puhelin ja tv. Perhe muutti kaupunkiin -67 ja systeri meni esikouluun ...
Terkuin 70-luvun lapsi
Olen myös -61 syntynyt, ja vakuutan, ettei minun lapsuudessa ollut esikouluja. Oliko muukaan jutussasi totta?
Sitä kutsuttiin silloin tarhaksi. Sinne mentiin vuotta ennen koulua, niinkuin nykyään eskariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun systeri on vm -61 syntynyt ja perheessä oli puhelin ja tv. Perhe muutti kaupunkiin -67 ja systeri meni esikouluun ...
Terkuin 70-luvun lapsi
Olen myös -61 syntynyt, ja vakuutan, ettei minun lapsuudessa ollut esikouluja. Oliko muukaan jutussasi totta?
Sitä kutsuttiin silloin tarhaksi. Sinne mentiin vuotta ennen koulua, niinkuin nykyään eskariin.
Olen syntynyt vuonna 1971 ja itse asiassa tarhaa edelsi seimi, jossa olivat ne ihan vauvat. Nukkuivat ulkona tarhan pihalla. Äitiysloma oli jotain 6 kk.
Esikoulu aloitettiin kokeiluna vuonna 1971, joten vuonna 1961 syntynyt ei ole voinut käydä varsinaisesti esikoulua, mutta tarhassa on se viimeinen vuosi takuulla ollut eskariluontoista jo aikaisemmin.
Lainattuun "valehteluun", allekirjoitan kaiken viestissä. Meillä oli mm. videonauhuri jo vuonna 1983, se oli beta-systeemillä, jota ennakoitiin valloittavaksi systeemiksi, mutta VHS peittosi sen nopeasti, sitten DVD, sitten Blueray ja sitten nettipohjainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mihin sitä koulua tarvittiin viime vuosisadalla? Ei 10000 vuotta sitten tarvittu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläpäin Commodoree parempana pidettiin Amigaa😎
Amigat, ST:t ja peli-PC:t tulivat paljon myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen piti PÄRJÄTÄ. Nykyään kun ei ole pakko, voi elää pelkkää pärjäämistä paremmin.
No tuota.. kyllä nykyäänkin täytyy pärjätä.. etenkin jos työtön, (tai se köyhä opiskelija) ei ole varaa ostaa uusia vaatteita, ei edes kerran vuodessa, mitään "ylimääräistä kivaa" ei voi ostaa.
Rahat täytyy tarkasti laskea ja jos menee puhelin/pesukone rikki niin sitten joutuukin kunnolla miettimään voiko uuteen säästää käteisenä ollenkaan, vai kehtaako joltain sukulaiselta apua pyytää...
Pesukoneen saa roskalava ryhmästä ilmaiseksi, ihmiset jakavat niitä pois kun joutuvat muuttamaan tai ostavat tilalle uuden koneen. Mutta käytetystä puhelimesta saa maksaa nykyään sen 100-200 euroa jos esim on valmis käyttämään puhelinta jossa vaikka näyttö on rikki tai akku mennyt huonoksi. Muuten hintapyyntö puhelimesta saattaa olla helposti 300-400 euroa.
Katsoin Powerista kännyjen hintoja. Hiukan karsin, mutta uutena ZTE BLADE A320 BLACK 99 euroa ja HONOR 7S BLACK 109, ihan esimerkkinä.
Minä en katsokkaan joskaan puhelimen hintaa vaan muistia, tehoa ja rammia. Esimerkiksi Ram pitää nykyään olla vähintään nelonen jos puhelimella aikoo tehdä muutakin kuin soitella ja lähettää tekstiviestejä, muuten se luuri vain kaatuilee ja tilttaa jatkuvasti.
No tää nyt on taas ihan höpö höpöä. Meillä on lukiolaisilla Samsungin perusluurit, maksoi uutena jotain 250 €. Niiden lisäksi on lukiossa vaadittavat läppärit, ja löytyy myös järkkäri kotoa.
Puhelimella tekevät tasan snapchat pätkiä, instaa jne. mitään vaativampaa systeemiä ei puhelimeen ole ikinä tarvittu. Koneella tekevät videoiden editointia jne.
Sisko osti 9-vuotiaalleen iPhone 8:n, jonka hukkasi viikon kuluttua. Sillä oli ehditty lähettää yksi whatsapp viesti, soittaa kolme puhelua ja lähettää yksi tekstiviesti. Puhelin maksoi 800 € eikä koskaan löytynyt,
Jos sellainen 20 euron - 100 euron karvalakkimallin puhelin ei kelpaa, niin minun puolestani teinit saavat ihan hyvin olla ilman puhelinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Silloin opiskeltiin vanhaa tietoa vanhoista kirjoista. Nykypäivänä koulukirjat on muinaismuisto ja opiskellaan tietokoneilla ja älypuhelimilla netistä.
Koulukirjoja ei enää ole??
Jos haluat lapsellesi oppikirjat joudut ostelemaan niitä koko peruskoulun ajan. Koulusta ei kaikkia enää saa.
On helppoa olla teinipojan öiti, vaatteet ostetaan armeijan ylijäämä varastosta, hiukset voi ajaa itse koneella ja tietokoneen poika on kasannut osista omilla kesätyörahoillaan. Ei ole pyydellyt merkkivaatteita eikä älypuhelinta.
Samasta syystä kuin vastaavat muotihärpäkkeet on ollu aiemmillakin sukupolvilla.
Vastakkaisen sukupuolen orastava kyttääminen on kaiken taustalla. Aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on tarpeeksi hyvä älypuhelin ei tarvitse erikseen hommata järkkäriä tai tietokonetta, vaan pääsee jopa halvemalla. En itse omista kuin älypuhelimen, katson siitä jopa tv-ohjelmatkin joten en ole edes tullut hankiineeksi erillistä televisiota. Se on kätevää kun kaikki hommat hoituu yhdellä laitteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla täytyy se älyluuri olla. Kas kun tietokonetta ei ole, niin täytyy sitä jollain maksaa laskut ja katsoa sähköposti ja täyttää hakemukset.
Kas kun ei tarvii olla. Kirjasto on keksitty. Varaa aika kirjaston koneelta ja hoida laskut ynnä muut nettiasiat siellä.
Täällä ei ole kirjastoa lähellä, eikä mulla ole varaa kulkea bussilla kuin tasan kerran kuussa. Molempiin suuntiin yht. 7€, sillä saa ruokaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla täytyy se älyluuri olla. Kas kun tietokonetta ei ole, niin täytyy sitä jollain maksaa laskut ja katsoa sähköposti ja täyttää hakemukset.
Ja meinaat, että puhelimella nuo hoituu kätevästi? Mikset säästä rahaa ja osta jotain halpisläppäriä? Itse en ainakaan jaksaisi kännyllä hoitaa noita asioita.
Kun ei ole varaa säästää... kokeile säästää alle 400 eurosta, kerro miten kävi ja kauanko kesti.
Jollain 200 eurolla saa halpisläppärin. Säästä noin 20 kuukautta 10 euroa kuussa ja osta sitten se halpisläppäri. Aika moni saa myös joltain kaverilta/sukulaiselta vanhan läppärin.
Olisikin noin helppoa. Mutta ei, mulla ei laskujen, vesimaksun, ruuan jälkeen jää yhtään ylimääräistä. Kerropa miten 300 eurosta saat säästettyä vielä 20 euroa välttämättömien menojen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja meinaat, että puhelimella nuo hoituu kätevästi? Mikset säästä rahaa ja osta jotain halpisläppäriä? Itse en ainakaan jaksaisi kännyllä hoitaa noita asioita.
Kun ei ole varaa säästää... kokeile säästää alle 400 eurosta, kerro miten kävi ja kauanko kesti.
Jollain 200 eurolla saa halpisläppärin. Säästä noin 20 kuukautta 10 euroa kuussa ja osta sitten se halpisläppäri. Aika moni saa myös joltain kaverilta/sukulaiselta vanhan läppärin.
Olisikin noin helppoa. Mutta ei, mulla ei laskujen, vesimaksun, ruuan jälkeen jää yhtään ylimääräistä. Kerropa miten 300 eurosta saat säästettyä vielä 20 euroa välttämättömien menojen jälkeen?
Niin ja, mulla ei ole sellaisia kavereita tai sukulaisia joilla olisi läppäriä tai pöytäkonetta menossa vaihtoon (sen pöytäkoneen ottaisin mieluummin, läppärissä on akku joka sekin ajan myötä menee huonoksi ja täytyy vaihtaa, eikä ole halpa lysti.)
Tai no, isä on aikeissa ostaa uuden, mutta sen nyt voi ihan unohtaa että auttais mua sen verran että vanhan koneensa mulle antais, maksaisi ennemmin 50€ siitä hyvästä ettei tarvi antaa sitä mulle, äitee tuskin sais isän päätä käännettyä.
Oi miksi, oi miksi. Ihme jankkaamista, miksi tähän aikaan kuuluu älykännykät ja tietokoneet.
Ja huvittavinta, kun valttikortiksi nostetaan, ettei niitä ennenkään ollut. Juu ei ollut ei, kun älypuhelimia ja tietokoneita ei edes ollut keksitty, mutta oli paljon muita apuvälineitä ennen tietokone ja älykännykkä aikaa ja kyllä niitä jouduttiin ostamaan, jos lapsi oli koulussa.
Helmitaulut oli niin koulussa, kuin useimpien kotona, laskutikut, taskulaskimet, funktiolaskimet, mekaaniset kirjoituskoneet jne.
Ja joku laskutikku tai funktiolaskin maksoi varmasti 60-80-luvulla enemmän, joita tarvittiin lukiossa tai ammattikoulussa, kuin tämän päivän älykännykät, jos vertaa tukia ja palkkatasoa.
Merkkivaatteet ja tavarat ovat kuuluneet jokaiseen aikakauteen, joilla jotkut kilpailivat ja niitä vertailtiin, eikä se suinkaan ole tämän päivän ilmiö, vaan kertoo tietämättömyydestä ja ettei ole elänyt sitä aikaa, vaikka ottaa kärkkäästi kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terkuin 70-luvun lapsi
Eskarit tulivat 90-luvulla, kun kunnallinen päivähoito-oikeus tuli asteitaan voimaan 80-90-luvulla.
Sitä ennen lastentarhat olivat joko työnantajien ja järjestöjen yläpitämiä ja maksettiin täysihinta ja eikä sinne päässyt kuka tahansa.
Kaupungilla oli pari lastentarhaa, jonne päästin vanhempien tulorajoilla tai jos tilaa oli. Yleensä paikat vei yh-vanhempien lapset ja vähävaraiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ennenkin piti olla merkkivaatteet ja uusin puhelin/muu tekninen härpäke. Ihan tyhmää mutta niin se vaan oli.
T. -91
Heh, muistat varmaan kuinka tytöillä oli pakko olla simpukkapuhelin, mielellään pinkki ja jossa on koru :D:D
Sitten piti olla joku WESCin huppari
vm. - 90
Älä unohda tamagotchia. Ja kengät piti olla yhdessä välissä skeittikengät.
Minun nuoruudessa ei ollut paineita omistaa tiettyjä vaatteita, tavaroita ym. Tai sitten se johtui siitä, etten kuulunut näihin pissisporukoihin. Onneksi :)
N32