Minkä kanssa kantarellikastike sopii?
Poikaystävä on pois kotoa ja tulee sunnuntaina. Kävin keräämässä kantarelleja jotka ovat hänen herkkuaan ja ajattelin ennen hänen paluutaan tehdä valmiiksi ruokaa. Joten mikä sopisi kantarellikastikkeen kanssa hyvin? Hinta tietysti kohtuuden rajoissa.
Kommentit (50)
Mä teen ihan meidän mummon vanhan ohjeen mukaan. Puhdistetut kanttarellit silputaan pieneksi ja paistetaan voissa. Mukaan reilusti sipulisilppua. Sitten suurustetaan jauhoilla ihan jauhelihakastikkeen tapaan ja nesteeksi kermaa. Kerman määrä riippuu siitä haluaako enemmän muhennoksen vai kastikkeen. Itse tykkään melko paksusta, lähempänä muhennosta. Mausteeksi sitten suolaa ja mustapippuria maun mukaan. Ei mitään ylimääräisiä mausteita sienien makua pilaamaan. Mikään kevyt versio tää ei todellakaan ole. Kerman lisäksi mä käytän paistamiseen reilusti voita (tosin saatan käyttää nesteeksi osan kermaa ja osan maitoa) Mutta kyllä on NIIN hyvää ja kun sitä ei kovin usein tuu tehtyä niin kyllä syön hyvällä omalla tunnolla. Ihan sellaisenaan hyvää perunoiden kanssa, tai sitten lihan lisukkeena. Ja tietysti vielä hyvä salaatti.
Kiitos jo tulleista resepteistä! Mielelläni kuulisin eri versioita jos niitä vaan löytyy :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä teen ihan meidän mummon vanhan ohjeen mukaan. Puhdistetut kanttarellit silputaan pieneksi ja paistetaan voissa. Mukaan reilusti sipulisilppua. Sitten suurustetaan jauhoilla ihan jauhelihakastikkeen tapaan ja nesteeksi kermaa. Kerman määrä riippuu siitä haluaako enemmän muhennoksen vai kastikkeen. Itse tykkään melko paksusta, lähempänä muhennosta. Mausteeksi sitten suolaa ja mustapippuria maun mukaan. Ei mitään ylimääräisiä mausteita sienien makua pilaamaan. Mikään kevyt versio tää ei todellakaan ole. Kerman lisäksi mä käytän paistamiseen reilusti voita (tosin saatan käyttää nesteeksi osan kermaa ja osan maitoa) Mutta kyllä on NIIN hyvää ja kun sitä ei kovin usein tuu tehtyä niin kyllä syön hyvällä omalla tunnolla. Ihan sellaisenaan hyvää perunoiden kanssa, tai sitten lihan lisukkeena. Ja tietysti vielä hyvä salaatti.
Näin teen myös minä,
joskus lisään vielä Koskenlaskijaa varsinkin jos on vähän kermaa.
Kantarellimuhennos:
Kantarelleja
Sipulia
(puolikas valkosipulinkynsi murskattuna)
Loraus valkoviiniä
Desi kermaa
Ripaus valkopippuria
Ripaus suolaa
Reilu nokare voita (tai loraus öljyä) paistamiseen
Kuullota sipulit voissa, lisää pilkotut kantarellit (pienimpiä ei tarvitse pilkkoa, palat saa olla isoja), paistele kunnes neste on sienistä hävinnyt, lisää valkoviini, keittele kokoon hetki, lisää kerma ja mausta, keittele taas kokoon hetki, maista ja mausta tarvittaessa lisää. Myös tuoreita yrttejä voi kokeilla lisätä sekaan, esim tilliä tai vaikka pinaattia.
Kaveriksi ahven- tai kuhafileitä, voissa paistettuna tietenkin ja kylkeen keitettyjä pottuja tai yrttilohkoperunat.
Kelpaisi kuninkaallekin.
Vierailija kirjoitti:
Kantarellimuhennos:.....
Ihanan oloinen resepti, varsinkin tuo valkoviini tuo varmaan syvyyttä ja happoa tuohon, ja ahven sopisi liian hyvin.
En koskaan pilaa hyviä sieniä kastikkeella, vaan voissa paistaen sipulin kanssa ja vähän suolaa, niin sopii ihan minkä ruuan kanssa tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Ei niin minkään.
Sienet ei oo ihmisruokaa.Jos ihmisten olis tarkoitus syödä sieniä, niin me oli synnytty... joidenkin sienijuttujen kanssa.
Niinhän me olemmekin, sillä jokaisen ihmisen elimistössä kasvaa esim. hiivasieni ja mahdollisesti muitakin sieniä.
Hiivasieni on jo jokaisella syntyessään, ne muut sienet(jalkasieni ja partasieni) tulevat sitten myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Muuten oikein hyvä, mutta jauhoja ei tarvita kermaan.
Kuulotat sipulit, paistat kantarellit, lisäät kerman ja annat hautua jonkin aikaa. lisää suola tai kasviliemi ja valkopippiria hiven. Silppua persiljaa sekaan. Tämän voi tehdä löysempänä keitoksi. +Perunat ja lohifile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niin minkään.
Sienet ei oo ihmisruokaa.Jos ihmisten olis tarkoitus syödä sieniä, niin me oli synnytty... joidenkin sienijuttujen kanssa.
Niinhän me olemmekin, sillä jokaisen ihmisen elimistössä kasvaa esim. hiivasieni ja mahdollisesti muitakin sieniä.
Hiivasieni on jo jokaisella syntyessään, ne muut sienet(jalkasieni ja partasieni) tulevat sitten myöhemmin.
Paitsi kaikki ei voi sulattaa sienen sokeria. Ei siis sovi kaikille.
Kuullota sipulit, lisää kanttarellit, paista kunnes neste häviää. Mausta suolalla ja mustapippurilla. Lisää purkki creme fraichea ja 2 rkl soijakastiketta.
Naudan jauhelihapihvi ja perunamuusi tai pasta ovat ehdottomasti parhaat lisukkeet kantarellikastikkeelle. Pastan kanssa esim. tuollainen valkoviiniversio ja pihviversiossa mausteena vain se pippuri ja suola.
T. Kokki
Vierailija kirjoitti:
Kuullota sipulit, lisää kanttarellit, paista kunnes neste häviää. Mausta suolalla ja mustapippurilla. Lisää purkki creme fraichea ja 2 rkl soijakastiketta.
Tämä.
Soijakastike on se juju.
Kokki
Vierailija kirjoitti:
Jätetään mustapippuri suppilovahveron ja mustan torvisienen mausteeksi, mihin se kuuluu.
M44
Laita vaikka vesivelliä. Yritä aikuistua.
Nopea kysymys: Mistä erottaa oikean kokin ja harrastelijakokin? V: Harrastelijakokki käyttää terveellisempää pansuolaa, kun taas oikea kokki välittää vain mausta ja käyttää merisuolaa tai ruokasuolaa.
M44
Keitettyjä perunoita. Muuta ei tarvi.
Oikeesti ärsyttävää kokkien ja "kokkien" päteminen. Mitä ihmeellistä ne luulee olevansa? Jokainen perheenäiti laittaa ruokaa, useimmat jopa tosi hyvää! Ihan ku se että sattuu olemaan kokki ammatiltaan tekisi ihmisestä pätevän arvioimaan muiden makuaistimuksia. Jokainen tykkää mistä tykkää. Ei sitä voi määrätä mikä kenenkin mielestä on hyvää. Mua ei ainakaan yhtään lohduta vaikka mikä huippu kokki sanoisi että jokin on tosi hyvää jos omassa suussa maistuu p:lta. Kai nyt jokainen itse parhaiten tietää mistä pitää!
Valkopippuri on aika turha mauste. Tähän se kuitenkin sopii kun tosiaan laittaa ihan vähän. Motto voisi olla että ”elämästä selviää ilmankin valkopippuria”