Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä kanssa kantarellikastike sopii?

Vierailija
24.08.2018 |

Poikaystävä on pois kotoa ja tulee sunnuntaina. Kävin keräämässä kantarelleja jotka ovat hänen herkkuaan ja ajattelin ennen hänen paluutaan tehdä valmiiksi ruokaa. Joten mikä sopisi kantarellikastikkeen kanssa hyvin? Hinta tietysti kohtuuden rajoissa.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paista ensin pilkotut sienet niin kauan että neste on poistunut sienistä. Lisää sitten sipulihake. Paista kypsäksi ja lisää kuohukerma ja hyppysellinen pansuolaa ja ripaus (HUOM!) hyvin vähän! (on voimakas mauste!) jauhettua valkopippuria mausteeksi. Anna hautua muutama minuutti.

M44

Oikea kokki?

Kaikki muut yleensä maustaa sieniruoat pilalle, mutta oikeat kokit tietää laittaa vain vähän valkopippuria.

Valkopippuri on aika turha mauste. Tähän se kuitenkin sopii kun tosiaan laittaa ihan vähän. Motto voisi olla että ”elämästä selviää ilmankin valkopippuria”

Vierailija
22/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen ihan meidän mummon vanhan ohjeen mukaan. Puhdistetut kanttarellit silputaan pieneksi ja paistetaan voissa. Mukaan reilusti sipulisilppua. Sitten suurustetaan jauhoilla ihan jauhelihakastikkeen tapaan ja nesteeksi kermaa. Kerman määrä riippuu siitä haluaako enemmän muhennoksen vai kastikkeen. Itse tykkään melko paksusta, lähempänä muhennosta. Mausteeksi sitten suolaa ja mustapippuria maun mukaan. Ei mitään ylimääräisiä mausteita sienien makua pilaamaan. Mikään kevyt versio tää ei todellakaan ole. Kerman lisäksi mä käytän paistamiseen reilusti voita (tosin saatan käyttää nesteeksi osan kermaa ja osan maitoa) Mutta kyllä on NIIN hyvää ja kun sitä ei kovin usein tuu tehtyä niin kyllä syön hyvällä omalla tunnolla. Ihan sellaisenaan hyvää perunoiden kanssa, tai sitten lihan lisukkeena. Ja tietysti vielä hyvä salaatti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos jo tulleista resepteistä! Mielelläni kuulisin eri versioita jos niitä vaan löytyy :)

Ap

Vierailija
24/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä teen ihan meidän mummon vanhan ohjeen mukaan. Puhdistetut kanttarellit silputaan pieneksi ja paistetaan voissa. Mukaan reilusti sipulisilppua. Sitten suurustetaan jauhoilla ihan jauhelihakastikkeen tapaan ja nesteeksi kermaa. Kerman määrä riippuu siitä haluaako enemmän muhennoksen vai kastikkeen. Itse tykkään melko paksusta, lähempänä muhennosta. Mausteeksi sitten suolaa ja mustapippuria maun mukaan. Ei mitään ylimääräisiä mausteita sienien makua pilaamaan. Mikään kevyt versio tää ei todellakaan ole. Kerman lisäksi mä käytän paistamiseen reilusti voita (tosin saatan käyttää nesteeksi osan kermaa ja osan maitoa) Mutta kyllä on NIIN hyvää ja kun sitä ei kovin usein tuu tehtyä niin kyllä syön hyvällä omalla tunnolla. Ihan sellaisenaan hyvää perunoiden kanssa, tai sitten lihan lisukkeena. Ja tietysti vielä hyvä salaatti.

Näin teen myös minä,

joskus lisään vielä Koskenlaskijaa varsinkin jos on vähän kermaa.

Vierailija
25/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantarellimuhennos:

Kantarelleja

Sipulia

(puolikas valkosipulinkynsi murskattuna)

Loraus valkoviiniä

Desi kermaa

Ripaus valkopippuria

Ripaus suolaa

Reilu nokare voita (tai loraus öljyä) paistamiseen

Kuullota sipulit voissa, lisää pilkotut kantarellit (pienimpiä ei tarvitse pilkkoa, palat saa olla isoja), paistele kunnes neste on sienistä hävinnyt, lisää valkoviini, keittele kokoon hetki, lisää kerma ja mausta, keittele taas kokoon hetki, maista ja mausta tarvittaessa lisää. Myös tuoreita yrttejä voi kokeilla lisätä sekaan, esim tilliä tai vaikka pinaattia.

Kaveriksi ahven- tai kuhafileitä, voissa paistettuna tietenkin ja kylkeen keitettyjä pottuja tai yrttilohkoperunat.

Kelpaisi kuninkaallekin.

Vierailija
26/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kantarellimuhennos:.....

Ihanan oloinen resepti, varsinkin tuo valkoviini tuo varmaan syvyyttä ja happoa tuohon, ja ahven sopisi liian hyvin.

Vierailija
27/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan pilaa hyviä sieniä kastikkeella, vaan voissa paistaen sipulin kanssa ja vähän suolaa, niin sopii ihan minkä ruuan kanssa tahansa.

Vierailija
28/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niin minkään.

Sienet ei oo ihmisruokaa.

Jos ihmisten olis tarkoitus syödä sieniä, niin me oli synnytty... joidenkin sienijuttujen kanssa.

Niinhän me olemmekin, sillä jokaisen ihmisen elimistössä kasvaa esim. hiivasieni ja mahdollisesti muitakin sieniä.

Hiivasieni on jo jokaisella syntyessään, ne muut sienet(jalkasieni ja partasieni) tulevat sitten myöhemmin.

Vierailija
29/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten oikein hyvä, mutta jauhoja ei tarvita kermaan.

Vierailija
30/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulotat sipulit, paistat kantarellit, lisäät kerman ja annat hautua jonkin aikaa. lisää suola tai kasviliemi ja valkopippiria hiven. Silppua persiljaa sekaan. Tämän voi tehdä löysempänä keitoksi. +Perunat ja lohifile.

Vierailija
31/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin minkään.

Sienet ei oo ihmisruokaa.

Jos ihmisten olis tarkoitus syödä sieniä, niin me oli synnytty... joidenkin sienijuttujen kanssa.

Niinhän me olemmekin, sillä jokaisen ihmisen elimistössä kasvaa esim. hiivasieni ja mahdollisesti muitakin sieniä.

Hiivasieni on jo jokaisella syntyessään, ne muut sienet(jalkasieni ja partasieni) tulevat sitten myöhemmin.

Paitsi kaikki ei voi sulattaa sienen sokeria. Ei siis sovi kaikille. 

Vierailija
32/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullota sipulit, lisää kanttarellit, paista kunnes neste häviää. Mausta suolalla ja mustapippurilla. Lisää purkki creme fraichea ja 2 rkl soijakastiketta.

Vierailija
33/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naudan jauhelihapihvi ja perunamuusi tai pasta ovat ehdottomasti parhaat lisukkeet kantarellikastikkeelle. Pastan kanssa esim. tuollainen valkoviiniversio ja pihviversiossa mausteena vain se pippuri ja suola.

T. Kokki

Vierailija
34/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuullota sipulit, lisää kanttarellit, paista kunnes neste häviää. Mausta suolalla ja mustapippurilla. Lisää purkki creme fraichea ja 2 rkl soijakastiketta.

Tämä.

Soijakastike on se juju.

Kokki

Vierailija
35/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätetään mustapippuri suppilovahveron ja mustan torvisienen mausteeksi, mihin se kuuluu.

M44

Vierailija
36/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita vaikka vesivelliä. Yritä aikuistua.

Vierailija
37/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopea kysymys: Mistä erottaa oikean kokin ja harrastelijakokin? V: Harrastelijakokki käyttää terveellisempää pansuolaa, kun taas oikea kokki välittää vain mausta ja käyttää merisuolaa tai ruokasuolaa.

M44

Vierailija
38/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitettyjä perunoita. Muuta ei tarvi.

Vierailija
39/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti ärsyttävää kokkien ja "kokkien" päteminen. Mitä ihmeellistä ne luulee olevansa? Jokainen perheenäiti laittaa ruokaa, useimmat jopa tosi hyvää! Ihan ku se että sattuu olemaan kokki ammatiltaan tekisi ihmisestä pätevän arvioimaan muiden makuaistimuksia. Jokainen tykkää mistä tykkää. Ei sitä voi määrätä mikä kenenkin mielestä on hyvää. Mua ei ainakaan yhtään lohduta vaikka mikä huippu kokki sanoisi että jokin on tosi hyvää jos omassa suussa maistuu p:lta. Kai nyt jokainen itse parhaiten tietää mistä pitää!

Vierailija
40/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riistan kanssa parasta. Nam!