Työnhakija sairauslomalla
Minun on vaikea ymmärtää sitä periaatetta, että henkilön on jatkettava työnhakijana kunnes Kelan päätös sairauspäivärahasta tulee, koska muuten jää tulottomaksi, jos sairauspäivärahahakemus hylätään. Siinä on niin valtava ristiriita. Henkilön on sanottava TE-toimistoon, että on valmis töihin, ja Kelaan, ettei ole, kuten lääkärintodistuksessakin sanotaan. Minulle on määrätty sairauslomaa lyhyissä pätkissä, joten Kelan päätökset eivät ehdi edes tulla ennen pätkän loppumista. Olen siis koko ajan siinä tilanteessa, että joudun työkkärille sanomaan olevani valmis töihin ja Kelalle, etten ole. Sairausloma johtuu vielä pitkäaikaisesta masennuksesta, stressistä ja uupumuksesta, joten se vain heikentää vointia, että joutuu välttelemään ansoja, jotka katkaisisivat tuet. Kaikkein pahinta on, että koen ihan valtavaa stressiä siitä, että pitääkö minun nyt sitten kuitenkin hakea töitä, kun työkkäri painostaa minut sanomaan, että haen, jos haluan välttää työnhaun katkaisun. En osannut saikulle jäädessäni ensin edes pelätä tätä, kun en tajunnut, että Kela ihan oikeasti voi hylätä sairauspäivärahahakemuksen eikä se edes ole niin harvinaista.
Onko muilla ollut samanlaisia kokemuksia tai tuntemuksia?
Kommentit (8)
En nyt oikein ymmärrä sinua. Joka tapauksessa sairauslomalla on se 1+9 päivän omavastuu, jolloin et saa euroakaan työttömyysetuutta tai sairauspäivärahaa. Toisaalta jos et ole työmarkkinoiden käytettävissä, niin miksi sinulle pitäisi maksaa työttömyysetuutta?
Lähetät sinne työkkäriin ne lääkärintodistukset ja työnhaun ohessa kirjoitat että todennäköisesti sairausloma tulee jatkumaan. Eipä tule kutsua töihin.
Tämä on siis ihan Kelan oma ohje, että työnhakijana pysytään kunnes päätös sairauspäivärahasta tulee. Näin myös omavastuuajalta saa vielä työttömyystukea. Ja jos päätös hylätään, on jatkettava työnhakijana. Tällöin Kela on päättänyt, että henkilö on työkykyinen, vaikka lääkärintodistuksessa lukisi mitä.
Ongelma onkin siinä, että tämä on ihan ohjeistettu käytäntö.
Vierailija kirjoitti:
Lähetät sinne työkkäriin ne lääkärintodistukset ja työnhaun ohessa kirjoitat että todennäköisesti sairausloma tulee jatkumaan. Eipä tule kutsua töihin.
He eivät ainakaan vielä ole pyytäneet todistuksia, mutta kysyvät sairauslomasta ja sen jatkosta ilmoittaessa, olenko valmis kokopäivätöihin, haenko töitä jne. Olen joutunut joka kerta soittamaan, koska nollatuntisopimuslaisena minut lasketaan nykyään työssä olevaksi työnhakijaksi (ei ihme, että työttömyys on virallisesti laskussa...) eikä tällöin voi sairauslomasta ilmoittaa netissä. Koen todella ahdistavana, että minut pakotetaan sanomaan yhtä työkkärille ja toista Kelalle, vaikka seuraan vain heidän ohjeitaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi tulla. Työkkäri voi arvioida jäljellä olevaa työkykyä ja tarjota sen mukaisia töitä. Jos Kela hylkää sairauspäivärahan tai 300pv on tullut täyteen työmarkkinatukea vaikka aiempinakin vuosina, sinut siirretään TYP:iin, jossa joudut menemään sosiaalitoimiston, kelan ja te-palveluiden yhteisarviointiin ja sinulle tehdään aktivointisuunnitelma, jossa sinut voidaan määrätä vaikka kuntouttavaan toimintaan, työharjoitteluun ym. Nämä sosionomit ja merkonomit arvioivat silloin sinun työkykyäsi. Eli täyde sairauspäivärahaoikeuden käyttänyt, hylätyn sairaus- tai eläkepäätöksen saanut ei voi enää olla työtön työnhakijakaan, hän voi saada karenssia, jos kieltäytyy noista toimista, vaikka syy olisi se ettei pysty. He päättävät, onko kyse haluttomuudestasi vai kyvyttömyydestäsi. He voivat myös lähettää sinut lääkäriin, joka määrää sinulle lääkkeitä tai hakea sinua edunvalvontaan. Nämä ovat tosia, olen itse nähnyt ihmisiä avustaessani.
Vierailija kirjoitti:
En nyt oikein ymmärrä sinua. Joka tapauksessa sairauslomalla on se 1+9 päivän omavastuu, jolloin et saa euroakaan työttömyysetuutta tai sairauspäivärahaa. Toisaalta jos et ole työmarkkinoiden käytettävissä, niin miksi sinulle pitäisi maksaa työttömyysetuutta?
Omavastuuajalta saa työttömuusetuutta.
Mitä henkilön pitäisi sinun mielestäsi tehdä, jos hän on esim. 1,5 kk odottanut Kelan sairauspäivärahapäätöstä (päätöksissä voi todellakin kestää noin kauan) ilman tuloja ja päätös hylätään? Omasta mielestäni on aivan loogista, että henkilö pysyy varmuuden vuoksi työnhakijana ja hakee sitten tarvittaessa tuolta ajalta työttömyysetuutta. Mikä sinun ratkaisusi olisi?
Vierailija kirjoitti:
Jos ilmoitat työkkäriin olevasi työkyvytön (ts. lähetät lääkärintodistuksen, jossa niin lukee), hehän katkaisevat työnhakusi. Silloin et myöskään voi hakea työttömyysetuutta, jos sairauspäivärahahakemuksesi hylätään. Eli jäät ilman tuloja. Sinun on pakko ilmoittaa työkkäriin olevasi työkykyinen (tai olla ilmoittamatta mitään Kelan päätöstä odottaessasi), jos et halua ottaa sitä riskiä, että jäät tulottomaksi päätöksen odotusajalta.
Paskahousu