Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen syntynyt vuonna -87 ja tottunut siihen, että hyvinvointiyhteiskunta on murentunut silmieni edessä pala kerrallaan

Vierailija
23.08.2018 |

Aina ennen minua on ollut aika, jolloin asiat ovat olleet hyvin. Sitten ne on romutettu juuri, kun minun olisi aika "nauttia" näistä samoista asioista. Onko muilla samanikäisillä tälläisiä kokemuksia?

Esimerkkejä:

Kun olin pieni, olimme melko hyvin toimeentulevia. Mutta lama vei isän työpaikan, talomme ja vanhempien luottotiedot. Loput lapsuudestani elin köyhyydessä.

Kun menin peruskouluun, oli laman jäljiltä menossa opettajien lomautukset ja kovat säästötoimet. Oppikirjat olivat hiirenkorvilla ja monesti luokassa ei ollut opettajaa ollenkaan.

Lukiossa taisin sentään olla nousukauden aikana, mutta eipä sinne mitään lisäresursseja oltu laitettu. Yliopistoon mennessä oli juuri tullut yliopistouudistus, joka oli pistänyt korkeakoulujen rakenteen uusiksi ja samalla leikannut valtavasti henkilökunta- ja opetusresursseja. "Uudistaminen" jatkui pitkin opintoja ja jengiä pistettiin koko ajan pihalle opiskelijamäärien kasvaessa. Lopulta tuli vielä nykyhallituksen isot leikkaukset.

Ennen yliopistoa olin jonkin aikaa töissä ja olisin saanut asuntolainaa omaan kämppään, mutta kas kun uusi lama ehti iskeä pari kuukautta ennen neuvotteluja niin jäi saamatta. Sitä ennen lainaa sai kuka vaan. Näin sanottiin pankista ihan suoraan. Nyt asun edelleen vuokralla eikä tästä näytä olevan tietä ulos. Vuokrat myös lähtivät eksponentiaaliseen nousuun aivan yhtäkkiä noihin samoihin aikoihin.

Kun valmistuin, juuri hetkeä aiemmin oli ehtinyt olla maisteriryntäys työmarkkinoille eikä töitä ollut. Myös pitkittynyt lama vaikeutti asioita. Töihin päästyäni kävi ilmi, että vakipaikasta on nykyään turha enää haaveilla ja palkanmaksukin on vähän niin ja näin. Omalla alallani on tapahtunut erikoinen muutos, jonka myötä aiemmin hyväpalkkaisista hommista tulikin jotain ihan muuta - samalla, kun vaatimustaso ja tehokkuuspaineet kasvoivat.

Eläkkeelle en edes kuvittele pääseväni ja neuvolatkin ehditään varmaan lakkauttaa, ennen kuin saan esikoiseni maailmaan.

Kommentit (167)

Vierailija
141/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyn samastumaan ap. Tärkeissä käännekohdissa on aina ollut joku kriisi meneillään. Itselleni kävi hyvin; sain korkeakoulutuksen jälkeen ja nollatuntisopparin jälkeen 30-vuotiaana vihdoin vakityön. Puoliso vaan ei ole töitä saanut hakemuksista huolimatta. Perhe ja talo siintävät unelmissa, mutta millä rahalla. Tilanne on ahdistava.

Sinäkö ahdistut siitä, ettet pysty kustantamaan unelmaasi? Muuta unelmaasi halvemmaksi.

Sinun mielestäsi siis perhe ja omakotitalo ovat ahneita haaveita? Ok.

Turha hallituksen inistä syntyvyyden laskusta. Syyt ovat selvät ja osan mielestä perhe ei edes kuulu kuin rikkaimmille.

Kyllä näin on. Perhe + OKT = normaali elämä ei kuulu kaikille, se kuuluu _VAIN_ niille jotka ovat valmiita tekemään sen eteen töitä. Naisilla pitäisi olla seuraavat kirjallisena todistettavissa viranomaiselle että saisivat oikeuden monistua :

- koulut käytynä.

- vakituinen työ.

- naimisissa.

- kersan hankinnan & elätyksen ABC-koulutus käytynä.

- tilinauha esittää mistä käy ilmi että fyffeä on.

- ikä väh. 30 v.

- todistus siitä että ei ole emansipatioitunut.

- todistus siitä ettei ole feemakko

Ja jos olisi monistunut ilman lupaa, siitä pitäisi seurata välitön kivitystuomio. Loppuisi se gullikarusellin pyörimisestä aiheutuva kirskuna. Saisi sekin resu ruostua rauhassa käyttämättömänä kun nuo muutokset tulisivat voimaan. Tämä yhteiskunta ei kestä pitkän päälle tätä persaukisten ja laiskojen nuorten WT-naikkosten YH-epidemiaa, se on ainoastaan kysymys että kummat kaataa tämän valtion, YHt vai alituiseen tänne laivattavat juhlapaikan hakijat.

Vierailija
142/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi teidän 1980-90-luvuilla syntyneiden ei tarvitse kantaa huolta eläkkeistä. Ette nimittäin ole täällä enää silloin. Kukaan ei ole. Siitä pitää ilmastonmuutos huolen:

Viimeistään 2040-luvulla ihminen on kuollut sukupuuttoon. Maapallon keskilämpötila on noussut yli 6 C. Meret ovat muuttuneet punaisiksi rikkivetyä kupliviksi myrkkyaltaiksi, taivas on muuttunut vihreäksi ja ilma on myrkyllistä hengittää. Korkeintaan bakteeritason elämä on tuolloin maapallolla enää mahdollista.

http://www.ilmastonmuokkaus.fi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 77 ja 80-luku on elämäni parasta aikaa ylivoimasesti. Silloin oli kaikki hyvin. Pikku-Eltsuja joka kadun kulmassa. Ei ollu älypuhelimia ja muuta sontaa. Mustamies oli niin kummallinen näky, että sitä jäätiin katsomaan hetkeksi. Sit tuli 90-luku ja oli kiva mennä lama suomessa opiskelemaan, kun tiesi että valmistuu kortistoon jos ei oikeasti mieti mitä opiskelis. Muistan kun moni kaveri haaveili ihan muusta silloin mitä sit opiskeli. Se oli niin epävarmaa aikaa ja myöhemmin sitten vanhempana moni opiskeli sen mistä haaveili. Kaveripiiristä tuli monta putkaria ja kokkia, kun noille oli varmasti duunia. Itsekin opiskelin kokiksi sen takia.

Ilmankos alkoi tulla kokkiohjelmia niin paljon. Ennen kokit oli vaan jotain k-kaupan väiskejä.

Mikä on Pikku-Eltsu?

En ole kyseisen kommentin kirjoittaja, mutta pikku-Eltsu on todennäköisesti Elanto, ruokakauppaketju joita tosiaan oli joka nurkalla. Kaupat oli oman muistikuvan mukaan aika pieniä, ja valokoima rajoittunut..

Vierailija
144/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaavat raksamiehet viedään käsistä. Pekan ei tarvitse olla sosiaalinen, täytyy vain haluta töihin.

Lopeta valehtelu. Minä ja kaveri valmistuttiin alalle 2008 eikä päivääkään sitä työtä ollut tarjolla. Tehtailla osa-aikatöissä ollaan. Oma isä 26 vuotta timpurina ja hänelläkin tekee tiukkaa löytää nykyään töitä. Firmat palkkaa mieluummin halpoja virolaisia tai puolalaisia. Ja uudet rakennukset homehtuu pystyyn viidessä vuodessa.

En valehtele yhtään mitään. TE-keskuksessa on tällä hetkellä tarjoilla 4010 rakennusalan työpaikkaa, vain myyntitöitä on enemmän. Värväämö, Bolt jne hakevat jatkuvasti väkeä rakennuksille. Perusvaatimuksena on nykyään suomen kielen taito. Omalla työnantajallanikin on periaatteessa kalusteasentajille jatkuva rekry päällä, ja hyvät tienaavat yli alan keskipalkan.

Vierastyöläisbuumi alkaa olla rakennusalalla ohitse juuri tuosta syystä jonka itsekin mainitset, eli koska työn laatu on usein heikkoa ja korjaaminen maksaa enemmän kun palkkakuluissa säästetään. Tietysti jos suomalainen tekee yhtä huonoa työtä kun virolainen, ei hän pitkään hommissa pysy.

Töitä on nyt tarjolla enemmän kun pitkään aikaan. Työn vieruksujille alkaa olla vähän vaikeaa kun vakioselitykset eivät enää päde. tämäkin valitus kuinka virolaiset vievät työpaikat on jo vanha juttu, mutta ei sitä varmaan sieltä peräkammarin sohvanpohjalta niin huomaa...

Vierailija
145/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt '84 ja valmistunut suoraan kortistoon. Alalle jolla oli niin hirmuinen työvoimapula opiskelua aloittaessa, että viimeisen vuoden porukkaa värvättiin koulusta suoraan. No sitten oltiinkin 3v siitä eteenpäin työttömänä 90% porukasta.... On ollut suurin ristiriita tässä aikuiseksi kasvaessa kun olen vielä sen verran "vanha", että mielikuva hyvin eletystä elämästä on hyvä koulutus, hyväpalkkainen vakityö jossa viihdytään eläkkeeseen asti, omakotitalo, kaksi autoa, koira, kissa ja kaksi lasta. Mieluusti poika ja tyttö. Todellisuushan on, että sellaista työtä ei enää ole, jossa voisi samalla työsopimuksella olettaa pysyvänsä niin kauan kuin haluaa olla. Koulutusta vastaavaa työtä tekee enää harvat. Eläke...no luultavasti eläkeikää nostetaan jatkuvasti niin, että yhdessä terveydenhoidon rappeuttamisen kanssa odotettavissa on, että hautaan kipataan jonkun työpäivän päätteeksi. Jos on niitä onnellisia jotka vielä töitä pääsevät tekemään.

Vierailija
146/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt '84 ja valmistunut suoraan kortistoon. Alalle jolla oli niin hirmuinen työvoimapula opiskelua aloittaessa, että viimeisen vuoden porukkaa värvättiin koulusta suoraan. No sitten oltiinkin 3v siitä eteenpäin työttömänä 90% porukasta.... On ollut suurin ristiriita tässä aikuiseksi kasvaessa kun olen vielä sen verran "vanha", että mielikuva hyvin eletystä elämästä on hyvä koulutus, hyväpalkkainen vakityö jossa viihdytään eläkkeeseen asti, omakotitalo, kaksi autoa, koira, kissa ja kaksi lasta. Mieluusti poika ja tyttö. Todellisuushan on, että sellaista työtä ei enää ole, jossa voisi samalla työsopimuksella olettaa pysyvänsä niin kauan kuin haluaa olla. Koulutusta vastaavaa työtä tekee enää harvat. Eläke...no luultavasti eläkeikää nostetaan jatkuvasti niin, että yhdessä terveydenhoidon rappeuttamisen kanssa odotettavissa on, että hautaan kipataan jonkun työpäivän päätteeksi. Jos on niitä onnellisia jotka vielä töitä pääsevät tekemään.

MIkä ala se on?

Vierailija
147/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma elämäni sekä sisarusten elämä meni totaalisen pilalle. Itse olen syntynyt -82, sisarukset pari vuotta myöhemmin. Lama ajoi isän työt alas, ja hän sairastui henkisesti sekä myös fyysisesti (selkä). Eikä mennyt enää koskaan töihin.

Itse aloin masentua yläasteelle mennessä sekavien kotiolojen, pikkukylän kyttäilyjen ja kaverien hylkäämisen takia. Sairastuin anoreksiaan ennen peruskoulun loppumista. Sille tielle jäin, en saanut apua, enkä koskaan selvinnyt, sairastuin lisää ja lisää. Siskoni sairastui alkoholismiin. Veljeni on muuten vain sekaisin.

Ehkä teillä on herkät geenit jotka mursivat henkiset selkärankanne. Vaikeudet nostivat asian esiin. Tunnen sellaisia ihmisiä. Samalla olen itse kärsinyt mutta noussut, koska olen kyllä ollut hyvin herkkä, mutta luonteeni on samalla vahva ja käytännöllinen. Minulla ei ole sukuni yleisimpiä häiriöitä, ei taipumusta alkoholismiin, ei kehonkuva -ja hahmotusongelmia. Lapsena

olin kotiolojen vuoksi psykiatrisessa hoidossa, vaikka olin vain olosuhteiden uhri.

Vierailija
148/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaavat raksamiehet viedään käsistä. Pekan ei tarvitse olla sosiaalinen, täytyy vain haluta töihin.

Lopeta valehtelu. Minä ja kaveri valmistuttiin alalle 2008 eikä päivääkään sitä työtä ollut tarjolla. Tehtailla osa-aikatöissä ollaan. Oma isä 26 vuotta timpurina ja hänelläkin tekee tiukkaa löytää nykyään töitä. Firmat palkkaa mieluummin halpoja virolaisia tai puolalaisia. Ja uudet rakennukset homehtuu pystyyn viidessä vuodessa.

En valehtele yhtään mitään. TE-keskuksessa on tällä hetkellä tarjoilla 4010 rakennusalan työpaikkaa, vain myyntitöitä on enemmän. Värväämö, Bolt jne hakevat jatkuvasti väkeä rakennuksille. Perusvaatimuksena on nykyään suomen kielen taito. Omalla työnantajallanikin on periaatteessa kalusteasentajille jatkuva rekry päällä, ja hyvät tienaavat yli alan keskipalkan.

Vierastyöläisbuumi alkaa olla rakennusalalla ohitse juuri tuosta syystä jonka itsekin mainitset, eli koska työn laatu on usein heikkoa ja korjaaminen maksaa enemmän kun palkkakuluissa säästetään. Tietysti jos suomalainen tekee yhtä huonoa työtä kun virolainen, ei hän pitkään hommissa pysy.

Töitä on nyt tarjolla enemmän kun pitkään aikaan. Työn vieruksujille alkaa olla vähän vaikeaa kun vakioselitykset eivät enää päde. tämäkin valitus kuinka virolaiset vievät työpaikat on jo vanha juttu, mutta ei sitä varmaan sieltä peräkammarin sohvanpohjalta niin huomaa...

Joopa joo. Noihin paikkoihin palkataan matalan verotuksen maiden työntekijöitä. Just kävin sairaala-alueella, mikä on remontissa, eikä yksikään raksapuolen juipeista puhunut suomea. 

Vierailija
149/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se eläkkeistä vinkuminen. Voi widu, koko ajan. Törkeät isojen ikäluokkien porsaat. Mä sanoin kerran eräälle sukulaistantalle kun vinkui eläkkeestään, että sietäisi olla tyytyväinen, että maksan joka ikisestä palkastani hänenkin eläkkeensä. Rupesi selittämään, että hänhän on eläkkeensä jo tienannut, en minä mitään niitä maksa.???? Siis mitä he....

Vierailija
150/167 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap ja muutkin ruikuttajat. Ette ollenkaan tajua, että asutte hienossa maassa. Olen syntynyt -47 ja nähnyt yhtä ja toista. Onko sinulla ollut lapsena oma sänky. Minulla ei ollut. Siskon kanssa jaettiin hetekan puolikas. Veljeni jakoivat toisen puolikkaan. Onko sinulla ollut aina omat kengät. Minulla oli lapsena aina sisareni vanhat kengät. Omat sain vasta 17-vuotiaana ensimmäisestä kesätyötä. Oletko asunut aina asunnossa, jossa on suihku ja vessa. Minä olen asunut sellaisessa vasta 20-vuotiaana, kun vuokrasin ensimmäisen asunnon. Opiskelin omaan laskuun, kun siihen oli mahdollisuus vain, kun teki koko ajan iltatöitä. Ensimmäinen äitiysloma oli 3 kk ja sen jälkeen etsittiin lapselle hoitaja puhelinpylväässä tai kaupan ilmoitustaululla. Puolet palkasta meni lapsen hoitajalle. Silloin oli rouvia, jotka hoitivat omien lasten ohessa myös naapurien lapsia, koska mitään lapsenhoitorahoja ei maksettu kotiin. Ensimmäiseen omaan asuntoon piti olla säästöjä kaksikymmentä prosenttia ja lainojen korot noin kymmenen prosenttia. Olemme mieheni kanssa eläkkeellä ja maksamme veroja yhteensä n. 21000 euroa vuodessa niitä teidän nillittäjien äitiyspäivärahoja, työttömyyskorvauksia ja ilmaisia koulutuksia. Vahinko, että teidän pahan olon terapioihon menee pian miljoonia. Olisitte varmasti tyytyväisiä, jos olisitte saaneet edes muutaman kuukauden elämässänne nähdä todellista köyhyyttä ja osattomuutta.

Vierailija
151/167 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse yrittänyt kiinnittää huomiota kuinka nykyään tahallaan tehdään niitä isättömiä "laman lapsia" ja miksi se ei välttis ole hyvä juttu edes pelkältä taloudelliselta kannalta. Toimeentulotuki moninkertaisesti yleisempää yh-perheissä kuin kahden vanhemman.

Kukaan ei vaan sano mitään, koska naisia ei saa tylyttää.

Vierailija
152/167 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse yrittänyt kiinnittää huomiota kuinka nykyään tahallaan tehdään niitä isättömiä "laman lapsia" ja miksi se ei välttis ole hyvä juttu edes pelkältä taloudelliselta kannalta. Toimeentulotuki moninkertaisesti yleisempää yh-perheissä kuin kahden vanhemman.

Kukaan ei vaan sano mitään, koska naisia ei saa tylyttää.

Olen miettinyt vakavissani että jäisin yh:ksi, mies käy töissä minä olen työtön. henkilökohtaisesti mulle jäisi näin enemmän rahaa ja liikkumavaraa.

Vierailija
153/167 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-vuotta sitten ja siitä myöhempään ihmisen oli tehtävä töitä riippumatta palkasta.  Nyt meille on tullut porukkaa 20 viime vuoden aikana kymmeniä tuhansia omien työttömien lisöksi verorahoilla elätettäväksi.  Ai niin, on vihapuhetta kertoa tälläisiä asioita.

Vierailija
154/167 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja se eläkkeistä vinkuminen. Voi widu, koko ajan. Törkeät isojen ikäluokkien porsaat. Mä sanoin kerran eräälle sukulaistantalle kun vinkui eläkkeestään, että sietäisi olla tyytyväinen, että maksan joka ikisestä palkastani hänenkin eläkkeensä. Rupesi selittämään, että hänhän on eläkkeensä jo tienannut, en minä mitään niitä maksa.???? Siis mitä he....

Ne on rahastoitu jo eläkerahastoihin ne rahat. Toivottavasti Ilmarinen hoitaa hyvin ne

Vierailija
155/167 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo. Noihin paikkoihin palkataan matalan verotuksen maiden työntekijöitä. Just kävin sairaala-alueella, mikä on remontissa, eikä yksikään raksapuolen juipeista puhunut suomea. 

Kävit työmaalla? Haitko töitä? Otitko yhteyttä firmaan, rekryääkö se?

Vierailija
156/167 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin mä hyvinvoinnin rakentajille eläkkeensä maksan, kuin rajan läpi tuleville onnenonkijoille.

Vierailija
157/167 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 69 vuotias ja meitä lapsia oli 6.  Keittiössä oli isän ja äidin sänky ja toisessa huoneessa me lapset nukuimme.

Nykyään jokaisella lapsella pitäisi olla oma huone.  En ymmärrä sitä.  

Minulla ei ole koskaan ollut ajatusta, että olisimme asuneet ahtaasti.  Eikä se että nukuimme samassa huoneessa ole koskaan tuntunut, että olipa hankalaa.  Ei ollut hankalaa.

Meillä oli hyvät ja oikeamieliset vanhemmat.  Ei käytetty alkoholia eikä isä ja äiti koskaan riidellyt.  Meitä lapsia kohdeltiin oikeamielisesti.

Vierailija
158/167 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ap ja muutkin ruikuttajat. Ette ollenkaan tajua, että asutte hienossa maassa. Olen syntynyt -47 ja nähnyt yhtä ja toista. Onko sinulla ollut lapsena oma sänky. Minulla ei ollut. Siskon kanssa jaettiin hetekan puolikas. Veljeni jakoivat toisen puolikkaan. Onko sinulla ollut aina omat kengät. Minulla oli lapsena aina sisareni vanhat kengät. Omat sain vasta 17-vuotiaana ensimmäisestä kesätyötä. Oletko asunut aina asunnossa, jossa on suihku ja vessa. Minä olen asunut sellaisessa vasta 20-vuotiaana, kun vuokrasin ensimmäisen asunnon. Opiskelin omaan laskuun, kun siihen oli mahdollisuus vain, kun teki koko ajan iltatöitä. Ensimmäinen äitiysloma oli 3 kk ja sen jälkeen etsittiin lapselle hoitaja puhelinpylväässä tai kaupan ilmoitustaululla. Puolet palkasta meni lapsen hoitajalle. Silloin oli rouvia, jotka hoitivat omien lasten ohessa myös naapurien lapsia, koska mitään lapsenhoitorahoja ei maksettu kotiin. Ensimmäiseen omaan asuntoon piti olla säästöjä kaksikymmentä prosenttia ja lainojen korot noin kymmenen prosenttia. Olemme mieheni kanssa eläkkeellä ja maksamme veroja yhteensä n. 21000 euroa vuodessa niitä teidän nillittäjien äitiyspäivärahoja, työttömyyskorvauksia ja ilmaisia koulutuksia. Vahinko, että teidän pahan olon terapioihon menee pian miljoonia. Olisitte varmasti tyytyväisiä, jos olisitte saaneet edes muutaman kuukauden elämässänne nähdä todellista köyhyyttä ja osattomuutta.

Niinhän hän onkin. Hän maksoi edeltävän sukupolven eläkkeet ja tuleva maksaa hänen. Systeemi on tämmöinen. Etkö tiennyt? No, ehkä nyt tiedät?

Vierailija
159/167 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno juttu. Nykyään tässä maassa on kymmeniä tuhansia työikäisiä pätkätyöläisiä, jotka eläkkeellä olon sijaan ovat töissä eivätkä edes tienaa 21000 € vuodessa.

Vierailija
160/167 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan