Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen syntynyt vuonna -87 ja tottunut siihen, että hyvinvointiyhteiskunta on murentunut silmieni edessä pala kerrallaan

Vierailija
23.08.2018 |

Aina ennen minua on ollut aika, jolloin asiat ovat olleet hyvin. Sitten ne on romutettu juuri, kun minun olisi aika "nauttia" näistä samoista asioista. Onko muilla samanikäisillä tälläisiä kokemuksia?

Esimerkkejä:

Kun olin pieni, olimme melko hyvin toimeentulevia. Mutta lama vei isän työpaikan, talomme ja vanhempien luottotiedot. Loput lapsuudestani elin köyhyydessä.

Kun menin peruskouluun, oli laman jäljiltä menossa opettajien lomautukset ja kovat säästötoimet. Oppikirjat olivat hiirenkorvilla ja monesti luokassa ei ollut opettajaa ollenkaan.

Lukiossa taisin sentään olla nousukauden aikana, mutta eipä sinne mitään lisäresursseja oltu laitettu. Yliopistoon mennessä oli juuri tullut yliopistouudistus, joka oli pistänyt korkeakoulujen rakenteen uusiksi ja samalla leikannut valtavasti henkilökunta- ja opetusresursseja. "Uudistaminen" jatkui pitkin opintoja ja jengiä pistettiin koko ajan pihalle opiskelijamäärien kasvaessa. Lopulta tuli vielä nykyhallituksen isot leikkaukset.

Ennen yliopistoa olin jonkin aikaa töissä ja olisin saanut asuntolainaa omaan kämppään, mutta kas kun uusi lama ehti iskeä pari kuukautta ennen neuvotteluja niin jäi saamatta. Sitä ennen lainaa sai kuka vaan. Näin sanottiin pankista ihan suoraan. Nyt asun edelleen vuokralla eikä tästä näytä olevan tietä ulos. Vuokrat myös lähtivät eksponentiaaliseen nousuun aivan yhtäkkiä noihin samoihin aikoihin.

Kun valmistuin, juuri hetkeä aiemmin oli ehtinyt olla maisteriryntäys työmarkkinoille eikä töitä ollut. Myös pitkittynyt lama vaikeutti asioita. Töihin päästyäni kävi ilmi, että vakipaikasta on nykyään turha enää haaveilla ja palkanmaksukin on vähän niin ja näin. Omalla alallani on tapahtunut erikoinen muutos, jonka myötä aiemmin hyväpalkkaisista hommista tulikin jotain ihan muuta - samalla, kun vaatimustaso ja tehokkuuspaineet kasvoivat.

Eläkkeelle en edes kuvittele pääseväni ja neuvolatkin ehditään varmaan lakkauttaa, ennen kuin saan esikoiseni maailmaan.

Kommentit (167)

Vierailija
61/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

'83 syntyneenä sanon että kuulostaa erittäin erittäin tutulta. Ainoastaan lukion ehdin käydä ennen viimeistä uudistusta, mutta kaikki muu kyllä on ihan kuin omasta elämästä.

Voin muuten sanoa, että välillä on siepannut aika paljon työpaikalla määräaikaisena (kunnalla), kun siellä on töissä ihan täysiä porsaita vakiduunissa ilman pelkoa irtisanomisesta (kaikki säästöt kun kohdistuvat esimerkiksi määräaikaisiin sopimuksiin ja uusia virkoja ei tule). Osa ei oikeasti tee töissä mitään, ovat saaneet kaikki edut, röhkii omaa erinomaisuuttaan ja valittavat kaikesta pienestä tajuamatta miten he*tin hyvin heillä puitteet on.

Vierailija
62/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 77 ja 80-luku on elämäni parasta aikaa ylivoimasesti. Silloin oli kaikki hyvin. Pikku-Eltsuja joka kadun kulmassa. Ei ollu älypuhelimia ja muuta sontaa. Mustamies oli niin kummallinen näky, että sitä jäätiin katsomaan hetkeksi. Sit tuli 90-luku ja oli kiva mennä lama suomessa opiskelemaan, kun tiesi että valmistuu kortistoon jos ei oikeasti mieti mitä opiskelis. Muistan kun moni kaveri haaveili ihan muusta silloin mitä sit opiskeli. Se oli niin epävarmaa aikaa ja myöhemmin sitten vanhempana moni opiskeli sen mistä haaveili. Kaveripiiristä tuli monta putkaria ja kokkia, kun noille oli varmasti duunia. Itsekin opiskelin kokiksi sen takia.

Minä olen syntynyt myös 77 ja koen ajat ihan eri tavalla. Ehdin aina opiskella koulut loppuun ennen kuin rahat loppui. Sain siis nauttia kunnon koulutuksesta yliopiston loppuun saakka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin ihmettelen näissä keskusteluissa sävyä, että Suomessa on paha suurtyöttömyys ja miltään alalta ei saa töitä. Silti joillain aloilla on jopa työvoimapulaa, ei mene siis ihan yksyhteen jutut.

Juu, raksalle opiskellut antisosiaalinen Pekka vaan sinne lähihoitajaksi. Mikä voisi mennä vikaan?

Vierailija
64/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon syntynyt samana vuonna eikä minulla kyllä ole yhtä negatiivinen kokemus koko ajanjaksolta. Muistan että lamasta puhuttiin, mutta omilla vanhemmilla säilyi työpaikat. Viime vuodet vasta asiat on menneet lujaa ja näkyvästi alaspäin.

En yhtään tarkoittanut, että ne ovat väärässä joita lama koetteli. Itsehän olin vain onnekas, kun meidän perheeseen se ei vaikuttanut juurikaan. Siksi mulla säilyi lapsenusko hyvään maailmaan vähän pidempään kuin niillä, joilla todellisuus tuli vastaan aiemmin ja jos vaikka koulussa oli jotain epäkohtia ja säästöjä, en varmaan huomannut ja tulkinnut niitä mitenkään. -sama

Vierailija
65/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian vähän järjestelmään maksajia ja liian monta järjestelmästä hyötyjää. Ei sellainen järjestelmä voi pysyä pystyssä. Tilanne vaan huononee, koska ikäluokat pienenevät pienenemistään ja Suomeen tulee liikaa maa han muut ta jiakin vain humanitäärisin perustein.

Vierailija
66/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin ihmettelen näissä keskusteluissa sävyä, että Suomessa on paha suurtyöttömyys ja miltään alalta ei saa töitä. Silti joillain aloilla on jopa työvoimapulaa, ei mene siis ihan yksyhteen jutut.

Juu, raksalle opiskellut antisosiaalinen Pekka vaan sinne lähihoitajaksi. Mikä voisi mennä vikaan?

Raksalle virolainen ja sairaanhoirajaksi filippiiniläinen kunhan, työvoiman saatavus harkinnasta päästään eroon. Voi olla että jatkossa virolainenkin häviää kiinalaiselle raksamiehelle. Suomalaiset kortistoon ja palkat alas sekä työttömyyspäiväraha.  Me kilpaillaan ulkomaalaisesta työvoimasta. Täytyy muista että näistä työntekijöistä SUOMI kilpailee sanoo EK:n edustaja tänää aamuteveessä ja vetoaa valuvikaan hänen näkökulmastaan, että suomessa pyritään pitämään suomalaisia työllistettyinä. Kokoomus ajaa näitä asioita tottakai, mutta omituista että vasemmistoliittokin ajoi tätä. Huom Suomi tarkoittaa tässä kontekstissa muuta kuin suomalaiset jotka kilpaillaan ulos työmarkkinoilta.

Vierailija
67/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian vähän järjestelmään maksajia ja liian monta järjestelmästä hyötyjää. Ei sellainen järjestelmä voi pysyä pystyssä. Tilanne vaan huononee, koska ikäluokat pienenevät pienenemistään ja Suomeen tulee liikaa maa han muut ta jiakin vain humanitäärisin perustein.

Ratkaisu: enemmän vakipaikkoja mistä maksetaan kunnon palkkaa. Pallo on yhtiöiden käsissä ja on niiden arvokysymys ottaako ihmisiä aidosti töihin vai pompottaako heitä sesonki- ja nollatyösopimuksilla. Käy halvemmaksi yhtiölle mutta maksaa enemmän yhteiskunnalle kun yhä suurempi siivu työssäkäyvistäkin pitää hakea tukia joko töiden välissä tai niiden päälle.

Vierailija
68/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme voi jatkaa näin sanoo kokoomus raha ja sen keskittyminen harvoille on tärkeämpää kuin hyvionvointi. Ei puistoja tarvita köyhille riittää että sillä jolla on rahaa on puutarha, ei puhdasta ympäristöä tai turvallisuutta tarvita köyhille, riittää että sitä on rikkaille, ei koulutusta tarvita köyhille, riittää että sitä on rikkaille. Haluamme yksityistää kaiken siis ihan kaiken eikä meillä ole varaa rakentaa yhteistä maailmaa vaan raha on kehitystä turvallistuutta sekä ihmistä suurempi ja tärkeämpi asia itsessään. Muutenhan me olisimme saman arvoisia kaikki. Jokainen tietää että rikas on arvokkaampi ja tärkeämpi ihminen, emme siis ole arvokkaita itsessämme muutenhan rikas olisi laskettu samalle tasolle muiden köyhien kanssa.

Jos kokoomus saisi päättää puhdasta luontoa saisi vain kalliisti rahalla, turvallisuutta ja koulutusta saisi vain kalliisti rahalla, ympäristöä ja koulutusta ja tulevaisuuden mahdollisuuksi saisi vain kalliisti rahalla.

Tätähän koko ajan oikeistopiireissä ajetaan vaikka juuri sitä ei haluta erikseen painottaa, vaan esittää päinvastaista kuin miten oikeasti toimii, ei mitään uutta. 

Kaiken, siis ihan kaiken voi yksityistää on kuultu monelta kokoomuslaiselta palstalaiselta. Ongelma kokoomuksen retoriikassa on, ettei heillä ole riittävästi älykkyyttä eikä keskutelukykyä ymmärtää mihin heidän politiikkansa johtaa. Valitettavasti typeryys on nykyään muotia ja monille on täreää olla muodikas. 

Ongelma vasurien propagandassa on että se pohjautuu vain ja ainoastaan heidän itse kyhäilemiin olkiukkoihin eikä sillä ole mitään kosketuspohjaa todellisuuden kanssa.

Vierailija
69/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu: enemmän vakipaikkoja mistä maksetaan kunnon palkkaa. Pallo on yhtiöiden käsissä ja on niiden arvokysymys ottaako ihmisiä aidosti töihin vai pompottaako heitä sesonki- ja nollatyösopimuksilla. Käy halvemmaksi yhtiölle mutta maksaa enemmän yhteiskunnalle kun yhä suurempi siivu työssäkäyvistäkin pitää hakea tukia joko töiden välissä tai niiden päälle.

Enemmän vakipaikkoja tulee, jos on enemmän työnantajia. Enemmän työnantajia tulee, jos talous kasvaa. Älä ainakaan vihervasemmistoa äänestä, jos talouskasvua haluat. Julkisen sektorin palkat maksetaan verovaroista, joten niiden lisääminen ei ole ratkaisu.

Vierailija
70/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaavat raksamiehet viedään käsistä. Pekan ei tarvitse olla sosiaalinen, täytyy vain haluta töihin.

Kun olin vähän aikaa työttömänä, ilmoittauduin rakennusalan keikkatyönvälitykseen vaikka minulla ei ole päivääkään rakennusalan työkokemusta. Olen saanut sieltä kymmenittäin työtarjouksia. En ottanut vastaan ainuttakaan kun sain aika pian muita hommia.

Vierailija
71/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös vm 87 ja elämäni alkutaival on melko samanlainen kuin aloittajalla. Tosin, kasvoin väkivaltaisessa alkoholistikodissa.

En lähtenyt yliopistoon, vaan opiskelin nopeasti ammattikoulussa työllistävälle alalle. Sain jalan oven väliin ja käytin tilaisuuteni hyvin. Töitä on riittänyt ja ura on ollut nousujohteinen. Nykyään minulla on hyvä palkka ja useita alaisia.

Varallisuutta olen kartoittanut itselleni järkevällä talouden hallinnalla. Ostin kaksi vuotta sitten ensimmäisen sijoitusasuntoni eläketurvaksi.

Maailma on ollut aina kova paikka, mutta hyvinvointiyhteiskunnan luovat ensisijaisesti ihmiset. Tulevaisuuttaan voi hallita, kun ei odota mitään annettuna, vaan on valmis rakentamaan kaiken itse. Se vaatii työtä ja sinnikkyyttä, yhtäkään tilaisuutta ei saa jättää käyttämättä. Aina osa tippuu, mutta Suomessa ollaan vielä niin hyvinvoivia, etteivät kaikki tippuneet voi olla olosuhteiden uhreja.

Aina kannattaa muistaa se asia, että hyvinvointi Suomessa on  jossain määrin valhe.

Suomi on maa jossa harjoitetaan tuolileikkejä niin työpaikoilla kuin talouspolitiikassakin, homman nimi on siis jokseenkin sellainen, että yritetään saada kansalta kaikki mahdollinen omaisuus pois, ja se nyt ei ainakaan ole mikään hyvinvointivaltion tunnusmerkki jos tällaiseen pyritään.

Tietenkin asiaa selitetään sillä että pitää saada rahaa niihin hyvinvointijuttuihin, mutta mitä järkeä siinä sitten on jos samaisessa prosessissa aletaan tuhoamaan esim. työllistymisen mahdollisuudet.

Ja vastakkainasettelut tehdään aina tietoisesti siten, että tappelemaan jää vain köyhimmät, ja varakkaimmat asetellaan jo puheissakin koko tilanteen ulkopuolelle ikäänkuin heidän ansiottomilla arvonnousuilla ja kasvavilla osingoilla ei olisi mitään negatiivista vaikutusta yhteiskuntaan.

Enpä olisi nuorena uskonut että tämä maa on tämmöinen kateellisten valtakunta, tässä maassa rikaskin voi olla kateellinen köyhälle, ja se pitää tietenkin kaikin keinoin päästä taloudellisesti rankaisemaan.

Painakaa muistiin mitä nyt tehdään, tämä on historiallista aikaa mitä nyt eletään, ja kaikki nämä vuosien aikana tehdyt ratkaisut tulossa olevine lopputuloksineen tulee kyllä näkymään Suomen historiassakin. Suomea tavallaan nakerretaan alas pieni pala kerrallaan, ja eturyhmittymät käytännössä yrittävät tuhota työllistymisen mahdollisuudet valtaisalta osalta väestöä.

Vierailija
72/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

90 luku oli ehkä jollekkin onnellista aikaa mutta täysin vastuutonta monessa mielessä.

Vierailija
73/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme voi jatkaa näin sanoo kokoomus raha ja sen keskittyminen harvoille on tärkeämpää kuin hyvionvointi. Ei puistoja tarvita köyhille riittää että sillä jolla on rahaa on puutarha, ei puhdasta ympäristöä tai turvallisuutta tarvita köyhille, riittää että sitä on rikkaille, ei koulutusta tarvita köyhille, riittää että sitä on rikkaille. Haluamme yksityistää kaiken siis ihan kaiken eikä meillä ole varaa rakentaa yhteistä maailmaa vaan raha on kehitystä turvallistuutta sekä ihmistä suurempi ja tärkeämpi asia itsessään. Muutenhan me olisimme saman arvoisia kaikki. Jokainen tietää että rikas on arvokkaampi ja tärkeämpi ihminen, emme siis ole arvokkaita itsessämme muutenhan rikas olisi laskettu samalle tasolle muiden köyhien kanssa.

Tätä oikeisto hakee vaikka tekee kaikkensa väitääkseen tätä faktaa olkiukoksi. Naurettavan heikkotasoista keskustelua. Ongelmahan on juuri tässä. Kokoomus tekee usein toisin kuin sanoo ja kieltää kaiken syytellen muita omista tekemisistään. Kokoomusen politiikka ei ole tulevaisuutta vaan sitä menneisyyttä jolla kaikk sotkut ja virheet joista nykyään kärsitään on aiheutettu. 

Vierailija
74/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90 luku oli ehkä jollekkin onnellista aikaa mutta täysin vastuutonta monessa mielessä.

80-luvun loppu oli vastuutonta aikaa, 90-luvun alku oli sen tilanteen korjaus, 90-luvun puolivälistä eteenpäin sen sijaan on  menty jo ihan normaalia tietä kysyntä kasvoi työpaikat lisääntyi yms.  IT-kuplalla oli kyllä osuutensa myöhemmin, mutta sehän korjattiin melko ripeästi.

Vierailija
75/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän vakipaikkoja tulee, jos on enemmän työnantajia. Enemmän työnantajia tulee, jos talous kasvaa. Älä ainakaan vihervasemmistoa äänestä, jos talouskasvua haluat. Julkisen sektorin palkat maksetaan verovaroista, joten niiden lisääminen ei ole ratkaisu.

30 vuotta Keskarit ja Kokkareet mainostanut "talouskasvua" ja tässä tulos.

Vierailija
76/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuvittelet raksalle opiskelleiden olevan antisosiaalisia? Tiedän monia raksalaisia, jotka ovat opiskelleet sairaanhoitajiksi tai lähihoitajiksi, ja hyvin ovat pärjänneet.

Vierailija
77/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaavat raksamiehet viedään käsistä. Pekan ei tarvitse olla sosiaalinen, täytyy vain haluta töihin.

Lopeta valehtelu. Minä ja kaveri valmistuttiin alalle 2008 eikä päivääkään sitä työtä ollut tarjolla. Tehtailla osa-aikatöissä ollaan. Oma isä 26 vuotta timpurina ja hänelläkin tekee tiukkaa löytää nykyään töitä. Firmat palkkaa mieluummin halpoja virolaisia tai puolalaisia. Ja uudet rakennukset homehtuu pystyyn viidessä vuodessa.

78/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa Uuden Suomen artikkelissa olikin mielenkiintoisia pointteja. Eli se tilanne, että aiempi sukupolvi ei päässytkään vanhempiensa tulotason yli, tapahtui jo niiden kohdalla, jotka aikuistuivat 90-luvulla. Tunnistan kyllä tuon ilmiön, sillä itse kuulun juuri tuohon ensimmäiseen sukupolveen, joka ei saavuttanut vanhempiensa tulotasoa. Tämä käänne siis tapahtui jo meidän 70-luvulla syntyneiden kohdalla, mutta ilmeisesti se on sittemmin vielä jyrkentynyt.

🇺🇦🇮🇱

79/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen, että tässä on aika hyvin kiteytettynä villakoiran ydin.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
80/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

NäinSeMenee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80-luvun loppu oli vastuutonta aikaa, 90-luvun alku oli sen tilanteen korjaus, 90-luvun puolivälistä eteenpäin sen sijaan on  menty jo ihan normaalia tietä kysyntä kasvoi työpaikat lisääntyi yms.  IT-kuplalla oli kyllä osuutensa myöhemmin, mutta sehän korjattiin melko ripeästi.

Joo, siihen tuli kirjoitusvirhe ei kukaan tässä keskustelussa sanonut 90 lukua parhaaksi ajaksi vaan juuri 80 lukua. En ymmärrä miten en huomannut että kasin tilalla olikin ysi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme