Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen syntynyt vuonna -87 ja tottunut siihen, että hyvinvointiyhteiskunta on murentunut silmieni edessä pala kerrallaan

Vierailija
23.08.2018 |

Aina ennen minua on ollut aika, jolloin asiat ovat olleet hyvin. Sitten ne on romutettu juuri, kun minun olisi aika "nauttia" näistä samoista asioista. Onko muilla samanikäisillä tälläisiä kokemuksia?

Esimerkkejä:

Kun olin pieni, olimme melko hyvin toimeentulevia. Mutta lama vei isän työpaikan, talomme ja vanhempien luottotiedot. Loput lapsuudestani elin köyhyydessä.

Kun menin peruskouluun, oli laman jäljiltä menossa opettajien lomautukset ja kovat säästötoimet. Oppikirjat olivat hiirenkorvilla ja monesti luokassa ei ollut opettajaa ollenkaan.

Lukiossa taisin sentään olla nousukauden aikana, mutta eipä sinne mitään lisäresursseja oltu laitettu. Yliopistoon mennessä oli juuri tullut yliopistouudistus, joka oli pistänyt korkeakoulujen rakenteen uusiksi ja samalla leikannut valtavasti henkilökunta- ja opetusresursseja. "Uudistaminen" jatkui pitkin opintoja ja jengiä pistettiin koko ajan pihalle opiskelijamäärien kasvaessa. Lopulta tuli vielä nykyhallituksen isot leikkaukset.

Ennen yliopistoa olin jonkin aikaa töissä ja olisin saanut asuntolainaa omaan kämppään, mutta kas kun uusi lama ehti iskeä pari kuukautta ennen neuvotteluja niin jäi saamatta. Sitä ennen lainaa sai kuka vaan. Näin sanottiin pankista ihan suoraan. Nyt asun edelleen vuokralla eikä tästä näytä olevan tietä ulos. Vuokrat myös lähtivät eksponentiaaliseen nousuun aivan yhtäkkiä noihin samoihin aikoihin.

Kun valmistuin, juuri hetkeä aiemmin oli ehtinyt olla maisteriryntäys työmarkkinoille eikä töitä ollut. Myös pitkittynyt lama vaikeutti asioita. Töihin päästyäni kävi ilmi, että vakipaikasta on nykyään turha enää haaveilla ja palkanmaksukin on vähän niin ja näin. Omalla alallani on tapahtunut erikoinen muutos, jonka myötä aiemmin hyväpalkkaisista hommista tulikin jotain ihan muuta - samalla, kun vaatimustaso ja tehokkuuspaineet kasvoivat.

Eläkkeelle en edes kuvittele pääseväni ja neuvolatkin ehditään varmaan lakkauttaa, ennen kuin saan esikoiseni maailmaan.

Kommentit (167)

Vierailija
41/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidät 87:t julistettiinkin jossain tutkimuksessa menetetyiksi tapauksiksi! :D itse voin allekirjoittaa myös kaikki luettelemasi asiat. Tärkeintä on säilyttää omanarvontuntonsa. Työelämän ja koulutuspohjan muutokset eivät ole meidän vikamme. Parhaansa kun vaan yrittää pärjätäkseen näissä rattaissa niin se on riittävästi :)

Valitettavasti monet eivät pärjää. Ei ole sattumaa, että juuri tällä ikäluokalla on pahoja mielenterveysongelmia.

LOL

Tällä ikäluokalla ei ole sen pahempia mielenterveysongelmia kuin muillakaan. Mikä tarve sinulla on kuvitella tuollaista?

Vierailija
42/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ennen yliopistoa olin jonkin aikaa töissä ja olisin saanut asuntolainaa omaan kämppään, mutta kas kun uusi lama ehti iskeä pari kuukautta ennen neuvotteluja niin jäi saamatta. Sitä ennen lainaa sai kuka vaan. Näin sanottiin pankista ihan suoraan"

Niin no, makuasia onko hyvä vai huono juttu, etteivät ihmiset enää saa helposti maksukykyynsä liian suuria lainoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.uusisuomi.fi/raha/178635-tuloromahdus-1980-1995-syntyneiden…

Nahkansa pelastavat suuretikäluokat elävät kuten ovat aina eläneet ryöstäen aikaisemmilta sukupolvilta kuten vanhemmiltaan ja tulevaisuuden sukupolvila eli lapsilta ja lastenlapsilta kaiken hyvinvoinnin ja keskittävät sen pelkästään itselleen. Ahneiden sukupolvi joka ei ole koskaan muuta kuin esittänyt tekevänsä muka enemmän kuin muut, saadakseen muut tekemään kaiken halvemmalla puolestaan. Todellisuudessa tämä suurtenikäluokkien sukupolvi on ollut lapioon nojailijoiden sukupolvi. 

Vierailija
44/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös vm 87 ja elämäni alkutaival on melko samanlainen kuin aloittajalla. Tosin, kasvoin väkivaltaisessa alkoholistikodissa.

En lähtenyt yliopistoon, vaan opiskelin nopeasti ammattikoulussa työllistävälle alalle. Sain jalan oven väliin ja käytin tilaisuuteni hyvin. Töitä on riittänyt ja ura on ollut nousujohteinen. Nykyään minulla on hyvä palkka ja useita alaisia.

Varallisuutta olen kartoittanut itselleni järkevällä talouden hallinnalla. Ostin kaksi vuotta sitten ensimmäisen sijoitusasuntoni eläketurvaksi.

Maailma on ollut aina kova paikka, mutta hyvinvointiyhteiskunnan luovat ensisijaisesti ihmiset. Tulevaisuuttaan voi hallita, kun ei odota mitään annettuna, vaan on valmis rakentamaan kaiken itse. Se vaatii työtä ja sinnikkyyttä, yhtäkään tilaisuutta ei saa jättää käyttämättä. Aina osa tippuu, mutta Suomessa ollaan vielä niin hyvinvoivia, etteivät kaikki tippuneet voi olla olosuhteiden uhreja.

Vierailija
45/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 77 ja 80-luku on elämäni parasta aikaa ylivoimasesti. Silloin oli kaikki hyvin. Pikku-Eltsuja joka kadun kulmassa. Ei ollu älypuhelimia ja muuta sontaa. Mustamies oli niin kummallinen näky, että sitä jäätiin katsomaan hetkeksi. Sit tuli 90-luku ja oli kiva mennä lama suomessa opiskelemaan, kun tiesi että valmistuu kortistoon jos ei oikeasti mieti mitä opiskelis. Muistan kun moni kaveri haaveili ihan muusta silloin mitä sit opiskeli. Se oli niin epävarmaa aikaa ja myöhemmin sitten vanhempana moni opiskeli sen mistä haaveili. Kaveripiiristä tuli monta putkaria ja kokkia, kun noille oli varmasti duunia. Itsekin opiskelin kokiksi sen takia.

Ilmankos alkoi tulla kokkiohjelmia niin paljon. Ennen kokit oli vaan jotain k-kaupan väiskejä.

Mikä on Pikku-Eltsu?

Vierailija
46/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 47, mikä oli silloin hyvin työllistävä ala , jossa voi olla jopa urakehitystä?

Vierailija
47/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme voi jatkaa näin sanoo kokoomus raha ja sen keskittyminen harvoille on tärkeämpää kuin hyvionvointi. Ei puistoja tarvita köyhille riittää että sillä jolla on rahaa on puutarha, ei puhdasta ympäristöä tai turvallisuutta tarvita köyhille, riittää että sitä on rikkaille, ei koulutusta tarvita köyhille, riittää että sitä on rikkaille. Haluamme yksityistää kaiken siis ihan kaiken eikä meillä ole varaa rakentaa yhteistä maailmaa vaan raha on kehitystä turvallistuutta sekä ihmistä suurempi ja tärkeämpi asia itsessään. Muutenhan me olisimme saman arvoisia kaikki. Jokainen tietää että rikas on arvokkaampi ja tärkeämpi ihminen, emme siis ole arvokkaita itsessämme muutenhan rikas olisi laskettu samalle tasolle muiden köyhien kanssa.

Sinun ulosantisi ei ainakaan ole minkään arvoista.

48/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko oikeasti, että "aina sinua ennen" asiat ovat olleet hyvin? Vielä 70-luvulla oli monissa perheissä todella tiukkaa, oli energiakriisi, korkea inflaatio, tuet olivat todella pieniä. Minun syntyessä vuonna -70 äitiysloma oli 3 kk ja sen jälkeen palattiin töihin. Ei ollut mitään hoitovapaita tai vastaavia.

80-luvulla Suomen taloudellinen tilanne oli hetken aikaa melko hyvä, mutta silti jäätiin toodella kauas nykyisestä elintasosta. 90-luvulla tuli laman myötä notkahdus, mutta Nokia-huumassa siitä noustiin rakettimaisesti vuosituhannen vaihteessa. Siitä eteenpäin taloudella on puksuttanut melko hyvin, ja se näkyy lisääntyneenä hyvinvointina ja elintason nousuna. Ihan tavallisetkin perheet tekevät nykyään etelänmatkoja ja harrastavat ties mitä, mun nuoruudessa se oli todella harvinaista. Itse pääsin ulkomaille ensimmäistä kertaa vasta teini-ikäisenä, kun olimme viikon Kreikassa. Ei puhettakaan mistään Aasian -matkoista tai vastaavasta.

Eikä uusia vaatteita saanut kuin pari kertaa vuodessa, äiti päätti mitä lapset pistävät päälle. Nykyajan teinit ovat todella kulutuskeskeisiä, ihmettelen miten heidän vanhemmillaan on varaa ostella nuorille kalliit puhelimet sun muut.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
49/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt v. - 86 ja kyllä mitä olen seurannut, niin ainakin vuodesta - 84 syntyneistä on mennyt ainakin melkein yhtä kurjasti. Ehkä riippuen vähän siitä, kuinka nopeasti siirtyi lukiosta opiskelemaan ja montako vuotta käytti opintoihin. Eiväthän tietenkään kaikki käytä noihin yhtä paljon aikaa, vaan esim. - 83 syntynyt on saattanut valmistua vaikka vasta 2012, jos on pitänyt pari välivuotta.

Mä olen miettinyt hämmentyneenä mm. sitä, kuinka sekä omillani että miehen vanhemmilla oli kaikilla omakotitalot ja mökit huolimatta siitä, että kaikki olivat matalasti koulutettuja duunareita ja äidit vuosikausia kotiäitinä. Esim. Oma äitini meni työelämään vasta vähän päälle 40-v. Mutta silti meillä oli ollut jo kauan ennen sitä okt. Ja vanhempani eivät tod. olleet varakkaita ja meillä oli monta lasta. Asuttiin seudulla, joka silloin kasvoi, mutta on nykyään muuttotappiopaikkakunta. Ärsyttää, kun haaveissamme olisi okt, mutta ne maksavat tällä seudulla hyvin paljon ja sitten porukat ihmettelevät, miksi asumme niin ahtaasti lasten kanssa.

Toinen mikä katkeroittaa on seurata esim. sisaruksia. Meillä sisarukset ovat syntyneet 1975-1981 ja he ovat saaneet kaiken kovin helpon tuntuisesti. Esim. vuonna 1979 syntynyt siskoni sai 24-vuotiaana kesken opintojen alansa vakituisen työpaikan, vaikka ei ollut edes valmistunut. Tuosta vaan. Hän on samassa työpaikassa edelleen. Sama miehen sisaruksilla, kaikki saaneet vakituisen työpaikan jo ennen valmistumista.

Ja mitä meillä oli? Valmistuttiin 2010 ja 2011 todella surkeaan tilanteeseen. Ollaan muutettu miljoona kertaa pätkätöiden takia. Tosin uskaltauduttiin hankkimaan lapsia pätkien väliin ja nyt asiat alkavat olla vähän paremmin. Mutta ei se helpolla ole tullut, todellakaan.

Vierailija
50/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme voi jatkaa näin sanoo kokoomus raha ja sen keskittyminen harvoille on tärkeämpää kuin hyvionvointi. Ei puistoja tarvita köyhille riittää että sillä jolla on rahaa on puutarha, ei puhdasta ympäristöä tai turvallisuutta tarvita köyhille, riittää että sitä on rikkaille, ei koulutusta tarvita köyhille, riittää että sitä on rikkaille. Haluamme yksityistää kaiken siis ihan kaiken eikä meillä ole varaa rakentaa yhteistä maailmaa vaan raha on kehitystä turvallistuutta sekä ihmistä suurempi ja tärkeämpi asia itsessään. Muutenhan me olisimme saman arvoisia kaikki. Jokainen tietää että rikas on arvokkaampi ja tärkeämpi ihminen, emme siis ole arvokkaita itsessämme muutenhan rikas olisi laskettu samalle tasolle muiden köyhien kanssa.

Kysy kiinnostaako!

Vierailija
51/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidät 87:t julistettiinkin jossain tutkimuksessa menetetyiksi tapauksiksi! :D itse voin allekirjoittaa myös kaikki luettelemasi asiat. Tärkeintä on säilyttää omanarvontuntonsa. Työelämän ja koulutuspohjan muutokset eivät ole meidän vikamme. Parhaansa kun vaan yrittää pärjätäkseen näissä rattaissa niin se on riittävästi :)

Valitettavasti monet eivät pärjää. Ei ole sattumaa, että juuri tällä ikäluokalla on pahoja mielenterveysongelmia.

LOL

Tällä ikäluokalla ei ole sen pahempia mielenterveysongelmia kuin muillakaan. Mikä tarve sinulla on kuvitella tuollaista?

Mikä tahansa tekosyy kelpaa sen sijaan että myöntäisi ongelmiensa olevan ihan itseaiheutettuja.

Vierailija
52/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha stessata itteään asioilla  joihin ei itse voi vaikuttaa.

Vierailija
53/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kokoomus saisi päättää puhdasta luontoa saisi vain kalliisti rahalla, turvallisuutta ja koulutusta saisi vain kalliisti rahalla, ympäristöä ja koulutusta ja tulevaisuuden mahdollisuuksi saisi vain kalliisti rahalla.

Tätähän koko ajan oikeistopiireissä ajetaan vaikka juuri sitä ei haluta erikseen painottaa, vaan esittää päinvastaista kuin miten oikeasti toimii, ei mitään uutta. 

Vierailija
54/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nahkansa pelastavat suuretikäluokat elävät kuten ovat aina eläneet ryöstäen aikaisemmilta sukupolvilta kuten vanhemmiltaan ja tulevaisuuden sukupolvila eli lapsilta ja lastenlapsilta kaiken hyvinvoinnin ja keskittävät sen pelkästään itselleen. Ahneiden sukupolvi joka ei ole koskaan muuta kuin esittänyt tekevänsä muka enemmän kuin muut, saadakseen muut tekemään kaiken halvemmalla puolestaan. Todellisuudessa tämä suurtenikäluokkien sukupolvi on ollut lapioon nojailijoiden sukupolvi. 

Tosi-asioita alapeukuttavien motiivi on selvä.

Vierailija
55/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy kiinnostaako!

Nopean profiloinnin pohjalta kerrot sen kyllä ihan kysymättäkin. Eri asia sitten että ymmärtääkö kukaan mitä koitat selittää.

Vierailija
56/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen syntynyt -92 ja en edes muista hyvinvointiajasta mitään, koska en ollut syntynyt ns "hyvinä aikoina" ja lapsuus meni lamassa ja aikuisena on ollut tää finanssikriisi. Eipä paljoa kiinnosta rakentaa elämää.

Eniten vitut*aa vanhemmat sukupolvet jotka olettaa mun sukupolven maksavan niiden eläkkeen. Itse pääsen eläkkeelle 67 vuotiaana ja uskon että eläkeikä nousee lisää. Vaikka työtilanne on nyt parantunut, niin silti en tee kuin osan vuodesta töitä siten, että pääsen ansiosidonnaiselle. Tiedän, paheksuttavaa, mutta ei kiinnosta.

Vierailija
57/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kokoomus saisi päättää puhdasta luontoa saisi vain kalliisti rahalla, turvallisuutta ja koulutusta saisi vain kalliisti rahalla, ympäristöä ja koulutusta ja tulevaisuuden mahdollisuuksi saisi vain kalliisti rahalla.

Tätähän koko ajan oikeistopiireissä ajetaan vaikka juuri sitä ei haluta erikseen painottaa, vaan esittää päinvastaista kuin miten oikeasti toimii, ei mitään uutta. 

Jos tädillä olisi munat niin täti olisi setä ja jos olkiukkojen rakentelun sijaan keskittyisit ihan tosiasioihin niin joku voisi ehkä ottaa jorinasi todesta.

Vierailija
58/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiken, siis ihan kaiken voi yksityistää on kuultu monelta kokoomuslaiselta palstalaiselta. Ongelma kokoomuksen retoriikassa on, ettei heillä ole riittävästi älykkyyttä eikä keskutelukykyä ymmärtää mihin heidän politiikkansa johtaa. Valitettavasti typeryys on nykyään muotia ja monille on täreää olla muodikas. 

Vierailija
59/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nro 47, mikä oli silloin hyvin työllistävä ala , jossa voi olla jopa urakehitystä?

Taloushallintoala ja on muuten edelleenkin työllistävä. Kilpailija nappasi minut leiriinsä reilu vuosi sitten ja vieläkään ei ole löytynyt vanhaan firmaan ketään tilalleni.

Töitä joutuu tekemään paljon ja alkupalkka on todella huono. Uramahdollisuudet ovat kuitenkin hyvät hyvälle tekijälle. Lisäbonuksena yleensä liukuva työaika ja mahdollisuus suunnitella itse vapaansa.

Ala on isossa muutoksessa. Tallennustyö on vaihtunut konsultointiin ja muutos alkaa hiljalleen näkyä myös palkoissa.

Vierailija
60/167 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahneiden sukupolvi alapeukuttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä