Olisitko mieluummin terveydenhoitaja vai kätilö?
Mietin alavalintaa ja nämä kaksi kiinnostaa eniten. Kaupan päälle tulee molemmissa sairaanhoitajan tutkinto, mutta silti en pelkälle sh-linjalle aio hakea.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kumpikaan. Aloitin opinnot kätilöopiskelijana, josta nopeasti siirryin th-ryhmään ja siitä edelleen sh:ksi. Tähtään leikkaussaliin töihin, koska se kiinnostaa eniten kaikista mahdollisista hoitotyön kentistä. Muutama vuosi töitä, jonka jälkeen haen hallinnon koulutukseen, jotta pääsen esimiestehtäviin. Siinä mun suunnitelma.
Ap sun tarttee tehdä oma ihan itse. Voi olla että mielenkiintosi kääntyy koulutuksen aikana ihan päinvastaiseksi kuin mitä nyt ajattelet.
She on noista tutkinnoista ns "alin". Th ja kätilö ovat kaksoistutkintoja. Sinä olisit voinut työskennellä leikkaussalissa sairaanhoitajana myös kätilö tai terveydenhoitaja-tutkinnoilla...
Tämä on tiedossa kyllä. Mun kohdalla se vaan ei olis mennyt niin. Oon nimittäin ollut pari vuotta lasten syntymän vuoksi välillä opinnoista poissa ja sitä ennen suorittanut oikeastaan kaikki perusharjoittelut. Kun palasin kouluun oli kylmä tosiasia se, että jos mielin syventää osaamista leikkuriin, en voi valita kuin sh-linjan. Kätilöt ja th:t kun syventää omille erikoisaloilleen, jotka ei kiinnosta yhtään työsarkoina. Veikkaan että on pirun vaikea saada töitä yksiköstä, jonka erikoisalalta ei ole juuri mitään kokemusta, ja olisi itsestäkin tosi vaikeaa lähteä töihin siitä asetelmasta. Leikkuriin todellakin haluan, ja jos mieli muuttuu niin luulenpa että esim.anestesiahoitajalla on kivunhoidon erikoisosaajana hyvät mahkut työskennellä muuallakin sairaalassa. Ja myöhemmin sitten pyrin kouluttautumalla jonnekin siistiin sisätyöhön eli oh:ksi tmv hommaan. Mikäänhän ei estä hakemasta jälleen kätilöksi tai th:ksi, jos siltä alkaa tuntua eikä koulu sitten kestä kauaa, oon aina päässy eka yrittämällä sisään kaikkiin kouluihin :)
Vierailija kirjoitti:
Jaa a.. enpä tiedä. Noista kahdesta voisin olla kumpi tahansa koska molemmat arvostettuja hommia. Esim. Työterveyshoitajaa ja neuvolan th:ta ihan aidosti oikeasti kuunnellaan. Sama juttu kätilössä. Kunnon asiantuntija ammatteja molemmat. Lähäri tai sairaanhoitaja en haluaisi olla.
Kyllä ne sh ja lh on kuulkaa ihan arvostettavia ammatteja myös. Tiedä teistä muista mutta oon kohdannu asiantuntevia ja ihan pihalla olevia tyyppejä jokaisesta mainitusta ammattiryhmästä. Aina oon kuitenkin kuunnellut mitä toinen on sanonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ddksskdkdck kirjoitti:
Terveydenhoitaja,vaan vahan.esim piikitysta muuten ok tyota,katilona verta yms hyi
Siis mitä ihmettä, kyllähän terkkaritkin joutuvat veren ja eritteiden kanssa tekemisiin, ronkkimaan kaikkia ruumiin aukkoja anuksesta asti.
Miksi te oikein terkkarin työn kuvittelette. :D
Missä ronkitaan kaikkia ruumiin aukkoja? Annappa ihan käytännön esimerkkejä.
ne puhkaisevat peräaukosta patteja, ne ompelevat avohaavoja jne. ihan kaikkea laidasta laitaan.
Nämä ovat koulutukseltaan lääkäreitä.
Hmm.. no mä olisin kouluterveydenhoitaja varmaan mieluiten.. eli Th sitten. Kätilönä haluaisin olla jossain naistentautien polilla tai jossain..
Terveydenhoitaja.