Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisitko mieluummin terveydenhoitaja vai kätilö?

Vierailija
23.08.2018 |

Mietin alavalintaa ja nämä kaksi kiinnostaa eniten. Kaupan päälle tulee molemmissa sairaanhoitajan tutkinto, mutta silti en pelkälle sh-linjalle aio hakea.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ddksskdkdck kirjoitti:

Terveydenhoitaja,vaan vahan.esim piikitysta muuten ok tyota,katilona verta yms hyi

Siis mitä ihmettä, kyllähän terkkaritkin joutuvat veren ja eritteiden kanssa tekemisiin, ronkkimaan kaikkia ruumiin aukkoja anuksesta asti.

Miksi te oikein terkkarin työn kuvittelette. :D

Missä ronkitaan kaikkia ruumiin aukkoja? Annappa ihan käytännön esimerkkejä.

ne ottavat papakokeita, ne puhkaisevat peräaukosta patteja, ne ompelevat avohaavoja jne. ihan kaikkea laidasta laitaan. 

Papakokeita ei todellakaan ole mikään pakko ottaa. Jos työntekijä itse haluaa, hänet voidaan kouluttaa ottamaan papa täysin omasta tahdosta. Ihan vaikka lähihoitaja voi olla ottamassa papakoetta kun on koulutettu. Se ei todellakaan ole mikään vaatimus terkkarilla eikä sitä tarvitse tehdä. Avohaavat hoidetaan yleensä sairaanhoitajan vastaanotolla tai ihan lääkärillä.

Vierailija
22/45 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kätilö ilman muuta. Jotenkin ainakin mun silmissä paljon arvostetumpi työ ja vaikeampi päästäkin opiskelemaan.

Aikalailla samat pisterajat noihin molempiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa a.. enpä tiedä. Noista kahdesta voisin olla kumpi tahansa koska molemmat arvostettuja hommia. Esim. Työterveyshoitajaa ja neuvolan th:ta ihan aidosti oikeasti kuunnellaan. Sama juttu kätilössä. Kunnon asiantuntija ammatteja molemmat. Lähäri tai sairaanhoitaja en haluaisi olla.

Vierailija
24/45 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset opiskelisi noita kaikkia? Pääset töihin todellakin ihan mihin tahansa! Kun ihminen on sairaanhoitaja, terveydenhoitaja ja kätilö niin ovet aukeaa kyllä paikkaan ku paikkaan 😂😂

Vierailija
25/45 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin asiaa itsekin. Terveydenhoitajan työ äitiysneuvolassa olisi kiinnostanut, mutta en koe että terveydenhoitajatutkinto olisi tuonut minulle tarpeeksi tietoa ja osaamista raskaudesta ja synnytyksestä, eli siitä aiheesta mikä minua eniten kiinnostaa. Siksi lähdin opiskelemaan kätilöksi. Työ äitiysneuvolassa kiinnostaisi edelleen mutta ehkä sitten opiskelen lopulta vielä th-tutkinnon siihen päälle.

Koen kuitenkin ettei th-tutkinto anna tarpeeksi osaamista hoitaa äitiysneuvolatyötä, vaan kuten EU-lakienkin mukaan, äitiyshuollossa tulisi työskennellä kätilö. Suomi kuitenkin onnistuu edelleen kiertämään tätä lakia, ikävä kyllä. On naurettavaa että kätilö, joka on äitiyshuollon paras ammattilainen siihen tehtävään, tarvitsee lisäksi th-tutkinnon päästäkseen äitiysneuvolaan.

Vierailija
26/45 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset opiskelisi noita kaikkia? Pääset töihin todellakin ihan mihin tahansa! Kun ihminen on sairaanhoitaja, terveydenhoitaja ja kätilö niin ovet aukeaa kyllä paikkaan ku paikkaan 😂😂

Ja lisään vielä, että tosiaan kätilön ja terkkarin pohja on sairaanhoitajan tutkinto. Eli noiden kolmen opiskelu ei todellakaan ole mitenkään mahdotonta, kun se pohja tosiaankin on se sh tutkinto. Kätilön tarvii opiskella terkkariksi ehkä joku tyyliin vuosi vaan. Ja terkkarin kätilöksi myös joku 1-1,5v vaan. Jos sitäkään.

Vierailija
27/45 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin asiaa itsekin. Terveydenhoitajan työ äitiysneuvolassa olisi kiinnostanut, mutta en koe että terveydenhoitajatutkinto olisi tuonut minulle tarpeeksi tietoa ja osaamista raskaudesta ja synnytyksestä, eli siitä aiheesta mikä minua eniten kiinnostaa. Siksi lähdin opiskelemaan kätilöksi. Työ äitiysneuvolassa kiinnostaisi edelleen mutta ehkä sitten opiskelen lopulta vielä th-tutkinnon siihen päälle.

Koen kuitenkin ettei th-tutkinto anna tarpeeksi osaamista hoitaa äitiysneuvolatyötä, vaan kuten EU-lakienkin mukaan, äitiyshuollossa tulisi työskennellä kätilö. Suomi kuitenkin onnistuu edelleen kiertämään tätä lakia, ikävä kyllä. On naurettavaa että kätilö, joka on äitiyshuollon paras ammattilainen siihen tehtävään, tarvitsee lisäksi th-tutkinnon päästäkseen äitiysneuvolaan.

Jos miettii esim. Raskauden ajan seurantaa niin kyllähän se on 100% terveydenhoitajan työnkuvaan kuuluvaa hommaa. Ennaltaehkäisyä, se on terkkareiden hommaa. Ja he tekevät pitkän pakollisen harkan neuvolassa ja opiskelevat siihen liittyvät teoriat.

Kätilö hoitaa synnytyksiä. Neuvolatyö on ihan tavallista seurantatyötä ja terveydenhoitajan hommaa. En ymmärrä miksi asiasta täytyy vängätä. Jos haluaa neuvolaan töihin mikset opiskele terkkariksi? Miksi opiskelet kätilöksi..?

Vierailija
28/45 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin miettinyt pitkään näiden molempien välillä. Tulin siihen tulokseen, että terkalla on paremmin töitä kuin kätilöllä. Onhan molemmilla tosiaan se sh:n ammatti, mutta jos ei halua niitä tehdä... Siltä kantilta th parempi kuin kätilö. Kätilön työ kiinnostaisi kyllä, mutta syntyvyys laskee ku lehmän häntä ja tulevaisuus ei kätilöllä ole kovin valoisa tätä menoa.. onneksi tosiaan heillä se sh tutkinto taustalla myös, se työllistää kyllä.

En vielä opiskele kumpaakaan alaa, mutta jos jompikumpi niin th sitten.

Vierailija
29/45 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos miettii esim. Raskauden ajan seurantaa niin kyllähän se on 100% terveydenhoitajan työnkuvaan kuuluvaa hommaa. Ennaltaehkäisyä, se on terkkareiden hommaa. Ja he tekevät pitkän pakollisen harkan neuvolassa ja opiskelevat siihen liittyvät teoriat.

Kätilö hoitaa synnytyksiä. Neuvolatyö on ihan tavallista seurantatyötä ja terveydenhoitajan hommaa. En ymmärrä miksi asiasta täytyy vängätä. Jos haluaa neuvolaan töihin mikset opiskele terkkariksi? Miksi opiskelet kätilöksi..?

Sanoin jo, terkkarin osaaminen raskaudesta, synnytyksestä ja imetyksestä on aika murto-osa siitä mikä kuuluu kätilötutkintoon. Kätilö opiskelee pelkästään tätä aihetta 1,5 vuotta, terkkarin koko erikoistuminen kaikkeen mahdolliseen kestää vuoden.

Äitiysneuvolatyö ei ole terveydenhoitajan työtä missään muualla kun Suomessa, mutta asian eteen tehdään kyllä töitä kokoajan. Suurin osa synnyttäjistä myös valitsisi äitiysneuvolaan kätilön jos neuvolapalvelut tulisivat soteuudistuksen myötä valinnanvapauden piiriin. Ne eivät kuitenkaan olisi tulossa, mikä kertoo juuri siitä että tiedossa on että julkisen puolen terveydenhoitajat eivät siinä vaiheessa kilpailussa pärjäisi...

Minua itseäni ei kiinnosta terkkarin työn tai osaamisen muut alueet ja siksi opiskelen kätilöksi. Synnytyssalityö ei välttämättä ole se suurin haave minulle, vaan tulevaisuudessa haluaisin työskennellä esimerkiksi hedelmällisyysklinikalla, naistentautien polilla, yksityisessä neuvolassa, tmv.

Vierailija
30/45 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden 2017 tamk valittujen alimmat pisterajat:

KÄTILÖ

Koepisteet: 88/100

Yhteispisteet: 60,75/70

TERVEYDENHOITAJA

Koepisteet: 88,25/100

Yhteispisteet: 60,5/100

Että aika samoissa tosiaan mennään. En valitettavasti löytynyt vielä tämän kevään tilastoa.

Vierailija
31/45 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoin jo, terkkarin osaaminen raskaudesta, synnytyksestä ja imetyksestä on aika murto-osa siitä mikä kuuluu kätilötutkintoon. Kätilö opiskelee pelkästään tätä aihetta 1,5 vuotta, terkkarin koko erikoistuminen kaikkeen mahdolliseen kestää vuoden.

Äitiysneuvolatyö ei ole terveydenhoitajan työtä missään muualla kun Suomessa, mutta asian eteen tehdään kyllä töitä kokoajan. Suurin osa synnyttäjistä myös valitsisi äitiysneuvolaan kätilön jos neuvolapalvelut tulisivat soteuudistuksen myötä valinnanvapauden piiriin. Ne eivät kuitenkaan olisi tulossa, mikä kertoo juuri siitä että tiedossa on että julkisen puolen terveydenhoitajat eivät siinä vaiheessa kilpailussa pärjäisi...

Minua itseäni ei kiinnosta terkkarin työn tai osaamisen muut alueet ja siksi opiskelen kätilöksi. Synnytyssalityö ei välttämättä ole se suurin haave minulle, vaan tulevaisuudessa haluaisin työskennellä esimerkiksi hedelmällisyysklinikalla, naistentautien polilla, yksityisessä neuvolassa, tmv.

Naistentautien poli on sulle kätilönä oikein hyvä paikka. Minä muuten kävin naistentautien polilla talvella ja siellä oli sh-opiskelija? Sitä ihmettelin :D

Vierailija
32/45 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti arvostan kätilöitä enemmän jostain syystä. En osaa sanoa miksi. Ehkä kun terkkoja tuntuu olevan joka oksalla.

Vierailija
33/45 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkkari olisi unelmatyöni. Sairaanhoitajaksi olen hakeutumassa ja tarkoitus jatkaa myöhemmin th.ksi, terkkariksi on todella vaikeaa päästä sisään.

Kätilöksi musta ei olisi, liikaa painetta,vastuuta ja kiirettä..täytyy olla todela hyvä paineensietokyky ja nauttia siitä nopeatahtisuudesta ja jännittävistä tilanteista. Arvostan kyllä kovasti heitä jotka siihen pystyvät. Vaikka toisaalta eipä kenestä tahansa ole hyväksi sairaanhoitajaksi tai terveydenhoitajaksikaan..

Vierailija
34/45 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kumpikaan. Aloitin opinnot kätilöopiskelijana, josta nopeasti siirryin th-ryhmään ja siitä edelleen sh:ksi. Tähtään leikkaussaliin töihin, koska se kiinnostaa eniten kaikista mahdollisista hoitotyön kentistä. Muutama vuosi töitä, jonka jälkeen haen hallinnon koulutukseen, jotta pääsen esimiestehtäviin. Siinä mun suunnitelma.

Ap sun tarttee tehdä oma ihan itse. Voi olla että mielenkiintosi kääntyy koulutuksen aikana ihan päinvastaiseksi kuin mitä nyt ajattelet.

Vierailija
35/45 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kestäisi kätilönä sitä kaikkea huutoa synnytyssalissa. Minulla on herkät korvat.

Vierailija
36/45 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kumpikaan. Aloitin opinnot kätilöopiskelijana, josta nopeasti siirryin th-ryhmään ja siitä edelleen sh:ksi. Tähtään leikkaussaliin töihin, koska se kiinnostaa eniten kaikista mahdollisista hoitotyön kentistä. Muutama vuosi töitä, jonka jälkeen haen hallinnon koulutukseen, jotta pääsen esimiestehtäviin. Siinä mun suunnitelma.

Ap sun tarttee tehdä oma ihan itse. Voi olla että mielenkiintosi kääntyy koulutuksen aikana ihan päinvastaiseksi kuin mitä nyt ajattelet.

She on noista tutkinnoista ns "alin". Th ja kätilö ovat kaksoistutkintoja. Sinä olisit voinut työskennellä leikkaussalissa sairaanhoitajana myös kätilö tai terveydenhoitaja-tutkinnoilla...

Vierailija
37/45 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silti arvostan kätilöitä enemmän jostain syystä. En osaa sanoa miksi. Ehkä kun terkkoja tuntuu olevan joka oksalla.

Erikoista. Ehkä sinä et täysin ymmärrä terkkareiden työn merkitystä.

Vierailija
38/45 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naistentautien poli on sulle kätilönä oikein hyvä paikka. Minä muuten kävin naistentautien polilla talvella ja siellä oli sh-opiskelija? Sitä ihmettelin :D

Sairaanhoitaja voi oikein hyvin työskennellä naistentaudeilla. Ei tossa ole mitään erikoista! Kyseinen opiskelija oli todennäköisesti naistentaudeista kiinnostunut.

Vierailija
39/45 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkkariksi ihan h*lvetin vaikea päästä sisään! Hakijoita on joku 1000 ja sisään otetaan 20?!?!? Hain aikoinaan monta kertaa. Ekalla kerralla en päässyt edes pääsykokeisiin ja toisilla kerroilla jäin sitten hemmetin kauas varasijoille, ei toivoakaan. Lopulta hain yliopistoon, luin kunnolla pääsykokeisiin ja pääsin helposti sisään.

Tonne hoitoalalle on sairaan vaikeeta päästä sisään. Ei mitään pääsykoemateriaalia paitsi esivalinnassa. Siis et voi mitenkään valmistautua? Sinne vaan mennään ja toivotaan parasta.. ihan älytöntä. Enkä käsitä miten siellä erottuu joukosta? Olen kirjoittanut lukiosta M-paperit ja pärjäsin mielestäni hyvin pääsykokeissa. No ei voi mitään, vaikeaa on. Kätilöksi ihan yhtä vaikeaa. Sosionomikin on muuten yllättävän vaikea ja fyssari... Yllättävän monet amk ihan mahdottoman vaikeita päästä sisään.

Vierailija
40/45 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terkkariksi ihan h*lvetin vaikea päästä sisään! Hakijoita on joku 1000 ja sisään otetaan 20?!?!? Hain aikoinaan monta kertaa. Ekalla kerralla en päässyt edes pääsykokeisiin ja toisilla kerroilla jäin sitten hemmetin kauas varasijoille, ei toivoakaan. Lopulta hain yliopistoon, luin kunnolla pääsykokeisiin ja pääsin helposti sisään.

Tonne hoitoalalle on sairaan vaikeeta päästä sisään. Ei mitään pääsykoemateriaalia paitsi esivalinnassa. Siis et voi mitenkään valmistautua? Sinne vaan mennään ja toivotaan parasta.. ihan älytöntä. Enkä käsitä miten siellä erottuu joukosta? Olen kirjoittanut lukiosta M-paperit ja pärjäsin mielestäni hyvin pääsykokeissa. No ei voi mitään, vaikeaa on. Kätilöksi ihan yhtä vaikeaa. Sosionomikin on muuten yllättävän vaikea ja fyssari... Yllättävän monet amk ihan mahdottoman vaikeita päästä sisään.

Ensihoitaja myös tosi vaikea... Pahinta juuri se, kun et voi valmistautua yhtään mitenkään. Turhauttavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi