Ärsyttää joissakin keskustelijoissa se kun he väittävät, että on PAKKO mennä ilmaishommiin tai yleensäkään osallistua työelämään.
On vaikka minkälaista hupiväitettä, joiden mukaan on suostuttava tähän ja tuohon tai karenssit paukkuu. Ei pidä paikkaansa ja tiedän tämän, sillä olen itse menestyksekäs yhteiskuntavelvollisuuksien välttelijä.
Systeemi mahdollistaa hyväksikäytön, joten mitään todellista pakkoa ei siis ole.
Kommentit (18)
Toiset pakotetaan, toisia ei. En tiedä mikä logiikka siinä on vai onko se vain kulloisestakin virkailijasta kiinni.
Silloin kun olin työttömänä ja mt-kuntoutujana jouduin vain käymään jossain infossa tyyliin 2 kertaa/vuosi 🤔 En tiedä olisiko enää nykyään sama meininki.
Eihän se mikään pakko ole, mutta sitten on turha olla vailla myöskään yhteiskunnan etuuksia. Etuudet on vastikkeellisia, ja se on oikein.
Vierailija kirjoitti:
Anna vinkkejä?
Riippuu tietenkin sen hetkisestä tilanteesta, eli onko työttömänä, orjana, oikeissa töissä jne.
Työtön voi TE-toimiston vaatimusten edessä vaatia lähetteen terveystarkastukseen, jonne kutsutaan tällä hetkellä vasta useiden kuukausien päästä. Siellä voi sitten saikuttaa itselleen sopivimmalla tavalla. Masennusta on helppo filmata, sillä vaikeaa sitä on poiskaan sulkea.
Eli jos päädytään saikuttamaan masennuksesta, niin silloin kannattaa vaatia terveystarkastuksessa lähete mielenterveyspuolelle. Sitäkin kutsua voi joutua (tai saikutuksen ollessa kyseessä, saada) odottamaan pitkänkin aikaa, jolloin et ole velvollinen työelämän suuntaan.
Ja kuinka vaikeaa on esittää masennusta tänä päivänä, kun netti on pullollaan tekstejä masentuneiden elämästä, joita untuvikko-masennussaikuttaja voi käyttää oppimateriaaleinaan. Lapsikin tosin osaa esittää surullista, joten vaikeaahan tuo ei ole. Kallonkutistajia varten kannattaa kuitenkin tehdä kotiläksynsä, niin homma ei kaadu tietämättömyyteen.
Sitten jos/kun jossain vaiheessa lääkärit alkavat patistelemaan kuntouttavaan työtoimintaan yms., niin lopettaa hoitosuhteen sillä kertaa siihen ja palaa työttömäksi työnhakijaksi. Ja kun alkaa taas TE-toimistolta tulemaan vaatimuksia, niin vaaditaan jälleen lähete terveystarkastukseen ja sama homma uudestaan.
Siinä yksi vaihtoehto alistumiselle.
Ap
Ah päivän provo Kokoomuksen vaalitoimistolta.
Aiheena tänään : kaikki työttömät ovat lusmuilijoita.
Tavoitteena tänään: hakea hyväksyntää aktiivimalli neloselle, mikä on kaasukammioiden käyttöönotto.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se mikään pakko ole, mutta sitten on turha olla vailla myöskään yhteiskunnan etuuksia. Etuudet on vastikkeellisia, ja se on oikein.
Sinulla taisi tulla vahingossa pientä kirjoitushäröilyä, mutta ei se mitään.
Millä tavalla ne etuudet ovat vastikkeellisia saikuttaessa? Itselleni ei tuota tuskaa käydä kerran viikossa juttelemassa tunnin ajan kallonkutistajan kanssa. Päinvastoin se on mielestäni mukavaa, joten tuo vastikkeellisuusjuttusi on mielestäni aika huvittava.
Täällä on nyt monena päivänä käyty keskustelua tästä työkokeilusta, josta ei siis saa palkkaa. Saa sen 9e/pvä työttömyyskorvauksen päälle.
Minusta tuo työkokeilu ei ole mikään mörköjuttu välttämättä. Olen itse viisikymppinen alanvaihtaja. Kouluttauduin siis uuteen ammattiin ja töitä tällä alalla on, kukaan ei vaan minua halua palkata. Ymmärrän toki työnantajia tässä, mun ikäinen vastavalmistunut, vailla kokemusta, ei ole kyllä mikään lottovoitto yrittäjälle. Niinpä olen päättänyt hakeutua tuon työkokeilun piiriin. Yritän saada paikan jostain hyvästä firmasta, teen ilmaiseksi töitä ja saan arvokasta työkokemusta. Uskon vahvasti, että siitä olisi apua työllistymiseeni. Tuleville työnantajille ei ole mikään pakko kertoa, että tuo kokemus on hankittu työkokeilun avulla. Mikä tahansa tekeminen on parempaa, kuin työttömänä makaaminen. Inhoan tätä työttömyyttä ja häpeän.
Pitäkää peukkuja, että löydän hyvän paikan :).
Itse en voi ymmärtää, että joku ihminen (jos on terve) ei osallistuisi yhteyskunnan pyörittämiseen. Onko hän ajatellut miten homma toimisi, jos kaikki saisivat perustuloa esim 500€/kk ja kukaan ei tekisi töitä? Mistä se raha tulisi edes perustuloon, entäs ruoka, infra?
Vierailija kirjoitti:
Tavoitteena tänään: hakea hyväksyntää aktiivimalli neloselle, mikä on kaasukammioiden käyttöönotto.
Eli kun kerron, ettei työttömän ole pakko suostua mihinkään TE-toimiston vaatimuksiin ja kerron keinoista olla suostumatta niihin, niin minä olen jonkun puolueen provoilija. Oletpas sinä avaramielinen. 😁
Sinun kannattaisi pysyä sellaisissa aiheissa, joista ymmärrätkin jotain. Niin minäkin teen, enkä lähde viisastelemaan asioista, joista en tiedä tuon taivaallista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itse en voi ymmärtää, että joku ihminen (jos on terve) ei osallistuisi yhteyskunnan pyörittämiseen. Onko hän ajatellut miten homma toimisi, jos kaikki saisivat perustuloa esim 500€/kk ja kukaan ei tekisi töitä? Mistä se raha tulisi edes perustuloon, entäs ruoka, infra?
En ihmette, ettet ymmärrä.
Ilmaistyövoiman käyttö on yhteiskunnalle haitallista esimerkiksi kilpailun vääristymisen ja pitkällä juoksulla palkkojen putoamisen johdosta. Ilmaistöihin suostuva on siis haitaksi, eikä eduksi yhteiskunnalle.
Ap
Noh, suurin osa työttömistä aidosti haluaisi antaa oman panoksensa yhteiskunnalle eikä käyttää systeemiä hyväkseen.
Mutta meininki alkaa kyllä olla aika lailla "syö tai tule syödyksi".
Ainakaan työtön ihminen ei riistä, koska siihen ei ole valtaa. Joten systeemin hyväksikäyttäminen on vähemmän moraalitonta kuin työttömien riistäminen.
Ihmiset alistuvat kai lähinnä siksi, että heillä on vielä jonkinlainen usko systeemin oikeudenmukaisuuteen. Ja systeemin käyttäminen hyväksi tuntuisi väärältä. Useimmat ihmiset haluavat tuntea tekevänsä oikein ja välttää syyllisyydentunteita... ja tätähän kyllä markkinavoimat ja valtaapitävä oikeisto käyttävät räikeästi hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihmette, ettet ymmärrä.
Ilmaistyövoiman käyttö on yhteiskunnalle haitallista esimerkiksi kilpailun vääristymisen ja pitkällä juoksulla palkkojen putoamisen johdosta. Ilmaistöihin suostuva on siis haitaksi, eikä eduksi yhteiskunnalle.
Ap
Totta toinen puoli, mutta! Työkokeilijahan ei ole alan ammattilainen, eli hän menee "kokeilemaan" sitä työtä. Häntä joutuu aika paljon opastamaan ja vahtimaan,ettei tule virheitä. Tähän ei edes kaikilla työnantajilla ole resursseja. Kyllä monet työnantajat kuitenkin mieluummin palkkaavat ammattilaisen, joka aloittaa työt itsenäisesti heti. Eihän se työkokeilu edes kestä pitkään, siihen taisi olla joku ylärajakin. Parin kuukauden välein aina uusi opetettava ja vahdittava? Moni yritys sanoo, ei kiitos.
Ei olekaan pakko. Itsekin olen tästä esimerkki. Viimeisen kymmenen vuoden aikana olen ollut työllistettynä yhteensä noin viisi kuukautta, koulutuksessa puoli vuotta ja erilaisissa tutkimuksissa ehkä vuoden. Muun ajan olen istunut kotona ja käynyt kerran kuukaudessa kuittaamassa tarvittavat ruudut Kelan hakemuksessa.
Kun ikää on tarpeeksi ja työkokemusta sekä koulutusta tarpeeksi vähän, niin viranomastahot kyllä jättävät sinut melko rauhaan ja omiin oloihin. Välillä ottavat yhteyttä, mutta nämä kuitataan muutamalla sanalla puhelimessa tai parilla oikein muotoillulla lauseella nettilomakkeessa. Kaiken tästä kertoo, että tämän kymmenen vuoden aikana olen saanut tasan yhden osoituksen pakollisesta työpaikkahausta.
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko ihan tosissasi, että kokoomuksen tai minkään muunkaan puolueen ohjemaan kuuluu kertoa kuinka velvollisuuksilta vältytään?
Onneksi olkoon sinulle ja yläpeukuttajillesi.
Ylipäänsä huvittavaa kun ihmiset sanovat ”minun on pakko käydä töissä ja maksaa talovelkaa jne” ei ole. Mikä pakko se muka on?? Mitä tapahtuu jos et enää mene töihin etkä maksa velkaa? Niin? Mitä jos myyt talon ja sanot itsesi irti? Ei ole PAKKO.
Vierailija kirjoitti:
Toiset pakotetaan, toisia ei. En tiedä mikä logiikka siinä on vai onko se vain kulloisestakin virkailijasta kiinni.
Siihen voi vaikutta yksittäinen virkailija tai sitten paikallisen te-toimiston käytännöt. Edes niitä kolmen kuukauden välein tapahtuvia puhelinsoittoja ei kuulemma tule kaikille tai kaikkialla.
Ei kannata suostua mihinkään mihin ei halua mennä. Mitään pakkoahan ei ole.
Anna vinkkejä?