Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkään kuollakseni ammattikorkean ryhmätöitä

Vierailija
23.08.2018 |

Koulu ei ole edes päässyt alkamaan mutta oon ihan kauhuissani tulevista ryhmätöistä. Oon aina ollut hirveän epävarma kyvyistäni ja siks en halua esitellä töitäni muille kuin opettajalle. Vaikka olisin tehnyt hyvän työn, niin aina ajattelen että se on huono ja suorastaan hävettää esitellä aikaansaannokseni muille. Mulla on myös lukihäiriö ja pelkään että jos tulee jotain tehtäviä mitä pitää tehä ryhmässä tunnilla niin en ehi lukemaan varsinkin ku panikoidun pelkästään siitä että vuorossa on ryhmätyö. Lisäksi oon avoimen kautta niin ajattelen alitajuisesti että oon varmasti surkea muihin verrattuna :( oon ahkera koulussa joten lusmun roolia tuskin saan, mutta oon melko hidas joten teen mielummin työni omassa rauhassa...

Millaisia kokemuksia teillä on ammattikorkeakoulun ryhmätöistä? Onko ne sellaisia että niihin ehtii valmistautumaan niin että oman osuuden voi suorittaa rauhassa kotona, vai sellaisia että annetaan tunti aikaa tehä joku pienimuotonen projekti ja esitellä se heti perään. Onko paljon outoja tehtävänatoja joissa pitää pohdiskella aihetta ilman mitään pohjamateriaalia?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti täällä on joku ammattikorkealainen?

Vierailija
2/38 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin ryhmätyöt ollut pääosin sellaisia, että aikaa on tehdä viikosta neljään kuukauteen. Avoimesti vaan kerrot, että sulla on lukihäiriö, ja tarvitset omaa rauhaa osuutesi tekemiseen, yleensä kaikki kyllä ymmärtävät.

Opiskelen ICT alaa AMK:ssa, ja en omista läppäriä. Siksi yleensä olen kysellyt, että onhan muille ok, jos työskentelen jotkut päivät kotoa etänä. Ja mitä tulee kirjoittamiseen, sanon aina muille, että mä en kirjottaa osaa hyvää asiatekstiä, mutta toki oman osuuteni kirjoitan. Vinkannut vain, että sen saa lukea läpi, ja joutuu mahdollisesti muokkaamaan jos muut haluavat saada siitä paremman numeron :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yleensä pari kk aikaa tehdä valmiiksi. Ei kannata hirveästi stressata, jokaisessa ryhmässä on joku lusmu joka ei edes tee osuuttaan. Eikä niihin kannata yöuniaan menettää, siellä ollaan harjoittelemassa, loppua kohden se sujuu jo rutiinilla. Siitä on sitten helppo pyöräyttää se oppari. Mikään ei ole niin inhottava ryhmätyöläinen kuin pilkkuja nussiva hikipinko!!

Vierailija
4/38 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan niitä on tehty. Tietysti on hankalaa jos ryhmässä on yksikin besserwisseri ja vitosen metsästäjä, mutta antaa sitten tehdä. MInä voin ihan kevyesti lusmuilla jos ei kelpaa minun tekemäni. 

Turha niitä on jännittää, jos tuntuu ylivoimaiselta puhu opettajalle. Ja siitä lukihäiriöstä sitten todistus niin saat apua tenttitilanteeseen ja osan kirjoista kuunneltavina versioina.

Vierailija
5/38 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmätyöt on yksi syy itselläkin miksi pelkään aloittaa AMK:ta. Tunnen oman luonteeni ja se hajoaa jatkuvista ryhmätöistä. Kokemusta on jo vuoden verran siitä.

Mistä löytäisi lukion kaltaisen koulun jossa vain istutaan tunneilla ja kurssin lopussa on aina koe?

Vierailija
6/38 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aina laajoja ryhmätöitä, joita tehtiin pitkään ja hartaasti ja piti lueskella paljon lähteitä, artikkeleita, tutkimuksia...

Valmistautumaan kyllä ehtii, mutta ihan kamalia kokemuksia ne oli silti, varsinkin niiden esittämiset luokalle.

T.introvertti

Vierailija
7/38 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pieniä ja nopeasti tehtäviä ryhmätöitä on useinkin esim. luennoilla, kun pitää yhdessä miettiä jotain juttua ja tehdä siitä samantien pidettävä esitys.

Vierailija
8/38 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitenkäs aiotte pärjätä töissä,  jos aikanaan valmistutte?

Vierailija
9/38 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitset ammattiapua ongelmiisi. ahdistuminen on sairaus

Vierailija
10/38 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kertoa ihan rohkeasti muille tuosta lukihäiriöstä, jos joku ei sitä ymmärrä, niin oma häpeänsä. Mun käsittääkseni sulla on mahdollisuus saada tarvittaessa apua opiskeluun.

Niihin ryhmätöihin tottuu äkkiä. Meillä ne oli sellaisia, että osittain piti etsiä tietoa netistä tai kirjastosta ja kirjoittaa raportti, osittain soveltaa aihetta ja keksiä ryhmänä joku asiaan liittyvä juttu. Työt esitettiin oman pienryhmän voimin muulle opiskelijaryhmälle. Opettajat eivät anna esiintymisjännityksen vaikuttaa arvosteluun. Esiintymistä myös opetellaan erikseen.

Vierailija
11/38 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryhmätyöt on yksi syy itselläkin miksi pelkään aloittaa AMK:ta. Tunnen oman luonteeni ja se hajoaa jatkuvista ryhmätöistä. Kokemusta on jo vuoden verran siitä.

Mistä löytäisi lukion kaltaisen koulun jossa vain istutaan tunneilla ja kurssin lopussa on aina koe?

Ootko kuullut sellasesta kuin yliopisto

Vierailija
12/38 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tarvitset ammattiapua ongelmiisi. ahdistuminen on sairaus

Ammattiapu 😂

Vierailija
13/38 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro asiastasi kaikille kurssiesi opettajille ja opolle. Jos rohkenet, kerro myös ryhmäsi opiskelijoille. Et ole ainut, joka on epävarma tai jolla on lukivaikeus. Pärjäät loppujen lopuksi varmasti aivan hyvin!

Vierailija
14/38 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin ammattikorkeakoulussa kaikkien pitäisi olla jo aikuisia. Osa opiskelijoista voi olla jo nelikymppisiäkin. Ketään ei pilkata, jos joku menee pieleen, toisin kuin teinien keskuudessa voi käydä. Itse ainakin kertoisin heti lukihäiriöstä ja sanoisin, että älkää ihmetelkö jos luen hitaammin tai kirjoituksissani on virheitä. Jos peittelet asiaa, voit vaikuttaa hieman oudolta, mutta kun kerrot sen heti kaikille, saat varmasti ymmärrystä osaksesi niin opettajilta, kuin luokkakavereiltakin.

Vierailija
15/38 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ryhmätöistä selviää. Ei niiden takia kannata panikoida, eivätkä ne kenenkään luonnetta hajota - se on se oma suhtautuminen mniihin, joka hajottaa, ja sitä voi muuttaa.

Ap sanoo olevansa epävarma kyvyistään ja siksi ei halua esitellä niitä muille kuin opettajille. Tämä on toisin ilmaistuna, että apn mielestä hänen pitäisi olla täydellinen, jotta sitä kehtaisi esitellä ja kaikki virheet ja puutteet ovat ongelma. Miksi? Te olette nyt kaikki opiskelijoita ja oppimassa asioita. ei teistä kukaan voi ola täydellinen. Ei kuulu olla. Eikä tule olemaan opintojen jälkeenkään, koskaan. Ryhmä on juuri sitä varten, että siinä tuodaan yhteen erilaisia puutteita ja taitoja, niin, että kaikkiin kohtiin riittää molempia. Niillä "puutteilla" on oma arvonsa, jota ilman homma lakkaa toimimasta, koska uutta ymmärrystä syntyy vain jos aletaan aidosti pohtia jotain ongelmaa, ja jos missään ei ole ongelmaa tai ymmärryksen puutetta, ei myöskään ole mitään kehitettävää, eikä ymmärrystä synny yhtään lisää.

Yleensä isompiin ryhmätöihin on aikaa hankkia ja analysoida materiaalia. mutta on sellaisiakin ryhmätöitä tai lähinnä ryhmäkeskusteluja, joissa pitää äkkiä pohtia jotain joko jonkun nopeasti käsiteltävän materiaalin (kuvia, kaavioita, lyhyitä tekstejä) pohjalta tai tyhjästä nyhjäisten. Mutta on selvä, että jos tämmöinen tehtävä annetaan, tulokseksikin odotetaan sitten ihan vain sitä, että asiasta keskustellaan ja siinä syntyy ajatuksia. Ei sen tarvi mitään nobel-tasoista filosofiaa olla.

Vierailija
16/38 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä syy, miksi en ikinä tule hakemaan ammattikorkeakouluun.

Vierailija
17/38 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lukiossakaan saa enää vain istua ja kuunnella. Riivatun ryhmätyöt ovat arkipäivää sielläkin. Eiköhän niistä pääse nykyään nauttimaan myös yliopistossa.

Vierailija
18/38 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin ammattikorkeakoulussa kaikkien pitäisi olla jo aikuisia. Osa opiskelijoista voi olla jo nelikymppisiäkin. Ketään ei pilkata, jos joku menee pieleen, toisin kuin teinien keskuudessa voi käydä. Itse ainakin kertoisin heti lukihäiriöstä ja sanoisin, että älkää ihmetelkö jos luen hitaammin tai kirjoituksissani on virheitä. Jos peittelet asiaa, voit vaikuttaa hieman oudolta, mutta kun kerrot sen heti kaikille, saat varmasti ymmärrystä osaksesi niin opettajilta, kuin luokkakavereiltakin.

Et näemmä ole koskaan ollut amkissa :D se on sosiaalisessa mielessä kuin paluu yläasteelle

Vierailija
19/38 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mitenkäs aiotte pärjätä töissä,  jos aikanaan valmistutte?

No sehän on ihan eri asia. Mun ala on käytännön työtä ja tulevaisuudessa se tulee olemaan luultavasti sitä että pidän jonkun rutiinin omaisen raportin seuraaville vuorolaisille. Ja silloin asiat on hallussa, kun taas koulussa se on lähinnä sitä että sut pistetään luokan eteen puhumaan jotain paskaa aiheesta josta et parhaimmillaan tiedä yhtikäs mitään.

Vierailija
20/38 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes jokainen kokee opinnoissa jonkin osa-alueen itselle vaikeaksi ja pelkää sitä miten siitä suoriutuu. Yrittänyttä ei kuitenkaan laiteta ja jos ihan reilusti yrittää, niin silloin saa apua ja tukea aivan varmasti niin paljon, että kaikesta selviää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän