Palkaton työ
Työkokeilut ja millä nimellä ne nyt menevätkään. (Sekin että on jatkuvasti keksitty erilaisia nimityksiä, kertonee jotain.)
Miten on mahdollista, että tämä on laillista? Mitä EU:n lait mahtavat sanoa? (Aion itse perehtyä tähän myöhemmin tällä viikolla.)
Ihmisen työpanos käytetään hyväksi eikä makseta palkkaa… Ei voi olla oikein.
Pitäisi mielestäni olla mahdollista vain lyhyitä aikoja ja niin, että työttömällä on edes jonkinlainen realistinen mahdollisuus työllistyä kyseiseen yritykseen/organisaatioon, jonka pitäisi esittää suunnitelma tästä, jotta edes saisi työvoimaa käyttöön. Jos ei ole oikeasti aikeita palkata uusia työntekijöitä, ei saisi. Jos ei esim. ole aiemminkaan palkannut tiettyä osaa kokeilijoista, ei pitäisi olla mitään mahdollisuuksia saada uusia.
Koska muutenhan tämä on ihan oikeasti silkkaa heikossa asemassa olevien ihmisten hyväksikäyttöä, työn teettämistä ilman palkkaa – ORJATYÖTÄ.
Ja työmarkkinat ovat vääristyneet.
Onko tiettyjen tahojen suunnitelma se, että kun ihmiset eivät enää tähän suostu ja aletaan kerta kaikkiaan kieltäytyä, minimipalkkojen laskeminen menee läpi? Koska se tuntuu pienemmältä pahalta, ja ehkä onkin sitä tiettyyn rajaan asti.
Ihmiselle pitää joko osoittaa palkkatyötä, jolla tulee toimeen, tai maksaa korvausta siitä, että yhteiskunnalla ei ole osoittaa hänelle työtä. Jolloin ihmisellä on ehkä heikko toimeentulo, mutta sen vastikkeena vapaus esimerkiksi järjestää elämänsä sellaiseksi, että menot ovat pienet.
Se, että kaikille ihmisille ei riitä palkkatyötä, ei ole yksilön ongelma - se on yhteiskunnan ongelma.
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ketään pakoteta mihinkään orjatyöhön.
Sen kun makaat uuninpankolla ja raavit persettä.
Yksinkertaisesti esitettynä se on näin. Jos et osallistu näihin tukitoimiin, jotka on laadittu sen työttömän eduksi etuus katkaistaan. Kuten katkeaan palkka, jos töistään luistaa. Miksi työttömät pitäisi asettaa johonkin erikoisasemaan, jossa ei sido lait, asetukset ja velvollisuudet esim. työkokelujen kautta kartoitaa niitä omia mahdollisuuksia?
Tukitoimia ei kyllä ole laadittu työttömän eduksi.
Eikä työttömyysetuuksia katkaista kuin pilottikunnissa. Katkaistaanko sielläkään? Edelleen puuttuu todisteet. Ai niin, niitähän ei ole!
Sä voisit varmaankin todistaa oman väitteesi, kun sullahan on faktat ilmeisesti kätevästi hallussa. Selkenisi tämä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 56v. työtön, lähihoitaja. Ammatinvaihtaja, työuraa takana yhteensä 38 vuotta , eri aloilla. Sain te-toimistolta määräyksen kuntouttavaan, 9/€/päivä, vanhusten hoivapaikkaan, karenssin uhalla. Teen samaa työtä, kuin tes:in palkalla työskentelevät hoitajat.
Nyt tuli jättivale! Te-toimisto ei määrää kuntouttavaan, sehän on täysin kunnan vastuulla.
Kunta järjestää. TE-toimiston kautta siihen mennään. TE-toimisto voi käytännössä määrätä osana aktivointitoimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 56v. työtön, lähihoitaja. Ammatinvaihtaja, työuraa takana yhteensä 38 vuotta , eri aloilla. Sain te-toimistolta määräyksen kuntouttavaan, 9/€/päivä, vanhusten hoivapaikkaan, karenssin uhalla. Teen samaa työtä, kuin tes:in palkalla työskentelevät hoitajat.
Nyt tuli jättivale! Te-toimisto ei määrää kuntouttavaan, sehän on täysin kunnan vastuulla.
Älä jaksa. Te-toimisto, kunta ja sosiaalitoimisto YHDESSÄ työttömän kanssa laativat suunnitelman työkokeilusta/kuntouttavasta toiminnasta ja TE-TOIMISTON kautta on se jonka kautta kaikki tapahtuu, ei kunta voi sooloilla yksinään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä määrää. Kunta haluaa välttää sakkomaksun, " liian pitkään työttömänä olleesta". Te -toimisto ohjaa työttömän näihin 9€/päivä töihin, kunnan kehoituksesta. Kunta saa n. 10 €, jokaisesta te-toimiston kautta 9€/paikkoihin työnnetystä työttömästä. Lukekaa Uuninpankkopoikablogi./Saku Timonen.
Jahah, minulle ainakin sanottiin että koska olen ollut yli kaksi vuotta työttömänä on velvollisuuteni mennä joko työkokeiluun tai kuntouttavaan työtomintaan, muuten Kelaan ilmoitetaan maksueste eli karenssi koska työtön on kieltäytynyt vaadituista toimenpiteistä. Sanat tulivat kunnan edustajan (työttömien työpajan ohjaaja) suusta, paikalla olleet te-toimiston asiantuntija ja sosiaalityöntekijä nyökyttelivät. Ei ollut mikään pilottikunta.
Täällä myös käsketään ihmisiä menemään sinne tai tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykylain mukaan ei ole tarkoitus palkata työkokeilijaa, joten miksi ihmeessä pitäisi antaa sanktio siitä, että toimii kuten pitää?
Työkokeilussa ei olla tekemässä töitä vaan tutustumassa alaan tai ammattiin. On työttömän oma vika, jos kuvittelee jotain ihan muuta.
Perehdy asiaan lakitekstien ja ohjeiden pohjalta, älä unohda hallituksen esitystä, ja keskustellaan sitten uudestaan, kun olet hankkinut tietoa tunnekuohusi tueksi.
Miksi tätä asiallista vastausta on alapeukutettu? Työkokeilu lähtee aina työttömän tarpeesta, ei työnantajan. Mikään taho ei voi pakottaa työkokeiluun eikä alentaa mitään etuuksia, jos ei koe tarvetta työkokeiluun.
Kuntouttava työtoiminta tapahtuu kunnan järjestämissä paikoissa, kunnalla, pajoilla ja yhdistyksissä (ei yrityksissä), joka on useimmiten 1pv/vk 4 t/pv. Ei siinä mitään tuottavaa työtä tehdä. Ja mitä etuuksia sossut vähentäisi, jos ei tähän lähde? Toimeentulotuenkin maksaa Kela.
Eli mitä te mouhootte?
Ei hyvänen aika. Nyt olet kyllä etäällä todellisuudesta. Työkokeilusta ei sovi kieltäytyä tai tuki voi lähteä. Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ovat kaksi aivan eri asiaa. Työttömyysetuudet ja toimeentulotuki ovat myös hyvin erilaisia tukia erilaisilla perusteilla. [/quot
Ei, minä olen töissä tässä todellisuudessa. Ei ole mitään lakia eikä pykälää, millä pystyy pakottamaan työkokeiluun tai vähentämään etuuksia. Sitä en tiedä, jos jonkun äiti ei maksa viikkorahaa, kun ei nuori lähde edes työkokeiluun. Minä en yhdistänyt työkokeilua, joka on te-toimiston palvelu ja kuntouttavaa työtoimintaa, jonks järjestää kunta.
Ja juuri tämä lihavoimani lainaus tekstistäsi todistaa, että todellakin olet pihalla näistä TE-toimiston ja kuntien yhteistyössä tekemistä uusista toimintamalleista! Lue ensin netistä tarkemmista lähteistä enemmän, ennen kun tulet tänne pätemään ilman tietoja. Jää yritykseksi.
Jos pilotti on joillakin paikkakunnilla, niin se on vaan pieni osa tätä keskustelua. Kukaan ei ole esittänyt mitään todistetta siitä, että työkokeiluun voisi pakottaa.
Pakottaa, niin että joutuu vankilaan muuten? Juu, ei voi.
Pakottaa, niin menettää tyttömyysetuuden ja joutuu käyttämään kaikki säästöt ja myymään omaisuuden ja elämään toimeentulotuella, josta on leikattu 40 %. Kyllä.
Ja Kela kyllä myös pelottelee, että toimeentulotuki voidaan kokonaan jättää myöntämättä.
Aika tyhmä saa olla, jos hankkii itse työkokeilupaikan ja haluaa siitä sopia työkkärin kanssa työllistymissuunnitelmassa ja allekirjoittamisen jälkeen itse ilmoittaa, ettei aiokaan tehdä sovitusti. Vai onko tiedossasi joku muu salaliittoteoria, millä työttömyysetuuden menettää?
Ei itse hankittu, vaan osoitettu.
Täällähän muistellaan oikein vanhoja juttuja, nostalgista! Sori, mut työkokeilupaikkoja ei osoiteta, tai ainakin sen tiedän, että te-toimisto ei niitä osoita. Vai tarkoititko nyt jotain paikallista pilottia?
Tykkäätkö enemmän sanasta tarjoaminen? Asia on sama.
En kai. Ei niitä tarjotakaan, koska asiakkaan on itse etsittävä itselleen sopiva paikka. Mut kunnat saattaa patistaa niitä, ketkä on kuntien sakkolistoilla.
Vierailija kirjoitti:
Jahah, minulle ainakin sanottiin että koska olen ollut yli kaksi vuotta työttömänä on velvollisuuteni mennä joko työkokeiluun tai kuntouttavaan työtomintaan, muuten Kelaan ilmoitetaan maksueste eli karenssi koska työtön on kieltäytynyt vaadituista toimenpiteistä. Sanat tulivat kunnan edustajan (työttömien työpajan ohjaaja) suusta, paikalla olleet te-toimiston asiantuntija ja sosiaalityöntekijä nyökyttelivät. Ei ollut mikään pilottikunta.
Höh, eihän se sitten ollutkaan te-toimiston määräys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisesti esitettynä se on näin. Jos et osallistu näihin tukitoimiin, jotka on laadittu sen työttömän eduksi etuus katkaistaan. Kuten katkeaan palkka, jos töistään luistaa. Miksi työttömät pitäisi asettaa johonkin erikoisasemaan, jossa ei sido lait, asetukset ja velvollisuudet esim. työkokelujen kautta kartoitaa niitä omia mahdollisuuksia?
Eikä työttömyysetuuksia katkaista kuin pilottikunnissa. Katkaistaanko sielläkään? Edelleen puuttuu todisteet. Ai niin, niitähän ei ole!
Sä voisit varmaankin todistaa oman väitteesi, kun sullahan on faktat ilmeisesti kätevästi hallussa. Selkenisi tämä asia.
Ei taida tulla todisteita. :( Ehkä tässä on pakko uskoa ihmisiä, jotka kertovat omista kokemuksistaan, vaikka tuon kaikkitietävän mielestä he tietenkin valehtelevat.
Toivottavasti ei sentään ole yksi ja sama tyyppi, jonka väitteet on tässä keskustelussa jatkuvasti ammuttu alas paikkansapitämättöminä, koska se olisi hänelle kovin noloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi todistaa, ettei te-toimisto pakottaisi karenssin uhalla työkokeiluun, koska eihän sellaista kirjata esim. lakiin. Sama kuin pitäisi ateistille todistaa, että jumala on olemassa.
333 3 kirjoitti:
Työkokeilut ja millä nimellä ne nyt menevätkään. (Sekin että on jatkuvasti keksitty erilaisia nimityksiä, kertonee jotain.)
Miten on mahdollista, että tämä on laillista? Mitä EU:n lait mahtavat sanoa? (Aion itse perehtyä tähän myöhemmin tällä viikolla.)
Ihmisen työpanos käytetään hyväksi eikä makseta palkkaa… Ei voi olla oikein.
Pitäisi mielestäni olla mahdollista vain lyhyitä aikoja ja niin, että työttömällä on edes jonkinlainen realistinen mahdollisuus työllistyä kyseiseen yritykseen/organisaatioon, jonka pitäisi esittää suunnitelma tästä, jotta edes saisi työvoimaa käyttöön. Jos ei ole oikeasti aikeita palkata uusia työntekijöitä, ei saisi. Jos ei esim. ole aiemminkaan palkannut tiettyä osaa kokeilijoista, ei pitäisi olla mitään mahdollisuuksia saada uusia.
Koska muutenhan tämä on ihan oikeasti silkkaa heikossa asemassa olevien ihmisten hyväksikäyttöä, työn teettämistä ilman palkkaa – ORJATYÖTÄ.
Ja työmarkkinat ovat vääristyneet.
Onko tiettyjen tahojen suunnitelma se, että kun ihmiset eivät enää tähän suostu ja aletaan kerta kaikkiaan kieltäytyä, minimipalkkojen laskeminen menee läpi? Koska se tuntuu pienemmältä pahalta, ja ehkä onkin sitä tiettyyn rajaan asti.
Ihmiselle pitää joko osoittaa palkkatyötä, jolla tulee toimeen, tai maksaa korvausta siitä, että yhteiskunnalla ei ole osoittaa hänelle työtä. Jolloin ihmisellä on ehkä heikko toimeentulo, mutta sen vastikkeena vapaus esimerkiksi järjestää elämänsä sellaiseksi, että menot ovat pienet.
Se, että kaikille ihmisille ei riitä palkkatyötä, ei ole yksilön ongelma - se on yhteiskunnan ongelma.
Yksinkertainen vastaus kysymykseesi on se, että pidä huolta tarkalleen, että TYÖLLISTYMISSUUNNITELMASSASI ei lue mitään sellaista mitä et halua. Viranomainen epäilemättä haluaa kirjoitella sinne omiaan yms. koska homman idea on se että se suunnitelma mukamas tehdään "yhteistyössä" jonka sitten allekirjoitat mukamas "vapaaehtoisesti".
Ja jos siellä suunnitelmassa lukee sitten mitä tahansa, niin et voi enää valittaa asiasta koska allekirjoitit sen.
Asia on sen luontoinen että tämä todennäköisesti saattaisi kuulua poliisillekin, mutta veikkailen että asia on kyllä viranomaisten puolelta tehty tarkalleen niin että lain rajoja ei ylitetä vaan se perustuu sinun painostamiseen tai siihen että nyt on kiire kiire kiire allekirjoita jo.
Joka tapauksessa, suunnitelmaan liittyy sanktioita, ja se on ongelma jos se johtaa mihin tahansa mitä et halua, ja jos suunnitelmaa siis alkaa kirjoittelemaan joku muu. Se on ikään kuin pakkotyö olisi muutettu vapaaehtoistyöksi niin että tehdään siitä pakollinen suunnitelma. Orwellimaista kikkailuahan tuo on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höh, eihän se sitten ollutkaan te-toimiston määräys.
Miten niin ei ollut? TE-toimiston kautta asiat tapahtuvat ja se antaa työvoimapoliittisen lausunnon.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tämä on ns. painostamista. Selvittäkää ensin omat oikeutenne, tämmöisillä "velvollisuuksilla" voi pyyhkiä värisilmää.
Olennaista on se, että SOPIMUSVAPAUS toteutuu, ja tietenkin jo tämäkin asia huomioiden on syytä olla tarkkana minkä tahansa kanssa mihin on tarkoitus laittaa allekirjoitus.
Pitää osata sanoa sanat "ei kiitos" silloin kun tarjotaan huonoja sopimuksia tai huonoja ehdotuksia siitä lähinnä on kysymys.
Jos olet herkkä painostukselle, sitten sinä suostut helposti kaikkiin huonoihin ehdotuksiin ja se on tietysti huono juttu jotain varmaan tarttis tehrä.
Enpä olisi nuorempana ikinä uskonut että Suomessa toimitaan näin, parikymppisenä ei työstä ollut mitään ongelmaa koska sitä kysyttiin. Mutta tänä päivänä tämä koko systeemi on alkanut vaikuttamaan aika pahasti lainvastaiselta, tietenkin on selvää että asia yritetään kaikin keinoin piilotella.
Kumma keskustelu. Mietin, että miksi parempi olla vain työttömänä, kun voisi kehittää itseään. Naapuri kertoi, että meidän seudulla ei saada edes työvoimakoulutuksia alkamaan, kun ihmiset ei hae niihin. Oli hakenut lähihoitakam tutkintokoulutukseen, joka ei alkanut siis liian vähäisen hakijamäärän takia.
Valitteli sitä sosiaalltyöntekijälle, joka esitteli kuntouttavaa työtoimintaa. Naapuri valitsi sieltä marttojen ruuanlaittoryhmän 4 t/vk eli kerta viikossa ja sossu maksaa sinne bussilipunkin. On saanut sieltä vertaistukea js uusia ystäviä. En ymmärrä, miten tästäkin kehitellä valittamisen aihetta. Työkokeiluunkin voi mennä 1pv/vk ja 4t/pv. Miksi pitää haukkua niitä, jotka tekevät työkokeilusopparin, jossa enemmän päiviä ja tunteja?
On erikoista, kuinka suomalaisfirmat ovatkin loppujen lopuksi niin heikkoja, että ne eivät pärjää, mikäli eivät saa ilmaista työvoimaa.
Ilmaisen työvoiman lisäksi ne tarvitsevat 8-9 miljardia yritystukea. (tanskassa yritystuki on noin 30% Suomen vastaavasta suhteutettuna BKT:hen, Ruotsissa taas noin puolet)
Tämä kaikki ei siitä huolimatta näy mm. yritysten työllistävyydessä millään tavalla.
Kun tätä koko kuviota miettii ja tietää, että muissa pohjoismaissa ei ole vastaavaa kohtuuttomuutta, niin Suomesta ei voi sanoa muuta, kuin että tämä on varsinainen rosvoparonien valtio, jossa suuri pääoma on lahjonut poliitikot niin poikkeuksellisen tehokkaasti (Suomessa ei lobbausrekisteriä ainoana Euroopan maana!), että Suomessa on mahdollista jopa käytännössä orjien käyttäminen työvoimana, ilman, että kukaan laittaa asiaa poikki tai voi asialle yhtään mitään.
Itse olen työtoiminnassa päivän viikossa ja tykkään.
Aina siellä joukossa niitä jotka ärsyyntyvät kun tykkään olla ja aion jatkaa.
Pitäisi hakea töitä ja tuo yksi päivä ei sitä estä.
En halua käydä työkkärissä ja tehdä jotain typeriä tehtäviä.
Nyt saan olla rauhassa ja tehdä hommia josta tykkään, kävipä tuuri.
NäinSeMenee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tämä on ns. painostamista. Selvittäkää ensin omat oikeutenne, tämmöisillä "velvollisuuksilla" voi pyyhkiä värisilmää.
Olennaista on se, että SOPIMUSVAPAUS toteutuu, ja tietenkin jo tämäkin asia huomioiden on syytä olla tarkkana minkä tahansa kanssa mihin on tarkoitus laittaa allekirjoitus.
Pitää osata sanoa sanat "ei kiitos" silloin kun tarjotaan huonoja sopimuksia tai huonoja ehdotuksia siitä lähinnä on kysymys.
Jos olet herkkä painostukselle, sitten sinä suostut helposti kaikkiin huonoihin ehdotuksiin ja se on tietysti huono juttu jotain varmaan tarttis tehrä.
Enpä olisi nuorempana ikinä uskonut että Suomessa toimitaan näin, parikymppisenä ei työstä ollut mitään ongelmaa koska sitä kysyttiin. Mutta tänä päivänä tämä koko systeemi on alkanut vaikuttamaan aika pahasti lainvastaiselta, tietenkin on selvää että asia yritetään kaikin keinoin piilotella.
Karenssi (ja siis työttömyysetuuden menetys) tulee automaattisesti jos kieltäytyy ehdotuksista. Eli eivät ne ole ehdotuksia vaan määräyksiä. Ei ole mahdollisuutta sanoa "ei kiitos".
Tällaiseksi tämä on mennyt.
Kunta työntää kaikki, pitkään työttömänä olleet 9€/paikkoihin , karenssin uhalla,koska kunta joutuu maksamaan sakkoa näistä pitkäaikaistyöttömistä. Lisäksi kunta saa korvauksen jokaisesta, joka on saatu työnnettyä ilmaistöihin, jonnekin pajalle tms. linnunpönttöjä väkertämään. Tai Vantaan /tikkurilan pesulaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen työtoiminnassa päivän viikossa ja tykkään.
Aina siellä joukossa niitä jotka ärsyyntyvät kun tykkään olla ja aion jatkaa.Pitäisi hakea töitä ja tuo yksi päivä ei sitä estä.
En halua käydä työkkärissä ja tehdä jotain typeriä tehtäviä.Nyt saan olla rauhassa ja tehdä hommia josta tykkään, kävipä tuuri.
Hei kohtalotoveri! Minä otin toisenkin päivän viikkoon, tykkään myös. Ohjaajan kanssa olen uskaltanut hakea koulutuksiin ja nyt jännittää tulokset...
Vierailija kirjoitti:
On erikoista, kuinka suomalaisfirmat ovatkin loppujen lopuksi niin heikkoja, että ne eivät pärjää, mikäli eivät saa ilmaista työvoimaa.
Ilmaisen työvoiman lisäksi ne tarvitsevat 8-9 miljardia yritystukea. (tanskassa yritystuki on noin 30% Suomen vastaavasta suhteutettuna BKT:hen, Ruotsissa taas noin puolet)
Tämä kaikki ei siitä huolimatta näy mm. yritysten työllistävyydessä millään tavalla.Kun tätä koko kuviota miettii ja tietää, että muissa pohjoismaissa ei ole vastaavaa kohtuuttomuutta, niin Suomesta ei voi sanoa muuta, kuin että tämä on varsinainen rosvoparonien valtio, jossa suuri pääoma on lahjonut poliitikot niin poikkeuksellisen tehokkaasti (Suomessa ei lobbausrekisteriä ainoana Euroopan maana!), että Suomessa on mahdollista jopa käytännössä orjien käyttäminen työvoimana, ilman, että kukaan laittaa asiaa poikki tai voi asialle yhtään mitään.
Nyt olet jo lähellä. Käytännössä kyse on KORPORATISMISTA joka tarkoittaa siis sitä että erilaiset eturyhmittymät Suomessa pelaavat koko ajan omaan pussiinsa niin, että työttömyys kasvaa. Työttömiä puolestaan yritetään väkisin päästä kontrolloimaan em. eturyhmittymien toimesta.
Ei se SDP:kään tule aktiivimallia poistamaan paljostako vetoa? Se pikemminkin tuo sen jollain uudella nimellä niin että yritetään edelleen väkisin ja pakolla saada ihmisille huonoja sopimuksia ja ilmaistyötä ja rankaisemista. SDP kuuluu em. korporatistisiin ryhmiin ihan yhtä lailla kuin työnantajajärjestöt, maan hallitus ja muutama muukin järjestö.
Melkoista luopioiden touhua Suomessa, en tosiaan olisi uskonut nuorempana näkeväni että Suomi tämmöiseen alennustilaan ajetaan.