~ Toukokuisten keskiviikko ~
Eiliset jutut löytyy täältä:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7156492&p=1&tmode=1&smode…
Kommentit (34)
Meniköhän se nimimerkki oikein.........?
No kummiskin, mulla on just sama tilanne kuin sulla. Aina neuvolassa mitattaessa paineet on ihan älyttömiä ( alapaineet päälle 100...), mut kotona ne on suht normaalit. Nyt viimepäivänä vaan on kotimittauksessakin ollut aika huikeita lukuja...=/
Mut ollaan terkan kanssa sovittu, ettei meillä kannata edes neuvolassa paineita mitata, koska jännitän sitä niin kovasti. Mittaankin aina paineet kotona ennen neuvolaan menoa, ja merkataan sit kotimittaustulos neuvolakorttiin. Onkin tosi hyvä juttu!
Mukava kuulla etten oo ainoa jännittäjä ;) ;)
Ihanaa, että on muitakin " jännittäjiä" !
Mulle on kanssa tässä raskaudessa iskenyt joku ihan ihme verenpainemittari-pelko. Ei mua mikään muu neuvolassa/lääkärissä/ultrassa jännitä, mutta auta armias, kun terveydenhoitaja ottaa mittarin esille, niin jo pulssi nousee! On oikeastaan tosi huvittavaa! Ajattelet siinä mitatessa " ole ihan rauhassa, hengitä, hengitä, pulssi älä nouse" ja joo, lukemat on ties mitä. Pulssi aina vähintään 110..huoh.
Mä kanssa olen sanonut, että kotimittauksella tulee onneksi ihan normaaleja lukemia ja terkka on ainakin tähän asti uskonut. ;)
elli 38+2
Eli mulla myös tänään laskettuaika,mut mitään EI TAPAHDU!!!!!
Tosin aamulla heräsin kuuden jälkeen koviin mekkakipuihin,maha oli aivan kurap****llä ja tuntui ku olis megamenkat alkamassa,mut sit taas loppu tunnin päästä.Nyt vaan tuntuu painetta lantiossa.
Kävin tänään neuvolassa,kaikki oli kunnossa.Painoakin tullut vaan 200g,onneksi.Sf-mitta oli 35, maha on kokonaan tossa edessä.Yliaikaiskontrolliin Lahteen pääsen vasta 41+5,mut päätin et tää syntyy kans kyl ennen äitienpäivää ja olen sen masukillekin kertonut....
Voi kun sais jo oman nyytin syliin=)Aika on tosiaankin pysähtynyt ja hermot tosi loppu!!!
Raivostuttaa vielä ku kaikki soittelee ja päivittelee,et vieläkö olet kotona,niinpä niin täälähän sitä!!
Oli taas tosi oma napainen valitus mut nyt ei muuta mahdu päähän v**taa sen verran paljon,sorry!
Luci ja Paavo 40+0!!!!
mulla ollut koko raskauden ajan paineet tosi hyvät mutta aikaisemmin podin ihan samaa jännitystä eli kun lattiin puhuakin mittauksesta niin oikein tunsin kuinka paineet nousi. ja kotona aina lukemat hyvät. onneksi oma lääkäri ymmärsi tämän ja monesti mitattiin pariinkin kertaan peräkkäin niin lukemat aleni huomattavasti.
eli kantsii sanoa terkalle et mittaa vaikka pari kertaa, jospa sillä vaikutusta. pitäisi terveydenhoitajan ymmärtää kun musta ainakin tuntuu että tää vaiva on aikas yleinen.
niin ja siitä tayssin jutusta. pikkasen ärsyttää kun ei valmennuksessa mitään puhuttu, luulis että tiedossa on kuitenkin ollut jo pidemmän aikaa tämä vastaanoton vaihtuminen.
muutenkin osaan panikoida kun ekaa odotan ja nyt sitten vielä tää, eksytään kuitenkin ja synnytän jossain parkkipaikalla. no ei vaan mut ärsyttää tollaset loppumetrien muutokset....
meppe81 ja pirun kipeä häpyluu....
Pitkästä aikaa ajattelin pinoon pyöriä... siis edelleen yhtenä kappaleena. Masu kasvaa ja olo on aivan mainio, siis olosuhteisiin nähden... tahti vaan hidastuu, masua vihloo ja koko kasvaa... olenkohan ainoa jolla ei ole mitään kiirettä synnyttämään :).
Neuvola kuulumisia... rv.37+4
pissa puhdas
paineet 112/88
paino pysyy tasassa, koko raskaudessa tullut lisää noin kilo.
sf-mitta. 35
syke ok ja RT
siis kaikki hyvin...
Tässä elämme jännittäviä aikoja... muutenkin kuin vain uuden tulokkaan osalta. Siis ostaa paukautettiin rivitalo ja nyt yritetään myydä vanhaa kämppää. Muutto on sitten edessä tuossa kesäkuun alussa, joten nähtäväksi jää, että ehtiikö tulokas maailmaan ennen muuttoa (la.20.5). hih...
Niin....
ISO onnittelu kaikille jo nyyttinsä saaneille!!!!!!
Jaksua meille muille mahakkaille.
Ihanaa kun kesä tulee. Ulkona lämminta 17 astetta. Jeeeeeee!!!!
Typy, Esikko ja masu-pähkynä.
Aika samanlaisilla - eli odottavilla - fiilareilla ollaan täälläkin...
LA olis lauantaina ja mitään ei tapahdu, ei siis yhtään mitään! Ei supistuksia, ei limatulppia, ei edes menkkajomotuksia. Ainut " vaiva" on nivuskipu, jonka sain siitä hyvästä että lenkkeilen pojan kanssa. Rasittavaa olla kotona ylivilkkaan 4-vuotiaan pojan kanssa, joka haluis koko ajan pyöräillä ja leikkiä ja pelata ja ite haluis vaan maata kirjan kanssa sohvalla... Laiska äiti =)
Tänään oli neuvolakin, taas.
Pissassa hieman verta, mistä terkka sanoi että voi olla limatulppa irtoomassa, turha luulla!
SF: 32 (sentin taas laskenu)
Paino: sama kuin viikko sitten (yht. tullu 8 kg vaan)
Paineet: 115/77 (koskaan ei oo ollu noin alhaset)
Vaavin syke: n. 140 ( vähän rauhottunu )
Vaavin päätä ei enää löytäny kun on niin alhaalla.
Jipii,nyt tuli kaveri kylään, meenpä kahvin keittoon =)
Jaksuja kaikille kärvistelijöille =)
Iisamaari + tytsy 39+4
Aamulla kun kirjoitin oman valitusvirteni aloin ajattelemaan neuvolaan mennessä että eihän minulla vielä pitäisi olla mitään valittamista kun joukossamme on teitä huhtikuisia. Teidän housuissanne en TOSIAAN haluaisi olla, anteeksi vaan;)
Mut ne neuvolakuulumiset:
rv 37+3
painoa +1033g/vko (huih! Yht 11kg)
ei turvotusta
RR 111/75
pissa puhdas
Hb 117 (ja rautatabletit hain kotimatkalla apteekista)
sf-mitta 34 (sekin pompsahtanut yli keskikäyrän)
RT, laskeutunut muttei vielä kiinnittynyt
sykkeet 130 molemmin puolin
alkoholipromillet 0 :)
Neuvolasta lähtiessä jouduin pysähtymään poliisiratsiaan puhaltamaan, siksi tuo viimeinen.
Terkka epäili että vauva on ottanut jonkinlaisen kasvukirin kun tuota painoa ja mittaa on tullut yhtäkkiä noin paljon.
Ja koska vauva ei vielä ole kiinnittynyt tulisi nyt mahdollinen synnytys tehdä makuultaan. Joten täytyy toivoa että Touko älyisi olla sittenkin vielä syntymättä tai alkaisi jo kiinnittymään.
Silti aion jatkaa siivous-sauna-seksi-linjaa koko toukokuun:)
t. Nasumasu ja kiinnittymätön Touko
Red_Cat: Mulla on myös ulkokäännös maanantaina heti aamusta ja siinä kutsussa luki, että pitää varata aikaa noin tunti. Mä en ota miestä sinne mukaan, kun hänellä on kans työpäivä. Musta kans tuntuu, ettei tää vauva tajua enää kääntyä, mutta onhan se vielä mahdollista. Toivoa ainakin sopii.
Yön nukuin ihan hyvin vaihteeksi. Ihan mukavaa oli olla suht pirteänä aamusta. Tosin mulla on alkanu joku aamupahoinvointi (näillä viikoilla!). Aamusin oksettaa ihan kauheasti ja maha on ihan sekasin. Tätä on ollut jo useampana aamuna. Menee sitten kyllä ohi itekseen puoleen päivään mennessä.
Kaikki tuntuu olevan jo ihan kypsiä raskauteen. Koitetaan nyt vielä jaksaa hetki. Päivistähän tässä on enää kyse, useimmilla ainakin.
äiskä-04 rv36+3
Mä olen aatellut että olen ihan friikki, kun tollasta jännitän... Mutta minkäs itselles teet??!! Ja vaikka sitä kuinka keskittyis ja tsemppais, että " nyt älä jännitä" , niin varmasti pulssi kohoaa ja paineet taivaissa. Mä olen just äskettäin vaihtanut neuvolaa ton muuton takia, ja edellisestä neuvolasta sain aina mittaria kotiin lainaksi, mutta täällä uudessa neuvolassa ei ole ollenkaan lainamittareita... Ja viimeksi tää muuten tosi mukava neuvolantäti alkoi puhella, että " kun sulla on jo alkuraskaudesta olleet noi paineet noin koholla, niin kyllä täytyy raskauden jälkeen ottaa seurantaan.." Siis TÄH? Enkö mä just sen takia niitä kotimittauksia ole tehnyt, että saadaan ne OIKEAT arvot? Ja ne kaikkien kotimittausten tulokset on kyllä siellä terkkarin kansiossa, joten ei pitäis olla niin vaikeeta lukee sieltä... Enkä mä jaksais aina jankuttaa, että " ku se on sitä jännitystä..."
Edellisessä neuvolassa meni jo hyvin, ku terkka tiesi tän " ongelman" ja lääkäri myös, ja luottivat niihin kotimittauksiin. Mutta nyt mua ärsyttää jo valmiiksi perjantainen neuvola... Mitenköhän ne tuolla synnärillä suhtautuu tähän? Mulla on tuolla neuvolakortin välissä kyllä niitä kotimittaustuloksia jemmassa, jospa ne vaikka uskois mua...
Nojoo, kaipa tää tästä. Ihana, kun saa valittaa joillekin, jotka ymmärtää! Täytyy varmaan taas yrittää tänään jotain käynnistyskikkoja, vaikka ei tätä hämäläistä vissiin täältä noin vaan ulos savusteta. Kävelyllä jo kävin ja siitä muistuttaa kipeät nivuset ja lonkat... Jospa sitä vielä saunois ja kokeilis vaikka sitä nännien hierontaakin. Sais edes kunnon yöunet, jos ei vauvaa... ;)
Tsemppiä kaikille muillekin kärvistelijöille ja supparipeukkuja!!!! :)))
PJS ja " jäärä" rv40+0
Kirjoituksia oli vinot pinot ja yleinen mieliala näyttää olevan vitutuksen puolella:)
Täällä on olo kanssa tosi kärsimätön, vaikka viikkoja on vielä liian vähän:( Eka raskaudessa ei ollut yhtään mitään vaivoja, enkä silloin ymmärtänyt muiden kärsimättömyyttä, mutta nyt kyllä totisesti ymmärrän. Ei oo kiva sinnitella, kun on ihan puolikuntonen olo! Lisäksi kun esikoinen vaatii tosi paljon huomiota, niin ei ehdi lepäilemäänkään. Mut, onneksi mies jää jo kuun lopulla kesälomille, niin enköhän silloin saa lepäiltyäkin enemmän:)
Neuvola on vasta maanataina ja sit samalla lääkärin tarkastus. Toivottavasti ois edistystä tapahtunut kohdunsuula, vaikka tuskin on, kun supparitkin on loppuneet melkein kokonaan! Meillä ei neuvolalääkäri arvioi painoa ollenkaan, ja mua kyllä hirvittää, kun tuntuu, että tämä vauva on paljon isompi kun esikoinen!
Pääsisköhän sitä painoarvio-ultraan ihan oman epäilyn takia?
Mut ei muuta kun tsemppiä kaikille malttamattomille!
pricilla 35+1
Äiskä-04, olen lukenutkin että olet vastaavassa tilanteessa kuin minä ja melkein samalla rv päivälläkin. Joten maanantaina saamme sitten jännätä miten käy. Toivotaan että edes toisen vauva jäisi raivotarjontaan. Vaikka tosiaan tuntuu jotenkin niin epätodennäköiseltä kun tähän asti on tykännyt istuskella mahassa. :D Minulle lähete laitettiin kiireellisenä, kun neuvolatäti ei ajoissa tuota huolehtinut, kun oli sitä mieltä että kyllä se kääntyy eikä vielä ole kiire. Joten tänään vaan soittivat ja sanoivat että milloin tulla. Eivät sanoneet mitään että kuinka kauan kestää tms. Astmalääkkeet käski minun huolehtia varalta mukaan. Tuossa miehen kanssa kun juttelin, meinasi että ei tule mukaan, mikä minunkin mielestä on järkevintä. Eipä hän siellä mitään voi tehdä ja työpäivä venyy iltaan jos kovinkin kauan kestää.
Jospa sitä vähitellen rauhoittuisi tuohon sohvalle. Olen tänään kuurannut uunia, eikä siitä pinttynein lika lähtenyt. :( Siinä samalla sitten vaihdoin 5 kukkaa suurempiin ruukkuihin ja annoin kukkakärpäsmyrkkyä kaikille kukille. Ärsyttää nuo kukkakärpäset, saa nähdä tehoaako nuo myrkkypuikot.
Red_Cat & Möykky 36+4
Niin vielä siinä kutsussa luki, että mahdollista ulkokäännöstä varten tulisi olla syömättä 6 tuntia ennen toimenpidettä. Tämä siis PHKS:ssa, mutta varmaan suht samat jutut joka sairaalassa.
Toivotaan tosiaan, että edes jommankumman vauva päättää kääntyä raivotarjontaan ja pysyy sitten myös niin loppuun asti:).
äiskä-04 rv 36+3
Mä en tiedä mistä on kysymys,mutta nyt taas illalla alkoi kummallinen olo,hikoiluttaa,maha sekaisin ja vähän huono olo.Välillä supistelee lievästi,mutta sellaista menkkamaista jomotusta koko ajan.On aika levoton olokin...Onko muilla samanlaista vai tuunkohan mä vielä kipeeksikin näillä raskausviikoilla?
Eli HEIPS kaikille, taidan kirjoitella tähän listaan ekaa kertaa.
Ja raskausviikkoja jo 38+2! =)
Mä olen myös lueskellut teidän kirjoituksia ahkerasti.
~~ONNITTELUT jo vauvansa saaneille~~
Ensinnäkin kiitos (olikohan meppe81), joka valisti tuosta TAYSsin remontista. Täytyykin soittaa äidilleni, että ottaa Aamulehden talteen. Oltais nimittäin onnellisena posotettu vanhaan synnytysvastaanottoon.
Meille kolmas tulossa, edelliset syntyneet noin viikon yliaikaisina. Molemmat lähteneet käyntiin edellispäivän lääkärintutkimuksesta (tai siis näin ainakin luulen).
Tämä raskaus on kyllä toisaalta ollut täysin erilainen, kuin nuo aiemmat. Supisteluja on ollut jo monta kuukautta, b-streptokokki aiheuttaa lisäjännitystä jne..
Painoa ei ole tullut kuin pari kiloa (tosin lähtöpaino oli melkein samanverran, kuin noista edellisistä loppuraskaudessa, eli ei haittaa yhtään! ;)), maha on mielestäni pieni ja vauvastakin veikataan lähes kilon pienempää kuin aiemmat.
Olo on hyvä tai oikeastaan voisi sanoa tarmokas ja ihan ihmeellinen -> ei tunnu yhtään siltä, että meille tulee vauva.! Tai että tässä nyt ollaan ihan viimeisillään?!? Oikeastaan vain iltaisin, kun menee maate, niin alkaa supistelut, närästys, ylös on vaikea päästä (ei mahan takia, vaan sellaisen repivän kivun takia tuolla alavatsalla)..yöt olen nukkunut huonosti jo viime syksystä lähtien, eli ei johdu raskaudesta. Tosin nyt mies antoi mulle korvatulpat ja niiden avulla olen nukkunut tosi hyvin pari viime yötä! Kantsii kokeilla! Meidän juniori 2½v puhuu ja touhuaa unissaan ja siihen kun herään, niin en saa enää unenpäästä kiinni, mutta nuo korvatulpat ovat auttaneet!
Vessassakaan ei ole tarvinnut öisin rampata..tää on ihan ihmeellinen raskaus.
Mutta voimia ja jaksamisia teille kaikille! Ei sinne mahaan vielä kukaan ole jäänyt! ;) Olisi vaan jo niin ihanaa saada se vauveli syliin ja halittavaksi...ihanaa..
terkuin, Elli 38+2