istukkaveren luovutuksesta..?
tietääkö joku siistä enemmän..?
luin että sitä käytetään leukemian hoitoon ja kiinostuin,
miten sairaalat suhtautuvat?
kiitos jo etukäteen.
rottahilarius 40+5
Kommentit (5)
istukkaverta kerätään vain Naistenklinikalla. Siellä se tosiaan hoituu niin, että synnyttämään tullessaan ilmoittaa halukkuudestaan luovuttamiseen ja täyttää lomakkeen. Raskaudenaikainen lääkitys tms. ei vaikuta veren kelpoisuuteen, ainoastaan hiv- ja hepatiittipotilaiden veri ei kelpaa.
Mun tyttö syntyi helmikuussa nkl:lla ja olisin ilman muuta halunnut luovuttaa... syntyi klo 17:28 et ei kai virka-aikaan kuitenkaan?
täytyy synnyttää että se voidaan ottaa talteen. Itse olen aina synnyttänyt väärään aikaan..
Muistan nähneeni sairaalassa (HYKS/NKL ja siellä synnytyssalien edustan odotustila) lomakkeen, jossa esiteltiin asia & mukana oli kaavake, jonka täytettyään voi antaa hoitohenkilökunnalle, jolloin he osaavat toimia sen mukaan että olet luvan istukkaveren luovuttamiseen antanut. Lisää tietoa Veripalvelun sivuilta: http://www.veripalvelu.fi/asp/system/empty.asp?P=31&VID=default&SID=939…
Meillä oli tiedossa jo etukäteen, että sitä istukkaverta tarvitaan toisaalla (oman lapsen perinnöllistä alttiutta selvitettiin istukkaverestä), joten en itse voinut luovuttaa.
Luovuta ihmeessä, niin pelastat mahdollisesti jonkun elämän!
en tosin tiedä kerätäänkö sitä muuallakin?
Eli synnytyssalissa kävi istukkaveripalvelusta eräs nainen kysymässä olenko halukas luovuttamaan istukkaveren. Suostuin ilmanmuuta. Eli kun lapsi oli syntynyt (se nainen odotti siinä oven ulkopuolella) ja kätilö vei sen hänelle.
Seuraavana päivänä synnytyksestä kävi sama nainen kertomassa osastolla että istukkavereni oli saatu talteen ja sillä todennäköisesti voidaan pelastaa pieni leukemia lapsi. Siinä kohtaa pääsi kyllä itku onnesta =) Osastolla ollessa kävivät muutaman paperin kanssa jotka piti täyttää ja ottivat vielä yhden verikokeen.
Ja sain sen käsityksen että istukkaveri kerätään talteen vain " virka-aikaan" synnyttäviltä mikäli siihen suostuvat.
Ja suostumuksensa voi perua vielä jälkikäteenkin jos tulee " katumapäälle"