Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olipas tympeä kohtaaminen. Naisena olin remonttireiskalle kuin ilmaa.

Vierailija
22.08.2018 |

Meillä on käynnissä putkiremontti ja remonttimies tuli käymään erikseen näin illalla, kun oli joku ongelma jossain huoneessa. Tuli ovesta sisään, kohtasi minut ensimmäisenä. Tervehdin, mutten saanut vastausta, eikä tämä mies katsonut edes silmiin sisään tullessaan, vaan ohitti minut, etsi katseellaan talon miestä ja tervehti häntä. Menivät sitten katsomaan jotain putkia, oma mies ja se remonttireiska. Ilmeisesti vain miehet voivat mennä katsomaan putkia.

Mua ei putket tai autot tai eri puhelin- tai porakonemallit kiinnosta yhtään, mutta yleensä näissä asioissa asioidessa yhdessä puolison kanssa minutkin huomioidaan.

Olen äärimmäisen etuoikeutettu ja elän pienessä hyvinvointikuplassa, kun en itse oikeasti kohtaa syrjintää naisena oikein missään. Siksi tällaiset kohtaamiset (tai kohtaamattomuudet) tuntuvat näin yhtäkkiä hämmentäviltä. Ihan kuin en olisi olemassa ollenkaan.

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi samantapainen juttu kun hain pyörääni korjaamosta. Siellä työskennellyt mies ei edes katsonut silmiini, ei puhunut minulle mitään, kysymykseni ohitti olankohautuksella ja loppusumman näpytti korttilaitteeseen minulle mitään sanomatta.

No päätin etten enää asioi kyseisessä liikkeessä ja löysin toisen paikan, jossa palvellaan asiakkaita kohteliaasti ja iloisesti sukupuoleen katsomatta. Siellä muuten viimeksi käydessäni toinen asiakas oli hipsterityylinen mies ja myös hän sai erinomaista palvelua. Aina on onneksi muitakin vaihtoehtoja :)

Vierailija
62/102 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehille käy ihan samaa, vaikka ompeluliikkeessä.

Todellako?

Ompelen itse paljon ja käyn ompeluliikkeessä ja kangaskaupassa. Olen päinvastoin huomannut, että miehet saavat siellä erityiskohtelun. Joko pidetään ammattilaisena, joka osaa enemmän kuin muut ja kaipaa jotain ihan erikoista ja on hyvin tärkeä asiakas tai sitten neuvotaan kädestä pitäen ja huomaavaisesti, vaikkei mies ymmärrä edes yleissivistykseen kuuluvia asioita tekstiileistä - joka tapauksessa mies saa erityishuomiota ja parhainta palvelua  - ja muut eli naisasiakkaat odottavat jonossa että saavat maksaa ostoksensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tympeältähän tuo tuntuu, muttei silti välttämättä johdu siitä että vähättelisi sinua naisena remonttiasioiden suhteen. Kyse voi olla ihan yleisestä arkuudesta vastakkaisen sukupuolen suhteen, vaikka se varsinkin tuossa tilanteessa vaikuttaa muulta.

Vierailija
64/102 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen taloyhtiön hallituksen pj, 40-kymppinen aivan tavallisen hiirulaisen näköinen nainen. Remmonttisuunnittelua varten tuli firma katsomaan taloyhtiön tiloja, heidän 2 työntekijää oli paikalla ennen pomoansa. Olin toisen toisen työntekijän kanssa puhunut puhelimessa aiemmin, joten hän tiesi naisen olevan vastassa, pomo ilmeisesti ei tiennyt. Odottelimme pomoa rappukäytävässä ja kun hän saapui, hän vilkaisi minua sivusilmällä ja ryhtyi työntekijöilleen selvittämään muita työasioita. Työntekijä naama punaisena keskeytti pomonsa puhetulvan esittelemällä minut. Ilmeestä näki, että tajusi mokanneensa.

Ja syy miksi en itse itseäni esitellyt: en tiennyt minkä näköinen pomo oli ja kun hoksasin hänen tulleen paikalle, hän jo selän kääntäneenä selosti työasioita. Pidän outona, jos pomo ei tajunnut minun liittyvän taloyhtiön edustajan kanssa sovittuun tapaamiseen, muuten vain hengaan hänen 2:n alaisensa kanssa rappukäytävässä.

Vierailija
65/102 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aaargh hankalimmat asiakkaat ovat aina naisia. Olen monta vuotta erilaisissa asiakaspalvelutehtävissä työskennellyt nainen ja törmään usein aivan mahdottomiin naisasiakkaisiin. Varsinkin keski-ikäiset ovat niin täynnä omaa tärkeyttään ja epäkohteliaita. Vetävät herneen nenään pikkujutuista. Ap kuulostaa yhdeltä näistä.

Kuulostaa siltä että asiakaspalvelu ei sitten ole sinun alasi. 

Kyllä se sujuu ja hyvin olen edennyt. Pidän nämä ajatukset hymyn takana. Kiitoksia saan myös paljon.

Ne on nämä ärrimurri keski-ikäiset naiset, ketkä ei osaa odottaa vuoroaan, ohittavat jonossa ja loukkaantuvat joka asiasta, mitkä tekevät välillä päivät pitkiksi.

Vierailija
66/102 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi ärsyttävää. Olin joskus rautakaupassa silloisen mieheni kanssa, myyjä alkoi selittää miehelle, mun ylitseni, vaikka oli minun mökistäni kysymys! Piti pyytää sitten miestä muualle, että sai myyjän tajuamaan kuka on se ostaja.

Ja sitten klisee autokaupasta: Olen ostaja, miespuolinen kaveri vain mukana ja MINÄ olen asiakas ja maksan. Tulos: automyyjä puhuu pääni yli miespuoliselle henkilölle. Sanoin, että seuraavaksi kävelen ulos, jos ei minulle puhuta, myyjä karahti tulipunaiseksi ja änkytti jotain, mutta muutti kohdehenkilöä, jolle puhui. En ole ruma enkä läski eli sitä kommenttia ei tarvitse kirjoittaa.

No miksipä otit miespuolisen kaverin mukaan autokauppaan...? Koska tarvitsit apua, mieheltä.

En ymmärrä. Onko kaverin kanssa autokauppaan meneminen kiellettyä? Vai onko kiellettyä mennä autokauppaan eri sukupuolta olevan kaverin kanssa? Kaverin mukaan ottaminenko oikeutti autokauppiaan käytöksen? Jos leikitään sinun leikkiäsi, että kirjoittaja tarvitsi apua, niin sekö oikeuttaa kohtelemaan kirjoittajaa kuin ilmaa vaikka on kuitenkin maksaja? Jos menen ostamaan vaelluskengät ja tarvitsen apua niiden valinnassa, ja mulla on mukana vaikka veli joka tietää asiasta jotain, niin oikeuttaako se sivuuttamaan minut täysin vaikka maksan kengät itse? Entä jos olen yksin, ja pyydän myyjän apua kenkien valinnassa? Saako minua silloinkin kohdella huonosti? Avun tarvitseminenko oikeuttaa kohtelemaan huonosti vai se, että läsnä on miehiä? Selitä vähän.

Pointtihan oli, että autokauppaan miespuolisen kaverin ottava nainen todennäköisesti tarvitsee luotettavan tulkin autoihin liittyvissä asioissa. 

Vierailija
67/102 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on naispuolinen ystävä, joka ostaa uuden auton aina muutaman vuoden välein. Hän on insinööri, metsästää ja osaa tehdä remonttia. Kun hän on autokaupassa, hänelläkin palaa hihat. Arvatkaa vaan miksi...

Naiset on iso ostajaryhmä autokaupassa nykyään. Kannattaisi myyjienkin vähän ryhdistäytyä tässä kohtaa.

Vierailija
68/102 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen taloyhtiön hallituksen pj, 40-kymppinen aivan tavallisen hiirulaisen näköinen nainen. Remmonttisuunnittelua varten tuli firma katsomaan taloyhtiön tiloja, heidän 2 työntekijää oli paikalla ennen pomoansa. Olin toisen toisen työntekijän kanssa puhunut puhelimessa aiemmin, joten hän tiesi naisen olevan vastassa, pomo ilmeisesti ei tiennyt. Odottelimme pomoa rappukäytävässä ja kun hän saapui, hän vilkaisi minua sivusilmällä ja ryhtyi työntekijöilleen selvittämään muita työasioita. Työntekijä naama punaisena keskeytti pomonsa puhetulvan esittelemällä minut. Ilmeestä näki, että tajusi mokanneensa.

Ja syy miksi en itse itseäni esitellyt: en tiennyt minkä näköinen pomo oli ja kun hoksasin hänen tulleen paikalle, hän jo selän kääntäneenä selosti työasioita. Pidän outona, jos pomo ei tajunnut minun liittyvän taloyhtiön edustajan kanssa sovittuun tapaamiseen, muuten vain hengaan hänen 2:n alaisensa kanssa rappukäytävässä.

Kyllä sinä niin mielesi pahoitit.

Montako kertaa oot vitsaillut naisystäviesi kanssa millaisia tomppeleita miehet on vaikka sisustamisessa, lastenhoidossa, ruuanlaitossa ja ohittanut miehet täysin näissä keskusteluissa?

Vierailija
69/102 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiertelin pyöräliikkeitä, koska halusin ostaa paremman pyörän. Sain muutamassa sellaista aliarviointia osakseni ja huono palvelua, että menin seuraaviin. Lopulta löytyi hyvä pyörä ja kiva palvelu. Olipa niissä eroa! Mutta ihan hassua, mitä minulle miesmyyjät selitteli pyöristä, kun olettivat, etten tajua niistä paljon mitään.

Minulla on monenlaisia pyöriä ja osaan hyvin  korjata ja huoltaa ne, vähän rakentaakin. Olen ajanut maantiepyörällä, vaihteellisilla jalkajarruttomilla, vaihteettomilla, erilaisilla todella paljon työmatkoja, retkiä, pitkiä ja lyhyitä lenkkejä parikymmentä vuotta. Tiedän aika hyvin, mitä tarvitsen ja mikä on turhaa ja mitä en halua. Kovasti mulle yritettiin syöttää melkoisen paksua pajunköyttä, myyntipuhetta kyllä. Osasin varautua siihen ja olin valmistautunut hyvin, ottanut selvää uutuuksista ja miettinyt oman tarpeeni valmiiksi. Ihan väärässä kuulemma olin :D 

Vierailija
70/102 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu käsittämättömältä, että Suomessa vielä vuonna 2018 voi olla tällaista. Miten joku voi olla noin tökerö ettei osaa suhtautua ihmisiin ihmisinä, vaan pelkästään sukupuolen kautta, ja ei ole oppinut aikuisikään mennessä, että asiakaspalvelutilanteissa ja asiakaspalavereissa käyttäydytään kohteliaasti kaikkia kohtaan. Omalle liiketoiminnallehan tuossa vaan aiheuttaa haittaa.

Vierailija
71/102 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehille käy ihan samaa, vaikka ompeluliikkeessä.

Todellako?

Ompelen itse paljon ja käyn ompeluliikkeessä ja kangaskaupassa. Olen päinvastoin huomannut, että miehet saavat siellä erityiskohtelun. Joko pidetään ammattilaisena, joka osaa enemmän kuin muut ja kaipaa jotain ihan erikoista ja on hyvin tärkeä asiakas tai sitten neuvotaan kädestä pitäen ja huomaavaisesti, vaikkei mies ymmärrä edes yleissivistykseen kuuluvia asioita tekstiileistä - joka tapauksessa mies saa erityishuomiota ja parhainta palvelua  - ja muut eli naisasiakkaat odottavat jonossa että saavat maksaa ostoksensa.

Sinkkumies ehkä, naisen kanssa asioiva on ihan toinen juttu.

Vierailija
72/102 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi reiskan pitäisi katsoa sinua silmiin?

Kuuluu peruskäytöstapoihin katsoa silmiin ja tervehtiä!

Ja erityisen törkeän tuosta tilanteesta tekee sen, että tämä tapahtui ap:n omassa kodissa. Vieras ihminen päästetään taloon sisälle ja käyttäytyy talon asukasta kohtaan tuolla tavalla röyhkeästi. No, näitä juntteja riittää jotka eivät hallitse käytöstapoja. Edes niitä yksinkertaisia arkisia.

Vierailija
73/102 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako kertaa oot vitsaillut naisystäviesi kanssa millaisia tomppeleita miehet on vaikka sisustamisessa, lastenhoidossa, ruuanlaitossa ja ohittanut miehet täysin näissä keskusteluissa?

Useimmiten se on kyllä niin, että nainen toivoo että mies osallistuu näihin asioihin ja kiinnostuu niistä. Mikään ei ole mahtavampaa kuin mies joka tykkää laittaa ruokaa, osallistuu lastenhoitoon ja tykkää pitää kodin kunnossa. Ei sellaista miestä vähätellä, sellaisesta unelmoidaan.

Vierailija
74/102 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kommenttiketju. Olen nainen ja mua on aina kohdelleet asiallisesti kaikki. Niin automyyjät, remppamiehet kuin muutkin miestyöntekijät. Ainoa huono kokemus on naismyyjästä. Pelkkää negatiivisuutta taas täällä miehiä kohtaan.

Miten olis välillä ketju kaikista ihanista asioista mitä miehet tekevät? Aloittaisin, mut vastaus oli kuiteskin heti : ai ovat kivoja muka, kuule kun kerrankin....

Vierailija
75/102 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se noiden ominaisuuksien takia on putkimies.

Vierailija
76/102 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiertelin pyöräliikkeitä, koska halusin ostaa paremman pyörän. Sain muutamassa sellaista aliarviointia osakseni ja huono palvelua, että menin seuraaviin. Lopulta löytyi hyvä pyörä ja kiva palvelu. Olipa niissä eroa! Mutta ihan hassua, mitä minulle miesmyyjät selitteli pyöristä, kun olettivat, etten tajua niistä paljon mitään.

Minulla on monenlaisia pyöriä ja osaan hyvin  korjata ja huoltaa ne, vähän rakentaakin. Olen ajanut maantiepyörällä, vaihteellisilla jalkajarruttomilla, vaihteettomilla, erilaisilla todella paljon työmatkoja, retkiä, pitkiä ja lyhyitä lenkkejä parikymmentä vuotta. Tiedän aika hyvin, mitä tarvitsen ja mikä on turhaa ja mitä en halua. Kovasti mulle yritettiin syöttää melkoisen paksua pajunköyttä, myyntipuhetta kyllä. Osasin varautua siihen ja olin valmistautunut hyvin, ottanut selvää uutuuksista ja miettinyt oman tarpeeni valmiiksi. Ihan väärässä kuulemma olin :D 

Ja mistäs sulla on vertailukohtaa vastaavista miesten välisistä tilanteista? Kyllä ne kuule myyjät vedättää miehiäkin, ihan sen minkä pystyvät. Eikä se mikään väärä oletus ole, että tod. näk vähemmän tiedät, kuin mies. 

Vierailija
77/102 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oletti että "sinun putkesi" ei tarvitse rassausta :)

Vierailija
78/102 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmiten se on kyllä niin, että nainen toivoo että mies osallistuu näihin asioihin ja kiinnostuu niistä. Mikään ei ole mahtavampaa kuin mies joka tykkää laittaa ruokaa, osallistuu lastenhoitoon ja tykkää pitää kodin kunnossa. Ei sellaista miestä vähätellä, sellaisesta unelmoidaan.

No itse olen kyllä kanssa nähnyt miten kohotellaan kulmia ja pyöritellään silmiä, jos joku mies kertoo lastenhoidosta. " mitä sekin asiasta tietää"

Vierailija
79/102 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah! Oletat siis minun hallitsevan luettelemasi asiat? Mieheni vastaa pyykkihuollosta ja hyvin vastaakin. Ruoanlaitto on yhtä surkeaa molemmilla, lapsia ei ole ja sisustaminen taas on yksi turha rahareikä. Toki meillä kalusteet ynm. on, mutta ei olla "sisustettu" sen enempää.

En ole mieltäni pahoittanut, mutta haluaisin ihmisten huomaavan miten omat ennakkokäsitykset vaikuttavat kanssakäymiseen ympäröivien ihmisten kanssa. Ja kuinka niitä huomaamatta opetetaan jälkipolville oman käytöksen kautta. Sinäkin teit aivan vääriä oletuksia sukupuoleni perusteella.

Vierailija
80/102 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme kommenttiketju. Olen nainen ja mua on aina kohdelleet asiallisesti kaikki. Niin automyyjät, remppamiehet kuin muutkin miestyöntekijät. Ainoa huono kokemus on naismyyjästä. Pelkkää negatiivisuutta taas täällä miehiä kohtaan.

Miten olis välillä ketju kaikista ihanista asioista mitä miehet tekevät? Aloittaisin, mut vastaus oli kuiteskin heti : ai ovat kivoja muka, kuule kun kerrankin....

Ehkä miesten suhteen pätee sama sääntö kuin yritysten asiakaspalvelun suhteen: maine kasvaa hitaasti mutta lähtee nopeasti. Ei niinkään välitetä levittää tietoa hyvistä kokemuksista, mutta huonoista huudetaan nopeasti kovaan ääneen.