Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olipas tympeä kohtaaminen. Naisena olin remonttireiskalle kuin ilmaa.

Vierailija
22.08.2018 |

Meillä on käynnissä putkiremontti ja remonttimies tuli käymään erikseen näin illalla, kun oli joku ongelma jossain huoneessa. Tuli ovesta sisään, kohtasi minut ensimmäisenä. Tervehdin, mutten saanut vastausta, eikä tämä mies katsonut edes silmiin sisään tullessaan, vaan ohitti minut, etsi katseellaan talon miestä ja tervehti häntä. Menivät sitten katsomaan jotain putkia, oma mies ja se remonttireiska. Ilmeisesti vain miehet voivat mennä katsomaan putkia.

Mua ei putket tai autot tai eri puhelin- tai porakonemallit kiinnosta yhtään, mutta yleensä näissä asioissa asioidessa yhdessä puolison kanssa minutkin huomioidaan.

Olen äärimmäisen etuoikeutettu ja elän pienessä hyvinvointikuplassa, kun en itse oikeasti kohtaa syrjintää naisena oikein missään. Siksi tällaiset kohtaamiset (tai kohtaamattomuudet) tuntuvat näin yhtäkkiä hämmentäviltä. Ihan kuin en olisi olemassa ollenkaan.

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tää sun miehes on ollut hänen yhteyshenkilö ja näin ollen tietävät hoidettavista asioista, joten miksi sitten sun pitää suuttua tuollaisesta. Tuskin putkari teidän luo on tullut viihtymään vaan tekemään töitä. Asiakaskäynneillä ei turhia turista. Aika on rahaa.

Tuota minäkin painotin että aika on rahaa. Urakkasopimuksella ei ole aikaa jutella joutavia. Eri asia jos maksetaan tuntikorvausta niin mulle aivan sama jutellaanko mukavia vai teenkö töitä.

Kauanko menee aikaa jos sanoo hei tai terve? 

Hein sanomiseen menee sekuntti mutta sen takia voi jäädä älyttömän pitkään suusta kiinni kun akka alkaa selittämään. Ei kiinosta eikä siitä erikseen makseta.

Vierailija
42/102 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennakkoluulot harmittaa! Kun miehet, joita  ei ole siunattu liiallisilla älynlahjoilla eivätkä he välttämättä osaa muuta kuin oman asiansa, jos sitäkään hyvin, pitää jonain kikattavana bimbona. Sellaisiin naisiin ovat ehkä tottuneet eivätkä huomaa muita, eivät varmaan uskalla!

Vai että ennakkoluulot harmittaa ja perään lataat muutaman rivin omia ennakkoluulojasi. Luovu siis ennakkoluuloistasi niin ei enää harmita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi ärsyttävää. Olin joskus rautakaupassa silloisen mieheni kanssa, myyjä alkoi selittää miehelle, mun ylitseni, vaikka oli minun mökistäni kysymys! Piti pyytää sitten miestä muualle, että sai myyjän tajuamaan kuka on se ostaja.

Ja sitten klisee autokaupasta: Olen ostaja, miespuolinen kaveri vain mukana ja MINÄ olen asiakas ja maksan. Tulos: automyyjä puhuu pääni yli miespuoliselle henkilölle. Sanoin, että seuraavaksi kävelen ulos, jos ei minulle puhuta, myyjä karahti tulipunaiseksi ja änkytti jotain, mutta muutti kohdehenkilöä, jolle puhui. En ole ruma enkä läski eli sitä kommenttia ei tarvitse kirjoittaa.

Tämä urbaanilegenda se jatkaa vaan elämistään.

Tästä on tuore tutkimus muistaakseni viime vuodelta.

Vierailija
44/102 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehille käy ihan samaa, vaikka ompeluliikkeessä.

Vierailija
45/102 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni kälättävä kana ohittaa ignoraa miehet ihan samalla tavalla, oli kyse pitopalvelusta, kynsienlaittajasta, sisustussuunnittelijasta tms. naisvaltaisesta työntekijästä. No ok, ehkä just tervehtii, mut siihen jäis.

Vierailija
46/102 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maltan tuskin odottaa kun meidän putkirempan alkaa.

Tämä kommnentti kertoo mikä tässä oikein närästää. Jauhakaan vain käytöstavoista, eihän se tässä millään tapaa ole oleellista, jos olisi niin sukupuoli olisi ihan epärelevantti tässä keskustelussa. Ei se putkimies rivimiehillekään jää juttelemaan, jos työnjohtajalle on asiaa. 

Vierailija
47/102 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin vastaavanlainen tilanne tapahtui, kun oltiin puolison kanssa valitsemassa pintamateriaaleja remonttia varten. Meitä palvelemaan tullut asiakaspalvelia puhui koko ajan minun päälleni, vastaili vain mieheni kysymyksiin ja muutenkin katsekontakteilla, eleillä ja puheillaan noteerasi vain mieheni. Asia ei edenyt mihinkään, kun minä olin meistä kahdesta se, jolla oli remonttikokemusta, ja minä en saanut kysymyksiini vastauksia ellei mieheni toistanut niitä minun jäljessä. Lähdimme pois. Kerroin tästä myöhemmin ohimennen firmalle, joka remonttiamme teki (kyseinen liike oli tämän firman kanssa yhteistyössä) ja he ottivat asian vakavasti. He laittoivat palautetta sinne materiaaleja toimittavaan yritykseen ja seuraavalla kerralla meitä palveli eri ihminen, joka oli todella asiallinen ja tehokas tapaus! Hän puhui meille molemmille kuin ihmisille, eikä käveleville sukupuolistereotypioille. 

Ei tässä nyt mitään lirkuttelua ja palvomista kukaan varmaan kaipaa, vaan ihan normaalia ihmisenä kohtelemista. 

Vierailija
48/102 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tää sun miehes on ollut hänen yhteyshenkilö ja näin ollen tietävät hoidettavista asioista, joten miksi sitten sun pitää suuttua tuollaisesta. Tuskin putkari teidän luo on tullut viihtymään vaan tekemään töitä. Asiakaskäynneillä ei turhia turista. Aika on rahaa.

Tuota minäkin painotin että aika on rahaa. Urakkasopimuksella ei ole aikaa jutella joutavia. Eri asia jos maksetaan tuntikorvausta niin mulle aivan sama jutellaanko mukavia vai teenkö töitä.

Kauanko menee aikaa jos sanoo hei tai terve? 

Hein sanomiseen menee sekuntti mutta sen takia voi jäädä älyttömän pitkään suusta kiinni kun akka alkaa selittämään. Ei kiinosta eikä siitä erikseen makseta.

Perustele huono käytöksesi vaikka sitten niin. Yhtä lailla ne miehetkin voi alkaa selittää, sitähän et koskaan ulkonäöstä tai vehkeistä voi päätellä.

Vierailija
49/102 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi ärsyttävää. Olin joskus rautakaupassa silloisen mieheni kanssa, myyjä alkoi selittää miehelle, mun ylitseni, vaikka oli minun mökistäni kysymys! Piti pyytää sitten miestä muualle, että sai myyjän tajuamaan kuka on se ostaja.

Ja sitten klisee autokaupasta: Olen ostaja, miespuolinen kaveri vain mukana ja MINÄ olen asiakas ja maksan. Tulos: automyyjä puhuu pääni yli miespuoliselle henkilölle. Sanoin, että seuraavaksi kävelen ulos, jos ei minulle puhuta, myyjä karahti tulipunaiseksi ja änkytti jotain, mutta muutti kohdehenkilöä, jolle puhui. En ole ruma enkä läski eli sitä kommenttia ei tarvitse kirjoittaa.

No miksipä otit miespuolisen kaverin mukaan autokauppaan...? Koska tarvitsit apua, mieheltä.

Vierailija
50/102 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita riittää. Minä olin isäni kanssa hakemassa rautakaupasta tavaraa mun kodin remonttiin ja se myyjä aivan väkisellä koetti puhua vain mun isälle. Lopulta se uskoi, kun vähän rumemmin sanoi, että se on minun olohuone johon nämä seinäpaneelit ja parketti tulee, joten kantoapuna oleva isä ei osaa sanoa tähän yhtään mitään.

Vierailija
51/102 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommenteista päätelleen täällä on vain ääliöitä vastaamassa. Tiedoksi teille: me naiset olemme asiakkaita siinä kuin miehetkin. Jos maksan tonnitolkulla palveluntarjoajalle, olen minä se jonka kanssa keskustellaan asioista. En ota toista kertaa remonttia huonosti tai ylimielisesti käyttäytyvältä remppaajalta. 

No, tässähän oli ehkä kysymys siitä että kyseiseltä tyypiltä puuttuivat vain käytöstavat. Tervehdykseen vastataan tervehdyksellä, etenkin kun menet toisen kotiin. Yleensä myös puhuessa katsotaan silmiin eikä omiin varpaisiin. Tämä tiedoksi amikset. Ja sitten ihmetellään kun naiset lähtevät lipevien etelämaalaisten mukaan.

Sinä puhut käytöstavoista samalla kun suhtaudut alentuvasti ihmisiin " amikset"

Vierailija
52/102 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kommnentti kertoo mikä tässä oikein närästää. Jauhakaan vain käytöstavoista, eihän se tässä millään tapaa ole oleellista, jos olisi niin sukupuoli olisi ihan epärelevantti tässä keskustelussa. Ei se putkimies rivimiehillekään jää juttelemaan, jos työnjohtajalle on asiaa. 

Ei se ole ollenkaan epärelevantti asia. Jos olisit nainen (seuraavassa viestissäsi tietysti väität olevasi) tietäisit kuinka hämmästyttävän usein sinua vähätellään tai sinut sivuutetaan täysin, ihan vain koska olet nainen ja  paikalla on miehiä. Kuten monissa tämän ketjun viesteissä on taas kerrottu. Ap tapauksessa käytöstavat unohtuivat, koska ap on nainen ja paikalla oli mies jota sopi reiskan mielestä mieluummin tervehtiä, koska varmaan kyse oli tietysti miehen omistamasta talosta, koska naisethan eivät omista muuta kuin kenkiä ja käsilaukkuja vai miten se nyt meni.

Vierailija
53/102 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on käynnissä putkiremontti ja remonttimies tuli käymään erikseen näin illalla, kun oli joku ongelma jossain huoneessa. Tuli ovesta sisään, kohtasi minut ensimmäisenä. Tervehdin, mutten saanut vastausta, eikä tämä mies katsonut edes silmiin sisään tullessaan, vaan ohitti minut, etsi katseellaan talon miestä ja tervehti häntä. Menivät sitten katsomaan jotain putkia, oma mies ja se remonttireiska. Ilmeisesti vain miehet voivat mennä katsomaan putkia.

Mua ei putket tai autot tai eri puhelin- tai porakonemallit kiinnosta yhtään, mutta yleensä näissä asioissa asioidessa yhdessä puolison kanssa minutkin huomioidaan.

Olen äärimmäisen etuoikeutettu ja elän pienessä hyvinvointikuplassa, kun en itse oikeasti kohtaa syrjintää naisena oikein missään. Siksi tällaiset kohtaamiset (tai kohtaamattomuudet) tuntuvat näin yhtäkkiä hämmentäviltä. Ihan kuin en olisi olemassa ollenkaan.

Katsopas ihan rauhassa peiliin..näkyykö siellä huomionkipeä mielensäpahoittaja?

Vierailija
54/102 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaargh hankalimmat asiakkaat ovat aina naisia. Olen monta vuotta erilaisissa asiakaspalvelutehtävissä työskennellyt nainen ja törmään usein aivan mahdottomiin naisasiakkaisiin. Varsinkin keski-ikäiset ovat niin täynnä omaa tärkeyttään ja epäkohteliaita. Vetävät herneen nenään pikkujutuista. Ap kuulostaa yhdeltä näistä.

Vierailija
55/102 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksipä otit miespuolisen kaverin mukaan autokauppaan...? Koska tarvitsit apua, mieheltä.

En ymmärrä. Onko kaverin kanssa autokauppaan meneminen kiellettyä? Vai onko kiellettyä mennä autokauppaan eri sukupuolta olevan kaverin kanssa? Kaverin mukaan ottaminenko oikeutti autokauppiaan käytöksen? Jos leikitään sinun leikkiäsi, että kirjoittaja tarvitsi apua, niin sekö oikeuttaa kohtelemaan kirjoittajaa kuin ilmaa vaikka on kuitenkin maksaja? Jos menen ostamaan vaelluskengät ja tarvitsen apua niiden valinnassa, ja mulla on mukana vaikka veli joka tietää asiasta jotain, niin oikeuttaako se sivuuttamaan minut täysin vaikka maksan kengät itse? Entä jos olen yksin, ja pyydän myyjän apua kenkien valinnassa? Saako minua silloinkin kohdella huonosti? Avun tarvitseminenko oikeuttaa kohtelemaan huonosti vai se, että läsnä on miehiä? Selitä vähän.

Vierailija
56/102 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko oikeasti joku teki tällaisen aloituksen? Miten tyhjää elämä voi olla, että tätä jäi pohtimaan? Jos mies oli ujo naisten seurassa?

Vierailija
57/102 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aaargh hankalimmat asiakkaat ovat aina naisia. Olen monta vuotta erilaisissa asiakaspalvelutehtävissä työskennellyt nainen ja törmään usein aivan mahdottomiin naisasiakkaisiin. Varsinkin keski-ikäiset ovat niin täynnä omaa tärkeyttään ja epäkohteliaita. Vetävät herneen nenään pikkujutuista. Ap kuulostaa yhdeltä näistä.

Kuulostaa siltä että asiakaspalvelu ei sitten ole sinun alasi. 

Vierailija
58/102 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä urbaanilegenda se jatkaa vaan elämistään.

Se ei ole legendaa, että yksin autokaupoille tullut nainen vaihtaa liikettä, jopa toiselle paikkakunnalle, jos on merkkiuskollinen, ellei saa asiallista palvelua. Kun on käyttämässä kymmeniä tuhansia, voi hyvin kääntyä kannoiltaan sinne missä raha ja naisasiakas kelpaavat.

Vierailija
59/102 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole ollenkaan epärelevantti asia. Jos olisit nainen (seuraavassa viestissäsi tietysti väität olevasi) tietäisit kuinka hämmästyttävän usein sinua vähätellään tai sinut sivuutetaan täysin, ihan vain koska olet nainen ja  paikalla on miehiä. Kuten monissa tämän ketjun viesteissä on taas kerrottu. Ap tapauksessa käytöstavat unohtuivat, koska ap on nainen ja paikalla oli mies jota sopi reiskan mielestä mieluummin tervehtiä, koska varmaan kyse oli tietysti miehen omistamasta talosta, koska naisethan eivät omista muuta kuin kenkiä ja käsilaukkuja vai miten se nyt meni.

Normaali ihminen olettaa, että mies tietää putkista tai autoista enemmän kuin nainen (piti paikkansa tässäkin tapauksessa) ja jos yhdessä asutaan, niin oletus on, että yhdessä maksetaan asuminen myös maksetaan. Jos toisin on, niin se on hyvä tehdä selväksi kättelyssä, viimeistään paikalla olevan miehen toimesta.

Eivät miehetkään kimpoile, jos naisten asioista naisille tyypillisistä kiinnostuksen kohteista nainen puhuu miehen ohi naiselle. Kasvakaa jo yli tuosta sekopäisestä uhriutumisesta - omalla ja miehenne vastuulla on tehdä päätöksentekijä selväksi.

Vierailija
60/102 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehethän ohitetaan jatkuvasti monissa asioissa. Olen itse huomannut, että esim. lasten asiat kysytään aina multa. Mies tietäisi ne yhtä hyvin. Itseasiassa jotkut paremmin, koska minä olen meillä se, joka tekee työmatkoja. Miestä se vaan naurattaa.

Kauhea, kun jotkut naiset etsii oikein tilaisuuksia heittäytyä marttyyriksi ja uhriksi.

Tämän takia olen aina viihtynyt miesporukoissa paremmin. Ei jatkuvaa draamaa ja kiukuttelua.