Siis mammografiako sattuu ihan sikana? Kääk!
Olen menossa ja kuulin vasta nyt että kipu jos ei valtava niin kova ainakin. Auttaako jos ottaa särkylääkeet ennen sitä?
Kommentit (52)
Mites muuten, jos on tosi pienet ja terhakat, mutta "litteät" rinnat? Miten ihmeessä sellaiset saa venytettyä sinne levyjen väliin? En usko, että ihan kivutta? Mulla nimittäin on juuri tällaiset pienehköt ja matalat rinnat, joissa rasvakudosta on vähän ja rintarauhasen tuntee tosi helposti rasvan läpi ja jos siitä puristaa ihan kädelläkin niin tekee kipeää...
Vierailija kirjoitti:
Netissä lukee että nesteetkin lentää...
🤤
Menkää ultraan, en ole koskaan käynyt mammografiassa, kun käyn siellä säännöllisesti.
Joo maksaa vähän (työterveys kustantaa suurimman osan, kun ensin pyydän gyneltä lähetteen), mutta on myös tietyn tyyppiselle rinnalle tarkempi tutkimus kuin mammografia. Minulla on tiivis kudos ja lääkäri sanoi, että minun rintatyyppi soveltuu paremmin ultratutkimukseen.
Ei tosiaan kannata jättää tutkimatta. Sisareni kuoli rintasyopään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan minua ole ikinä sattunut. Joku vaan haluaa pelotella.
Eikö siinä rinta aika tiukasti litteäksi puristeta? Voin kuvitella sen sattuvan paljon.
Ei ap
Se rinnan litistäminen kestää vain muutaman sekunnin, on ehkä hieman epämiellyttävää, mutta ei kivuliasta. Ei minullakaan, vaikka on mastopatia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sattui ja aika kovastikin, onneksi sitä kesti vain 5-10 sekuntia per puoli. Kesällä tehtiin ja olin ekaa kertaa. Voisiko kipuun vaikuttaa se että useimmiten noita tehdään vasta yli 50-vuotiaille ja itse olen vasta 30+.
Kyllä niillä pääle 5-kymppisilläkin on tisseissä tunto jäljellä.
Kyllähän se jonkun verran tuntuu mutta ei kestä kauan. Kipua joutuu muutenkin tuntemaan elämän
varrella.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se jonkun verran tuntuu mutta ei kestä kauan. Kipua joutuu muutenkin tuntemaan elämän
varrella.
Tämä kuulostaa vähän siltä ettei naisen kokemalla kivulla ole väliä. Asiat voitaisiin tehdä toisinkin, mutta kun naisen elämä on aina ennenkin ollut kurjaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sattui ja aika kovastikin, onneksi sitä kesti vain 5-10 sekuntia per puoli. Kesällä tehtiin ja olin ekaa kertaa. Voisiko kipuun vaikuttaa se että useimmiten noita tehdään vasta yli 50-vuotiaille ja itse olen vasta 30+.
Nuorilla on keskimäärin tiiviimpi rintakudos, joten voi vaikuttaa esim. siihen, paljonko tarvitsee puristaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole käynyt, mutta voin kuvitella että tulee olemaan kivulias kokemus. Omat rinnat on aina olleet aran puoleiset, tiettyyn aikaan kierrosta hyvin kivuliaat. Helpoimmillaan ovat siis kosketukselle arat ja pahimmillaan niin kipeät, ettei liikkua viitsisi ja tällöin pidän urheilurintsikoita joiden riisuminen suihkuun mennessä sattuu älyttömästi.
On normaalia, sanoi gyne...
Jos tosiaan voi olla noin kosketuskipeät, niin uskon että mammografia sattuu. Viimeksi juuri ottaja sanoi, että koneet on kehittynyt. Uusilla koneilla mammografia on helpompaa.
Olen ollut hoitajana ottamassa mammografiakuvia. Aika henkilökohtaista tuntuu olevan, sattuuko vai ei. Kierron vaihe, rinnan koko, kudoksen venyvyys, kipukynnys, kuvaaja jne. vaikuttaa. Ei kannata etukäteen jännittää hirveästi, ei se välttämättä satu ollenkaan.
Mammografiatutkimuksessa otetaan tosiaan neljä kuvaa, etukuvat molemmista rinnoista ja viistokuvat molemmista rinnoista. Hengittää saa koko ajan normaalisti ja rinnan puristus vapautuu automaattisesti, kun kuva on otettu, joten rinta on puristuksissa mahdollisimman lyhyen ajan.
Kipuun vaikuttaa myös rintojen tiiveys, tiiviin kudoksen litistäminen sattuu enemmän kun löysän.