Vihaan itsekseen ajattelevia moderneja pyykinpesukoneita!
Lapsen valkoinen lempihuppari oli pakko pestä, joten heitin sen uuteen Siemensin koneeseen 60 asteen puuvillaohjelmalle. Ihmettelin, kun takki oli ohjelman loputtua ihan likomärkä, ja valitsin koneesta linkousohjelman ja laitoin sen 1400 kierrokselle. No, kone vain pyöritteli rumpua, ei lähtenyt linkoamaan. Kokeilin uudelleen, sama juttu. Putsasin nukkasihdin (ei likaa), irrotin ruuvarilla poistoputken, ei näyttänyt olevan ongelmaa. Kokeilin taas, ei lähtenyt linkoamaan. Googlasin suomalaisia ja ulkomaisia sivuja, eikä mitään neuvoa, varsinkaan Siemensin omilla sivuilla. No sit keskustelupalstalta luin, että nämä nykyajan koneet ajattelee käyttäjänsä puolesta ja jos pyykkimäärä on kovin kevyt, niin se kone aistii sen, eikä vedä täyttä linkousta. Tässä tapauksessa ei lingonnut ollenkaan. Heitin takin sit kevyt linkous -ohjelmalle, ja siellähän se pyöri sillä 800 kierroksella ihan mainiosti. Edellinen kone oli varmaan 12 vuotta vanha ja mallia väännä säädintä mekaanisesti ja paina nappula pohjaan. Sillä koneella sai, mitä tilasi. Nää ekokoneet näköjään sit laskevat kaiken mahdollisen ja päättelevät käyttäjän puolesta, mitä tulee tehdä. Typerää. Ja miksei koneen käyttöpppaassa kerrota tätä ollenkaan?
Kommentit (72)
Massaltaan suuri mutta tilavuudeltaan pieni pyykkimäärä aiheuttaa sen, että rumpu pyrkii pyörimään epäkeskosti, joka rasittaa rummunakselia. Joku alle 25 vuotta sitten mekaniikkaa opiskellut/käsitellyt voi korjata käyttämäni termit mutta kone säästää itseään ihan viisaasti näissä tilanteissa.
LG kone ilmoittelee että ohjelma on valmis. Silti luukku ei aukea vaan pitää odotella useampi minuutti. Miksi ärsyttävä pimputtelu voisi kuulua silloin kun luukun saa auki?
Vierailija kirjoitti:
LG kone ilmoittelee että ohjelma on valmis. Silti luukku ei aukea vaan pitää odotella useampi minuutti. Miksi ärsyttävä pimputtelu voisi kuulua silloin kun luukun saa auki?
No tuota tuota mulla kyllä saa samantien sen luukun auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kans moderni pesukone. Sen käyttöohjeessa sanotaan, että kone ei linkoa (tai linkoaa hyvin hitaasti), jos se ei saa aseteltua vaatteita rummussa tasapainotilaan. Siellä on jotkin tasapainosensorit.
Eli jos koneeseen laittaa vain yhden vaatteen, kone ei linkoa, koska yksi vaatekappale ei asetu rumpuun tasapainotilaan.
Eli jos joudun pesemään yhden vaatteen, joudun laittamaan toisen, suunnilleen samanpainoisen kaveriksi, että tasapainotila saavutetaan ja kone suostuu linkoamaan. Tämä on rasittavaa, kun tätä ei muista! Ohjelman loputtua huomaa, että ei lingottu ollenkaan, ja sitten joku puhdas vaatekappale sinne kaveriksi ja lisälinkousohjelmalle.
Heh! Itse laitan "kaveripyyhkeen" yksinäiselle vaatteelle niin johan linkoaa. Eli mulla on erikseen pyyhe tällaisille pesuille. Hitsi kun joutuu kaikenlaista säätämään.
Miksi pestä vain yksi vaate kerrallaan
Joskus on vain pakko. Esim. hienopesua vaativia vaatteita on vain muutama ja niitä jos rupee keräämään useampia samaan koneelliseen niin voi 1 tai 2 sellaista vaatetta lojua pyykkikorissa jopa kuukauden, ei siinäkään mitään järkeä ole. Ihanne ja tavoite on tietysti pestä mahdollisimman täysiä koneellisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas ilmeisesti laitoin pyykkiä liikaa koska ei lingonnut ja on uusi kone. Luin ohjeesta netistä että pyykkiä saa laittaa tietyn kilomäärän siihen tiettyyn ohjelmaan. No eipä tiedä paljon on pyykkiä 5kg 7kg.n koneessa. Höh hankalaksi menee. Miksi on 7 kilon kone jos pyykkiä pitää laittaa vain 5kg että se linkoaa. Kaheleita tosiaan nämä uudet koneet. Miesten suunnittelemia??😂
Tähän on helppo ratkaisu markkinataloudessa. Naiset alkavat suunnittelemaan koneita, ja koska ne ovat parempia, niin ihmiset ostavat niitä. Tämän jälkeen miesten suunnittelemat koneet katoavat markkinoilta, koska kukaan ei osta niitä. Helppoa!
Kieltämättä usein tulee näitä kodinkoneita käyttäessä mieleen, että onko niiden suunnittelijat itse tiskanneet tai pyykänneet koskaan.
Saanko kysyä tässä ketjussa, et kun mainostetaan pesuainesäiliöstä itse annostelevaa konetta, niin mitä jos haluaakin pestä eri pesuaineella, esim.valkopyykin, urheiluvaatteet jne. Onnistuuko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten se vedenotto niissä koneissä, voi ristus! Tsup, tsupp, tsupp. Monta kertaa aluksi ja sitten vasta ottaa kunnolla sitä vettä sinne koneeseen. Sitten kun kone on valmis niin vielä jäätelöauton tyyppinen serenadi perään. :)
Sen serenadin saa asetettua pois päältä! Itse tajusin tämän noin puolen vuoden vetutuksen jälkeen :D Vaati tyyliin 10sek kahden napin pohjaanpainamista (tms).
Itse purin koneen ja väänsin summerin ruuvimeisselillä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kans moderni pesukone. Sen käyttöohjeessa sanotaan, että kone ei linkoa (tai linkoaa hyvin hitaasti), jos se ei saa aseteltua vaatteita rummussa tasapainotilaan. Siellä on jotkin tasapainosensorit.
Eli jos koneeseen laittaa vain yhden vaatteen, kone ei linkoa, koska yksi vaatekappale ei asetu rumpuun tasapainotilaan.
Eli jos joudun pesemään yhden vaatteen, joudun laittamaan toisen, suunnilleen samanpainoisen kaveriksi, että tasapainotila saavutetaan ja kone suostuu linkoamaan. Tämä on rasittavaa, kun tätä ei muista! Ohjelman loputtua huomaa, että ei lingottu ollenkaan, ja sitten joku puhdas vaatekappale sinne kaveriksi ja lisälinkousohjelmalle.
Heh! Itse laitan "kaveripyyhkeen" yksinäiselle vaatteelle niin johan linkoaa. Eli mulla on erikseen pyyhe tällaisille pesuille. Hitsi kun joutuu kaikenlaista säätämään.
Näin eläinperheessä tapahtuu välillä yllättäviä vahinkoja. Lisäksi ne ei saa lingota, vain samanväristen kanssa pestävät esim. neuleet, joita jos haluaisi pestä kerralla enemmän, joutuisi hautomaan likavaatekorissa ikuisuuden.
Mulla oli "älypyykkäri" käytössä puolisen vuotta ja myin sen pois just sen takia kun kone "ajatteli" itekseen liikaa ja kosketus nappulat toimi miten sattuu. Nyt on sellanen perus pyykkäri jossa ei ole edes digitaalista näyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin. Jos tarviin jonkun tietyn vaatteen eikä riittävän samanlaisia ole täyttä konetta, pesen käsin. Erittäin harvoin näin käy. Jos on neuroottinen olo, laitan värinsieppariliinan ja silloin yleensä viimeistään saa koneen täyteen.
Noin muuten kuulostaa kyllä kamalilta uudet koneet...O.O Meillä vuokrakämpän kone muuten ok, mutta pesee todella kauan. Omassa asunnossa asuessa käytössä oli pesutupa, jossa kaksi konetta / vuoro, ja isompikin kone pesi 60 asteen ohjelmaa alle tunnin.
Pesutupien ja ns. laitoskoneet pesee siksi nopeasti koska koneeseen menee kylmä ja kuumavesiletku, haluttu lämpötila on heti. Kotikoneeseen vain kylmä, ja kone sit lämmittää sen valituksi lämpötilaksi. Esimerkiks toi 90 asteen lämpötila on saavutettu tunnissa ja se on vain vähän aikaa 90 astetta kunnes alkaa linkous-huuhtelu-linkous jne. ja saakutin pitkä möyhiminen ja pöyhiminen mitä teollisuuskoneet ei tee. No, ne onkin ihan eri hintaluokkaa ja tehty kestämään.
Äh, täällä on sama ongelma linkouksen kanssa. Todella rasittavaa kun ei pysty pikaohjelmalla pesemään vaikka vain muutamaa paitaa tai treenikamoja kerralla, kun kone ei sitten linkoa ollenkaan ja kiva ripustella täysin likomärkiä, vettä valuvia pyykkejä joissa menee päiväkausia että ne kuivaa.
Samaa mietin. Jos tarviin jonkun tietyn vaatteen eikä riittävän samanlaisia ole täyttä konetta, pesen käsin. Erittäin harvoin näin käy. Jos on neuroottinen olo, laitan värinsieppariliinan ja silloin yleensä viimeistään saa koneen täyteen.
Noin muuten kuulostaa kyllä kamalilta uudet koneet...O.O Meillä vuokrakämpän kone muuten ok, mutta pesee todella kauan. Omassa asunnossa asuessa käytössä oli pesutupa, jossa kaksi konetta / vuoro, ja isompikin kone pesi 60 asteen ohjelmaa alle tunnin.