Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihaan itsekseen ajattelevia moderneja pyykinpesukoneita!

Vierailija
22.08.2018 |

Lapsen valkoinen lempihuppari oli pakko pestä, joten heitin sen uuteen Siemensin koneeseen 60 asteen puuvillaohjelmalle. Ihmettelin, kun takki oli ohjelman loputtua ihan likomärkä, ja valitsin koneesta linkousohjelman ja laitoin sen 1400 kierrokselle. No, kone vain pyöritteli rumpua, ei lähtenyt linkoamaan. Kokeilin uudelleen, sama juttu. Putsasin nukkasihdin (ei likaa), irrotin ruuvarilla poistoputken, ei näyttänyt olevan ongelmaa. Kokeilin taas, ei lähtenyt linkoamaan. Googlasin suomalaisia ja ulkomaisia sivuja, eikä mitään neuvoa, varsinkaan Siemensin omilla sivuilla. No sit keskustelupalstalta luin, että nämä nykyajan koneet ajattelee käyttäjänsä puolesta ja jos pyykkimäärä on kovin kevyt, niin se kone aistii sen, eikä vedä täyttä linkousta. Tässä tapauksessa ei lingonnut ollenkaan. Heitin takin sit kevyt linkous -ohjelmalle, ja siellähän se pyöri sillä 800 kierroksella ihan mainiosti. Edellinen kone oli varmaan 12 vuotta vanha ja mallia väännä säädintä mekaanisesti ja paina nappula pohjaan. Sillä koneella sai, mitä tilasi. Nää ekokoneet näköjään sit laskevat kaiken mahdollisen ja päättelevät käyttäjän puolesta, mitä tulee tehdä. Typerää. Ja miksei koneen käyttöpppaassa kerrota tätä ollenkaan?

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittaatteko koskaan pyykin painon? Siis kun ajatellaan pesuainemääriä joita on niissä pesuainepurkkien kyljissä? Esim. 4Kg 50ml pesuainetta pehmeä vesi jne...

Vierailija
42/72 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en koskaan kirjoitti:

Mittaatteko koskaan pyykin painon? Siis kun ajatellaan pesuainemääriä joita on niissä pesuainepurkkien kyljissä? Esim. 4Kg 50ml pesuainetta pehmeä vesi jne...

No eipä ole koskaan mielessä käynyt tätä ennen. Mutta siis jatkossa kai sitten..

Samsungissa on muuten vartin pikaohjelma. Joka tosin kestää kevyellä linkouksella 20 min. Käytän sitä silloin, kun kone tekee päätöksiä puolestani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja näissä ei ole mitään pikaohjelmaa edes olemassa?! Lyhin ohjelmakin kestää jotain 3 tuntia. Ei ole aikaa sellaiseen.

LG:ssä on 30 min. Mutta en muista lämpötiloja olisko vaan 20 lämpötilassa, en nyt tarkkaan muista. Yleensä pesen täysiä koneellisia.

30 min pikapesu  30 asteessa. LG:ssä (kuivaava) on myös  se s**tanan ruiskupumppu kumikauluksessa, tukkeutuu helposti ja sitten kone pitää kamalaa ääntä. Pitää välillä avata se niin äimäneulalla koukin sieltä nukkapötkön. Kummasti se nukkapötkö EI jää nukkasihtiin.

di-di-di-di-di-dii - !"#¤%&/(

Vierailija
44/72 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nuo uudet koneet kovin halukkaita vaeltamaan. Vanhemmissa koneissa aina linkouksen aikana tapahtui liikettä suuntaan jos toiseen.

Vierailija
45/72 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä joutuu pettymään, kun ostaa jonkin muun kuin Mielen. Mun Mieleni hakee kyllä joskus raskaamman pyykin kanssa tasapainoa, mutta koskaan ei ole jättänyt linkoamatta tai lingonnut huonosti. Kyllä se tasapaino löytyy kun vaihtaa pyörimissuuntaa ja etsii, Miele osaa sen.

Lisävedenkin voi valita lähes joka pesuohjelmaan. Hienopesuun ei, sillä siinä on jo valmiiksi niin paljon vettä, että luukkua ei voi avata kesken pesun.

Vierailija
46/72 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan pyykit keitettiin padassa, pestiin, huuhdottiin ja käännettiin käsin kuivaksi, vietiin narulle kuivamaan ja mankeloitiin tai silitettiin.. on teillä nykynaisilla ongelmat. 

Nyt tiedänkin miksi ennen oli niin, että naisten piti kyllä kiireaikoina revetä myös miesten töihin, mutta miehet eivät vastaavasti naisia auttaneet, vaikka heillä olisi siihen ollutkin aikaa: syy ei ollut miesten laiskuudessa ja osaamattomuudessa, vaan että heistä vain ei kertakaikkiaan ollut pyykinpesun kaltaisiin raskaisiin töihin!

Vierailija
47/72 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kans moderni pesukone. Sen käyttöohjeessa sanotaan, että kone ei linkoa (tai linkoaa hyvin hitaasti), jos se ei saa aseteltua vaatteita rummussa tasapainotilaan. Siellä on jotkin tasapainosensorit.

Eli jos koneeseen laittaa vain yhden vaatteen, kone ei linkoa, koska yksi vaatekappale ei asetu rumpuun tasapainotilaan.

Eli jos joudun pesemään yhden vaatteen, joudun laittamaan toisen, suunnilleen samanpainoisen kaveriksi, että tasapainotila saavutetaan ja kone suostuu linkoamaan. Tämä on rasittavaa, kun tätä ei muista! Ohjelman loputtua huomaa, että ei lingottu ollenkaan, ja sitten joku puhdas vaatekappale sinne kaveriksi ja lisälinkousohjelmalle. 

Heh! Itse laitan "kaveripyyhkeen" yksinäiselle vaatteelle niin johan linkoaa. Eli mulla on erikseen pyyhe tällaisille pesuille. Hitsi kun joutuu kaikenlaista säätämään.

Vierailija
48/72 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun pujutttiin pesukoneista, niin mietin uskallanko paljastaa yhtä juttua....... Niin monesti jään katselemaan pyykinpesukoneen pesua kun se pyykki pyörii siellä koneessa. :D Minua se jotenkin rauhoittaa. :) Onko täällä muita tämmösiä hulluja?

Tästä tuli mieleen, että minun vanhempieni kissalla oli vaihe, jossa pesukone kiinnosti kovasti. Aina kun kissa kuuli, että pesukone laitetaan päälle, kissa tuli kylpyhuoneen lattialle istumaan ja katsomaan pyykkien pyörimistä :)

Vierailija
49/72 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut halpispaskarosenlewit ei linkoa, jos pyykkiä on liian vähän tai jos sitä on liian paljon. Tai linkoavat tavallaan, ei niissä estoa ole, mutta pomppivat pitkin kylppäriä ja hajottavat putket ja kaakelit ja lopulta itsensä.

Kannattaa ostaa halpa, korkeintaan pari sataa maksava paska läyskä. Saa jännitystä elämään.

Vierailija
50/72 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kans moderni pesukone. Sen käyttöohjeessa sanotaan, että kone ei linkoa (tai linkoaa hyvin hitaasti), jos se ei saa aseteltua vaatteita rummussa tasapainotilaan. Siellä on jotkin tasapainosensorit.

Eli jos koneeseen laittaa vain yhden vaatteen, kone ei linkoa, koska yksi vaatekappale ei asetu rumpuun tasapainotilaan.

Eli jos joudun pesemään yhden vaatteen, joudun laittamaan toisen, suunnilleen samanpainoisen kaveriksi, että tasapainotila saavutetaan ja kone suostuu linkoamaan. Tämä on rasittavaa, kun tätä ei muista! Ohjelman loputtua huomaa, että ei lingottu ollenkaan, ja sitten joku puhdas vaatekappale sinne kaveriksi ja lisälinkousohjelmalle. 

Heh! Itse laitan "kaveripyyhkeen" yksinäiselle vaatteelle niin johan linkoaa. Eli mulla on erikseen pyyhe tällaisille pesuille. Hitsi kun joutuu kaikenlaista säätämään.

😂😂😂

Kiitos! Kaveripyyhe siis meininkinä täälläkin jatkossa.

Vierailija
51/72 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut halpispaskarosenlewit ei linkoa, jos pyykkiä on liian vähän tai jos sitä on liian paljon. Tai linkoavat tavallaan, ei niissä estoa ole, mutta pomppivat pitkin kylppäriä ja hajottavat putket ja kaakelit ja lopulta itsensä.

Kannattaa ostaa halpa, korkeintaan pari sataa maksava paska läyskä. Saa jännitystä elämään.

Meillä on 300 euron arvoinen, nelivuotias karvalakkirosenlew juuri lopettanut linkouksensa. Ihan sama, mitä rumpuun laittaa, aina linkoaa. Käyttää myös riittävästi vettä (kriteeri ostoksilla), huuhtelee hyvin, 60 asteen pesu kestää 2 h, mitään ei pimputa. Vinkki: jalkojen tasapainotus estää koneen laukkaamisen. Tämän ketjun luettuani arvostan omaani entistä korkeammalle.

Vierailija
52/72 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä n. 100-vuotias Elektro Helios. Näiden ketjujen vuoksi toivon,ettei se ikinä hajoa kojauskelvottomaksi. Hoitaa päivittäin kuusihenkisen perheen pyykit ja sillä sipuli.

Vierailija
53/72 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä n. 100-vuotias Elektro Helios. Näiden ketjujen vuoksi toivon,ettei se ikinä hajoa kojauskelvottomaksi. Hoitaa päivittäin kuusihenkisen perheen pyykit ja sillä sipuli.

Pidä siitä huolta, tuon koneen jälkeen pyykinpesusi ei ole enää kuin kultaisina hyvinä aikoina.

Vierailija
54/72 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pestä vain yksi vaate kerrallaan

Vierailija
55/72 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten se vedenotto niissä koneissä, voi ristus! Tsup, tsupp, tsupp. Monta kertaa aluksi ja sitten vasta ottaa kunnolla sitä vettä sinne koneeseen. Sitten kun kone on valmis niin vielä jäätelöauton tyyppinen serenadi perään. :)

Sen serenadin saa asetettua pois päältä! Itse tajusin tämän noin puolen vuoden vetutuksen jälkeen :D Vaati tyyliin 10sek kahden napin pohjaanpainamista (tms).

Mikä tämän serenadin funktio on?

Vierailija
56/72 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas ilmeisesti laitoin pyykkiä liikaa koska ei lingonnut ja on uusi kone. Luin ohjeesta netistä että pyykkiä saa laittaa tietyn kilomäärän siihen tiettyyn ohjelmaan. No eipä tiedä paljon on pyykkiä 5kg 7kg.n koneessa. Höh hankalaksi menee. Miksi on 7 kilon kone jos pyykkiä pitää laittaa vain 5kg että se linkoaa. Kaheleita tosiaan nämä uudet koneet. Miesten suunnittelemia??😂

Vierailija
57/72 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas ilmeisesti laitoin pyykkiä liikaa koska ei lingonnut ja on uusi kone. Luin ohjeesta netistä että pyykkiä saa laittaa tietyn kilomäärän siihen tiettyyn ohjelmaan. No eipä tiedä paljon on pyykkiä 5kg 7kg.n koneessa. Höh hankalaksi menee. Miksi on 7 kilon kone jos pyykkiä pitää laittaa vain 5kg että se linkoaa. Kaheleita tosiaan nämä uudet koneet. Miesten suunnittelemia??😂

Tähän on helppo ratkaisu markkinataloudessa. Naiset alkavat suunnittelemaan koneita, ja koska ne ovat parempia, niin ihmiset ostavat niitä. Tämän jälkeen miesten suunnittelemat koneet katoavat markkinoilta, koska kukaan ei osta niitä. Helppoa!

Vierailija
58/72 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten se vedenotto niissä koneissä, voi ristus! Tsup, tsupp, tsupp. Monta kertaa aluksi ja sitten vasta ottaa kunnolla sitä vettä sinne koneeseen. Sitten kun kone on valmis niin vielä jäätelöauton tyyppinen serenadi perään. :)

Sen serenadin saa asetettua pois päältä! Itse tajusin tämän noin puolen vuoden vetutuksen jälkeen :D Vaati tyyliin 10sek kahden napin pohjaanpainamista (tms).

Ohjelma on päättynyt. Minä taas tarvitsen serenadin jotta muistan tyhjentää koneen. Mikron bling-bling ärsyttäää paljon enemmän. Hmm... pitääkin selvittää miten sen saisi pois.

Vierailija
59/72 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä aloituksesta! Meillä uusi Candyn halppiskone tekee samaa linkouksen kanssa, ja manasin jo koko merkin alimpaan hel vettiin tuon linkouksen takia. Ei siis linkoa vajaita koneellisia ollenkaan.

Pyykistä ei myöskään tule puhtaan tuntuista ja tuoksuista edes isoilla lämpötiloilla ja pitkillä ohjelmilla. Vedentasoa ei voi nostaa eikä esipesua ohjelmoida... Ihanan ekologista, kun linkoamattomuuden takia pitää pyörittää monta ohjelmaa ja vedensäästö pilaa vaatteet.

Vierailija
60/72 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vtuttaa, muuta funktiota en ole huomannut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän