Olen säästänyt ja sijoittanut 200 000 euron omaisuuden perusduunarina
Olen perusduunari, vuositulot luokkaa 60-65k hieman vaihdellen. Omistusasunto, uudehko auto löytyy. Aloitin säästämisen ja sijoittamisen heti ensimmäiseen työhön päästyäni, ja tässä sitä nyt ollaan. Jos tämä oli mahdollista minulle, se on sitä myös sinulle. Olennaista ei ole se mitä tienaat, vaan se paljonko kykenet säästämään. Minulla säästöaste palkastani ehkä 80%. Tämän on mahdollistanut asuminen muualla kuin etelän ruuhkissa sekä minulle siunaantuneet halvat harrastukset.
Kommentit (70)
Massikka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä hieman saattaa hikoiluttaa kun joutuu välillä vessassa käymään. Aivojen käyttö ei kuitenkaan paperimiehen työhön kuulu.
Mihinkäs tuo väite perustuu? Koneisiin tarvitaan hieman muutakin säätöä kuin päälle/pois-kytkin. Näitä lienee maallikolle turha sen tarkemmin selostaa.
Totta. Siinä näytön edessä on se näppäimistö josta joutuu joskus jotain nappia painamaan. Hommat oppii tyypillisesti parissa päivässä.
Olet harvinainen poikkeus. Pääsääntöisesti paperiduunarius on periytyvää.
EKsta löytyy muuten tilastoja teollisuustyöntekijöiden palkkatasosta. Paperityöläisten palkka on teollisuustyöntekijöistä toisiksi korkein. Korkein on - yllätys, yllätys - ahtaajilla. Heitä on kuitenkin yhteensä vajaat pari tuhatta, paperityöläisiä on kymmenisen tuhatta. Kaiken kaikkiaan teollisuustyöntekijöitä on n. 370 000.
Näkisin että tänä päivänä työläisyys ei enää ole periytyvää. Tietosi lienevät jostain 90-luvulta. Nykyään paperimieheksi tullaan kesätöiden kautta ja sukulaisuudella ei enää ole niin väliä. Homma on siis ihan samalla tolalla kuin missä tahansa alalla tai yrityksellä.
Paitsi että paperiteollisuudessa on huomattavan korkea järjestäytymisaste. Esim. Raumalla (Suomen suurin tehdas) se on pyöreät 100 %. Ja liitto kyllä pitää huolen omistaan, sen näkee siitä että kolmekymppinenkin paperiduunari tienaa jo 60-65 k€ vuodessa.
Eikös tuo ole hienoa että paperimiehet ovat vielä arvossaan ja se näkyy palkassa, olemme kuitenkin tälläkin hetkellä se ala joka pitää Suomen pystyssä ja laakerit pyörimässä? :)
Hienoa tai ei, mikään perusduunari paperimies ei ole, vaan hyvin kapeaa eliittiä jonka tulot ovat kaksinkertaiset perusduunareihin verrattuna. Eliittiä, jonka tulotaso ei mitenkään liity työn vaativuuteen vaan sen poikkeukselliseen asemaan Suomessa. Asemaan jonka itsekin tuot esille.
Tämä ala kantaa meitä myös tulevaisuudessa, sillä kiertotalous ja ekologisuus tukevat toimintaamme. Seuraava missiomme on muovin korvaus puuperäisillä raaka-aineilla.
Hienoa. Ehkä jonain päivänä perusduunareillakin on varaa vaikka sähköautoon.
16vuotta takana borealiksella ja nyt ollaan palkkahuipussa. Ilman ylitöitä vuosiansiot 2016 n70 000€ ja 2015 seisakkivuonna 96 000€. Työn rasittavuuteen nähden sanoisin palkan olevan hyvä. Tisurit tienaavat hyvin osin päivystyksien ja ylitöiden takia mutta lasku tulee vanhetessa. Ei kovinkaan moni nauti vanhana, 30vuotta huonoissa asennoissa työskentelyä jättää jälkensä.
PIhtarit pihtaa kaikkea: rahaa, tunteita ja pillua
Psykoanalyytikko Kaj J. Davidkinin mukaan pihiys, kateus ja ahneus liittyvät toisiinsa. Kitsastelun taustalla on huono itsetunto, joka johtuu suurelta osin varhaislapsuuden traumaattisista kokemuksista. Lapsi on jäänyt vaikeiden tunteidensa kanssa liian yksin.
"Pihi tuntee itsensä riittämättömäksi ja kadehtii toista, koska kokee tiedostamattaan, että toisen hyvä on hänen puutteensa. Tyydyttääkseen pohjatonta psyykkistä nälkäänsä pihi haalii itselleen monenlaista hyvää ja varjelee sitä vain itseään varten", Davidkin sanoo.
Äärimmäinen nuukuus näkyy myös tunneasioissa.
Turvattomaksi itsensä tunteva ihminen ei luota itseensä eikä muihin. Hän kitsastelee tunteissaan eikä ota huomioon toisen tarpeita ja tunteita – hänellä ei ole siihen varaa. Läheisyys ja sitoutuminen on vaikeaa, ja ihmisestä tulee eristäytynyt ja yksinäinen.
Pitkälle mennyt pihiys on joskus suorastaan psyykkistä taistelua hengissä säilymisestä, suoja ahdistusta, ja avuttomuutta vastaan.
Massikka kirjoitti:
Olen perusduunari, vuositulot luokkaa 60-65k hieman vaihdellen. Omistusasunto, uudehko auto löytyy. Aloitin säästämisen ja sijoittamisen heti ensimmäiseen työhön päästyäni, ja tässä sitä nyt ollaan. Jos tämä oli mahdollista minulle, se on sitä myös sinulle. Olennaista ei ole se mitä tienaat, vaan se paljonko kykenet säästämään. Minulla säästöaste palkastani ehkä 80%. Tämän on mahdollistanut asuminen muualla kuin etelän ruuhkissa sekä minulle siunaantuneet halvat harrastukset.
Se on sinun valinta. Samanlaisilla tuloilla minä olen nauttinut elämästä, matkustellut, shoppaillut jne. Eikä harmita yhtään. Se päivä kun koittaa että kuolet niin mitään et arkkuusi saa.
Vierailija kirjoitti:
PIhtarit pihtaa kaikkea: rahaa, tunteita ja pillua
Psykoanalyytikko Kaj J. Davidkinin mukaan pihiys, kateus ja ahneus liittyvät toisiinsa. Kitsastelun taustalla on huono itsetunto, joka johtuu suurelta osin varhaislapsuuden traumaattisista kokemuksista. Lapsi on jäänyt vaikeiden tunteidensa kanssa liian yksin.
"Pihi tuntee itsensä riittämättömäksi ja kadehtii toista, koska kokee tiedostamattaan, että toisen hyvä on hänen puutteensa. Tyydyttääkseen pohjatonta psyykkistä nälkäänsä pihi haalii itselleen monenlaista hyvää ja varjelee sitä vain itseään varten", Davidkin sanoo.
Äärimmäinen nuukuus näkyy myös tunneasioissa.
Turvattomaksi itsensä tunteva ihminen ei luota itseensä eikä muihin. Hän kitsastelee tunteissaan eikä ota huomioon toisen tarpeita ja tunteita – hänellä ei ole siihen varaa. Läheisyys ja sitoutuminen on vaikeaa, ja ihmisestä tulee eristäytynyt ja yksinäinen.
Pitkälle mennyt pihiys on joskus suorastaan psyykkistä taistelua hengissä säilymisestä, suoja ahdistusta, ja avuttomuutta vastaan.
Hieno lainaus, mutta ei sovi tähän keskusteluun. Sijoittaminen ja säästäminen on osa jokapäiväistä elämäämme eikä liity mitenkään pihtaamiseen. Toivon että sinäkin säästät ja sijoitat.
Vierailija kirjoitti:
Massikka kirjoitti:
Se on sinun valinta. Samanlaisilla tuloilla minä olen nauttinut elämästä, matkustellut, shoppaillut jne. Eikä harmita yhtään. Se päivä kun koittaa että kuolet niin mitään et arkkuusi saa.
Hassua, mutta usko tai älä minäkin olen tehnyt juuri noita samoja asioita. Kun on säästöjä voi myös välillä tuhlata hieman enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Köyhät ne rahoilla leveilee.
Näinhän se juuri on, eri asia onkin sitten esimerkin antaminen muille ja kannustaminen kestäviin ratkaisuihin.
Kunnioitettava säästöaste, itse en perheellisenä (2+2) yllä tuollaisiin lukemiin, kun täytyy asuntolainaa vielä maksella jokunen vuosi. Kuitenkin ihan hyvään säästöasteeseen on tässä viimevuodet päässyt (60-65%), kuukausittain jää rahaa eri sijoitusinstrumentteihin 2500€-3000€ laskuista riippuen.
Tuolla säästöasteella ylimääräinen sijoittaen ei montaa vuotta työuraa ole jäljellä, jos vaan sijoittaa ne järkevästi. Lainavivulla toki ei varmaan enää tehtaan ovista sisään astella, ellei itse niin haluaisi. Ärsyttää nämä "käärinliinoissa ei ole taskuja"-kommentoijat.
Nämä ketkä luulee tietävänsä esim. Nesteen palkoista on suurin osa niitä ketkä ei ikinä päässyt firmaan tai kämmännyt tentin. Itse ollut n. 8kk alkupalkka ei hääppönen vajaa 2600kk. Oma palkka ollut keskimäärin n. 3000€, koulutukset, saunaillat maksetaan ylitöinä, sunnuntai ylityöt 3tai 4 kertaiset riippuen tuleeko viikkolepokorvaus. Juhlapyhät sama. Yksikköseisakit, omalla 1 tason palkalla tienaan reilu 10000€ /kk. Lepposia työpäiviä, kuntosali ja saunat käytettävissä. Hyvät edut. Paskahommiin, telinerakentajat, tisurit pääsee kuka vaan. Palkka ihan hyvä kun painaa ma-pe viikkoja + vloput ylitöissä. Meillä 4 pvän työpätkä (2aamua+2yötä 12 h päiviä) vapaat 4,6 ja 10 päivää. Peruspalkka tenttimällä nousee nesteellä n.3400/kk. 3 vuodessa kunhan kiinnostusta löytyy. Sitten on erikseen nämä säälittävät säkit ketkä pääsee nesteelle ja ei tee mitään ja tyytyy 1 palkka tasoon. 10v kokemuksella ilman ylitöitä tienaa n. 50000€/v. Ylitöillä enemmän n. 70000-80000€. Vanhat 30v firmassa olleet pitkälti yli 100000€. Siinä faktaa.