Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen säästänyt ja sijoittanut 200 000 euron omaisuuden perusduunarina

Massikka
22.08.2018 |

Olen perusduunari, vuositulot luokkaa 60-65k hieman vaihdellen. Omistusasunto, uudehko auto löytyy. Aloitin säästämisen ja sijoittamisen heti ensimmäiseen työhön päästyäni, ja tässä sitä nyt ollaan. Jos tämä oli mahdollista minulle, se on sitä myös sinulle. Olennaista ei ole se mitä tienaat, vaan se paljonko kykenet säästämään. Minulla säästöaste palkastani ehkä 80%. Tämän on mahdollistanut asuminen muualla kuin etelän ruuhkissa sekä minulle siunaantuneet halvat harrastukset.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Massikka kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielelläni säästäisin, jos olisi mistä säästää. Tykkään laittaa ruokaa ja suosin aika kalliita aineksia. Tykkään myös syödä ulkona ja käynkin ulkona syömässä monta kertaa viikossa. Matkustelen paljon, aina on uusi matka varauksessa heti kun edelliseltä olen palannut. Kesäisin puutarhaan menee paljon rahaa eikä suinkaan vain hyötykasveihin, talvella ostan paljon kirjoja (kirjastosta ei saa uutuuksia). Olut, viini ja konjakki maistuvat hyvälle,  vaikka viimeisin ei päivittäiseen tai edes viikottaiseen "juomavalioon" kuulukaan. Äskettäin ostin itsellenikin kulkupelin, kun väsyin istumaan miehen moottoripyörän takapenkillä.

Aika vähän jää kuukausittain säästöön, kun on myös ne pakolliset menot eli asumiskulut, työmatkakulut ja vastaavat, mutta tämä sopii minulle.

Tilanteessasi voisi miettiä kuinka tekisi nuo mainitsemasi asiat halvemmalla. Ruuasta en itsekään säästäisi ellei tilanne ole se että se koostuu vain kalleimmista asioista. Ruoka on kuitenkin niin tärkeää ja lopulta kuitenkin suhteellisen halpaa itse tehtynä.

Kirjoja ei kyllä tarvitse ostaa sillä tulevathan ne uutuudet sinnekin heti kun ne julkaistaan, joskus ne voi varata jo ennen julkaisua ja näin olen itsekin tehnyt. Ja uutuuksia odotellessa valikoimaa on kuitenkin niin paljon että jaksaahan sitä uutuutta odotella.

Jos matkustelet paljon, onhan sinulla Norwegianin luottokortti jolla saat kerrytettyä lentorahaa ilmaiseksi? (Kannattaa lukea esim: https://tuulipuku.fi/saastovinkit/kannattaako-bank-norwegianin-luottoko… )

Jos olutta ja konjakkia ei ihan joka päivä mene, tuokaan tuskin on sen suurempi ongelma. Ehkä lähtisin tuon matkustamisen järkeistämisellä miettimään saisitko sieltä nipistettyä joitakin kymppejä pois. Se on kuitenkin melko kallista puuhaa yleisesti ottaen ellei matkustele niinsanottuina offseasoneina.

Miksi pitäisi? Mitä jos ihan vaan elää eikä pelkästään kerää rahaa

Kerätäkseen hieman pesämunaa joka tarjoaa enemmän mahdollisuuksia tulevaisuudessa / pääomavirtaa joka tulee silloinkin kun sinä nukut. Raha on sijoittajalle kuin pieniä työmiehiä jotka ovat aina töissä.

Tulevaisuudessa ei ole ollenkaan varmaa että tulemme saamaan eläkettä. Näin ollen olisi jokaisella oltava sopivasti puskuria elämän yllätyksiin.

Vierailija
42/70 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Massikka kirjoitti:

Olennaista ei ole se mitä tienaat, vaan se paljonko kykenet säästämään.

Kerro, miten olisit säästänyt saman verran alle tonnin palkalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Massikka kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Massikka kirjoitti:

[

Pääomatuloja. Brutto jonkin verran päälle 6 kiloeuroa josta netto noin 5 kiloeuroa. .

Pääomatuloveroprosentti on kumminkin 30. Miten sä tämmöiseen laskutulokseen pääset?

Ei ole, sillä osingoista vain 85% on veronalaista tuloa. Todellinen veroprosentti on siis näin pienillä osingoilla 25,5%. 

Plus vähennykset pääomatuloista (tappiot jne.)

Vähennykset vähennetään jo ennen bruttotulon ilmoitusta. Tai ainakin pitäisi vähentää. Liikevaihtoon ne toki lasketaan, ja tuottoon, muttei tuloon.

Vierailija
44/70 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea!

Vierailija
45/70 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onnistu, ellei asuminen ilmaista. Jos olet syntyny köyhään perheeseen, niin mahdotonta rikastua töitä tekemällä

Vierailija
46/70 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Massikka kirjoitti:

Olennaista ei ole se mitä tienaat, vaan se paljonko kykenet säästämään.

Kerro, miten olisit säästänyt saman verran alle tonnin palkalla.

Mistä noin huonoa palkkaa saa?

Vierailija
47/70 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Massikka kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Massikka kirjoitti:

[

Pääomatuloja. Brutto jonkin verran päälle 6 kiloeuroa josta netto noin 5 kiloeuroa. .

Pääomatuloveroprosentti on kumminkin 30. Miten sä tämmöiseen laskutulokseen pääset?

Ei ole, sillä osingoista vain 85% on veronalaista tuloa. Todellinen veroprosentti on siis näin pienillä osingoilla 25,5%. 

Plus vähennykset pääomatuloista (tappiot jne.)

Vähennykset vähennetään jo ennen bruttotulon ilmoitusta. Tai ainakin pitäisi vähentää. Liikevaihtoon ne toki lasketaan, ja tuottoon, muttei tuloon.

Nykyään kaikki tappiot voidaan vähentää kaikesta pääomatulosta, eli myös osingoista.

Vierailija
48/70 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistu, ellei asuminen ilmaista. Jos olet syntyny köyhään perheeseen, niin mahdotonta rikastua töitä tekemällä

On se onnistunut ja asun Suomen mittakaavassa suurehkossa yliopistokaupungissa. Olen lähtöisin köyhästä perheestä mutta onnekseni kiinnostuin nuorena sijoitusasioista sen verran että ymmärsin aloittaa säästämisen ja indeksirahastoihin sijoittamisen jo armeijaiässä.

Toisin kuin vaität, Suomessa asiat ovat hyvin sillä ilmaisen koulutuksen tähden kenellä tahansa on mahdollisuus kouluttautua miksi vain. Miksi köyhästäkin ei voisi tulla vaikka lääkäri tai lentäjä? Sehän on vain itsestä kiinni.

Vierailija
49/70 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Massikka kirjoitti:

Olen siis paperimies eli perusduunari sanan varsinaisessa merkityksessä. Joku sanoi ettei tuo onnistu 1500e palkalla, mielestäni onnistuu hyvinkin sillä kysehän on vain siitä että karsii turhat kulut ja tekee tätä homma määrätietoisesti. Pitkän ajan kanssa omaisuus kertyy korkoa korolle kerryttäen. Pääasia on aloittaa säästäminen ja sijoittaminen heti.

Rahat eivät tosiaan ole pankkitilillä vaan osakesalkussani tekemässä töitä. Se on osaltaan mahdollistanut tämän potin paisumisen vuosien saatossa, ja osinkovirtakin alkaa jo olemaan jonkinlainen. Tarkoitus tosiaan jäädä eläkkeelle viimeistään 40v.

Paperimies ei ole mikään perusduunari paitsi osaamiseltaan ja asenteeltaan. Suomessa paperimies on pienen sisäänpäinlämpiävän erityisalan edustaja joka on onnistunut hyväksikäyttämään asemaansa ja kiristämään itselleen työn vaativuuteen ja vastaavuuteen nähden muihin toimialoihin verrattuna kaksinkertaisen palkan. Vastaava ammattiryhmä on esim. ahtaajat, mutta heidän työnsä on sentään fyysisesti raskasta ja kuluttavaa.

Vierailija
50/70 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Massikka kirjoitti:

Olen siis paperimies eli perusduunari sanan varsinaisessa merkityksessä. Joku sanoi ettei tuo onnistu 1500e palkalla, mielestäni onnistuu hyvinkin sillä kysehän on vain siitä että karsii turhat kulut ja tekee tätä homma määrätietoisesti. Pitkän ajan kanssa omaisuus kertyy korkoa korolle kerryttäen. Pääasia on aloittaa säästäminen ja sijoittaminen heti.

Rahat eivät tosiaan ole pankkitilillä vaan osakesalkussani tekemässä töitä. Se on osaltaan mahdollistanut tämän potin paisumisen vuosien saatossa, ja osinkovirtakin alkaa jo olemaan jonkinlainen. Tarkoitus tosiaan jäädä eläkkeelle viimeistään 40v.

Paperimies ei ole mikään perusduunari paitsi osaamiseltaan ja asenteeltaan. Suomessa paperimies on pienen sisäänpäinlämpiävän erityisalan edustaja joka on onnistunut hyväksikäyttämään asemaansa ja kiristämään itselleen työn vaativuuteen ja vastaavuuteen nähden muihin toimialoihin verrattuna kaksinkertaisen palkan. Vastaava ammattiryhmä on esim. ahtaajat, mutta heidän työnsä on sentään fyysisesti raskasta ja kuluttavaa.

Okei, sovitaan tästä lähtien että olemme erityisalan edustajia. Oletko itse paperimies vai miten tiedät noin tarkkaan työn vaativuudesta?

Vierailija
51/70 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Massikka kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Massikka kirjoitti:

Okei, sovitaan tästä lähtien että olemme erityisalan edustajia. Oletko itse paperimies vai miten tiedät noin tarkkaan työn vaativuudesta?

Paperimiehen työssä vaativinta on yleensä se kun kahdeksan tuntia istuu perseellään valvomossa ruutua tuijottaen niin miten jaksaa vääntäytyä siitä tuolista ylös kun vuoro päättyy.

Kuka sukulaisesi muuten hommasi sinut töihin paperitehtaalle? Sinne kun ei juuri ulkopuolisilla asiaa ole.

Vierailija
52/70 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Massikka kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Massikka kirjoitti:

Paperimiehen työssä vaativinta on yleensä se kun kahdeksan tuntia istuu perseellään valvomossa ruutua tuijottaen niin miten jaksaa vääntäytyä siitä tuolista ylös kun vuoro päättyy.

Kuka sukulaisesi muuten hommasi sinut töihin paperitehtaalle? Sinne kun ei juuri ulkopuolisilla asiaa ole.

Sinulla on melko yksipuolinen kuva työstämme. Parhaimmillaanhan se on tuota istumista, mutta valitettavasti hieman muutakin siihen kuuluu ja joskus voi joutua jopa hieman hikoilemaan.

Minulla ei ollut sukulaisia, tuttuja tai edes ystäviä tehtaalla kun sinne pääsin. Aloitin kesätyöntekijänä josta sitten jäin jatkamaan uraa tehtaalle. Tätä valintaa en ole tähän päivään mennessä katunut.

Vierailija
53/70 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo edes onnistuu ilman että joku muu maksaa suurimman osan muista menoista? Vaikka tulot olisi miten paljon niin jotainhan menee asumiseen, autoon, ruokaan jne.

En usko hetkeäkään että kukaan säästää 80% nettopalkastaan ilman että maksattaa osan kuluistaan muilla.

Vierailija
54/70 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo edes onnistuu ilman että joku muu maksaa suurimman osan muista menoista? Vaikka tulot olisi miten paljon niin jotainhan menee asumiseen, autoon, ruokaan jne.

En usko hetkeäkään että kukaan säästää 80% nettopalkastaan ilman että maksattaa osan kuluistaan muilla.

Asuminen kotikaupungissani on halpaa, sillä en asu ruuhkasuomessa. Jo pelkästään tämä tuo huomattavat säästöt. Auto on käteisellä ostettu kun sattuneesta syystä sitä rahaa oli siihenkin, ajot käytännössä ilmaisia kun sähköllä pääsee kaikki ajot ja voin ladata töissä koska meillä on oma voimalaitos ja työnantaja tukee ekologisuutta. 

Pientä funtsailua se vaatii mutta kaikki on mahdollista.

Vierailija
55/70 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Massikka kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Massikka kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Massikka kirjoitti:

Sinulla on melko yksipuolinen kuva työstämme. Parhaimmillaanhan se on tuota istumista, mutta valitettavasti hieman muutakin siihen kuuluu ja joskus voi joutua jopa hieman hikoilemaan.

Kyllähän sitä hieman saattaa hikoiluttaa kun joutuu välillä vessassa käymään. Aivojen käyttö ei kuitenkaan paperimiehen työhön kuulu.

Minulla ei ollut sukulaisia, tuttuja tai edes ystäviä tehtaalla kun sinne pääsin. Aloitin kesätyöntekijänä josta sitten jäin jatkamaan uraa tehtaalle. Tätä valintaa en ole tähän päivään mennessä katunut.

Olet harvinainen poikkeus. Pääsääntöisesti paperiduunarius on periytyvää.

EKsta löytyy muuten tilastoja teollisuustyöntekijöiden palkkatasosta. Paperityöläisten palkka on teollisuustyöntekijöistä toisiksi korkein. Korkein on - yllätys, yllätys - ahtaajilla. Heitä on kuitenkin yhteensä vajaat pari tuhatta, paperityöläisiä on kymmenisen tuhatta. Kaiken kaikkiaan teollisuustyöntekijöitä on n. 370 000.

Vierailija
56/70 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sitä hieman saattaa hikoiluttaa kun joutuu välillä vessassa käymään. Aivojen käyttö ei kuitenkaan paperimiehen työhön kuulu.

Mihinkäs tuo väite perustuu? Koneisiin tarvitaan hieman muutakin säätöä kuin päälle/pois-kytkin. Näitä lienee maallikolle turha sen tarkemmin selostaa.

Olet harvinainen poikkeus. Pääsääntöisesti paperiduunarius on periytyvää.

EKsta löytyy muuten tilastoja teollisuustyöntekijöiden palkkatasosta. Paperityöläisten palkka on teollisuustyöntekijöistä toisiksi korkein. Korkein on - yllätys, yllätys - ahtaajilla. Heitä on kuitenkin yhteensä vajaat pari tuhatta, paperityöläisiä on kymmenisen tuhatta. Kaiken kaikkiaan teollisuustyöntekijöitä on n. 370 000.

Näkisin että tänä päivänä työläisyys ei enää ole periytyvää. Tietosi lienevät jostain 90-luvulta. Nykyään paperimieheksi tullaan kesätöiden kautta ja sukulaisuudella ei enää ole niin väliä. Homma on siis ihan samalla tolalla kuin missä tahansa alalla tai yrityksellä. 

Eikös tuo ole hienoa että paperimiehet ovat vielä arvossaan ja se näkyy palkassa, olemme kuitenkin tälläkin hetkellä se ala joka pitää Suomen pystyssä ja laakerit pyörimässä? :) Tämä ala kantaa meitä myös tulevaisuudessa, sillä kiertotalous ja ekologisuus tukevat toimintaamme. Seuraava missiomme on muovin korvaus puuperäisillä raaka-aineilla.

Vierailija
57/70 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei palkkasi taida mediaania olla

taidat olla lapseton sinkku?

good for you. aiotko kuolla mahdollisimman rikkaana :)

Vierailija
58/70 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perusduunarit saa maksimissaan 35 th bruttona vuodessa joten ap ei ole perusduunari.

Meillä "kemian tehtaassa " pojat tienaa tuon 60k€ vuodessa vuorotyössä ja etelässä erikoissopimuksilla neste jne jopa enemmän.

Kemianprosessinhoitajia on kyllä paljon suomessa.

Vierailija
59/70 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei palkkasi taida mediaania olla

taidat olla lapseton sinkku?

good for you. aiotko kuolla mahdollisimman rikkaana :)

Kyllä se mediaania lienee, vaikea sanoa muista alan firmoista. Osaaminen vaikuttaa tietysti palkkaukseen. Aion kuolla sen verran rikkaana, että jälkeläisenikin saavat hieman leppoisamman elämän. Toivon ettei minun tarvitse alkuperäiseen pääomaan koskea ikinä vaan voisin elää osingoilla. Aika näyttää onnistuuko tavoite.

En ole sinkku vaan minulla on puoliso.

Vierailija
60/70 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aivan tienaa duunarin palkkaa vuodessa, mutta on mulla muhkeat säästöt, iso asunto Helsingissä, matkustan, käyn ulkona syömässä ja juomassa, pukeudun laadukkaisiin vaatteisiin ja lomailen veneelläni.

Tulen köyhästä lapsuudenkodista.

Ja mulla on perhe, johon ei tosin kuulu lapsia.

En missään tapauksessa kiristä vyötä, että eläkkeellä voin olla varakas, enkä myöskään usko, että lapsia pitää olla, että elämä olisi hyvää.

Mä en sovi mihinkään väitettyyn argumenttiin. Olenko siis olemassa laisinkaan?!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi