Olen säästänyt ja sijoittanut 200 000 euron omaisuuden perusduunarina
Olen perusduunari, vuositulot luokkaa 60-65k hieman vaihdellen. Omistusasunto, uudehko auto löytyy. Aloitin säästämisen ja sijoittamisen heti ensimmäiseen työhön päästyäni, ja tässä sitä nyt ollaan. Jos tämä oli mahdollista minulle, se on sitä myös sinulle. Olennaista ei ole se mitä tienaat, vaan se paljonko kykenet säästämään. Minulla säästöaste palkastani ehkä 80%. Tämän on mahdollistanut asuminen muualla kuin etelän ruuhkissa sekä minulle siunaantuneet halvat harrastukset.
Kommentit (70)
No olet hyvätuloinen ja vauras jos palkkasi on yli 5000e. Sama ei onnistuisi jos palkka1500 brutto.
Perusduunarit saa maksimissaan 35 th bruttona vuodessa joten ap ei ole perusduunari.
Vierailija kirjoitti:
Eipä niillä rahoilla mitään tee siellä pankkitilillä.
Mutta ajattele miten kiva, kun voi jäädä eläkkeelle nelikymppisenä. En ole ap vaan toinen sijoittaja. Itsellä ikää alle 30 ja hoitajan palkalla olen saanut sijoitusvarallisuutta kerrytettyä lähes 100000€.
No muuten olet oikeassa mutta tienaat tuplaten perusduunariin.
Minäkin pystyn perusduunarina helposti harrastamaan sijoittamista, koska vanhempani maksavat edelleen autokuluni!
Olen siis paperimies eli perusduunari sanan varsinaisessa merkityksessä. Joku sanoi ettei tuo onnistu 1500e palkalla, mielestäni onnistuu hyvinkin sillä kysehän on vain siitä että karsii turhat kulut ja tekee tätä homma määrätietoisesti. Pitkän ajan kanssa omaisuus kertyy korkoa korolle kerryttäen. Pääasia on aloittaa säästäminen ja sijoittaminen heti.
Rahat eivät tosiaan ole pankkitilillä vaan osakesalkussani tekemässä töitä. Se on osaltaan mahdollistanut tämän potin paisumisen vuosien saatossa, ja osinkovirtakin alkaa jo olemaan jonkinlainen. Tarkoitus tosiaan jäädä eläkkeelle viimeistään 40v.
Veikkaan, sinulla ei ole perhettä?
Massikka kirjoitti:
Olen siis paperimies eli perusduunari sanan varsinaisessa merkityksessä. Joku sanoi ettei tuo onnistu 1500e palkalla, mielestäni onnistuu hyvinkin sillä kysehän on vain siitä että karsii turhat kulut ja tekee tätä homma määrätietoisesti. Pitkän ajan kanssa omaisuus kertyy korkoa korolle kerryttäen. Pääasia on aloittaa säästäminen ja sijoittaminen heti.
Rahat eivät tosiaan ole pankkitilillä vaan osakesalkussani tekemässä töitä. Se on osaltaan mahdollistanut tämän potin paisumisen vuosien saatossa, ja osinkovirtakin alkaa jo olemaan jonkinlainen. Tarkoitus tosiaan jäädä eläkkeelle viimeistään 40v.
Paljonko siis saat pääomatuloja nettona per kk?
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, sinulla ei ole perhettä?
Puoliso löytyy ja kissa.
Vierailija kirjoitti:
Massikka kirjoitti:
Paljonko siis saat pääomatuloja nettona per kk?
Ei se tälläkään potilla ole juuri mitään. Brutto jonkin verran päälle 6 kiloeuroa josta netto noin 5 kiloeuroa. Noin 417e netto siis kuukautta kohti. Tämä määrä kuitenkin kasvaa toivottavasti sekä yhtiöiden tuloskasvun että lisäämäni uuden pääoman kautta. Efektiivinen veroista perattu osinkotulo siis alle 3%.
Elämätöntä elämää ei saa takaisin, eikä rahoja hautaan. Mä onneksi perin rahani, joten olen voinut palkallani tavata ystäviäni baarissa, matkustaa, käydä kulttuuririennoissa ja maksaa lasteni harrastukset ja huvittelut. Järkätä bileitä ja kiertää festareita. Autoa ei ole, asuminen maksaa etelässä, mutta täällä on myös enemmän virikkeitä.
Kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Elämätöntä elämää ei saa takaisin, eikä rahoja hautaan. Mä onneksi perin rahani, joten olen voinut palkallani tavata ystäviäni baarissa, matkustaa, käydä kulttuuririennoissa ja maksaa lasteni harrastukset ja huvittelut. Järkätä bileitä ja kiertää festareita. Autoa ei ole, asuminen maksaa etelässä, mutta täällä on myös enemmän virikkeitä.
Kukin tyylillään.
Hyvä neuvo, minäkin elän joka päivä samaan tapaan kuin muutkin ja teen itselleni mielekkäitä asioita.
En vaihtaisi täysillä elettyä nuoruutta ja sen tuomia kokemuksia, enkä kahden lapsen kasvamista ja heidän kanssaan vietettyä aikaa 200 000 euroon.
En siis kadehdi, enkä ole edes vakuuttunut saavutuksestasi.
Rahalla elämän mittaaminen on säälittävää.
No jopas. Jostain se raha on pois, minkä tilillesi olet kerännyt. Mäkin tein mieluummin parit ipanat, joiden elättäminen aikuiseksi maksaa keskimäärin 150 000 euroa kappale. Onnellinen perhe, jolle tarjota harrastuksia ja elämyksiä on minulle tärkeämpi kuin yksikään pennonen.
Aika hyvin menee kun palkasta säästöön menee 80%.
Itse tienaan vajaa 60k€ vuodessa, pelkästään veroihin yms menee noin 30%.
Isotuloisilla on herrojen metkut..
Vierailija kirjoitti:
No jopas. Jostain se raha on pois, minkä tilillesi olet kerännyt. Mäkin tein mieluummin parit ipanat, joiden elättäminen aikuiseksi maksaa keskimäärin 150 000 euroa kappale. Onnellinen perhe, jolle tarjota harrastuksia ja elämyksiä on minulle tärkeämpi kuin yksikään pennonen.
Olet väärässä, se ei ole mistään pois vaan päinvastoin on tuonut minulle mielenkiintoisen sijoitusharrastuksen ja sen ympärille paljonkin erilaisia sosiaalisia tapahtumia. En olisi perhettä kasvattanut muutoinkaan vielä tähän mennessä, joten raha ei siihenkään ole syy vaan se että olen halunnut nauttia elämästä ja itselleni elämisestä pidempään.
Sinä arvostat selvästi perhettäsi, mutta toivottavasti säästät samalla tulevaisuutta varten sillä ei ole ollenkaan varmaa että tulet saamaan eläkettä valtiolta.
Ukko35 kirjoitti:
Aika hyvin menee kun palkasta säästöön menee 80%.
Itse tienaan vajaa 60k€ vuodessa, pelkästään veroihin yms menee noin 30%.
Isotuloisilla on herrojen metkut..
Kyllä minäkin verot maksan mutta siitä netto-osuudesta säästöprosentti on tuota luokkaa. ;)
Vierailija kirjoitti:
Oletko täysin varma että nämä poissulkevat toisensa? Eli ei voi säästää ja olla lapsia samaan aikaan? Mielestäni tällöin talous on hoidettu huonosti.
Yhtä kärjistäen voisin sanoa että on ikävää että olet halunnut antaa lapsillesi niin kurjan elämän, minun lapseni tulevat tulevaisuudessa saamaan kaikki pelit ja vehkeet mitä ikinä keksivät pyytää. :)
Ette te nelikymppisenä millekään eläkkeelle jää vaan elämään pääomatuloilla, sijoituksilla ja säästöillä.
Eipä niillä rahoilla mitään tee siellä pankkitilillä.