Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tämä voi ylipäätään olla mahdollista? Turpoan enemmän Suomessa ollessani kuin Ruotsissa ollessani!

Vierailija
22.08.2018 |

Työskentelen pääosin meidän Suomen toimistolla mutta vietän viikkokausia Ruotsin toimistollamme joka vuosi.
Olen huomannut että vaikka syön huomattavasti raskaammin ja paljon makeampaa Ruotsissa niin silti kehoni on turvonneempi Suomessa. Liikun molemmissa yhtä paljon esim. työpaikan ja asunnon väliä. Olen hoikan ja normaalipainoisen väliltä.

Esimerkit tyypillisistä päivän ruokavalioista työpäivän aikana.

Ruotsissa ollessani;
AAMIAINEN: ensin jogurtti työasunnossani ja sitten voisarvi & latte työpaikalle saavuttuani, laitan joskus vadelmahilloa croissantin sisään
LOUNAS: lihapullia, kermakastiketta, makeaa puolukkahilloa, perunamuusia
KAHVITAUKO: kahvi ja ruotsalaisia makeita "massamaisia" leivonnaisia kuten niitä vihreitä punssirullia tai arrakkipunssipalloja tai kookospalloja. Niitä on aina tarjolla toimistossamme.
PÄIVÄLLINEN/ILLALLINEN: puolikas patonki vaaleasta jauhossta ja jonka sisällä runsaasti skagenröraa eli katkarapua, majoneesia jne. Tai vaihtoehtoisesti nakkikioskilta tunnbröd-polarrieska jonka sisällä on perunamuusia, pari pitkää nakkia, kurkkusalaattia, rapusalaattia (majoneesia, rapua, jotain pikkelöityjä vihanneksia) ja tämän kanssa Cokis tai pullotettu maitokaakao. Hyvän kokoinen mättö tämäkin.

Suomessa ollessani;
AAMIAINEN: jogurtti tai rahka
LOUNAS: pala uunilohta ja keitettyjä perunoita, salaattia
KAHVITAUKO: kahvi maidolla ja joskus pieni kanelipulla
PÄIVÄLLINEN/ILLALLINEN: kanasalaatti tms. kevyempi salaatti, ja vettä tai joskus Cokis

Suomessa turpoan muutaman päivän sisään kun palaan tänne, Ruotsissa en sitten yhtään, vaikka olisin ollut Ruotsissa monta viikkoa putkeen ja herkutellut. Huomaan sen monista housuistani että ne puristavat mahasta ja reisistä Suomessa. Vaikka söisin pelkkiä salatteja Suomessa 2-3 vkoa putkeen niin silti turvoksissa, kuten juuri nyt!

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen markettien vihannekset, hedelmät ja yrtit ovat usein nahistuneita, ylikypsiä, ihan raakoja tai joskus jopa homeessa tai mätääntyneitä! Silti ylihintaisia.

En ole koskaan nähnyt sellaisia myyntikappaleita Ruotsin ICAssa tai Coopeissa, kaikki on aina viimeisen päälle tuoretta, hyvin hoidettua ja siististi aseteltua!

Tämä. Siis nämä ylihintaiset hedelmät ja vihannekset on pilaantuneita ja homeessa tai sitten täysin raakoja, valitettavan usein törmää tähän. Varsinkin jos erehdyt ostamaan hedelmiä valmiissa pakkauksessa, saatat ostaa pelkkää mädäntynyttä.

Mä käytän nykyään paljon pakaste vihanneksia 🙄 ne ei sentään ole pilalla ja kivasti valmiiksi pilkottujakin. Etenkään sipulia en enää osta tuoreena, koska liian monta kertaa on pitänyt heittää pois.

Vierailija
42/78 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin sulla ruokavalio vaihtelee reippaasti. Olisiko jotain suolajuttuja? Tarvitsisit siis enemmän suolaa/jodia kuin mitä saat suomalaisesta ruokavaliosta? Mä kyllä lihon ihan yhtälailla ruotsalaisista karkeista ja husmanskostista kuin suomalaisista vastaavista. Painonhallinta tosin on helpompaa Ruotsissa kuin Suomessa, mutta pistän sen sen piikkiin, että Suomessa on perhe ja tulee käytyä paljon ulkona kavereiden kanssa kun taas Ruotsissa hallitsen yksin jääkaappia ja ruokailuja töiden lomassa. Olen siis joitain viikkoja Ruotsissa ja taas Suomessa.

En käytä paljon suolaa, mutta ruotsalaiset kollegat lisäävät sirottimesta ainakin 10 ravistusta suolaa joka ikiseen ruokaan joka tuodaan heidän eteensä, ja vaihtoehtoisesti syövät paljon todella makeaa sitten sen ruuan jälkeen. Marenkeja, leivonnaisia ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äskeinen oli ap, siis.

Vierailija
44/78 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silti ne suomalaiset tutut jotka käy ahkerasti salilla, treenaa, juoksee jne. ja välttelee perunaa, pastaa, riisiä ja leipää, omistavat jenkkakahvat ja pömppömahan. Vaikka muuten alkavat olla lähes miesmäisiä kropiltaan.

Saman ikäinen italialainen tuttu sen sijaan syö pastaa tai risottoa päivittäin, ja jälkiruuaksi makeaa tiramisua ja kahveja kaakaojauheilla, ja vatsansa on litteä kuin mikä ja silti naisellisen näköinen.

Italialaiset kyllä voittaa euroopan hyvännäköisyys palkinnon, varsinkin niillä naisilla on nuorina niin kauniit vartalot.

Olen siis ollut kämppiksinä useamman italialaisen kanssa, ja ne tosiaan syö paljon pastaa, leipää, keksejä, kahvia yms. 

Vierailija
45/78 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko syynä olla rasvan käyttö? Suomessa tunnutaan pelkäävän rasvaa. Se rasva mitä valmiin ruoan mukana tulee, on juurikin palmuöljyä, auringonkukkaöljyä tai muuta sotkua.

Italiassa, Ranskassa ja myös Ruotsissa syödään enemmän kunnollista rasvaa.

Vierailija
46/78 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin Suomessa melkein 10 kiloa hoikempi kuin Ruotsissa.

Vaikka asuin Suomessa isossa kaupungissa, oli julkiset paljon huonompia kuin Ruotsissa ja tuli käveltyä kaikkialle. Lisäksi työviikko on Suomessa lyhyempää, joten jäi enemmän aikaa nukkua ja urheilla. Nämä taas vaikuttanevat aineenvaihduntaan.

Kaupoissa ja baareissa oli myös light-siideriä, joten join sitä usein ja pidin sokerit suht alhaalla.

Vierailija
47/78 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen ystävä on aina sanonut että ruotsalaisten juomavedessä täytyy olla jotain ylimääräistä tai sitten se on erityisen kemikaalitonta ja puhdasta, koska siellä kaikki on hoikkia ja kauniita =)

Katsopa Youtubsta Ullaredin kyläkauppaa. Ruotsalaiset kauniita...ehkä jossain Tukholman trendibaarissa meikkeineen.

Vierailija
48/78 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin sulla ruokavalio vaihtelee reippaasti. Olisiko jotain suolajuttuja? Tarvitsisit siis enemmän suolaa/jodia kuin mitä saat suomalaisesta ruokavaliosta? Mä kyllä lihon ihan yhtälailla ruotsalaisista karkeista ja husmanskostista kuin suomalaisista vastaavista. Painonhallinta tosin on helpompaa Ruotsissa kuin Suomessa, mutta pistän sen sen piikkiin, että Suomessa on perhe ja tulee käytyä paljon ulkona kavereiden kanssa kun taas Ruotsissa hallitsen yksin jääkaappia ja ruokailuja töiden lomassa. Olen siis joitain viikkoja Ruotsissa ja taas Suomessa.

En käytä paljon suolaa, mutta ruotsalaiset kollegat lisäävät sirottimesta ainakin 10 ravistusta suolaa joka ikiseen ruokaan joka tuodaan heidän eteensä, ja vaihtoehtoisesti syövät paljon todella makeaa sitten sen ruuan jälkeen. Marenkeja, leivonnaisia ym.

Ruotsissa ruoka on paljon suolaisempaa kyllä, itse joudun aina suomessa lisäämään suolaa ruokaan, kun se maistuu ihan suolattomalta verrattuna ruotsalaiseen ruokaa.

Vierailija
49/78 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa päivä alkaa tunnin aikaisemmin niin ehdit syömään tunnin enemmän.

Vierailija
50/78 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, en olekaan koskaan tullut ajatelleeksi, että vika voisi olla suomessa :D

Tosin Kiinasta tullessani olin vielä normaaliakin turvoneempi, joten ehkä sielläkin on samaa vikaa (en kyllä syönyt sielläkään kovin kiinalaisesti).

Olen itse ihmetellyt sitä ilmiötä, että monet naiset, jotka käyvät salilla ja ruokavalio tuntuisi olevan ok, näyttävät suunnilleen samalta kuin "laihat läskit", sillä erotuksella että lihakset erottuvat.

Vierailija
51/78 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perhe on muualla, nukutko Ruotsissa paremmin? Sikeämpi uni vaikuttaa suoraan aineenvaihduntaan.

Ruotsissa ruoka on ehdottomasti suolaisempaa kuin Suomessa. Mutta ei kai se haittaa, jos ei ole verenpaineongelmia. Paremman makuista ruokaa syö ehkä vähemmän, kun se "tyydyttää" aiemmin.

Vierailija
52/78 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä jo luulin, että aloittaja oli Tuksu 😁otsikon perusteella.

Niin mäkin! 😂

Vierailija
53/78 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa myydään huonolaatuisempia lisäravinteita kuin Ruotsissa, ehkä sekin vaikuttaa jonkin verran.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/14418129/nain-testaat-ptn-rehellisyyden

Vierailija
54/78 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalainen negailmapiiri lihottaa

itsekin laihduin heti ulkomailla

on kateellista hakkeriväkeä

ja selkäänpuukottajaa ;)

hul luja siis maa täynnä

Vierailija
55/78 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen ystävä on aina sanonut että ruotsalaisten juomavedessä täytyy olla jotain ylimääräistä tai sitten se on erityisen kemikaalitonta ja puhdasta, koska siellä kaikki on hoikkia ja kauniita =)

Katsopa Youtubsta Ullaredin kyläkauppaa. Ruotsalaiset kauniita...ehkä jossain Tukholman trendibaarissa meikkeineen.

Ullared eli Ylläreed on Ruotsin Tuurin kyläkauppa. Ihan normaalin näköistä väkeä, ehkä vähän hoikempaa ja vähemmän kailottavaa.

Vierailija
56/78 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki Jenkkeihin muuttaneet kaverit lihoivat yli 10 kiloa Jenkeissä lukuvuoden sisään, johtui siitä että joka paikkaan kuskattiin autolla ja lukion lounas oli pikaruokaa, ja karkit oli halpoja. Siihen aikaan siellä sai käyttää eläinrasvoja pikaruokaloissa.

Kaikki muut lyhyitä tai pitkiä aikoja pois Suomesta olleet, ovat laihtuneet muutaman kilon. Jopa ne jotka ovat asuneet Saksassa tai Itävallassa ja vetäneet entistä runsaammin olutta, makkaraa ja juustoja.

Vierailija
57/78 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Kaikki Jenkkeihin muuttaneet tai vaihtareiksi lähteneet kaverit, siis.

Vierailija
58/78 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko katsoneet telkkarista Arvostele mun illallinen Ruotsi-ohjelmaa.

Siinä näkee miten hyvälaatuista se ruoka on marketeissa kun käyvät ostamassa, oli se sitten ICA tai Lidl.

Avokadot ovat täydellisiä eikä mustuneita tai kovia raakoja. Kalatiskin kalat näyttää siltä kuin ne olisi vasta pyydetty, liha on siistittyä eikä mitään läskiä. Jauhelihansakin näyttää siltä ettei siinä ole yhtään sitkeitä jännepalasia seassa.

Vierailija
59/78 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos perhe on muualla, nukutko Ruotsissa paremmin? Sikeämpi uni vaikuttaa suoraan aineenvaihduntaan.

Ruotsissa ruoka on ehdottomasti suolaisempaa kuin Suomessa. Mutta ei kai se haittaa, jos ei ole verenpaineongelmia. Paremman makuista ruokaa syö ehkä vähemmän, kun se "tyydyttää" aiemmin.

Nukun paremmin omassa sängyssäni täällä Suomessa, kuin siellä Ruotsin työsuhdeasunnossa.

Meillä ei ole lapsia ja miehenikin reissaa aika paljon työkseen.

terv. ap

Vierailija
60/78 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen markettien vihannekset, hedelmät ja yrtit ovat usein nahistuneita, ylikypsiä, ihan raakoja tai joskus jopa homeessa tai mätääntyneitä! Silti ylihintaisia.

En ole koskaan nähnyt sellaisia myyntikappaleita Ruotsin ICAssa tai Coopeissa, kaikki on aina viimeisen päälle tuoretta, hyvin hoidettua ja siististi aseteltua!

Tämä. Siis nämä ylihintaiset hedelmät ja vihannekset on pilaantuneita ja homeessa tai sitten täysin raakoja, valitettavan usein törmää tähän. Varsinkin jos erehdyt ostamaan hedelmiä valmiissa pakkauksessa, saatat ostaa pelkkää mädäntynyttä.

Mä käytän nykyään paljon pakaste vihanneksia 🙄 ne ei sentään ole pilalla ja kivasti valmiiksi pilkottujakin. Etenkään sipulia en enää osta tuoreena, koska liian monta kertaa on pitänyt heittää pois.

Mistä olet ostanut pilaantuneita sipuleita? Jännä juttu, mutta olen huomannut, että melkein aina, kun ostan S-ryhmän kaupoista (ihan sama onko Prisma, Sale vai S-market) sipuleita, ne ovat sisältä mustia. Lidlin tai K-kauppojen sipuleissa ei ole koskaan ollut tätä ongelmaa, joten ostan sipulit aina sieltä. Välillä Prismassa käydessä tää unohtuu, ja kotona sitten huomaa, että tuli taas ostettua mätäsipuleita. En tiedä missä vika, joko jokin S-ryhmän keskusvarasto on kaukana meiltä tai sitten vaan myyvät heikkolaatuisia sipuleita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi