Miten tämä voi ylipäätään olla mahdollista? Turpoan enemmän Suomessa ollessani kuin Ruotsissa ollessani!
Työskentelen pääosin meidän Suomen toimistolla mutta vietän viikkokausia Ruotsin toimistollamme joka vuosi.
Olen huomannut että vaikka syön huomattavasti raskaammin ja paljon makeampaa Ruotsissa niin silti kehoni on turvonneempi Suomessa. Liikun molemmissa yhtä paljon esim. työpaikan ja asunnon väliä. Olen hoikan ja normaalipainoisen väliltä.
Esimerkit tyypillisistä päivän ruokavalioista työpäivän aikana.
Ruotsissa ollessani;
AAMIAINEN: ensin jogurtti työasunnossani ja sitten voisarvi & latte työpaikalle saavuttuani, laitan joskus vadelmahilloa croissantin sisään
LOUNAS: lihapullia, kermakastiketta, makeaa puolukkahilloa, perunamuusia
KAHVITAUKO: kahvi ja ruotsalaisia makeita "massamaisia" leivonnaisia kuten niitä vihreitä punssirullia tai arrakkipunssipalloja tai kookospalloja. Niitä on aina tarjolla toimistossamme.
PÄIVÄLLINEN/ILLALLINEN: puolikas patonki vaaleasta jauhossta ja jonka sisällä runsaasti skagenröraa eli katkarapua, majoneesia jne. Tai vaihtoehtoisesti nakkikioskilta tunnbröd-polarrieska jonka sisällä on perunamuusia, pari pitkää nakkia, kurkkusalaattia, rapusalaattia (majoneesia, rapua, jotain pikkelöityjä vihanneksia) ja tämän kanssa Cokis tai pullotettu maitokaakao. Hyvän kokoinen mättö tämäkin.
Suomessa ollessani;
AAMIAINEN: jogurtti tai rahka
LOUNAS: pala uunilohta ja keitettyjä perunoita, salaattia
KAHVITAUKO: kahvi maidolla ja joskus pieni kanelipulla
PÄIVÄLLINEN/ILLALLINEN: kanasalaatti tms. kevyempi salaatti, ja vettä tai joskus Cokis
Suomessa turpoan muutaman päivän sisään kun palaan tänne, Ruotsissa en sitten yhtään, vaikka olisin ollut Ruotsissa monta viikkoa putkeen ja herkutellut. Huomaan sen monista housuistani että ne puristavat mahasta ja reisistä Suomessa. Vaikka söisin pelkkiä salatteja Suomessa 2-3 vkoa putkeen niin silti turvoksissa, kuten juuri nyt!
Kommentit (78)
Millä alalla olet töissä? Mihin laitan hakemuksen? Haluan teille töihin!
Suomen markettien vihannekset, hedelmät ja yrtit ovat usein nahistuneita, ylikypsiä, ihan raakoja tai joskus jopa homeessa tai mätääntyneitä! Silti ylihintaisia.
En ole koskaan nähnyt sellaisia myyntikappaleita Ruotsin ICAssa tai Coopeissa, kaikki on aina viimeisen päälle tuoretta, hyvin hoidettua ja siististi aseteltua!
Vierailija kirjoitti:
Liikut suomessa vähemmän.
Liikun tasan saman verran jalan molemmissa, siksi ihmettelenkin.
terv. turvonnut ap
Vierailija kirjoitti:
Tuttava sanoi että saa aina kauheita kramppaavia vatsaväänteitä suomalaisesta kevytmaidosta aamukahvissa, mutta ruotsalaisesta kevytmaidosta ei saanut koskaan. Sitten alkoi ostaa kaupasta luomukevytmaitoa (tais olla Suomen Arla) ja sanoi että kramppailu väheni.
Olen testatusti laktoosi-intolerantikko, mutta homogenoimaton (yleensä luomua myös) maito sopii minulle paremmin kuin kokonaan laktoositon maitojuoma, eli suurin ongemani maidossa ei lienekään laktoosi vaan tuo homogenointi. Jossain kerrottiin, että homogenointi pilkkoo maidon rasvan niin pieniksi, että se mahtuukin nyt vuotamaan suolen seinämän läpi sinne minne ei pitäisi ja aiheuttaa ongelmia. Enemmän homogenoimattomia tuotteita, kiitos!
Kerro missä olet töissä, please. Oikeasti etsun töitä ja olen valmis muuttamaan vaikka lopullisesti.
Ruotsalaiset ovat tarkempia sen suhteen että mitä suuhunsa laittavat ja äänestävät mm vuoden huijaustuotteeksi elintarvikkeita jotka eivät pidä minkä lupaavat.
https://yle.fi/uutiset/3-10055652
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/valion-maitohuijaus-kuohuttaa-ruotsi…
Mun setä asuu saksassa ja hän ei voi syödä suomalaista leipää. Jos syö niin maha turpoaa ja vatsa on kipeä. Muutti vuosia sitten saksaan ja oli monta vuotta ilman leipää, mutta jossain yhteydessä söi vähän ja huomasi ettei saanut oireita. Alkoi ostamaan leipää vuosien tauon jälkeen. Suomessa ollessaan ei edelleenkään voi syödä leipää, koska oireet palaa. Todella outoa.
Mä asun Ranskassa, pullamössön luvatussa maassa, ja olen pannut merkille saman.
Syön Ranskassa varmaan enemmän hiilarimössöä ja kuidutonta sössöä, kuin Suomessa, mutta silti oloni on jotenkin parempi. Olen ollut Suomessa nyt kaksi kuukautta, ja johan on naama turvoksissa ja maha kuin kolmosia odottavalla. Veikkaan syyksi kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Suomen markettien vihannekset, hedelmät ja yrtit ovat usein nahistuneita, ylikypsiä, ihan raakoja tai joskus jopa homeessa tai mätääntyneitä! Silti ylihintaisia.
En ole koskaan nähnyt sellaisia myyntikappaleita Ruotsin ICAssa tai Coopeissa, kaikki on aina viimeisen päälle tuoretta, hyvin hoidettua ja siististi aseteltua!
Tämä. Siis nämä ylihintaiset hedelmät ja vihannekset on pilaantuneita ja homeessa tai sitten täysin raakoja, valitettavan usein törmää tähän. Varsinkin jos erehdyt ostamaan hedelmiä valmiissa pakkauksessa, saatat ostaa pelkkää mädäntynyttä.
Vierailija kirjoitti:
Mä asun Ranskassa, pullamössön luvatussa maassa, ja olen pannut merkille saman.
Syön Ranskassa varmaan enemmän hiilarimössöä ja kuidutonta sössöä, kuin Suomessa, mutta silti oloni on jotenkin parempi. Olen ollut Suomessa nyt kaksi kuukautta, ja johan on naama turvoksissa ja maha kuin kolmosia odottavalla. Veikkaan syyksi kahvia.
Ei ole kahvi syynä luulisin, me juodaan tummapaahtoista kahvia chemexilla tehtynä, ei siis mitään suomalaista vaaleapahtoista juhla mokkaa ja turvotus tulee suomessa silti.
Muualla ei tule.
Se johtuu jostakin isommasta jutusta suomessa, täällä myös väsyttää tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
http://so-up.fi/gastro-pahalapsi/den-rullar-rullar-tunnbrodsrullar
Kiitos vinkistä, mutta rapusalaatti pitäisi olla tätä roosaa ruotsalaista jossa kaikki ainekset maistuvat samettisilta, kuin sulassa sovussa olleilta raaka-aineilta :)
https://www.onfos.de/media/catalog/product/cache/2/image/394x394/9df78e…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Siis nämä ylihintaiset hedelmät ja vihannekset on pilaantuneita ja homeessa tai sitten täysin raakoja, valitettavan usein törmää tähän. Varsinkin jos erehdyt ostamaan hedelmiä valmiissa pakkauksessa, saatat ostaa pelkkää mädäntynyttä.
Nuo pilaantuneet ruoat pitäisi mielestäni saada palauttaa kauppaan ja rahat takaisin.
Tuo on ihan uskomatonta, että kaupat myy täällä ihan pokkana mätää ruokaa, eikä niistä saa rahoja takaisin.
Lidlissä oli joskus tuollaista rapusalaattia, pienissä purkeissa.
Samoin Stockan herkussa.
Silti ne suomalaiset tutut jotka käy ahkerasti salilla, treenaa, juoksee jne. ja välttelee perunaa, pastaa, riisiä ja leipää, omistavat jenkkakahvat ja pömppömahan. Vaikka muuten alkavat olla lähes miesmäisiä kropiltaan.
Saman ikäinen italialainen tuttu sen sijaan syö pastaa tai risottoa päivittäin, ja jälkiruuaksi makeaa tiramisua ja kahveja kaakaojauheilla, ja vatsansa on litteä kuin mikä ja silti naisellisen näköinen.
Ainakin sulla ruokavalio vaihtelee reippaasti. Olisiko jotain suolajuttuja? Tarvitsisit siis enemmän suolaa/jodia kuin mitä saat suomalaisesta ruokavaliosta? Mä kyllä lihon ihan yhtälailla ruotsalaisista karkeista ja husmanskostista kuin suomalaisista vastaavista. Painonhallinta tosin on helpompaa Ruotsissa kuin Suomessa, mutta pistän sen sen piikkiin, että Suomessa on perhe ja tulee käytyä paljon ulkona kavereiden kanssa kun taas Ruotsissa hallitsen yksin jääkaappia ja ruokailuja töiden lomassa. Olen siis joitain viikkoja Ruotsissa ja taas Suomessa.
Ruotsissa ei ole samanlaisia rakennushomeongelmia kuin täällä, ja siellä ruoka on laadukkaampaa.
Siis tämä ruotsalaisten tunnbrödsrulle nakeilla ja rapusalaatilla on ihan taivaallinen! Sen voisi tehdä itsekin mutta mistä tuollaista vaaleanpunaista rapusalaattia saisi?
http://3.bp.blogspot.com/_3tApK2J9K1k/SffcM_MO79I/AAAAAAAAA3E/cG-aVPNuk…
http://blogg.vinkocken.se/wp-content/uploads/2011/10/IMG_7105.jpg
Sitten siellä saa myös näitä ihania French Hot Dogeja joissa makkara laitetaan patonkiin ja sinne sisään kaadetaan hieman etikkaista kastiketta
https://cdn.shopify.com/s/files/1/1331/5791/products/fransk_hotdog619x3…
Miksi tuollaisia ei saa täältä? Täällä on vain jotain rasvaisia lihapiirakoita!