Miten tämä voi ylipäätään olla mahdollista? Turpoan enemmän Suomessa ollessani kuin Ruotsissa ollessani!
Työskentelen pääosin meidän Suomen toimistolla mutta vietän viikkokausia Ruotsin toimistollamme joka vuosi.
Olen huomannut että vaikka syön huomattavasti raskaammin ja paljon makeampaa Ruotsissa niin silti kehoni on turvonneempi Suomessa. Liikun molemmissa yhtä paljon esim. työpaikan ja asunnon väliä. Olen hoikan ja normaalipainoisen väliltä.
Esimerkit tyypillisistä päivän ruokavalioista työpäivän aikana.
Ruotsissa ollessani;
AAMIAINEN: ensin jogurtti työasunnossani ja sitten voisarvi & latte työpaikalle saavuttuani, laitan joskus vadelmahilloa croissantin sisään
LOUNAS: lihapullia, kermakastiketta, makeaa puolukkahilloa, perunamuusia
KAHVITAUKO: kahvi ja ruotsalaisia makeita "massamaisia" leivonnaisia kuten niitä vihreitä punssirullia tai arrakkipunssipalloja tai kookospalloja. Niitä on aina tarjolla toimistossamme.
PÄIVÄLLINEN/ILLALLINEN: puolikas patonki vaaleasta jauhossta ja jonka sisällä runsaasti skagenröraa eli katkarapua, majoneesia jne. Tai vaihtoehtoisesti nakkikioskilta tunnbröd-polarrieska jonka sisällä on perunamuusia, pari pitkää nakkia, kurkkusalaattia, rapusalaattia (majoneesia, rapua, jotain pikkelöityjä vihanneksia) ja tämän kanssa Cokis tai pullotettu maitokaakao. Hyvän kokoinen mättö tämäkin.
Suomessa ollessani;
AAMIAINEN: jogurtti tai rahka
LOUNAS: pala uunilohta ja keitettyjä perunoita, salaattia
KAHVITAUKO: kahvi maidolla ja joskus pieni kanelipulla
PÄIVÄLLINEN/ILLALLINEN: kanasalaatti tms. kevyempi salaatti, ja vettä tai joskus Cokis
Suomessa turpoan muutaman päivän sisään kun palaan tänne, Ruotsissa en sitten yhtään, vaikka olisin ollut Ruotsissa monta viikkoa putkeen ja herkutellut. Huomaan sen monista housuistani että ne puristavat mahasta ja reisistä Suomessa. Vaikka söisin pelkkiä salatteja Suomessa 2-3 vkoa putkeen niin silti turvoksissa, kuten juuri nyt!
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Mä asun Ranskassa, pullamössön luvatussa maassa, ja olen pannut merkille saman.
Syön Ranskassa varmaan enemmän hiilarimössöä ja kuidutonta sössöä, kuin Suomessa, mutta silti oloni on jotenkin parempi. Olen ollut Suomessa nyt kaksi kuukautta, ja johan on naama turvoksissa ja maha kuin kolmosia odottavalla. Veikkaan syyksi kahvia.
Mulla ei kyllä ole varsinaisesti tällaisia kokemuksia (maha saattaa temppuilla missä maassa tahansa, kokemusta on) mutta sen olen pannut merkille että tavallaan mun IBS-vatsa kestää paremmin prosessoitua / pitkälle kokattua ruokaa. Suomessa ehkä joka aterian yhteydessä syödyt raa'at kasvikset ym kuidut ärsyttävät mahaa...
Olen nyt asunut vuoden verran kaakkois-Espanjassa ja huomannut saman. Täällä syön paljon enemmän hiilareita ja ylipäätään määrällisesti enemmän ja silti olen laihtunut. Suomessa parin viikon lomalla tuli heti turvonnut ja läski olo vaikken mitään hesemättöäkään vetänyt.
Ruuan laadun lisäksi tulin ajatelleeksi myös ruokailuaikoja. En tiedä onko Ruotsissa suunnilleen samat kuin Suomessa? Mutta itse tykkään enemmän tästä Espanjan rytmistä: herätessä aamupala, lounas 13-15 välillä, illallinen 20-22 välillä. Ja todellakin jaksaa noi pitkät välit yleensä olla mitään napostelematta kun ruoka on täyttävää ja sitä on paljon!
Onko syynä joku hapan-emästasapaino?
Suomalaiset syö mm ruista ja hapanleipää ja happamia marjakiisseleitä.
Ruotsalsaiset syö mm sokerista ja vlakojauhoista siirappileipää ja makeita sokerimarenkeja.
Ruotsista on kuulemma vaikea löytää hapanleipää, suomalaiset avanneet sinne omia leipompja joista saa kunnon ruisleipää, koska jokaisen ruotsalaisleivän tuoteselosteessa on venhäjauhot ja sokeri/siirappi.
Silti ruotsalaiset ovat hoikempia ja selluliitittomia.
Miten ihmeessä?
Johtunee geneettisistä veriryhmistä.
Jokaisella veriryhmällä on taipumus eri sairauksiin, ja ne reagoivat eri tavalla eri ravintoaineisiin.
Esim. minä olen b- ja minulla toimii maitotuotteet ja vehnä sekä kaura, mutta ruis ja pähkinät turvottaa mahaa, ja broileri ei meinaa sulaa mahassa mutta lammas sopii. Erityisesti tomaatti aiheuttaa turvotusta myös suussa ja kuivattaa huulet ja suupielet ja kirvelee limakalvoilla.
En ole allerginen millekään, kaikki on tutkittu.
Sehän on myös tutkittu että a ja ab veret ovat eniten alttiita syöville. o vähiten.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko syynä olla rasvan käyttö? Suomessa tunnutaan pelkäävän rasvaa. Se rasva mitä valmiin ruoan mukana tulee, on juurikin palmuöljyä, auringonkukkaöljyä tai muuta sotkua.
Italiassa, Ranskassa ja myös Ruotsissa syödään enemmän kunnollista rasvaa.
Tämä taitaa olla yksi syy.
Eikä muissa maissa PELÄTÄ sokeria ja vehnää ja rasvaa samalla tavalla kuin täällä, silti suomalaiset ovat keskivertolihavampia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen ystävä on aina sanonut että ruotsalaisten juomavedessä täytyy olla jotain ylimääräistä tai sitten se on erityisen kemikaalitonta ja puhdasta, koska siellä kaikki on hoikkia ja kauniita =)
Katsopa Youtubsta Ullaredin kyläkauppaa. Ruotsalaiset kauniita...ehkä jossain Tukholman trendibaarissa meikkeineen.
Jep. Värmlannnissa on valtavasti sinne 1500-1600 luvuilla tulleiden savolaisten jälkeläisiä ja aina kun tosta alueesta on juttua Ruotsin tvssä niin se ulkonäkö on kyllä pe.....
Olen huomannut että jos olen ehkä vähän jännittynyt, lomalla tai tehokkaassa työmodessa, kulutan enemmän kaloreita kun jos kaikki on tuttua ja turvallista. Lomallakin aina laihdun vaikka mättäisin hirveästi.
Olet jotenkin tehokkaampi ja aktiivisempi Ruotsissa?
Aika paljon mutu-tietoa tässä ketjussa :D
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa juomavedessä enemmän piriä, MDMA ym. jäämiä, siksi ne on koko ajan niin pirtsakoita, iloisia ja pysyy liikkeessä.
Toinen vaihtoehto on että niitä lisätään tarkoituksella juomaveteen, että jaksavat juosta pakoon kun Putin rantautuu sukellusveneellä Tukholman hoodeille.
6-0!!!
Tämä on läskiangsti äijän provo. Oikea vastaus on..... KOVA RASVA JA SUOLA!
Vierailija kirjoitti:
Johtunee geneettisistä veriryhmistä.
Jokaisella veriryhmällä on taipumus eri sairauksiin, ja ne reagoivat eri tavalla eri ravintoaineisiin.
Esim. minä olen b- ja minulla toimii maitotuotteet ja vehnä sekä kaura, mutta ruis ja pähkinät turvottaa mahaa, ja broileri ei meinaa sulaa mahassa mutta lammas sopii. Erityisesti tomaatti aiheuttaa turvotusta myös suussa ja kuivattaa huulet ja suupielet ja kirvelee limakalvoilla.
En ole allerginen millekään, kaikki on tutkittu.
Sehän on myös tutkittu että a ja ab veret ovat eniten alttiita syöville. o vähiten.
Voi jeesus!
Kai se nyt turvottaa kun syöt siellä ruotsissa monipuolisemmin. Syö samanlaisesti täällä Suomessa niin et varmasti enää turpoa.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon mutu-tietoa tässä ketjussa :D
Loistava sauma itse kullekin ratsastaa omalla ravinto-opillisella keppihevosellaan.
Suomessa käydessä vatsa on jatkuvasti kipeä ja sekaisin. En oikein tiedä mistä se johtuu mutta ne epämääräiset maitolitkut ovat yksi tekijä. Harmahtavia oudon makusia liemiä joista kaikista tulee vatsa kipeäksi vaikka asuinmaassani käytän maitotuotteita paljonkin.
Juustot ovat kanssa kumisia ja mauttomia mutta ah niin vähärasvaisia. Yhdistettynä erilaisiin kevytlevitehimmeleihin epäilen niitäkin syylliseksi.
T. Ulkosuomalainen
Vierailija kirjoitti:
Ruuan laadun lisäksi tulin ajatelleeksi myös ruokailuaikoja. En tiedä onko Ruotsissa suunnilleen samat kuin Suomessa? Mutta itse tykkään enemmän tästä Espanjan rytmistä: herätessä aamupala, lounas 13-15 välillä, illallinen 20-22 välillä. Ja todellakin jaksaa noi pitkät välit yleensä olla mitään napostelematta kun ruoka on täyttävää ja sitä on paljon!
Suomalaiset syö väärään aikaan. Aamiainen klo 7, lounas klo 11 ja päivällinen klo 16 ja sitten iltapala erikseen perustuu agraarikulttuurin rytmiin. Ei nykyään mitään puurokelloja tarvita. Eikä illalla syödä mitään iltapaloja vaan illallinen. Siis: kevyt aamiainen, lounas puolenpäivän aikaan tai sen jälkeen ja sitten illallinen riittää.
Tätä on ruotsalaiset sukulaiset ihmetelleet aina! Kun tulevat Suomeen, lihovat parissa viikossa useamman kilon. Joka kerta. Ihmettelin myös serkkujani lapsena, kun söivät joka välissä nutellaleipiä, aamiaisella, välipalaksi, iltaruoalla... En ole itse koskaan ajatellut asiaa Ruotsin vierailulla omalla kohdalla, pitääpä tarkkailla.
Suomalainen vehnä ja maito on huonompaa lajiketta.
Suomessa myös laajasti hometta.
Suomessa syödään hurjan huonolaatuista juustoa, maitoa ja margariineja.
Vaihda Arlan luomu kevyt tai täysmaito. Voi ja kunnon kovat juustot (ei Valion)
Minullakin tuntuu ruuansulatus jämähtävän oudosti kun käyn Suomessa, asun siis muualla Euroopassa. En tiedä mikä on syynä. Yleisemmin yksi Suomen ongelma varmaan on isot pakkauskoot (vaikka yleisin talouden koko taitaa olla 1 ihminen, kaupassa voisi luulla että on 8) sekä aika heikkotasoiset valmisruuat ym. joita ihmiset varmaan hinnan ja nopeuden vuoksi kuitenkin ostavat. Sisältö ei ole varsinaisesti edes ruokaa vaan jotain täyteaineita ja korvikkeita. Asuinmaassani valmisruuat ovat ihan eri tasolla ja paljon saa puolivalmiina ja pakkauskoot ovat yleensä kahdelle hengelle. Kasvikset laadukkaampia melkein aina myös.
Ruotsissa juomavedessä enemmän piriä, MDMA ym. jäämiä, siksi ne on koko ajan niin pirtsakoita, iloisia ja pysyy liikkeessä.
Toinen vaihtoehto on että niitä lisätään tarkoituksella juomaveteen, että jaksavat juosta pakoon kun Putin rantautuu sukellusveneellä Tukholman hoodeille.