Eikö ole outoa, että Tylypahkassa on vain yksi opettaja per oppiaine?
Kuitenkin oppilaita on seitsemällä vuodella ja jokaisella vuodella neljä luokkaa (jos siis yhdestä tuvasta tulee yksi kokonainen luokka?).
Miten ne kerkeää pitää oppitunnit kaikille oppilaille?
Kommentit (98)
Kai siellä Tylypahkassakin nyt voi olla jaksoissa opetus, eikä jokaista oppiainetta tasaisesti joka lukukausi alusta loppuun. Eihän nuo oppimäärät tunnu olevan kovin laajoja aineittain. Ja kun ottaa huomioon vaikka Hermionen ajankääntövuoden, niin valinnaisuutta on myös tarjolla.
Mä luulen, että siellä on myös lisäkursseja, joilla on vierailevat opet/ proffat ja tarjonta vaihtelee vuosittain.
Oppilailla selkeesti on myös koulupäivän aikana vapaita tunteja ja välillä päivät ovat kovin pitkiä, kun painellaan oppitunneilta suoraan tupaan ja iltapuuhiin.
Yksi tätä koko Tylypahkan maailmaa leimaava asia on se, että kyseessä on sisäoppilaitos. Sitä ei voi suoraan verrata suomalaiseen kouluun, jossa opetusta on klo 8-16 välillä. Kun oppitunteja voidaan pitää myös keskellä yötä, yksi opettaja per aine on ihan riittävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukevatko aikuisetko oikeasti näitä lastenkirjoja?
Jos olisit lukenut kyseiset "lastenkirjat", tietäisit etteivät ne muutamaa ensimmäistä lukuunottamatta sovi kovin nuorille lukijoille. Miksi aina pitää päteä asioista, joista ei mitään tiedä?
Mikä on nuori? Omat lapseni lukivat kaikki Harry Potterit alakouluikäisinä.
Menee iso osa tarinasta ihan hukkaan, jos lukee kirjat niin nuorena. Itse en ole antnaut lasten katsoa loppupään elokuviakaan kuin vasta yläasteella. 10-12 vuotta on hyvä aika aloittaa kirjojen lukeminen ja viimeiset lukea aikaisintaan n. 14-16 vuotiaana. Näin Rowling on tarkoittanut ja kirjojen kypsyystaso muuttuu Harryn kasvun myötä. Viimeiset kirjat on suunnattu vanhemmille teini-ikäisille ja siitä ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Sen lisäksi, että J.K. Rowling on tarinankerronnallinen nero, on hän myös pedagoginen nero. Jokaisen joka työskentelee lasten ja/tai nuorten kanssa tavalla taikka toisella, pitäisi lukea Potterit. Mielellään myös kaikkien vanhempien, etenkin niiden, jotka ovat ignorantteja ja etääntyneet lasten & nuorten maailmasta.
Mielellään Potter-kirjojen lukeminen voisi olla pakollinen osa kasvatustieteiden opintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyiset aikuiset jotka ovat kasvaneet kirjojen mukana.
Kyllä mä olin ihan aikuinen Potterien ilmestyessä ja ihan tarkoituksella olen pitänyt Potterit mukana koko elämän myös lastenkasvatuksessa. Ihan parasta, mitä lapsille voi antaa ❤️ Mielikuvitusta, taikamaailmaa ja taikaolentoja 🧙
Nyt lähti vähän mopo käsistä. Kasvatus ja opetusmetodit Pottereissa ovat jämähtäneet jonnekkin 80-luvulle. Esimerkiksi Taikajuomien opetus vaikuttaa olevan vaan että "lue kirjasta sivu 86 ja tee ohjeiden mukaan, kyn sitten välillä vähän haukkumassa miten surkeita olette"
Itse opettajana en kyllä ottaisi käytätöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit lukenut kyseiset "lastenkirjat", tietäisit etteivät ne muutamaa ensimmäistä lukuunottamatta sovi kovin nuorille lukijoille. Miksi aina pitää päteä asioista, joista ei mitään tiedä?
Menee iso osa tarinasta ihan hukkaan, jos lukee kirjat niin nuorena. Itse en ole antnaut lasten katsoa loppupään elokuviakaan kuin vasta yläasteella. 10-12 vuotta on hyvä aika aloittaa kirjojen lukeminen ja viimeiset lukea aikaisintaan n. 14-16 vuotiaana. Näin Rowling on tarkoittanut ja kirjojen kypsyystaso muuttuu Harryn kasvun myötä. Viimeiset kirjat on suunnattu vanhemmille teini-ikäisille ja siitä ylöspäin.
En nyt sanoisi ihan näinkään. Loppupään kirjojen synkkyys johtuu ennemminkin Voldemortin paluusta kuin Harryn kasvusta.
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän noista kirjoista muitakin epäloogisuuksia löytyy, jos tarkasti lukee. Esim. Kyky taikoa.
Eihän tää ole epäloogisuus vaan loogista just tuossa maailmassa. Epäloogisempaa olisi että taikavoimiensa vuoksi kouluun valitut ei osaisi ollenkaan taikoa.
Ne ei saikuta yhtä paljon kuin suomalaiset opettajat eivätkä ole 4 vuotta palkallisella äitiyslomalla tekemättä päivääkään töitä
Ehkä kirjoissa kerrotaan vain niistä Tylypahkan opettajista, joilla on merkitystä juonen kannalta. Ei mainita tylsiä opettajia, joiden tunneilla ei tapahdu mitään kertomisen arvoista ja jotka eivät muutenkaan ole juuri tekemisissä oppilaiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt lähti vähän mopo käsistä. Kasvatus ja opetusmetodit Pottereissa ovat jämähtäneet jonnekkin 80-luvulle. Esimerkiksi Taikajuomien opetus vaikuttaa olevan vaan että "lue kirjasta sivu 86 ja tee ohjeiden mukaan, kyn sitten välillä vähän haukkumassa miten surkeita olette"
Kuhnusarvio käytti kirjaa, mutta Kalkaroshan laittoi ohjeet taululle. Arvelin, että hänellä oli siis ne omat lisäyksensä perusohjeisiin, joita Harry pääsi Kuhnusarvion tunneilla yksin hyödyntämään Kalkaroksen vanhaa kirjaa käyttäessään. Tietty muuten se Kalkaroksen opetus oli kamalaa, mutta ohjeet saattoivat olla hyvinkin toimivat.
Vierailija kirjoitti:
"Jonnekkin?"
Oikeasti?
Ainaskin pimeyden voimien opettaja oli vaihtunut Oravesta Kalkkarokseen.
Varmaan on, että joku kun saa burnoutin niin opettajaa vaihdetaan 😂
Vierailija kirjoitti:
Pimeyden voimilta suojautuminen oli kirottu oppiaine jonka ope vaihtui joka vuosi. Voldemort kirosi aineen, koska pyrki itse aineen opeksi, muttei päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pimeyden voimilta suojautuminen oli kirottu oppiaine jonka ope vaihtui joka vuosi. Voldemort kirosi aineen, koska pyrki itse aineen opeksi, muttei päässyt.
Siitä on aikaa, kun viimeksi olen nähnyt Pottereita, mutta olihan Gilderoy ja Lupin myös väliaikaisesti opettajina eli jonkinlaista kiertoahan siellä opettajilla on.
Osa oppilaista on työharjoittelussa.