Millainen on ns. hyvän perheen lapsi?
Miten määrittelette hyvän perheen? Onko oltava paljon rahaa/korkeakoulutetut vanhemmat/hyvä tunneilmapiiri?Millaisia ovat hyvän perheen lapset?
Kiinnostaa kuulla erilaisia mielipiteitä :-)
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvän perheen lapsi on sellainen, jonka kotona kaikki pahuus, väkivalta, kaltoinkohtelu on tapahtunut julkisivun takana, piilossa katseilta. Tällainen lapsi tietää mitä merkitsee sana kulissi.
Olen tällainen hyvän perheen lapsi. Voit kysyä, mitä haluat.
Ja jos ajattelet nyt "eihän tuo ole mikään hyvä perhe" niin se oli sellainen, koska sitä sellaisena pidettiin. Sain kuulla usein "sä olet niin hyvästä perheestä". Olinko todella?
Millä kriteereillä sulle perusteltiin, että "olet niin hyvästä perheestä"?
Ap
Esimerkillisyydellä. Perheemme katsottiin edustavan tiettyjä hyvälle ja toimivalle yhteiskunnalle tärkeitä asioita. Eli perheellä oli sosiaalinen status ja sen katsottiin edustavan samalla yhteiskunnallista ihannetta. Osasinko selittää riittävän hyvin?
Jos vaikka isäni olisi ollut korkeimman oikeuden tuomari, olisi ajateltu, että perheemme edustaa oikeudenmukaista yhteiskuntaa.
Eli oletan hyvän tarkoittavan sitä, miten laajaksi sen yhteiskunnallinen tai yhteisöllinen merkittävyys koetaan. Tai ainakin se perinteisessä mielessä on ollut juuri tätä.
Jos tämä aloitus olisi tehty vuonna 1944 olisi vastaus ollut "hyvän perheen lapsi on saanut kasvaa kristillisessä kodissa ja ymmärtää sen arvon", eikä tästä olisi kahta puhettakaan. Sen takia esim. piispojen lapset/perhe-elämä on nähty esimerkillisenä ja ihanteellisena, koska kristillistä kotia on pidetty arvossa -> piispan perhe on erityisen hyvä perhe.
Eli mulle hyvä ja arvo merkitsee samaa tässä.
Edelleenkin jotkut ajattelee, että esim. kahden lääkärin lapsi elää hyvässä perheessä, koska kaksi lääkäriä tekee hyvää pelastamalla henkiä Joensuun ja Tuupovaaran alueella, on perhekin tällöin hyvä. Perheen hyvyys tulee yhteisöllisyyden kautta, siitä mitä yhteisö arvostaa -> paremmuus. Ihan naurettavaa, tiedän. Näin on kuitenkin yhteiskunta rakentunut ennen varsinkin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvän perheen lapsi on sellainen, jonka kotona kaikki pahuus, väkivalta, kaltoinkohtelu on tapahtunut julkisivun takana, piilossa katseilta. Tällainen lapsi tietää mitä merkitsee sana kulissi.
Ja jos ajattelet nyt "eihän tuo ole mikään hyvä perhe" niin se oli sellainen, koska sitä sellaisena pidettiin. Sain kuulla usein "sä olet niin hyvästä perheestä". Olinko todella?
Minä myös! Aika pitkään olen saanut käydä terapiassa työstämässä asioita. Päin helvettiä meni kotona, mutta ei siitä kukaan halunnut kuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä kriteereillä sulle perusteltiin, että "olet niin hyvästä perheestä"?
Ap
Molemmat vanhemmat korkeakoulutettuja ja kokopäivätyössä. - Ohis
Hyvän perheen lapsi on lapsi, joka elää perheessä, joka perustuu keskinäiseen välittämiseen ja huolenpitoon. Jonka tarpeista huolehditaan ja jolle järjestyy ikätasoista toimintaa ja virikettä. Hyvä perhe pärjää omillaan taloudellisesti ainakin suurimmaksi osin, joskus poikkeustapauksissa saattaa olla avustettuna. Hyvässä perheessä lapsille opetetaan toisten ihmisten kunnioitusta, hyviä käytöstapoja ja lasta kannustetaan opiskelemaan ja tutkimaan maailmaa avoimin mielin ympärillään. T: sossu