Psykoterapia 95€/kerta
Eipä tarvitse edes miettiä, että voisiko sitä saada apua vai ei. Psykiatrian polilla vaihtuu ihmiset, eikä sieltä saatava keskusteluapu ole psykoterapian tasoista. Kela ei maksa minulle mitään, katsoo, etten ole enää kuntoutettavissa. Silti, olisi se mukava työkyvyttömyyseläkkeelläkin yrittää parhaansa.
Kaikki kaatuu tuohon hintaan. Minulla ei ole varaa :(
Kommentit (41)
Ei niitä hulluja ilmaseks hoidella
Joo, mulla on 100e/kerta. En pysty itse maksamaan vaan vanhemmat auttavat, en tiedä kuinka kauan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on psykiatrian poliklinikan kautta psykologi jolla kognitiivisen terapian koulutus. Vastaa mielestäni psykoterapiaa mutta on ilmaista. Asiakkaana olen ollu 12 ja puoli vuotta. Viimeiset kolme vuotta samalla psykologilla. Kela ei terapiaa myöntänyt, toivoton tapaus ja sairaseläkkeellä. Eli julkisellakin voi saada hyvää hoitoa. Vissiin vähän tuuristakin kiinni.
Todellakin on tuurista kiinni. Täällä ei kukaan saa säännöllisiä käyntejä kuin psyk. sairaanhoitajille, psykologeille saa vain muutaman käynnin ja siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysypä, olisiko terapeutti valmis siihen, että maksu ilman kuittia? Mulla tuli Kelan terapiakerrat täyteen mut jatkoin terapiaa siten, että maksan käteisellä vajaat 2/3 normihinnasta. Olen ihan tosissani. Eräs tuttavani hoitaa maksamisen samalla tavalla.
Mulla sama tilanne pitkässä terapiassa. Mutta tuskin onnistuu uutta terapiaa aloittaessa.
Tarkoitatteko oikeasti, että psykoterapeutit ovat näin sairaita itse, että ohjaavat asiakkaita tukemaan harmaata taloutta?
Älä jaksa vinkua kun joku edes auttaa. Tämän lisäksi yrittäjähän hinnoittelee itsensä juuri miten haluaa. Kyllä huomaa että on ollut liian helppo elämä.
Kyse tuskin on "vinkumisesta". Yrittäjä hinnoittelee itsensä ihan miten haluaa, mutta se ei liity tähän asiaan mitenkään. Kuitti pitää antaa, halpaa tai ei. Asiakas voi tarvita kuittia esim. toimeentulotukea varten, tai muuten verotusta varten. Tai sitten ei mihinkään, mutta sillä ei ole mitään merkitystä. Ylipäänsä ei se ole auttamista, että alkaa tehdä pimeätä tiliä ihmisten ongelmilla. Älkää olko sokeita.
Eiköhän helppo elämä -kortti ole kohtuullisen naurettava. Itse vaihtaisin kiireesti terapeuttiani, jos osoittautuisi noin alhaiseksi, sillä tuo kertoo todella paljon henkilön etiikasta. AVI:lle vaan ilmoitusta, jos kohdalle osuu. Toki tällaisia rottia voi olla enemmänkin, ehkä en ole itse vain tajunnut.
Siis missä on noin halpaa?! Oma työterveyslääkäri suositteli jotain psykiatria, joka olisi maksanut 200 €/krt! Luovutin sitten siihen, kun ei ollut voimia etsiä muitakaan. Nyt onneksi menee vähän paremmin, mutta jossain vaiheessa käyn varmasti taas pohjalla, joten pakko se on jaksaa etsiä joku halvempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Siis missä on noin halpaa?! Oma työterveyslääkäri suositteli jotain psykiatria, joka olisi maksanut 200 €/krt! Luovutin sitten siihen, kun ei ollut voimia etsiä muitakaan. Nyt onneksi menee vähän paremmin, mutta jossain vaiheessa käyn varmasti taas pohjalla, joten pakko se on jaksaa etsiä joku halvempi vaihtoehto.
Psykiatri on nyt vähän eri asia kuin psykologi / sairaanhoitaja joilla on psykoterapian koulutus. Psykiatrilla on myös lääkäriopinnot takana sekä voi antaa diagnooseja, joten tottakai ovat huomattavasti kalliimpia.
Psykoanalyysi on parasta ja tehokkainta.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/02/24/psykoanalyysin-viimeinen-vuosi…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykiatri on nyt vähän eri asia kuin psykologi / sairaanhoitaja joilla on psykoterapian koulutus. Psykiatrilla on myös lääkäriopinnot takana sekä voi antaa diagnooseja, joten tottakai ovat huomattavasti kalliimpia.
Joo paitsi että sillä psykiatrillakin pitää olla vielä se _psykoterapeuttikoulutus_ - muuten ei voi antaa terapiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo paitsi että sillä psykiatrillakin pitää olla vielä se _psykoterapeuttikoulutus_ - muuten ei voi antaa terapiaa.
Psykoteraeuttikoulutetut psykiatrit (lääkärit) ovat tosi kalliita.
Järkyttävä hinta! Ja sitten joku valopää tulee kertomaan sinulle, että ”Ota apu vastaan!”
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävä hinta! Ja sitten joku valopää tulee kertomaan sinulle, että ”Ota apu vastaan!”
Ensin käyt psykan polilla ja mietit, että onko sinussa joku vika, kun käynneistä ei tunnu olevan apua. Ja sitten "otat itseäsi niskasta kiinni" ja alat etsiä sitä apua ihan itse vain todetaksesi, että eihän siihen ole varaa.
Kaikki eivät saa toimeentulotukea, ja Kela on tosi tiukka näissä. Työeläkevakuutusyhtiöllä on kuntoutusta, mutta se on niille joiden olisi tarkoitus pyrkiä pysymään työelämässä. Jos on jo tk-eläkkeellä katsotaan, että paluuta ei ole. Ei, vaikka ihminen itse sanoisi että haluan kuntoutua takaisin. Ja jos ei ole ketään tukemassa taloudellisesti, ei takaisin välttämättä ole tulemista. Miettikää, paljonko tällainen maksaa yhteiskunnalle? Yksi haluaa työelämään ja elättää itsensä ja Suomi sanoo EI KÄY.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ajattelee maailmasta ihminen, jolle sanotaan, ettei ole kuntoutettavissa?
Mitäpä luulet?
Ensimmäinen ajatus maailmasta on, ettei ketään kiinnosta kuka olen tai mitä ajattelen. Niinpä en ala kirjoittaa romaanin pituista tekstiä tunteista tai havainnoista yhteiskunnan reunalta. Koska ei ketään kiinnosta.
Varmuuden vuoksi kerron, että en ole tehnyt rikoksia, enkä ole koskaan kokeillut huumeita, ja alkohlia käytön kohtuudella kerran, pari vuodessa. Kun ne jotenkin aina liitetään tällaiseen. Voin kertoa, että luen kirjoja, soitan pianoa ja tykkään oopperasta, Metallicasta ja vähän salaa Cheekistä. Ap
Rikoksen tehnyt psyykkisesti sairas saakin jossain niuvanniemessä ilmaista terapiaa. Tämä on vääryyttä!
Vierailija kirjoitti:
Julkisella on vaikea päästä hoitoon. Lääkkeitä tarjotaan helposti, mutta ei haluta paneutua itse vaivaan ja sen syihin. Eli ei haluta selvittää.
Mä olen käynyt paljon yksityisellä ja maksanut itse. Mulle on tärkeää saada tietää mikä mulla on. Saada syyt selville ja sitä kautta alkaa parantumaan. Tai tehdä jotain. että voisin paremmin.
Itse kävin kesällä hypnoterapiassa. Ei halpaa, mutta sain avun. Pääsin siellä alkuun, sain neuvoja yms. Ei halpaa, mutta sain mitä hain.
Sama täällä, lääkkeitä kyllä tarjottiin ja oli niistä jotain apua vaikeimpana aikana mutta lopulta ne eivät sopineet minulle. Psykiatri ei edes ehdottanut terapiaa joten hommasin sen itse kun tuntui etten päässyt elämässä eteenpäin. Halusin myös selvittää mikä masennuksen ja loppuunpalamisen taustalla oli. Maksoin noin 5-10 vuotta sitten terapiasta vähän päälle 50 euroa kerta ja kävin siellä kahden viikon/kuukauden välein kun akuutti vaihe oli jo takana. Terapiasta oli apua, pääsin takaisin normaalielämään.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö tätä huijausta uskotaan?
Mikä tässä on sinun mielestäsi huijausta?
Yhtenä huomiona aiheeseen vielä, että kun itse lähtee etsimään terapeuttia, ei se tarkoita että ensimmäinen Googlen antama nimi olisi se itselle sopiva persoona. Siinäkin saa tehdä töitä, että jaksaa käydä muutaman luona että löytää "sen oikean". Miettikää nyt. Tällainen pitäisi tulla yhteiskunnan varoista, että terapiaa saa jos todella on masentunut yms. mutta haluaa siitä parantua. Vain jos olet töissä tai vaikka sitten työtön, mutta et eläkkeellä, saatat saada jonkinlaista apua.
Parhaimmassa asemassa ovat työssäkäyvät, jälleen kerran.
mä en pysty mun pienellä pääkopalla ymmärtämään miksi ei ole kaupungilla psykiatrian polilla omia psykoterapeutteja.. ja sen lisäksi toki olisi näitä yksityisiä psykoterapeutteja. paljon helpompaa se olisi väsyneelle henkisesti loppuun palaneelle ihmiselle saada se apu yhdestä paikasta ja niin, että psykiatri ja psykoterapeutti tekisi yhteistyötä..eikä itse tarvitisi etsiä psykoterapeuttia ja sitten tavallaan toimia viestintuojana siinä psykoterapeutin ja psykiatrian polin välissä kaikista omista asioista. kunnan psykoterapia olisi vaikka sellaisen poliklinikkamaksun verran ja siihen saisi sitten kelalta vielä tukea tai jotenkin näin se olisi, jos ilmaiseksi sitä ei saisi...
toki raha ratkaisee, mutta kumpi tulee yhteiskunnalle ja kaupungille halvemmaksi, kuntouttaa ihminen takaisin työkykyiseksi tai edes osatyökykyiseksi, vai jättää kuntouttamatta ja roikuttaa työkkärin listoilla iät ajat tai pistää eläkkeelle..
mulla on vaikeuksia saada myös kelan tukemaan psykoterapiaa, koska mulla on mielenterveys ongelmien lisäksi somaattisia sairauksia, jotka estävät raskaat fyysiset työt. tämä on minusta outoa, koska jos olisin henkisesti tasapainossa, pystyisin tekemään monia töitä, sellaisia jotka eivät ole fyysisiä. myös työttömyys (olen kuntouttavassa..) vaikuttaa huonotavasti kelan tuen saamiseen, joka on mielestäni väärin..
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään takeita, että se edes auttaisi.
Koita saada elämä jotain muuta kautta kuntoon, suuri osa ei hyödy terapiasta tippaakaan.
Tuo on ihan totta. Liikkukaa luonnossa, harrastakaa taidetta, pitäkää hyvät ja avoimet välit läheisiinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään takeita, että se edes auttaisi.
Koita saada elämä jotain muuta kautta kuntoon, suuri osa ei hyödy terapiasta tippaakaan.
Tuo on ihan totta. Liikkukaa luonnossa, harrastakaa taidetta, pitäkää hyvät ja avoimet välit läheisiinne.
Voi luoja. Omat vanhempani on alkoholisteja, sisaruksia ei ole. Sukulaiset irtisanoi itsensä ns. vastuustaan kun olin lapsi.
Voin mennä metsään juu, syödä mustikoita ja kuunnella linnunlaulua, ja maalata suruni canvas-tauluksi, mutta entä sen jälkeen? Kun ei ole ketään, kelle puhua.
Vierailija kirjoitti:
mä en pysty mun pienellä pääkopalla ymmärtämään miksi ei ole kaupungilla psykiatrian polilla omia psykoterapeutteja.. ja sen lisäksi toki olisi näitä yksityisiä psykoterapeutteja. paljon helpompaa se olisi väsyneelle henkisesti loppuun palaneelle ihmiselle saada se apu yhdestä paikasta ja niin, että psykiatri ja psykoterapeutti tekisi yhteistyötä...
Näinhän tän pitäisi ideaalitilanteessa mennä. Psyk. polit alun alkaen juuri suunniteltiinkin toimimaan tältä pohjalta. Ikävä kyllä käytännössä resurssit on kuulemma kymmenesosa siitä, mitä pitäisi olla.
Psyk. sh:lla voi olla 15 asiakasta päivässä, ajat ovat 35 min. per asiakas. Ja usein asiakasta pystyy tapaamaan vain kerran kuussa, vaikka tapaamisia pitäisi olla vähintään kerran viikossa. Lääkityksen seurantaakaan ei voida toteuttaa polilla, vaan se nakitetaan ta:lle. Eli heti kun hoitosuositukset on tehty, potilas kirjataan polilta ulos.
Auroran päivystyksen lopettaminen oli viimeinen niitti. Akuuttipsykiatriaa ta-päivystyksessä... jep jep. Enpä voi muuta kuin sääliä lääkäreitä. No, eihän suomalaiset lääkärit enää viitsi päivystääkään Malmilla tai Hartmannilla.
Näin siis täällä Hesassa.
🇺🇦🇮🇱
Älä jaksa vinkua kun joku edes auttaa. Tämän lisäksi yrittäjähän hinnoittelee itsensä juuri miten haluaa. Kyllä huomaa että on ollut liian helppo elämä.