Onko sinusta linssit, pavut ja pähkinät "normaalia tavallista ruokaa?
Itse en koskaan syö eikä mun tuttavat. Palstalla törmää usein viesteihin joissa moni sanoo syövänsä noita?
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu meillä päivittäiseen, ei edes viikottaiseen ruokalistaan mikään noista, mutta tilanne on kyllä muuttumassa.
Pähkinöitä olen käyttänyt noista eniten, kiinalaisessa ja muussa itämaisessa ruoassa ja mulla on ihan italialainen pastakastikekin johon tulee pähkinää.
Vuosi sitten en ollut varmsti ikinä syönyt linssejä. Sitten löysin linssikeiton ja se on nykyisin meillä ihan tavallinen arkiruoka jota syodään ehkä kerran kahdessa kuukaudessa. Muuta en linsseistä oiken tee. Kerran kokeilin linssipyöryköitä, mutta olivat aivan jumalattoman työläitä ja lopulta ihan mauttomia ja kuivia.
Pavuissa en ole voinut sietää sitä jauhoista suutuntumaa ikinä, esim. Chili con Carne olis hyvää ilman niitä papuja. Kuten liseejä, olen oppinut syömään kikherneitä, laitan niitä kasviswokkeihin ja pastakastikkeeseen, eli ehkä pavuilla on meillä vielä toivoa.
Tänään kiinnostuin palstaa lukiessani härkäpavuista ja löysin tosi kiinnostavan härkäpapurouheesta tehdyn bolognesen, jota aion kokeilla kunhan löydän härkäpapurouhetta jostain.
Härkis ja nyhtökaura on kokeiltu, mutta en pidä, niitä ei voi hauduttaa, menevät löllöksi ja itsessään maistuvat pahvilta.
Mä laitan linssejä chili sin carneen (ja kotimaisia esikypsytettyjä kokonaisia ohrasuurimoita), jos etsit uusia käyttötapoja linsseille niin kokeile tuota!
Tai kasviscurryyn
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soijatuotteet eri muodoissaan korvaavat ainakin minulla nuo linssit useimmiten, eli käytän niitä vain harvoin, useimmiten yhdistettyinä esim. 'Uncle Ben's kastikkeisiin (... ja niiden esim. 'Oriental chili' tai 'Sweet & sour'-makuihin) + riisiin tai intialaistyyppiseen 'Korma'- dippikastikkeeseen .
Mitenhän muuten on, onko se amerikkalaisten herkku, eli maapähkinävoi, terveellistä vai ei ?
Sitä EHKÄ voisi syödä, jos tietäisi varmasti ettei se ruoka-aineena esim. lihota ja tuo niitä ns. 'turhia kaloreja ja ylimääräistä läskiä'
(onhan se ainakin niistä maapähkinöistä tehtyä)
Tai ajaisiko esim. vaikkapa se tölkeissä myytävä mantelijuoma kehon niiasiinin tarpeen ?
Sen verran kallista tuo paikkojen laitto hampaisiin kuitenkin yleensä on, että ainakaan minä en miksikään päivittäiseksi 'pähkinänruouhintamyllyksi', halua ryhtyä.
Maapähkinävoita on monenlaisia, valitse sellainen jossa ei ole lisättyä sokeria, luomunakin saa. Kaloreitahan siinä on paljon, mutta myös kivennäisaineita ja proteiinia. Vegaaniruokavalioon hyvä rasvalisä, ja voi käyttää margariinin sijasta niin ei tarvitse pelätä lisäaineita.
Ainakin meidän Prismassa tuo luomu on vielä halvempaa kuin ne normi + sokeriversiot! Mä lisään smoothieen teelusikallisen joka aamu. Toinen vaihtoehto tahini.
Pureskelu on itseasiassa tosi terveellistä hampaille: pureskeltaessa erittyy sylkeä mikä huuhtelee hampaita ja estää hammaskiven muodostusta.
Tämän sekaanin eilinen ruoka tuoreilla pavuilla (teinin herkkua): gnocchi trapanese
Kirsikkatomaatit murskataan ja sekoitetaan pestoon, tuoreet pavut kiehautetaan, samoin gnocchit.
Pesto ja pavunpätkät kuumennetaan pannulla, lisätään gnocchit ja parmesania. Vartissa valmista!
Pavut ja linssit on ainakin tiukalla budjetilla elävän opiskelijan arkiruokaa. Ja on ne niin hyviä, että söisin niitä usein vaikka rahasta ei tekisi tiukkaa. :)
Pähkinät on niin kalliita, ettei niihin ole varaa jatkuvasti (paitsi maapähkinöihin, jotka on oikeasti palkokasveja eikä pähkinöitä). Jos ne olisi halvempia, söisin niitäkin usein, koska ne on paitsi terveellisiä ja hyvänmakuisia, myös tosi käteviä eväänä.
Olipa miten terveellistä muka hyvänsä, niin pahalle maistuvat. Sipulinen, kermainen pottumuusi kalan kylkeen on kyllä parempi kuin jotkut pavut tai linssit.
Vierailija kirjoitti:
Olipa miten terveellistä muka hyvänsä, niin pahalle maistuvat. Sipulinen, kermainen pottumuusi kalan kylkeen on kyllä parempi kuin jotkut pavut tai linssit.
jos ei osaa, niin sitte ei osaa...
Eivät olleet tavallista ruokaa lapsuudessani, en usko että koskaan äiti laittoi mitään ruokaa linsseistä tai pavuista. Itse nykyään käytän niitä melkein jokaisessa pääruoassa jota itse kotona teen.
Perusresepteihin kuuluu:
-linssikeitot vihreistä tai punaisista linsseistä (en koskaan liota vihreitä linssejä koska olen laiska, vähän aikaa pidempään hellalla niin kypsyvät kyllä ilman liotustakin)
-riisi+curry kikherneillä (kookosmaitoon pilkottujen kasvisten kanssa)
-useamman pavun chilikastike riisillä tai perunoilla (yleensä mustapapu+kidneypapu+kikherne)
Näitä saa varioitua melko pitkälle vaihtelemalla lisukkeita, mausteita tai kasviksia.
Sen sijaan liha ei ole ollut "normaalia tavallista" ruokaa omassa taloudessani viimeiseen vuoteen, enkä usko että tulee koskaan olemaankaan.
Pavut ja linssit ovat erinomaisia soppatarpeita, pavut myös lisäkkeenä. Nämä kai aika harvoin aiheuttavat allergioita toisin kuin pähkinät.
Vierailija kirjoitti:
Vegaanien ym. ihmisten on pakko syödä noita jos meinaavat saada normaalit ravintoaineet sapuskastaan. Eli pakko tekee näistä useimmiten maapallon toiselta puolelta rahdatuista jutuista joillekin päivittäistä normiruokaa.
Kertoisitko meille mitkä sitten ovat niitä epänormaaleja ravintoaineita? Ihan tavallista ruokaa on. Vegaanit ja sekaanit syö enimmäkseen samaa ruokaa ja saavat siitä samat ravintoaineet. Ja samalla tavalla jopa sitä lihaa rahdataan toiselta puolelta maapalloa.
Pavut, linssit ja herneet on suomalaista oikeaa perusruokaa, esim. härkäpapu on yksi suomen vanhimpia viljelyskasveja.
Samoin pähkinät.
On ihan hullua miten köyhästi suomalaiset syö nykyään, meitä edeltävät sukupolvet söi joka päivä herneitä, papuja, sieniä, marjoja, pähkinöitä jne. Esim. päärynöitä oli suomessa tarjolla melkein sata eri lajiketta. Nykyään on vähän kermaketta, kun oikea kerma pelottaa, ehkä makaronia ja sitten rypsipossun palanen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanien ym. ihmisten on pakko syödä noita jos meinaavat saada normaalit ravintoaineet sapuskastaan. Eli pakko tekee näistä useimmiten maapallon toiselta puolelta rahdatuista jutuista joillekin päivittäistä normiruokaa.
Pavut on kyllä ihan perinteistä suomalaista ruokaa, kasvaa Suomessa paremmin kuin vaikkapa kurkut tai tomaatit.
Tarkentaisin sen verran, että härkäpavut, jotka kasvitieteellisesti eivät edes ole papuja.
Varsinaisten oikeiden papujen käyttö levisi Eurooppaan ja edelleen Aasiaan vasta 1500-luvulta lähtien, kun Amerikan manner ns. löydettiin. Sitä ennen käytettiin linssejä ja härkäpapuja, ja tietenkin herneitä. Näitä on syöty Suomessakin. Härkäpapu on siis Suomessa vanhempi ja perinteikkäämpi viljelykasvi kuin vaikka peruna, joka sekin tuotiin meille Amerikan ihmeenä.
Kumma kun hernekeitto monelle maistuu mutta papusoppaa pitävät vegehörhöilynä. Ei ne niin erilaisia ruokia ole.
Vierailija kirjoitti:
Itse en koskaan syö eikä mun tuttavat. Palstalla törmää usein viesteihin joissa moni sanoo syövänsä noita?
Kyllä ne on ihan normaalia ruokaa. Ei meillä noita päivittäin syödä, mutta eivät ne mitään äärimmäisiä sunnuntailounaitakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pavut on kyllä ihan perinteistä suomalaista ruokaa, kasvaa Suomessa paremmin kuin vaikkapa kurkut tai tomaatit.
Kirjoitin "useimmiten", en " aina". Huoh...
Missä kasvavatkaan pistaasipähkinät, cashewpähkinät, linssit, härkäpavut, kidneypavut, saksanpähkinät, pekaanipähkinät jne jne? Se, että saat jonkun sortin pavut kasvamaan mummonkin kasvimaalla, ei muuta nyt asiaa miksikään.
No esim. härkäpapua on kasvatettu Suomessa jo 600-luvulla. Sitähän nää lihattomat nykyään kuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
"Korvaan" itse pavuilla lihan/kalan/kanan enkä perunaa. Tuntuisi oudolta tehdä toisin päin. :)
Linssit ,pavut ja maapähkinät ovat lektiinimääriltään pahimmat ruoat.
5 raakaa kidneypapua voi koaguloida ihmisen veren ja kuolema tulee.
Olen vegetaristi ja mulle nuo on erittäin tavallista ruokaa. Se että monet noista tuodaan ulkomailta ei ole mikään ongelma, olen selvittänyt tavallisesti syömieni tuontituotteiden hiilijalanjälkiä ja ne on yllättävän pieniä, jos tuote tuodaan kuivattuna (pavut) osana isoa laivarahtia, kuten useimmat pavut ja pähkinät tuodaan.
Lapsuudessani meillä syötiin lähinnä lihaa ja perunaa, ja kylkeen jokunen tomaatti- ja kurkkuviipale. Hedleminä oli banaania, omenaa ja appelsiinia, ei muuta. Moni ajattelee että tuollainen on jotenkin perinteistä, mutta pidemmällä aikavälillä se ei ole. Muutama sataa vuotta sitten muilla kuin rikkaimmilla ei olisi ollut varaa syödä lihaa päivittäin joten olisi pitänyt muita proteiinilähteitä käyttää. Perunakaan ei ole maamme alkuperäisiä kasveja ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Miljardi ihmistä syö niitä joka päivä vaikka sinä ja tuttavasi ette niitä syökään.
6,5 miljardia ihmistä ei syö, joten melko epätavallinen ruoka on kyseessä.
Eikä muitakaan. Esim. vihreiden kypsymiseen menee kyllä pidempi aika mutta en mä ainakaan koskaan ole niitäkään liottanut.